آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ایوان فرگوسن: مهاجم شگفت انگیز برایتون که انتقال به لیورپول را رد کرد

این بازیکن 18 ساله در هفته های اخیر در صحنه لیگ برتر غوغا به پا کرد، اما آیا این بازیکن ایرلندی برای تبدیل شدن به یک مهاجم نخبه چیزی که لازم است را دارد؟

دو نوع از مهاجمان شگفت انگیز در لیگ برتر وجود دارد. مایکل اونزهایی که در دوران نوجوانی وارد صحنه شدند و به سطحی رسیدند که حرفه‌هایشان با هیاهویی که با پیشرفت‌هایشان همراه بود مطابقت داشت.

و سپس فدریکو ماچداس ها هستند، که تقریباً از هیچ کجا آمده اند تا به طور ناگهانی سهمی برنده داشته باشند، اما تقریباً به همان سرعتی که آمدند از آگاهی عمومی ناپدید شدند.

آخرین بازیکنی که در چنین دوراهی قرار گرفته، ایوان فرگوسن، مهاجم برایتون است.

او با گلزنی در دو بازی اخیرش در لیگ برتر، جوان‌ترین بازیکن لیگ برتری شد که در بازی‌های متوالی بعد از ماچدا برای منچستریونایتد در سال 2009 موفق به گلزنی شده است.

گروه نرم افزاری ماهور

دومین گل از این گل ها، مقابل اورتون، با یک پاس گل پشتیبان شد و او را به جوان ترین بازیکن لیگ برتر تبدیل کرد که از زمان اوون برای لیورپول در سال 1997، موفق به گلزنی و پاس گل در یک بازی شده است.

بنابراین، مسیر شغلی فرگوسن به کدام سمت خواهد رفت؟

جایی که همه چیز شروع شد

فوتبال در خون فرگوسن متولد شد. پدر او، بری، در اوایل دهه 2000 بخشی از تیم کاونتری سیتی در لیگ برتر بود و در نهایت در لیگ فوتبال و لیگ ایرلند کارحرفه ای خود را آغاز کرد.

استعداد ایوان از دوران کودکی آشکار بود و فرگوسن ها تشویق شدند تا پسرشان را در باشگاه معتبر سنت کوین بویز در دوبلین ثبت نام کنند که بازیکنان متعددی در لیگ برتر و بین المللی از جمله لیام برادی و دیمین داف تولید کرده است. آنها موافقت کردند، و اگرچه هر بار که او به تمرین یا بازی نیاز داشت، یک سفر رفت و برگشت 60 مایلی بود.

حتی در 12 سالگی استعداد او آشکار بود.

آلن ماتیوس، بازیکن و مربی سابق لیگ ایرلند که همچنین از دوستان خانواده فرگوسن است، به ایریش میرور گفت: «او بزرگ، سریع، دو پا بود؛ دامنه پاس‌های او برای یک بچه باورنکردنی بود.

او از نظر سبک مرا به یاد [مارکو] فن باستن انداخت، زیرا او فقط یک ماشین گلزن نبود، بلکه از نظر تاکتیکی بالغ بود. او همه چیز را داشت.”

به زودی نام فرگوسن در سراسر ایرلند بر سر زبان ها افتاد، بنابراین ورود او به آکادمی بوهمیانس در حالی که وارد سال های نوجوانی می شد جای تعجب نداشت.

شکست بزرگ

فرگوسن زمانی که به عنوان یک جوان 14 ساله از روی نیمکت تیم اول بوهمیانس بیرون آمد، زمانی که آنها در تابستان 2019 در یک بازی دوستانه پیش فصل به مصاف چلسی رفتند، خبرساز شد.

تروور کرولی، دستیار مربی بوهمیانس در آن زمان، هنگام صحبت با کاپیتان دوم، به یاد می آورد: «او در مقابل چلسی استثنایی بود. این اولین بازی فرانک لمپارد در سرمربیگری بود و من مطمئن هستم که بازیکنان چلسی می‌خواستند خیلی خوب بازی کنند.

“ایوان استثنایی بود. من تعجب کردم که آنها بلافاصله او را جذب نکردند زیرا چلسی منابع زیادی دارد.”

در واقع، چلسی تحقیق کرد، اما آنها تنها باشگاه لیگ برتری نبودند که این کار را انجام دادند. لیورپول و اورتون هر دو او را به محاکمه گرفتند، در حالی که او مرتباً در دریای ایرلند سفر می کرد تا با تیم جوانان برایتون تمرین کند.

در تمام این مدت، او به صورت پراکنده برای تیم اصلی بوهمیانس ظاهر می‌شد، جایی که چشم‌ها را به خود جلب می کرد.

کرولی توضیح داد:  به یاد دارم که او اولین گل خود را به ثمر رساند – آن را مردود اعلام کردند – در مقابل سنت پاتریک اتلتیک در ریچموند پارک. این یک خطا در نظر گرفته شد، اما هرگز خطا نبود – به دلیل تهاجم او بود که نزدیک بود دروازه بان را نیز وارد دروازه کند. !”

همانطور که فرگوسن در اکتبر 2020 16 ساله شد، واضح بود که زمان انتقال دائمی به انگلیس فرا رسیده است و لیورپول و برایتون به عنوان دو گزینه اصلی برای این نوجوان مطرح شده بودند.

او به اتلتیک گفت: “من چند بار به لیورپول رفتم. این باشگاه خوبی است، اما شما می بینید که پسران زیادی در لیورپول به تازگی محو می شوند و فرصتی برای حضور در تیم اصلی وجود ندارد. من به این فکر می کردم که “آیا من؟ فقط می‌خواهی دو سال زیر 18 سال بازی کنی و بعد به زیر 23 سال بروی و از آنجا به کجا بروی؟»

او در عوض برایتون را انتخاب کرد و تصمیم او تاکنون سود زیادی را به همراه داشته است.

از زمان ورود به ژانویه 2021، او 16 گل در 34 بازی در لیگ برتر 2 برای ذخیره های تیم به ثمر رساند و اولین بازی خود را برای تیم اصلی در آگوست 2021 به عنوان یک تعویض دیرهنگام مقابل کاردیف سیتی در جام کارابائو انجام داد.

فرگوسن اولین گل بزرگسالان خود را برای مرغ دریایی ها در همان رقابت 12 ماه بعد به ثمر رساند و در برابر Forest Green Rovers گلزنی کرد و اولین بازی ملی خود را برای جمهوری ایرلند در طول تعطیلات بین المللی نوامبر انجام داد.

با این حال، از زمان تعطیلات جام جهانی است که او شروع کرده است نشان دهد که چرا در ورزشگاه آمکس و همچنین بازگشت به کشورش هیجان زیادی دارد.

فرگوسن که در شب سال نو برای دومین بازی خود در لیگ در این فصل مقابل برایتون نیمکت را ترک کرد، قبل از زدن اولین گل خود در لیگ برتر، از ویلیام سالیبا شانه خالی کرد و به جوانترین گلزن تاریخ برایتون در لیگ برتر تبدیل شد.

این بازیکن 18 ساله چهار روز بعد با یک بازی برنده در اورتون از این موضوع حمایت کرد و به این نتیجه رسید که هم تیمی خود، سولی مارچ، تاثیر او را در سنین جوانی “فوق العاده” خواند.

اگرچه در 6’2 اینچ (188 سانتی متر) به هیچ وجه غول پیکر نیست، اما حضور فیزیکی فرگوسن همیشه نقطه قوت اصلی او بوده است، حتی از سنین جوانی.

فرگوسن به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیکن زمین در هنگام مقابله با هم سن و سال‌های خود، همیشه می‌توانست از قدرت خود به نفع خود استفاده کند، و نشانه‌های اولیه نشان می‌دهد که او می‌تواند با ادامه دوران حرفه‌ای‌اش، آن را به بازی مردان نیز منتقل کند.

او همچنین سرعت مناسبی دارد و توانایی زمان‌بندی دویدن‌های خود را در پشت دفاع‌های حریف نشان داده است.

او شایستگی خود را در مورد پرس کردن بازیکنان با توپ نیز نشان داده است، که شاید با توجه به سبک مربیگری مدرنی که برایتون به دنبال ترویج آن در تیم های خود است، جای تعجب ندارد.

فضا برای بهبود

اگرچه فرگوسن به وضوح یک مهاجم همه جانبه خوب است، اما هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری دارد، به خصوص وقتی صحبت از تصمیم گیری او در هنگام ورود به محوطه جریمه و اطراف آن باشد.

او تمایل به شوتزنی دارد، به ویژه از فاصله دور، زمانی که گزینه های دیگری در دسترس او باشد، و سرمربی برایتون، روبرتو دزربی، مردی است که وظیفه مربیگری او را برای انتخاب گزینه های بهتر در چند سال آینده دارد.

ایرلند از زمان بازنشستگی بین المللی کین، بهترین گلزن تاریخ خود در سال 2016، برای یک مهاجم پرکار فریاد می زند و این امید وجود دارد که در فرگوسن، آنها اجابت دعاهای خود را یافته باشند.

فرگوسن به عنوان یک بازیکن، توانایی شوت هایی مشابه کین دارد، اما بازی های همه جانبه آنها به سختی می تواند متفاوت تر از این باشد. کین بسیار کوچکتر از نوجوان است و در طول دوران درخشان خود از سرعت به جای قدرت برای بهتر شدن از مدافعان استفاده کرد.

سبک بازی واقعی فرگوسن بیشتر شبیه به نسل جدیدی از مهاجمان است که در پنج سال گذشته ظهور کرده است، با ارلینگ هالند پسر پوستر بدون شک برای شماره 9 های سریع و قدرتمند که به دنبال طوفان در بازی جهانی هستند.

رسیدن فرگوسن به سطح هالند بسیار طول می کشد، اما اگر در طول چند هفته و ماه آینده با مرد منچسترسیتی مقایسه شود، تعجب نکنید.

گام بعدی

گام بعدی برای فرگوسن این است که نقشی منظم در تیم اصلی برایتون ببندد، و با امضای قراردادی جدید در اکتبر که او را تا سال 2026 در این باشگاه نگه می‌دارد، آنها به وضوح مشتاق هستند که او به پیشرفت در ساحل جنوبی ادامه دهد.

گزارش‌هایی مبنی بر علاقه قرضی از سوی تعدادی از باشگاه‌های چمپیونشیپ و لیگ یک در پنجره نقل و انتقالات ژانویه وجود داشت، اما برایتون به نظر می‌رسد با توجه به روشی که فرگوسن در سال 2023 شروع کرده است، هرگونه علاقه خود را رد کند.

از نقطه نظر بین المللی، فرگوسن علیرغم اولین بازی خود در ایرلند، واجد شرایط بازی برای انگلیس خواهد بود، اگرچه این اطمینان وجود دارد که او از دکلان رایس و جک گریلیش برای تغییر وفاداری به سه شیرها پیروی نخواهد کرد.

بنابراین، هم فوتبال ایرلند و هم لیگ برتر، می‌توانند یک گلزن قدرتمند جدید داشته باشند تا در چند سال آینده هیجان‌زده شوند.

منبع:Goal.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا