آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ترکیب احتمالی تیم ملی مقابل روسیه

امیر قلعه‌نویی تا ساعاتی دیگر باید اولین ترکیب خود را برای مصاف با روسیه مشخص کند که علامت سوال های پر شماری در این ترکیب وجود دارد .

در سال 2007 امیر قلعه‌نویی بدون آنکه خودش بداند برای آخرین مرتبه روی نیمکت تیم ملی نشست و ترکیب تیمش را برای مصاف برابر کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیای 2007 آرایش داد.

حسن رودباریان، رحمان رضائی، جلال حسینی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، علی کریمی، مهرزاد معدنچی، وحید هاشمیان و رسول خطیبی، 11 بازیکنی بودند که امیر قلعه‌نویی برای مصاف با کره‌جنوبی راهی میدان کرد.

فریدون زندی، رضا عنایتی و وحید طالب‌لو هم نفراتی بودند که سرمربی تیم ملی در ادامه مسابقه وارد زمین کرد تا شاید بتواند از سد کره‌جنوبی عبور کند؛ اما تساوی بدون گل در پایان 120 دقیقه تلاش دو تیم، و در نهایت پیروزی کره‌ای‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2، در روزی که مهدی مهدوی‌کیا و رسول خطیبی پنالتی‌های دوم و چهارم ایران را خراب کردند تا کار به پنالتی پنجم نرسد، کار را برای امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم ملی تمام کرد.

حالا پس از 16 سال، بار دیگر امیر قلعه‌نویی فرصت حضور روی نیمکت تیم ملی را پیدا کرده و می‌خواهد به موفقیتی دست پیدا کند که به قول خودش برای رسیدن به آن، زمان کافی نداشت. حالا او باید تیم ملی را با نسلی دیگر در یک مسابقه تدارکاتی به میدان بفرستد.

 

گروه نرم افزاری ماهور

*خط دروازه؛ اعتماد به بیرانوند

در خط دروازه، علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، حسین حسینی و حسین پورحمیدی، 4 دروازه‌بانی هستند که امیر قلعه‌نویی به اردوی تیم ملی فراخوانده است. اگرچه هر 4 دروازه‌بان دعوت‌شده از بهترین بازیکنان لیگ برتر هستند، اما بعید به نظر می‌رسد انتخاب سرمربی تیم ملی کسی جز علیرضا بیرانوند باشد.

 

*خط دفاعی؛ خبری از دفاع سه نفره نیست 

امیر قلعه‌نویی در دوره اول حضورش در تیم ملی، از دفاع سه‌نفره استفاده می‌کرد؛ اما حالا دیدگاه‌های تاکتیکی او دچار تغییرات قابل‌توجهی شده و او طی سال‌های اخیر در ذوب‌آهن، سپاهان و گل‌گهر، تیمش را با دفاع 4 نفره آرایش داده است.

شجاع خلیل‌زاده، حسین کنعانی‌زادگان، آرمین سهرابیان، محمدامین حزباوی و عارف آغاسی، پنج نامزد پر کردن دو پست دفاع مرکزی هستند که به نظر می‌رسد شانس محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده از میان آن‌ها برای حضور در ترکیب اصلی دیدار مقابل روسیه بیشتر باشد.

*دفاع چپ و راست؛ رقابت شدید پنج مدعی

احسان حاج‌صفی، میلاد زکی‌پور و وحید امیری با توجه به لیست ارائه‌شده از سوی امیر قلعه‌‎نویی، سه نامزد حضور در پست دفاع چپ هستند و در سمت راست زمین نیز صادق محرمی و رامین رضاییان به اردو دعوت شده‌اند.

احتمالاً در بازی اول قلعه‌نویی به بازیکنان قدیمی تیم اعتماد بیشتری خواهد کرد و این‌که احسان حاج‌صفی در پست دفاع چپ مقابل روسیه بازی کند و در پست دفاع راست فرصت به رامین رضائیان داده شود، اصلا کم نخواهد بود.

 

*خط میانی؛ در انتظار معرفی قلب تپنده تیم ملی

روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، رضا اسدی، محمد کریمی، مهدی حسینی، احمد نوراللهی میلاد سرلک و امید نورافکن، 6 بازیکنی هستند که امیر قلعه‌نویی از میان آن‌ها باید یک بازیکن را انتخاب کند تا هم قدرت جنگندگی و دوندگی تیم حفظ شود و هم قدرت بازی‌سازی که سرمربی تیم ملی نشان داده، تأکید ویژه‌ای روی آن دارد. حدس‌زدن یک هافبک تیم ملی کار بسیار سختی است، اما اینکه در این منطقه سعید عزت‌اللهی در کنار یک هافبک جنگنده نظیر چشمی قرار بگیرد، کم نیست. یک خط جلوتر هم احمد نوراللهی احتمالا یکی از نامزدهای جدی برای قرار گرفتن در پست 8 تیم ملی در دوره جدید در غیبت سامان قدوس خواهد بود.

امیر قلعه‌نویی در آرایش 3-3-4 اگر بخواهد با شیوه دفاعی‌تر بازی کند، از دو هافبک دفاعی استفاده می‌کند و در بازی‌هایی که می‌خواهد تیمش را با فاز هجومی به میدان بفرستد، معمولاً یک هافبک دفاعی وارد بازی می‌کند و یک خط جلوتر از آن‌ها، از دو بازیکن خلاق بازی می‌گیرد.

 

*مثلث هجومی؛ غیبت سردار و ابهام درباره نقش طارمی 

در اردویی که سردار آزمون با درخواست از کادر فنی حضور ندارد، مهم‌ترین ابهام مربوط به نقش مهدی طارمی می‌شود؛ اینکه قرار است او در پست وینگر چپ مورد استفاده قرار بگیرد یا مهاجم رأس. اگر طارمی مانند دوران برخی بازی‌ها در دوران کی‌روش در پست وینگر چپ مورد استفاده قرار بگیرد، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، رضا شکاری، علی قلی‌زاده، مهدی ترابی و امیرحسین حسین‌زاده شش وینگری هستند که از میان آن‌ها، فقط یکی از ابتدا بازی برابر روسیه را آغاز خواهد کرد تا شهریار مغانلو هم به‌عنوان مهاجم رأس تیم بازی کند.

در غیر این‌صورت، اگر قلعه‌نویی بخواهد از طارمی در پست شماره 9 بهره ببرد، از میان شش وینگری که نام برده شد، دو بازیکن مقابل روسیه در ترکیب اصلی قرار خواهند گرفت که بعید نیست با توجه به سابقه، علی‌ قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش باشند.

 

ترکیب احتمالی تیم ملی مقابل روسیه: 

علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضائیان، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و شهریار مغانلو.

 

*البته در پایان باید اشاره کرد که هنوز مشخص نیست امیر قلعه‌نویی چه دیدگاهی برای پست بازیکنانی نظیر وحید امیری، امید نورافکن، احسان حاج‌صفی، رضا شکاری، روزبه چشمی و رضا اسدی دارد و پس از دو دیدار تدارکاتی برابر روسیه و سپس کنیا با ضریب دقت بیشتری می‌توان درباره نفرات اصلی تیم ملی در دوره جدید صحبت کرد.
6 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا