آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

تاریخچه مختصر سوپر جام ایتالیا؛ به دنبال سی‌وپنجمین قهرمان

اینتر در صورت دفاع از عنوان قهرمانی به افتخارات میلان خواهد رسید.

سی‌وپنجمین دوره سوپرجام فوتبال ایتالیا، امشب از ساعت 22:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد و تیم‌های رقیب همشهری میلان و اینتر در استادیوم ملک فهد ریاض، به میزبانی عربستان سعودی به مصاف یکدیگر خواهند رفت.

اینتر که فصل گذشته موفق شد قهرمانی در جام حذفی ایتالیا را به دست آورده و میلان هم طلسم اسکودتو را سرانجام با پیولی شکست در تاریخ این مسابقات مجموعاً 13 قهرمانی کسب کرده‌اند و درحالی که اینتر مدافع عنوان قهرمانی است، از آخرین قهرمانی میلان در این رقابت‌ها 6 سال می‌گذرد. یوونتوس با 9 قهرمانی و 17 مرتبه حضور در این مسابقه، پرافتخارترین تیم مسابقات است. هرچند رسم بر این بود که پیش از آغاز مسابقات فصل فوتبالی و در تابستان، این دیدار به میزبانی قهرمان سری آ به انجام برسد اما در سال‌های اخیر، سوپرجام فوتبال ایتالیا به جز سال‌های همه‌گیری کرونا ویروس و هر از چند گاهی در میان میزبانی‌های قرن بیست‌ویکم، همواره در خارج از ایتالیا برگزار شده است.

از طرابلس به ریاض

رقابت‌های سوپرجام فوتبال ایتالیا، چندان تاریخ طولانی ندارد و اولین دوره‌اش در سال 1988 برگزار شد. از آن سال تاکنون، علاوه بر عربستان سعودی، کشورهای چین، قطر، ایالات متحده و حتی لیبی، میزبانی از این مسابقه را تجربه کرده‌اند. پرتکرارترین دیدار، تقابل یوونتوس مقابل لاتسو بوده که 5 بار تکرار شده و اینتر و میلان، تنها یک مرتبه پیش از این مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند؛ سوپرجام 2011 که در نهایت با قهرمانی میلان در پکن چین به پایان رسید. این دومین تقابل تاریخ روسونری با نراتزوری در چارچوب سوپرجام است و درحالی که میلان با 12 بار حضور در مسابقات و 7 قهرمانی که شاید امشب به 8 برسد، دومین تیم پرافتخار به حساب می‌آید، اینتر یک بار کم‌تر در این مسابقه حاضر بوده اما 6 قهرمانی دارد و در صورت کسب پیروزی مقابل رقیب همشهری، به تعداد افتخارات میلان در این جام خواهد رسید.

کفه سنگین‌تر ترازو برای قهرمانان سری آ

گروه نرم افزاری ماهور

در تاریخ مسابقات، 8 بار سابقه داشته که یک سال، یک تیم هم سری آ را فتح کند و هم جام حذفی ایتالیا را. در نتیجه نایب قهرمان جام حذفی فصل گذشته، جای تیم دیگر در سوپرجام را گرفته بوده و از این میان، درحالی که سوپرجام، دیداری تکراری از فینال جام حذفی سال گذشته‌اش بوده، 2 بار جای قهرمان با نایب قهرمان عوض شده و 6 بار هم تیمی که دوگانه را در فصل گذشته تجربه کرده بود، فصل جدید را با جام آغاز کرده است. قهرمانان سری آ، 24 بار سوپرجام را فتح کرده‌اند و این درحالی است که کفه دیگر ترازو، کاملاً سبک‌تر و 8 قهرمانی سوپر جام به سود قهرمان جام حذفی بوده است.

حمله اینتر به رکورد یوونتوس

هرکدام از تیم‌های اینتر و میلان، به ترتیب در سال‌های 1989، 2005، 2006، 2008، 2010، 2021 و 1988، 1992، 1993، 1994، 2004، 2011 و 2016 جام را بالای سر برده‌اند. این 2 رقیب همشهری که آغازگر قهرمانی‌ها در این جام بوده‌اند در ادامه مسیر قافیه را به یوونتوس واگذار کرده‌اند. بیش‌ترین مدت زمان انتظار نراتزوری برای بالا بردن دوباره جام، 16 سال و پس از فتح اولین جام در دومین دوره مسابقات بوده اما این درحالی است که میلان هرگز بیش‌تر از 10 سال به انتظار تجربه قهرمانی دوباره نمانده است. روسونری و نراتزوری هر کدام در کنار یوونتوس، تنها تیم‌هایی بوده‌اند که از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده‌اند و اینتر در صورت قهرمانی به رکورد یوونتوس مبنی بر 2 مرتبه دفاع از عنوان در دوره‌های مختلف می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا