آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

جدال با لالیگا چگونه آبی‌اناری‌ها را زمین‌گیر کرد؟/ جنگ سرد در زمستان سخت

با سخت‌گیری لالیگا، بارسا پنجره زمستانی را از دست داد.

درست قبل از پیروزی درخشان مقابل رئال مادرید در ال‌کلاسیکوی سوپرجان بود که خبرنگاران از ژاوی ارناندس درباره آینده ممفیس دپای پرسیدند. سرمربی جوان بلوگرانا نگران ضعف نفرات تیمش بود: «من به باشگاه اطلاع داده‌ام اگر بازیکنی برود، نیاز به جایگزین خواهیم داشت.» ۲ هفته بعد، بازیکن هلندی با قراردادی به ارزش ۳ میلیون یورو به اتلتیکو رفت. خبری از جایگزین نشد و این مهمترین خبر در مورد نقل و انتقالات بارسا در پنجره ژانویه بود؛ زمستانی که در بازار برای آن‌ها ساکت دنبال شد اما در حاشیه خرید و فروش‌ها، مجادلات باشگاه و سازمان لالیگا بر سر رعایت مقررات، به اندازه کافی پرسروصدا بود. بعد از خریدهای چندصد میلیونی باشگاه‌های انگلیسی و فشاری که یوونتوس و بارسا در این مدت متحمل شدند، یک باور عمومی بین فوتبال‌دوستان جهان شکل گرفته که یوفا با اعمال نرم و کم‌فشار قانون «بازی جوانمردانه مالی»، به نوعی به تیم‌های انگلیسی باج می‌دهد و از سوی دیگر به دنبال انتقام از باشگاه‌های بانی طرح سوپر لیگ است. مسئله سقف دستمزد و بودجه کار بارسایی‌ها را حتی برای تمدید قرارداد با بازیکنان فعلی هم به دردسر جدی انداخت؛ چه رسد به امضای قرارداد با مهره‌های جدید.

تقلا برای تمدید

همزمان با صحبت‌های ژاوی، سران باشگاه ترجیح دادند از ظرفیت ایجاد شده با خروج ممفیس دپای، برای تمدید قرارداد گاوی و رونالد آرائوخو استفاده کنند. محدودیت‌های اعمال‌شده از جانب لالیگا به این معنی بود که خرید بازیکنان جدید و اختصاص بخشی از بودجه به دستمزد آنان نشدنی خواهد بود. با این حال آن‌ها به هیچ‌وجه انتظار اتفاقاتی که بعداً رخ داد را نداشتند. لالیگا حتی از تمدید قرارداد گاوی، آرائوخو و مارکوس آلونسو هم ممانعت کرد تا عرصه بر سران بارسا تنگ‌ شود. جنگ سرد آغاز شد. سران باشگاه کاتالان خیال می‌کرد به شکل غیرعادلانه با آن‌ها برخورد شده و خاویر تباس و مسئولان لالیگا مقررات اقتصادی را به بارسا یادآوری می‌کردند. در این شرایط ژاوی، دوشنبه گذشته همراه خوان لاپورتا، رئیس باشگاه و مدیران ورزشی تیم، متیو آلمانی و جوردی کرویف جلسه گذاشت. صبح سه‌شنبه اعلام شد بارسا در دادگاه لالیگا را شکست داده و اجازه تمدید قرارداد با گاوی را به دست آورده. با این حال لالیگا اعلام کرد فرجام‌خواهی خواهد کرد و این رأی را قبول ندارد. زمستان تمام شد و بارسا با خروج دپای و مصدومیت دمبله به مهره‌های تهاجمی احتیاج دارد. آن‌ها حتی برای پیدا کردن مدافعان کناری روی نیمکت هم موفق به امضای قرارداد قرضی نشدند.

 

پس لرزه های ناکامی اروپایی

محدودیت مجموع دستمزد، طبق مقررات فوتبال اسپانیا، نسبت به میزان درآمدهای تیم محاسبه می‌شود و ناکامی بلوگرانا با حذف از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا کار آن‌ها را دشوار کرد. بارسایی‌ها بودجه امسال خود را با این فرض که حداقل به جمع ۸ تیم برتر اروپا می‌رسند، برآورد کرده‌ بودند. بدون درآمدهای مختلف از جمله حق پخش، سقف مبلغی که بارسا می‌توانست به دستمزد بازیکنان اختصاص دهد، پایین آمد. تنها راه جبران مبلغ حق پخش حاصل از صعود به دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، صعود به فینال لیگ اروپا خواهد بود که البته اصلاً کار ساده‌ای نیست. شاگردان ژاوی ارناندس در نخستین گام باید پلی‌آف دور حذفی را مقابل تیم متحول شده منچستر یونایتد برگزار کنند. در انتهای پائیز مجموع دستمزدهای بازیکنان ۶۵۶ میلیون یورو اعلام شد که ۲۶ میلیون بالاتر از سقف قانونی بود. هفته گذشته کارمندانی از لالیگا به اتلتیک گفتند شگفت‌زده‌اند از این که بارسایی‌ها احتمالاً از مقررات مالی بی‌خبرند و ۳ اقدام آنها برای تمدید با بازیکنان با شکست روبه‌رو شده.خاویر تباس دوشنبه شب اعلام کرد: «درست است که با بازنشستگی جرارد پیکه در اواسط پائیز و خروج دپای، فضای اندکی برای تیم ایجاد شده اما باشگاه باید در این باره تصمیم بگیرد. به نظرم مهم است که صحبت‌های ادوارد رومئو، معاون بارسا در تابستان را یادآوری کنیم که گفت باشگاه برای ادامه، باید جمع دستمزدها را از ۶۰۰ میلیون یورو به ۴۰۰ میلیون کاهش دهد.»

اهرم اصلاح مقررات

نخستین قسمت از قوانین اقتصادی لالیگا که گریبانگیر بارسا شده، مقاله ۱۰۱ است که اعلام می‌کند «اگر لالیگا تشخیص دهد تمدید قرارداد یک بازیکن، باشگاه‌ را برای فصل بعد بالاتر از سقف بودجه نگه می‌دارد، باشگاه حق تمدید در میانه فصل را ندارد.» بخش دوم ماجرا به اصلاحاتی است که چند ماه پیش در تبصره ۵ مقاله ۹۳ داده شد. تغییراتی که باشگاه‌ها را در زمینه استفاده از فروش سرمایه‌ها محدود می‌کند؛ شبیه اهرم‌های اعمال‌شده توسط بارسلونا در تابستان گذشته‌. این بند همچنین از تیم‌های دچار مشکل می‌خواهد قبل از امضای قراردادهای جدید، برنامه ۲ساله خود برای بازگشت به تعادل مالی را اعلام کنند. بارسلونا هنوز چنین برنامه و نقشه‌ای را به سران لیگ ارائه نداده. تابستان گذشته، آبی‌اناری‌ها با فروش سرمایه‌ها و اهرم‌های گوناگون، سقف بودجه را برای قراردادهای جدید بالا بردند. به نظر می‌رسید آن‌ها از لالیگا باهوش‌ترند اما چند ماه بعد سران لالیگا با تصویب قوانین جدید باشگاه را به باتلاق بردند. با این حال آلمانی با اشاره به بند آزادسازی ۱ میلیارد یورویی گاوی و آرائوخو اعلام کرد نمی‌دانیم تمدید قرارداد چه زمانی قطعی می‌شود اما کل ماجرا یک مشکل بوروکراتیک است که به زودی حل خواهد شد. ژاوی دیروز، ضمن اشاره به جوانانی که در غیاب خریدهای حدید کمک‌ حال تیم او خواهند بود، گفت: «نمی‌توانم گاوی را در یک باشگاه دیگر ببینم. اولویت ما قطعی شدن آینده او در این باشگاه است.‌ او اینجا خوشحال است.» لالیگا در مورد رأی بدوی دادگاه می‌گوید: «این تصمیمات بدون این که به لالیگا برای ارائه مدارک فرصت داده شود، اتخاذ شده.شواهد قانونی و مستند کافی برای دادگاه وجود خواهد داشت که بعد از فرجام‌خواهی حکم اولیه را نقض کند.» دیگر خبر نقل‌ و انتقالاتی بارسلونا در روزهای گذشته، خروج مدافع سابق آرسنال، هکتور بیرین بود که تابستان امسال با قراردادی آزاد به نوکمپ آمد اما فرصت تأثیرگذاری روی ترکیب ژاوی را پیدا نکرد و بعد از تنها ۷ مسابقه و ۴۹۴ دقیقه حضور در زمین، راهی پایتخت پرتغال شد تا پیراهن اسپورتینگ لیسبون را بپوشد.

گروه نرم افزاری ماهور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا