آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

مرور دربی‌های اخیر مادرید؛ آوردگاه پرمشاجره با نقش‌آفرینی چند خائن

امشب پایتخت اسپانیا به 2 قسمت مساوی تقسیم می‌شود.

امشب در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال اسپانیا، رئال مادرید میزبان اتلتیکو خواهدبود. فصل حسرت‌انگیز سیمئونه همچنان ادامه دارد و شکست در مقابل قهرمان اروپا، سرمربی آرژانتینی را یک قدم دیگر به خروج از باشگاه نزدیک خواهدکرد. اوج‌گیری مجدد دربی مادرید و رقابت همشهری‌ها در جام‌های مختلف داخلی و قاره‌ای، بعد از بازگشت ال‌چولو در قامت سرمربی به جمع سرخ‌وسفیدها آغاز شد. کسب ۲ قهرمانی لالیگا که خاطرات سیمئونه در دوران بازیگری برای روخی بلانکو را از نو زنده کرد و نبردهای سنگین و پیروزی‌های تحقیرکننده ۲ تیم، رویارویی یک‌طرفه رئال و اتلتیکو در سال‌های نخست هزاره جدید را به یکی از جنجالی‌ترین و جذاب‌ترین شهرآوردهای فوتبال اروپا تبدیل کرد. شکست‌های میلی‌متری اتلتیکو در فینال لیگ قهرمانان اروپا هرگز از یاد هواداران تیم پاک نخواهد شد؛ همان‌طور که حسرت رئالی‌ها بعد از از دست دادن لالیگا و جام حذفی با شکست مقابل رقیب سنتی فراموش‌نشدنی است. اتلتیکو مادرید که ابتدا به عنوان شعبه اتلتیک بیلبائو در پایتخت اسپانیا شناخته می‌شد، سالیان سال در مقابل قدرت و جاه‌طلبی روزافزون «تیم حکومتی» ایستادگی کرد؛ هرچند تشک‌سازان، توان رقابت نزدیک با پرافتخارترین تیم اروپا را نداشتند. در یک دهه اخیر و با بازسازی تیم زیر نظر سیمئونه، اتلتیکو بار دیگر زنده شد تا دربی مادرید هم جان دوباره بگیرد.

 

پایان روزهای سخت، آغاز رقابت

پائیز ۲۰۱۱ وقتی تیم در حال پیشرفت اتلتیکو برای برگزاری دربی به برنابئو آمد، هوادران رئال بنری در دست داشتند با این مضمون که «برای یک دربی ارزشمند، به یک حریف شایسته نیازمندیم!» سرخ‌وسفیدها تا آن روز ۱۲ سال متوالی از پیروزی در دربی عاجز مانده بودند. آنها در این مسابقه ابتدا از تیم قدرتمند مورینیو پیش افتادند، اما اخراج کورتوا و دیگو گودین، رئال مادرید را به برتری ساده ۴ بر یک رساند. اتلتیکو باز هم تحقیر شد و آخر فصل با ۲ امتیاز اختلاف نسبت به مالاگا، سهمیه لیگ قهرمانان را از دست داد اما تا تبدیل شدن به یک حریف قدرتمند راه چندانی نمانده‌بود. بعد از آمدن سیمئونه، اتلتیکو ۳ شهرآورد متوالی دیگر را هم باخت تا روند شکست‌ناپذیری رئال مادرید به ۲۵ مسابقه و ۵ هزار روز برسد. کار تا فینال جام حذفی ۲۰۱۳ کشید؛ جایی که با ضربه سر زودهنگام رونالدو، نزدیک بود ناکامی ۱۴ ساله ادامه پیدا کند اما شلیک دیگو کاستا کار را به تساوی کشاند تا گل میراندا در وقت‌های اضافه، شاگردان ال‌چولو را به برتری شیرین و قهرمانی در جام سلطنتی اسپانیا برساند. اخراج رونالدو بعد از خطا روی گابی و کارت قرمز مورینیو در آخرین مسابقه‌اش روی نیمکت رئال، یک روز به یادماندنی در خاطرات هواداران سرخ‌ و سفید رقم زد؛ پیش از آنکه اعطای جام قهرمانی توسط خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا و طرفدار سرسخت رئال مادرید، عیش آنها را چندبرابر کرد تا فصل جدیدی از رقابت شکل بگیرد.

 

گروه نرم افزاری ماهور

اوج‌گیری غیرمنتظره

اتلتیکو بعد از قهرمانی در جام حذفی، در هر ۳ مسابقه لالیگایی بعدی خود در برنابئو پیروز شد و علاوه بر آن در سوپرجام اروپا و اسپانیا مقابل رئال مادرید به برتری رسید، اما آنها به شکل غم‌انگیزی هر ۲ فرصت خود برای کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را با شکست مقابل کهکشانی‌ها در آخرین قدم از دست دادند؛ بار نخست در شب گلزنی دیرهنگام سرخیو راموس که امید اروپایی سیمئونه را در آخرین لحظه به باد داد و به شکست سنگین ۴گله تبدیل کرد و بار د‌وم با گلزنی مجدد راموس، این بار در شرایط آفساید، در دوران پیش از VAR که منجر به کشیده‌شدن بازی به ضربات پنالتی و یک قهرمانی دیگر برای کهکشانی‌ها شد. سیمئونه شایستگی تیمش برای قهرمانی قاره‌ای را اثبات کرد اما سرنوشت‌ جام‌ها و افتخارات را اتفاقات ریز و پیش‌بینی‌ناپذیر تعیین می‌کنند. ماجراجویی‌های اروپایی اتلتیکو هیچ‌وقت به سرنوشتی خوش‌تر از قهرمانی لیگ اروپا و سوپرکاپ ختم نشد.

دربی دوباره یک‌طرفه می‌شود

همزمان با افول اتلتیکو مادرید بعد از کسب قهرمانی فصل ۲۱-۲۰۲۰، رئال مادرید به روند درخشان همیشگی خود ادامه داد و تا تاجگذاری چهاردهم در لیگ قهرمانان اروپا هم پیش رفت تا بار دیگر شهرآورد مادرید حالت یک‌طرفه به خود بگیرد. در واقع بعد از برتری ۴ بر ۲ اتلتیکو مقابل رئال مادرید در سوپرجام ۲۰۱۷ اروپا، سرخ‌وسفیدها در ۱۰ شهرآورد بعدی تنها یک بار به پیروزی رسیدند و رئال امشب می‌تواند به ششمین پیروزی در این مدت برسد. پیشرفت اتلتیکو زیر نظر سیمئونه انکارناپذیر بوده و افت تیم او در سال‌های اخیر و قابل پیش‌بینی شدن تاکتیک‌های دفاعی او هم مشهود است اما مسلم است که هیچ‌یک از ۲ تیم تشنگی خود برای برتری مقابل رقیب سنتی را از دست نداده‌اند و به خصوص بعد از حواشی ماه‌های اخیر، با تمام وجود برای برتری و بقا در جام حذفی خواهند جنگید.

 

توهین‌های نژادپرستانه

چند ماه قبل از حواشی خوشحالی بعد از گل برزیل در جام جهانی قطر و پیش از مصاف اتلتیکو و رئال مادرید در بازی رفت، انتقادات به رقص سامبای وینیسیوس بعد از گلزنی شدت گرفته‌بود. پدرو براوو، رئیس اتحادیه بازیکنان در جریان یک برنامه تلویزیونی با اشاره به او گفت: «اگر به رقص سامبا علاقه داری به سامبادروم، محل مخصوص رژه‌های سامبا در برزیل برو. اینجا باید به بقیه احترام بگذاری و از انجام حرکاتی شبیه میمون پرهیز کنی.» وینیسیوس با یک پیام ویدئویی به این جملات و توهین‌های نژادپرستانه‌ای که متحمل شده‌ بود، واکنش نشان داد. او در سراسر مسابقه هم با حرکات اعصاب‌خردکن تعدادی از هواداران میزبان در متروپولیتانو مواجه شد، موفق به گلزنی نشد اما بعد از گل هموطنش رودریگو در جشن رقص او حاضر شد. بعد از مسابقه، باشگاه اتلتیکو تمام این حرکات را محکوم کرد و تعدادی از توهین‌کنندگان شناسایی شدند اما به نظر می‌رسد هنوز اقدام حقوقی محکمی علیه آنها انجام نشده. رئالی‌ها هنوز از رفتار هواداران حریف در مورد وینیسیوس و همین‌طور آندری لونین اوکراینی، دروازه‌بان ذخیره تیم ناراحتند.

 

سیر کورتوا از قهرمان تا دشمن

دروازه‌بان فعلی رئال یکی از مهره‌های مهم اتلتیکو در اوایل دهه گذشته بود اما هواداران تیم ترجیح می‌دهند خاطرات او را فراموش کنند. کورتوا با پیراهن اتلتیکو ۴ قهرمانی کسب کرد و ۲ بار به عنوان بهترین دروازه‌بان لالیگا انتخاب شد. سال ۲۰۱۸ چلسی را ترک کرد تا دوباره به پایتخت اسپانیا برگردد، این بار اما برای پوشیدن پیراهن رئال مادرید. نخستین بازگشت او به ورزشگاه خانگی اتلتیکو مادرید با توهین‌ها و واکنش‌های شدید هواداران روخی بلانکو در بیرون و داخل استادیوم همراه شد. کورتوا با عروسک‌های پرتعداد موش استقبال شد و بعد از مسابقه گفت: «توهین به تصویر من هیچ اهمیتی ندارد. اگر این کار آنها را خوشحال می‌کند، خوش به حالشان. اگر می‌خواهند هفته آینده اشیایی به سر من پرت کنند، انگیزه بیشتری به من خواهند داد.» مدتی بعد و در جریان رسیدن رئال مادرید به فینال اروپا با شکست لیورپول، کورتوا گفت که تیم‌ها در مقابل رئال مادرید محکوم به شکستند و او احساس می‌کند «درطرف درست تاریخ ایستاده». خوزه مارتینس آلمیدا، شهردار مادرید، به عنوان طرفدار اتلتیکو، بعد از آن رقابت گفت: «همه ما که بعد از شکست در فینال لیسبون همراه تو گریه کردیم هم در طرف درست تاریخ ایستاده بودیم.» باید دید تقابل مجدد قدرت‌های پایتخت در شهرآورد همیشه پرحاشیه مادرید چه سرنوشتی رقم خواهد زد و کدام تیم فرصت کسب یک جام دیگر را از دست می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا