آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

صندلی‌های سست در لیگ برتر انگلیس؛ گزینۀ تلخ اخراج

لیگ برتر انگلیس ممکن است مردان برخی از نیمکت‌هایش را تا آخر فصل تغییر دهد.

نمودارهای مالی تیم‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس با هر پیروزی یا هر شکست و با هر جابه‌جایی در جدول پایانی فصل به شدت دستخوش تغییر خواهند شد و این تغییر در بین تیم‌های بالای جدول و مدعی سهمیه و قهرمانی و تیم‌های در خطر سقوط بیشتر خواهد بود. اگر چه فوتبال باشگاهی در انگلیس در سطح بالایی از حرفه‌ای بودن دنبال می‌شود و بسیاری از تیم‌ها ثبات روی نیمکت را دوست دارند اما سران باشگاه‌ها با احساس خطر در مورد نتایج سرمایه‌گذاری خود گاهی حرفه‌ای بودن را هم به تغییر سرمربی تعبیر می‌کنند و تیم‌های انگلیسی هم از فرایند تغییر مربی آن هم در میانۀ فصل مصون نیستند. به بررسی مردانی می‌پردازیم که صندلی کار آنها در لیگ برتر انگلیس با توجه به نتایج تیمشان لغزیده و ابر سیاه اخراج در تعقیب سرنوشت کاری آنهاست

 

فرانک لمپارد؛ مردی که کارش تمام است

بسیاری با انتخاب او به عنوان سرمربی چلسی بدون آزمون و خطای جدی و بزرگ مخالف بودند. اگر چه روزهای اول کار فرانکی محبوب آبی‌ها در استمفوردبریج چندان هم بد سپری نشد اما قمار او بر سر محبوبیتش در چلسی جواب نداد و لمپارد بخشی از محبوبیت و البته پستش را روی نیمکت شیرهای لندنی از دست داد. او که دیگر درکارنامه‌اش دورانی در چلسی را هم گنجانده بود مصاحبۀ کاری بعدی‌ خود را با موفقیت به انجام رساند و خیلی زود روی نیمکت یک تیم آبی‌پوش دیگر قرار گرفت. منتقدان سابق باز هم از موضع خود عقب‌نشینی نکردند و مسئولان اورتون برای اعتماد به مرد جوان انگلیسی به شدت سرزنش شدند؛ سرزنشی که گویا چندان هم بیراه نبوده و تافی‌ها با هدایت لمپارد خطر سقوط به دسته پایین‌تر را از همیشه نزدیک‌تر می‌بینند. پیکر نیمه جان دوران هدایت فرانک لمپارد در اورتون با یک یا 2 ضربۀ محکم دیگر کارش تمام خواهد شد و ستاره سابق چلسی در عرصۀ مربیگری دومین شکست بزرگش را تجربه می‌کند.

 

گروه نرم افزاری ماهور

دیوید مویس؛ سقوط از ارتفاع

مرد کهنه‌کار لیگ برتر انگلیس تیم میانه جدولی وستهام را از پلگرینی تحویل گرفت. تیم او در ابتدا همان میانه‌های جدول را هم از دست داده بود اما کار مداوم و تلاش مویس و شاگردانش چکش‌ها را در لیگ بالانشین کرده بود. وستهام 2 فصل را با رده‌های ششم و هفتم به پایان رساند تا نشان دهد در حال حرکت به سوی رشد و ترقی است. آنها یقۀ بزرگان لیگ را هم هر از گاهی می‌گرفتند اما فصل جدید و مشکلاتش دمار از روزگار مرد اسکاتلندی و تیمش در آورده‌اند. وستهام برای بقا تلاش می‌کند و ستاره‌های این تیم برای خروج از تیمی در حال سقوط، برنامه‌ریزی دارند. مویس باز هم مثل دوران کاری‌اش در اورتون که با سقوط آزاد در پروژۀ پیچیدۀ جانشینی فرگوسن همراه شد، یک سقوط دیگر را پس از اوج تجربه می‌کند و پایه‌های صندلی او روی نیمکت هدایت چکش‌ها از هیمشه لغزنده‌تر شده است. با این وجود هنوز هم فرصت‌ها برای دیوید مویس زنده هستند و این مرد با سابقه اسکاتلندی باید بیشترین بهره را از آنها ببرد. در غیر این صورت سران وستهام یونایتد منتظر سقوط تیمشان و متعاقبا سقوط ترازهای مالی نمی‌مانند و گزینۀ اخراج از شرایط فعلی مویس دور نیست.

 

گراهام پاتر؛ رویایی زودگذر

به عنوان یک مربی نسبتا جوان و موفق، انتقال او به نیمکت چلسی و جانشین شدن در پستی که پیش از پاتر در اختیار برنده جایزۀ بهترین مربی سال بود، یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رفت. پاتر دنیای کوچک لذت‌بخش خود در برایتون و آمکس را با دنیای بزرگ و پر از دردسر در تیمی مانند چلسی عوض کرد و اکنون شاید بارها از این تصمیم عجولانه پشیمان شده باشد. چلسی با هدایت او حال و روز خوبی ندارد و صبر مالکان و اداره کنندگان جدید آبی‌های لندن، آزمودنی نیست. چرا که آنها همان کسانی هستند که توخل را با یک قهرمانی در اروپا به راحتی کنار گذاشتند و برای پیدا کردن جانشین پاتر، پول و دغدغۀ بریز و بپاش کم ندارند. پاتر باید در هفته‌های آینده تیمش را به روزهای خوب و موفق باز گرداند و اگر در این امر موفق نشود، تاد بولی حامی سرمربی تیمش نخواهد بود؛ همان گونه که حامی توماس توخل نبود. اخراج از چلسی آن هم پیش از پایان بازی‌های فصل یک نمرۀ مردود بزرگ در کارنامه موفق گراهام پاتر درج می‌کند که بازگشت به برایتون و آمکس را برایش دور از دسترس قرار خواهد داد. گزینه‌های جانشینی پاتر رفته رفته در حال اضافه شدن به تیترهای جراید هستند و شاید وضعیت سرمربی چلسی از وضعیت خود این باشگاه سخت‌تر و نگران کننده‌تر باشد.

یورگن کلوپ؛ نه به این زودی

مرد آلمانی آنقدر برای ساکنان بندر لیورپول خاطرات شیرین و جذاب به ارمغان آورده که آنها بتوانند تلخی‌هایی بیش از این را هم تحمل کنند. یورگن کلوپ در خطر اخراج آن هم به این زودی قرار ندارد. با این وجود اگر لیورپول موفق نشود سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند شاید سران این تیم با توجه به افت شدید ترازهای مالی، شائبۀ پایان دوران موفق کلوپ در فصل هفتم کار و همچنین وسوسۀ مربیان بزرگی که بدون شغل هستند، گزینۀ پایان دادن به دوران کلوپ را هم مورد بررسی قرار دهند. لیورپول به سرمربی‌اش مدیون است و او را مورد احترام قرار می‌دهد اما این باشگاه باید در رقابت باقی بماند و طبیعت فوتبال شاید منجر به تصمیم سخت جدایی کلوپ و لیورپول شود. با این همه احتمال جدایی سرمربی محبوب سکوهای آنفیلد تا پایان فصل جاری نزدیک به صفر است و این احتمال فقط با شایعاتی بزرگ به اندازۀ همکاری با امثال زیدان رشد خواهد کرد. شاید هم مرد آلمانی نسخۀ شفابخش تیمش را خیلی زود پیدا کند و به جمع بالانشینان لیگ باز گردد و به تمام این احتمالات و زمزمه‌ها خاتمه ببخشد. یورگن کلوپ دورترین سرمربی به گزینۀ تلخ اخراج در میان سرمربیانی است که در لیگ برتر با این احتمال دست و پنجه نرم می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا