آخرین مطلباخبارداغگالریمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

خاورمیانه، مشتاق ال‌کلاسیکوی سوپرجام؛ شبی برای یادآوری خاطرات جادویی

ال‌کلاسیکوی امشب در قالب فینال سوپرجام اسپانیا جایی برای مرور خاطرات است.

بارسلونا و رئال مادرید به هر زحمتی که بود در ضربات پنالتی از پس رئال بتیس و والنسیا گذشتند تا امشب در خاک عربستان، فینال سوپرجام اسپانیا را در مقابل هم برگزار کنند. مسابقه کلاسیک فوتبال اسپانیا که بزرگ‌ترین دربی فوتبالی جهان شناخته می‌شود، تمام این سال‌ها نشانه بارزی از هیجان، جذابیت، شگفتی، بازگشت و خاطره‌سازی بوده و جدا از این‌ها، نمایانگر روحیه اجتماعی و سیاسی هواداران ۲ تیم است. غول‌های همیشگی فوتبال اسپانیا همواره تعدادی از بهترین بازیکنان فوتبال جهان را در ترکیب خود داشته‌اند که هنرنمایی آن‌ها موجب ارتقای کیفیت فوتبالی این مسابقه شده. در عین حال تقابل سیاسی ۲ شهر و نفرت هواداران از تیم رقیب باعث بروز جنجال‌ها و حواشی فراوانی در تاریخ این هماوردی شده و خاطرات فراوانی در ذهن فوتبال‌دوستان نقش بسته.

 

هدیه ویژه به خیانتکار (۲۰۰۲)

پرتاب اشیای مختلف به سمت بازیکنان زننده کرنر اتفاق تازه و عجیبی نیست. هواداران خشمگین با پرتاب سکه و بطری آب به استقبال بازیکن حریف می‌روند و گاه کار به موارد زشت‌تر هم می‌رسد. در مسابقات جنجالی حوزه بالکان گاهی اوقات پرتاب بمب دودزا هم اتفاق می‌افتد اما وقتی لوئیس فیگو بعد از خروج از بارسلونا در دومین الکلاسیکوی خود در نوکمپ مهیای ارسال کرنر بود، عجیب‌ترین پرتاب ممکن را دریافت کرد؛ سر خوک. بعد از انتقال فیگو از بارسلونا به رئال مادرید در سال ۲۰۰۰، جنجال‌های فراوانی پیرامون او بین هواداران شکل گرفت. ۲ سال قبل از این که یک هوادار در افتتاحیه یورو با پرچم بارسلونا به استقبال او بیاید، این بار در گوشه زمین با سر خوک مواجه شد. درگیری روی سکو‌ها باعث شد داور ۱۵ دقیقه بازی را متوقف کند‌.

 

گروه نرم افزاری ماهور

تشویق ایستاده رونالدینیو در برنابئو (۲۰۰۵)

در سال ۱۹۸۳، دیگو مارادونا با یک عملکرد درخشان در خانه رئال مادرید با تشویق بی‌امان هواداران حریف روبه‌رو شده‌بود و ۲۲ سال بعد، یک مهاجم دیگر بارسا با تمجید تماشاگران سفیدپوش رئال مواجه شد. رونالدینیو از بهترین سال‌های فوتبال خود با پیراهن آبی‌اناری لذت می‌برد و در آن شب پائیزی در مقابل سرخیو راموس ۲۰ ساله عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت. در حالی که اتوئو روی پاس لیونل مسی جوان بارسا را پیش انداخته‌بود، اعجوبه برزیلی توپ را از میانه میدان برداشت و با عبور از دفاع ناتوان رئال، به پشت سر دیگر کاسیاس رساند. او دقایقی بعد گل دوم تیمش را هم به ثمر رساند تا استادیوم یکپارچه به تشویق او بایستد.

 

قتل‌عام رئال مورینیو (۲۰۱۰)

بارسلونای گواردیولا در سال‌های اوج خود به هنرنمایی ادامه می‌داد اما حضور مورینیو به عنوان قهرمان اروپا در مادرید، امید کهکشانی‌ها برای کسب افتخارات بیش‌تر را افزایش داده‌ بود. رئال با پیروزی ۶ بر یک مقابل رسینگ سانتاندر پا به این مسابقه گذاشته بود و قبل از مسابقه همه از فرم خوب آن‌ها حرف می‌زدند. مسابقه اما با دریافت ۲ گل در ۱۸ دقیقه نخست آغاز شد. بارسایی‌ها در ابتدای نیمه‌ دوم هم ۳ بار دروازه حریف را باز کردند تا پنجه‌های بازشده هواداران، روی سکوها به نشانه پیروزی پرگل به نمایش دربیاید. مسی موفق به گلزنی نشد اما ۲ پاس گل به داوید ویا داد. مورینیو بعد از بازی از اشتباهات تیم خود و گل‌های خنده‌داری که تقدیم حریف کردند گفت: «ما خیلی خیلی بد بازی کردیم و آنها فوق‌العاده بودند.»

 

ضربه سر تاریخی رونالدو (۲۰۱۱)

فوق‌ستاره می‌توانست در این مسابقه هت‌تریک کند. فینال جام حذفی اسپانیا بازی بهتر رئال مادرید همراه شد اما خوزه مانوئل پینتو بارها مانع گلزنی رونالدو شد. در حالی که مسابقه در وقت‌های اضافه با نتیجه بدون گل دنبال می‌شد، رونالدو یکی از بهترین ضربات سر در دوران حرفه‌ای خود را وارد دروازه بارسلونا کرد تا مورینیو به نخستین جام خود روی نیمکت کهکشانی‌ها دست یابد.

گل بی‌نظیر مسی (۲۰۱۱)

لیونل مسی یکی از بهترین گل‌های تاریخ ال‌کلاسیکو را در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان ۱۱-۲۰۱۰ به ثمر رساند. وقتی توپ را از بوسکتس گرفت و بعد از جا گذاشتن ۳ مدافع سفید پوش با پای راست وارد دروازه ایکر کاسیاس کرد. این دومین گل مسی در آن مسابقه بود که بارسلونا را به برتری ۲گله در خانه حریف رساند. پرونده‌ ۴ ال‌کلاسیکوی بهاری در ۳ تورنومنت مختلف با برتری قاطع بارسلونا و تنها یک پیروزی جام حذفی برای رئال مادرید پایان یافت.

 

درگیری مورینیو و ویلانووا (۲۰۱۱)

۱۱ سال پیش وقتی ۲ تیم در سوپرجام اسپانیا به مصاف هم رفتند، به نظر می‌رسید با یک مسابقه نه چندان مهم روبه‌رو هستیم اما وقتی مورینیو کنار زمین حضور دارد، هر جنجالی ممکن است رخ دهد. مسی در دقایق پایانی بارسلونا را به پیروزی رساند و در جریان درگیری‌های بازیکنان، مورینیو به سمت کادر بارسلونا رفت و با انگشت خود چشم کمک مربی حریف را نشانه گرفت! داور صحنه را ندید و با وجود اعتراض بارسایی‌ها در دوران پیش از VAR امکان بازبینی وجود نداشت. مورینیو ۲ مسابقه از همراهی تیمش محروم شد و تا چند سال‌ بعد از حرکت خود ابراز پشیمانی نکرد.

 

گل به یادماندنی بیل از بیرون زمین (۲۰۱۴)

خرید دانه درشت رئال پیش از آن که با حواشی مختلف دوران فوتبالی خود را به پایان برساند یکی از فراموش‌ نشدنی‌ترین گل‌های تاریخ تقابل‌های رئال و بارسا را با محو کردن مارک بارترا به ثمر رساند. در حالی که فینال جام حذفی با نتیجه مساوی یک بر یک ادامه داشت، توپ را در میانه زمین جلو انداخت و در حالی که مدافع حریف برای سد راه او و توپ آمده‌ بود، از زمین بازی خارج شد تا با عبور از محوطه فنی بارسلونا با شتاب بیش‌تری از بارترا پیشی بگیرد و توپ را به تور دروازه حریف بچسباند.

 

خوشحالی خاص مسی با پیراهن (۲۰۱۷)

در مسابقه‌ای که با حملات مداوم رئال مادرید در تمام طول مسابقه همراه بود، باز هم مسی تکلیف کار را تعیین کرد. رئال حتی بعد از اخراج راموس در دقایق پایانی به گل تساوی رسید و در وقت‌های تلف‌ شده تا مرز پیروزی هم پیش رفت اما روی ضد حمله مرگبار حریف ورق برگشت. مسی ۴۰ یارد به سمت دروازه پیش آمد و روی پاس دیدنی آلبا، توپ را به پشت سر کورتوا رساند. بازی با برتری شیرین بارسا به پایان رسید و مسی با نشان دادن پیراهن خود به هواداران حریف یکی از خوشحالی‌های مشهورش را انجام داد؛ هرچند در پایان فصل رئال مادرید با ۳ امتیاز اختلاف قهرمانی لالیگا را جشن گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا