آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

اتلتیکو مادرید – بارسلونا ؛ جنگ برای حفظ غرور و به دست آوردن قدرت

نبرد اتلتیکومادرید و بارسلونا حساسیت دوچندانی یافته است.

امشب تنها 15 دقیقه بعد از آغاز نبرد میلان و رم در سن‌سیرو، یعنی از ساعت ۲۳:۳۰ به‌وقت ایران، 2 تیم اتلتیکومادرید و بارسلونا در استادیوم متروپولیتانو شهر مادرید با قضاوت خوزه‌لوئیس مونوئرا مونترو به‌مصاف هم می‌روند و مهم‌ترین نبرد هفته شانزدهم فصل ۲۳-۲۰۲۲ لالیگا را برگزار می‌کنند.

تقابل اتلتیکومادرید و بارسلونا همیشه و در هرحال سرشار از هیجان و حساسیت بوده‌ است و حالا شرایط جدولی هم اهمیت این مسابقه را افزایش داده‌ است. باخت احتمالی میزبان می‌تواند تیم‌های ویارئال، اتلتیک‌بیلبائو و حتی رئال‌بتیس را بالاتر از شاگردان سیمئونه قرار دهد و کاتالانی‌ها دوست‌ندارند در هفته‌ای که رئال‌مادرید شکست خورده‌، متحمل باخت شوند و فرصت افزایش اختلاف امتیاز را از دست‌ بدهند و این شرایط پیچیده جدول باعث شده‌است جنگ تفکرات سیمئونه و ژاوی حتی برای سایر تیم‌های بالانشین جدول هم حائز اهمیت باشد. از سوی‌دیگر هر 2 سرمربی عملکرد بسیار ضعیفی در لیگ‌قهرمانان داشته‌اند و در صورتی‌که در لیگ به موفقیت خاص و قابل‌توجهی نرسند، جایگاه خود را در خطر خواهند دید. هیچ‌کدام دوست‌ندارند دیگر مسابقه بزرگ فصل را با شکست به‌اتمام برسانند. نبرد روز یک‌شنبه ارزشی فراتر از 3 امتیاز و یک پیروزی عادی برای هر 2 تیم خواهد داشت.

 

جنگ واقعی

رئال‌مادرید و بارسلونا در سال‌های گذشته همواره رقیب قدرتمندی در راه قهرمانی داشته‌اند و این حریف، اتلتیکومادرید با دیگو سیمئونه بوده‌ است. اتلتیکو که این سال‌ها همیشه شرایط خوبی داشته‌ در فصل ۲۳-۲۰۲۲ اصلاً در حد‌و‌اندازه‌های سالیان اخیرش ظاهر نشده‌ و این ناکامی‌ها حتی می‌تواند منجربه اخراج سیمئونه از اتلتیکو شود. تعداد بردهای قرمز و سفیدهای مادریدی در این ۱۵ هفته لالیگا، تنها یک‌عدد از تعداد تساوی‌ها و شکست‌هایش بیش‌تر بوده‌ و این یعنی مادریدی‌ها ثبات و درخشش سالیان قبل را ندارند. آن‌ها در فصل جاری لیگ به ۸ برد رسیده‌اند؛ مقابل 3 تیم رئال‌سوسیداد، رایووایکانو و اسپانیول متوقف شده‌اند و 4 نبردی که مقابل تیم‌های ویارئال، رئال‌مادرید، کادیس و مایورکا، برگزار کرده‌اند، بازنده بوده‌اند. اتلتیکو در لالیگا ۲۷ امتیازی است و با ۲۳ گل‌زده، یعنی به‌طور میانگین ۱.۵ گل در هر مسابقه، صاحب چهارمین خط حمله برتر لیگ است. اتلتی‌ها ۱۴ گل دریافت کرده‌اند و کاری بسیار سخت برای جبران ۱۱ امتیاز اختلاف با بارسلونا و رئال‌مادرید دارند و اگر در ادامه لیگ نتوانند به شرایط ایده‌آل خود برگردند، حتی ممکن‌است تا میانه‌های جدول سقوط کنند. آخرین فصلی که اتلتیکومادرید نتوانست در رده اول تا سوم جدول قرار بگیرد به فصل ۱۲-۲۰۱۱ بر می‌گردد که اتلتیکویی‌ها پس‌از رئال‌مادرید، بارسلونا، والنسیا و مالاگا پنجم شدند. در آن فصل کهکشانی‌ها با ژوزه مورینیو با صد امتیاز قهرمان لیگ شدند و اتلتیکومادرید فقط ۵۶ امتیاز کسب کرد!

 

گروه نرم افزاری ماهور

سد بلند برای بارسلونا

آبی‌و‌اناری‌ها این فصل در لالیگا و لیگ‌قهرمانان 2 عملکرد کاملاً متفاوت داشته‌اند و در لالیگا رقیبی غیرقابل مهار برای رقبا بوده‌اند. شاگردان ژاوی در حال‌حاضر صدرنشین لالیگا هستند و به لطف تفاضل گل بهتر نسبت‌ به رئال‌مادرید، با ۳۸ امتیاز در رتبه نخست جدول قرار دارند و با توجه‌ به شکست رئالی‌ها مقابل ویارئال می‌توانند به‌ تنهایی در رتبه نخست قرار بگیرند. تا پایان هفته پانزدهم لالیگا، بارسلونایی‌ها در ۱۲ نبرد خود به برتری رسیده‌اند و فقط مقابل رایووایکانو و اسپانیول در هفته‌های اول و پانزدهم متوقف شده‌اند و تنها شکستشان هم مقابل دشمن و رقیب همیشگی، رئال‌مادرید رقم خورده‌ است. کاتالانی‌ها هم در فاز تهاجمی و هم در خط دفاع جز بهترین‌های لیگ بوده‌اند. با ۳۴ گل‌زده (پس‌از رئال‌مادرید) دومین خط حمله گلزن لیگ را در اختیار دارند؛ فقط ۶ بار دروازه خودشان را بازشده دیده‌اند. آن‌ها از این نظر بهترین آمار را در بین تیم‌های لالیگا دارند و ۱۱ بار هم کلین‌شیت کرده‌اند. پس‌از نبرد با اتلتیکومادرید، بارسلونا در لیگ باید به‌مصاف تیم‌های رئال‌بتیس، ختافه و خیرونا برود که تیم‌های نسبتاً آسان‌تری هستند و شاگردان ژاوی می‌توانند با کسب حداکثر امتیازات به صدرنشینی در لیگ ادامه دهند و خاطرات حذف تلخ از لیگ‌قهرمانان را فراموش کنند.

نکات آماری

2 غول بزرگ لالیگا در رقابت‌های رسمی تاکنون ۲۳۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم کاتالانی‌ها ۱۰۶ برد بوده‌است و عملکرد بهتری نسبت‌ به رقیب داشته‌اند. اتلتی‌ها به ۷۶ برد رسیده‌اند و ۵۶ نبرد هم برنده نداشته‌ است. در این ۲۳۸ تقابل، بارسلونا ۴۴۹ بار دروازه اتلتیکو را گشوده‌ و ۳۴۸ بار هم دروازه خودشان باز شده‌ است. در ۵ مسابقه آخری که در استادیوم متروپولیتانو برگزار شده‌ و اتلتیکو میزبانی کرده‌است، کاتالانی‌ها فقط به یک برد رسیده‌اند و آن‌هم مربوط به زمانی است که ارنستو والورده هدایت آن‌ها را برعهده داشته‌است و در ۴ تقابل دیگر، ۲ بار متوقف شده‌اند و ۲ بار زمین را به‌عنوان بازنده ترک کرده‌اند. در 3 نبرد آخر، همه‌چیز برابر بوده؛ هر تیم به یک برد رسیده و یک تساوی هم به‌ دست آمده‌ و هر2 تیم ۴ گل به‌ ثمر رسانده‌اند. بهترین گلزن نبردهای این‌ 2 تیم لیونل مسی از بارسلونا با ثبت ۳۲ گل است و پس‌از او، سزار رودریگس آلوارس با ۱۶ گل قرار دارد. رودریگس مهاجم سال‌های بسیار دور بارسلونا بود که سال ۱۹۶۰ از فوتبال خداحافظی کرد و درنهایت سال ۱۹۹۵ درگذشت.

غایبان اتلتیکو مادرید و بارسلونا

اتلتیکو مادرید : ماریو هرموسو ( محروم )

بارسلونا : روبرت لواندوفسکی و جوردی آلبا ( محروم )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا