آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

بررسی خریدهای چلسی در دوران پسا آبراموویچ؛ شام و ناهار، هیچی!

تادبولی پس از در دست گرفتن مالکیت باشگاه، بیش از 355 میلیون یورو هزینه کرده است.

قطعی شدن حضور ژائو فلیکس در چلسی به مدت نیم فصل و به ارزش 11 میلیون یورو، به معنای به سرانجام رسیدن دوازدهمین خرید آبی‌های لندن پس از تحریم رومن آبراموویچ و تکیه زدن تاد بولی بر مسند ریاست این باشگاه بود.

خریدهایی که حداقل در زمین مسابقه، باعث پیشرفت چلسی نشده‌اند و هنوز جای خالی توماس توخل در کنار زمین برای هدایت این تیم به چشم می‌آید. تیمی که اگرچه دچار افت مقطعی شده بود اما اخراج توماس توخل که تیم حول محور تفکرات او بسته شده بود، باعث شد از تاد بولی، رئیسی پر حاشیه و از گراهام پاتر، یک قربانیِ جاه‌طلبیِ شاید بی‌برنامه در فوتبال انگلیس ساخته شود.

همه معترض به چلسی!

چلسی تا اینجای نقل‌وانتقالات، بیش از 355 میلیون یورو خرید کرده که اکثر بازیکنانش در پست مدافع و مهاجم جذب شده‌اند. با این حال، مربیان بسیاری تیم‌ها از جمله روجر اشمیت، سرمربی 55 ساله بنفیکا، صدای اعتراضشان مبنی بر سیاست نقل‌وانتقالاتی باشگاه چلسی بلند شده است. پس از پایان جام‌جهانی، اگرچه درخشش انزو فرناندس باعث شد مشتریان برای جذب او صف بکشند اما بند فسخ گران‌قیمت در قرارداد این بازیکن، مشتریانِ متمول را یکی پس از دیگری از صف خارج کرد تا چلسی، تنها باشگاهی بماند که حاضر به پرداخت بند فسخ این بازیکن است.

همه برای نجات پاتر از گرداب

گروه نرم افزاری ماهور

مذاکرات چلسی و بنفیکا برای جذب بهترین جوان مسابقات جام‌جهانی 2022، آنقدر فرسایشی شد که سرمربی بنفیکا، از بابت از دست رفتن تمرکز بازیکن جوانش شاکی شده و شکایت از رفتار مدیران چلسی بابت هوایی کردن ستاره آرژانتینی و سپس به توافق نرسیدن برای پرداخت بند فسخ او را در کنفرانس خبری رسانه‌ای کند. مشخص نیست پس از تحریم رومن آبراموویچ و به ارث رسیدن باشگاه لندنی به سرمایه‌گذار جدید، چه اتفاقاتی در این باشگاه رخ می‌دهد و اساساً این سوال پیش می‌آید که «مدیریت فوتبالی» بر خریدهای تاد بولی نظارت دارد؟ این هزینه هنگفت در بلند مدت تاثیری بر روند چلسی خواهد گذاشت؟ راستش این سوال، فعلاً پاسخی مشخص ندارد. چلسی ظاهراً بی‌برنامه خرج می‌کند و مدیران این باشگاه برای نجات پاتر از گرداب حضور غافلگیر کننده‌اش در چلسی، فعلاً استراتژی پول‌پاشی را دنبال می‌کنند.

بهترینِ پارسال، بدترینِ امسال

در فصل نقل‌وانتقالات، دیدگاهی وجود دارد بر این مبنا که 95 درصد اخبار، شایعات هستند اما در فصل جاری، به لطف مدیریت چلسی، 95 درصد شایعات به واقعیت تبدیل می‌شوند. فلیکس دوازدهمین ورودی چلسی در دوران کوتاه حضور تاد بولی بر مسند ریاست باشگاه بوده و با احتساب بازیکنانی قرضی که به تیم بازگشته‌اند، این عدد به 14 می‌رسد. این تیم اما در میان بزرگان چند دهه اخیر فوتبال انگلیس، بدترین شرایط را دارد. سال گذشته، چلسی تحت هدایت توخل، یکی از 6 تیم برتر جهان بود اما امسال آبی‌های لندن را حتی نمی‌توان در زمره 6 تیم برتر فوتبال انگلیس به حساب آورد.

خرید فلیکس برای چه؟

دنیس زکریا، یکی از خریدهای قرضی تاد بولی بوده است. هافبک 25 ساله‌ای که از یوونتوس در جمع شاگردان پاتر حضور دارد و حتی فصل گذشته هم هافبک میانی، یکی از نیازهای مبرم چلسی بود. بی‌دلیل نیست که آبی‌های لندن تنها مشتری انزو فرناندس باقی مانده بودند. زمانی که کواچیچ، کانته و جورجینیو در شرایط آرمانی به سر می‌بردند، چلسی مشکلی از بابت میانه زمین تهدیدش نمی‌کرد اما اکنون ماجرا فرق می‌کند. آنها پا به سن گذاشته‌اند و کانته مصدوم است. خرید فلیکس، شاید بیشتر از آنکه دردِ پاتر را دوا کند، باعث اثبات شایستگی‌های این جوان پرتغالی خواهد شد. ستاره‌ای که قرار است آزادی عمل بیشتری نسبت به دوران حضورش تحت هدایت ال‌چولو داشته باشد و به‌زودی باید به مادرید بازگردد. چلسی در شرایطی که از هر 2 جام داخلی حذف شده است، تنها 9 درصد شانس به پایان رساندن فصل در جمع ۴ تیم اول را خواهد داشت و احتمال قهرمانی در لیگ قهرمانان بسیار از این کمتر است. پس خرید فلیکس، چه دلیلی داشته است؟

اوبامیانگ، قرار نبود بدترین باشد!

گابریل اسلولینا (19 ساله، دروازه‌بان)، فوفانا (20 ساله، مهاجم)، آندری سانتوش (18 ساله، هافبک) و کارنی چوکوامکا (18 ساله، هافبک)، استعدادهای جوانی بوده‌اند که جذبشان، مجموعاً 51.59 میلیون یورو هزینه در بر داشته و طبق گفته‌های بولی، در این گونه خریدها به جز آینده‌نگری، نباید به دنبال فلسفه خاصی گشت! پیر امریک اوبامیانگ اما بدون شک با قیمت کمتر از 15 میلیون یورو در ابتدا خرید بدی به‌نظر نمی‌رسید اما اخراج توخل باعث شد تحت هدایت پاتر به بدترین شکل در زمین حاضر شود و مهر بدترین خرید تاد بولی را دریافت کند. او هم‌اکنون هم یک پروژه شکست خورده است که دیگر جایی در چلسی نخواهد داشت.

فوفانا نیامده مصدوم شد

در میان 5 خرید گران قیمت تاد بولی اما با صرف‌نظر از رحیم استرلینگ، نام 4 مدافع به چشم می‌آید که برای آنها 280 میلیون یورو هزینه شده و میانگین سنی‌شان، 25 سال است. کالیدو کولیبالی (38 میلیون یورو) کم‌قیمت‌ترین مدافع اما باتجربه‌ترین مدافع با 31 سال سن بوده و وسلی فوفانا 21 ساله، جوان‌ترین مدافعی که گران‌ترین خرید تاد بولی به ارزش 81 میلیون یورو هم به حساب می‌آید. فوفانا از هری مگوایر هم هزینه بیشتری برای تیم خواهان در بر داشته اما تفاوت اینجاست مدافع جوان، حتی از تجربه کافی برای به میدان رفتن زیر فشار بی‌رحم رسانه‌های انگلیسی هم برخوردار نیست. او بیشترین بازی که انجام داده، مربوط به فصل 21-2020 بوده که خبری از حضور تماشاگران در استادیوم‌ها نبوده است. فوفانا، تنها 4 بازی برای چلسی انجام داد و خیلی زود با مصدومیتش، دست پاتر را بسته نگه داشت.

بادیاشیل، جانشین فردای بدون کولیبالی؟

رحیم استرلینگ فارغ از کیفیتش، مصدوم است. شاید هر فوتبال‌دوستی با این فرضیه موافق باشد که استرلینگ در آستانه 28 سالگی، چیزی بیشتر از دوران حضورش در منچسترسیتی و زیر نظر گواردیولا ندارد تا تحت هدایت گراهام پاتر به نمایش بگذارد. بنوا بادیاشیل جوان اما نسبتاً گران‌قیمت، هنوز تحت هدایت پاتر محک نخورده و اساساً پست مدافع وسط، پس از استعدادیابی جوانان، حد وسطی ندارد. مدافعان وسط یا عالی ظاهر می‌شوند یا فاجعه! به‌نظر، بادیاشیل که تا 2030 با چلسی قرارداد خواهد داشت به‌عنوان جانشینی برای کالیدو کولیبالی خریداری شده و تا زمانی که کولیبالی قادر به حضور در میدان باشد، بادیاشیل چاره‌ای جز کسب تجربه کنار او ندارد. نکته مهم، اینجاست که شاید بهتر بود مدافع جوان ابتدا به صورت قرضی راهی استمفوردبریج می‌شد اما بند خرید اجباری در قراردادش می‌گنجاندند. البته که موناکو نیز تیمی نیست که بتوان مدیریت را در برابر جذب استعدادهای جوانش به رخ کشید.

کوکوریا، یک خرید عجیب!

از طرف دیگر مارک کوکوریا که خرید تابستانی این تیم بود، در 16 دیدار به میدان رفته و می‌توان این مدافع 24 ساله را که با قیمت 66 میلیون یورو از برایتون جذب شد و رکورد گران‌قیمت‌ترین مدافع چپ تاریخ فوتبال را شکست، خریدی عجیب نامید. در رابطه با کیفیت او در این یادداشت نمی‌توان بررسی جامعی به عمل آورد اما موضوع جذب این بازیکن اینجا جالب می‌شود که بدانیم ختافه، تنها یک سال قبل او را به قیمت 18 میلیون یورو فروخته بود! اگرچه کوکوریا 2 پاس گل ارسال کرده اما نرخ پاس گل مورد انتظار برای او و نرخ موقعیت‌سازی‌اش به عنوان مدافع کناری، بسیار پایین‌تر از حد انتظار بوده است. نکته اینجاست برایتون، بدون او تیم بهتری است و چلسی، شاید تیمی به مراتب بدتر از فصل گذشته در آن منطقه از زمین. برنده بزرگ انتقال کوکوریا، مدیرانِ تیم سابق گراهام پاتر بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا