آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

مربیانی برای آینده دنیای فوتبال؛ ریه‌های مستطیل سبز

سرمربیان جوان فعلی دنیا هنوز روزهای درخشانی پیش رو دارند.

یکی‌از ارکان مهم هر تیم فوتبال، مربیان و سرمربیان است و آن‌ها نقشی پررنگ در موفقیت و یا ناکامی تیم‌های خود دارند.

 

در فوتبال امروز سرمربیان مطرح و شاخص بسیار زیادی حاضر هستند و بخش بزرگی از این سرمربیان، چهره‌های جوانی هستند که ممکن است هنوز به دهه پنجم زندگی خود نرسیده‌ باشند اما در تیم‌های خود عملکرد بسیار موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حالا جز برترین سرمربیان جهان محسوب می‌شوند.سرمربیان بزرگی مثل پپ گواردیولا، یورگن کلوپ، کارلو آنجلوتی، ژوزه مورینیو و بسیاری دیگر جز سرمربیان پا به‌ سن‌ گذاشته هستند و طی سالیان آینده بدون‌ شک جای خود را به سرمربیان جوان‌تر خواهند داد؛ چهره‌هایی که در حال‌حاضر بعضاً در تیم‌هایی نه‌چندان مدعی حاضر هستند و برخی هم مثل ژاوی در تیم‌های بزرگ و مطرح فعالیت می‌کنند. بسیاری از سرمربیان بزرگ هیچ‌گاه فوتبالیست درخشانی نبوده‌اند و حتی شاید در لیگ‌های بزرگ و معتبر هم به میدان نرفته‌ باشند اما اکنون مرد شماره یک تیم خود هستند و تصمیمات آن‌ها مسیر رسیدن به موفقیت را برای تیمشان هموار می‌کند و حالا در نسل جدید سرمربیان فوتبالی، عملکرد آن‌ها، باعث شناخته‌شدنشان شده‌ است.

 

میکل آرتتا؛ آرزوهای بزرگ

یکی‌از برترین سرمربیان فصل جاری فوتبال جهان، میکل آرتتا مرد اول نیمکت آرسنال بوده‌ و با درخشش آرسنالی‌ها، حالا این مرد جوان با شاگردانش در آستانه فتح لیگ‌برتر انگلیس هستند. آرتتا از فصل ۲۰-۲۰۱۹ سکان هدایت توپچی‌ها را به‌دست گرفت. این تیم لندنی نخستین تجربه سرمربیگری او است و امیدوار است خاطرات خوش دستیار گواردیولا بودن در منچسترسیتی را این‌ بار خودش به‌عنوان سرمربی تجربه کند. میکل آرتتا سال ۱۹۸۲ در شهر سن‌سباستین اسپانیا به‌ دنیا آمد و در دوران حضور خود در مستطیل سبز در پست هافبک حاضر بود. آرتتا کار خودش در فوتبال را در تیم‌های پایه بارسلونا آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ توانست به تیم اصلی برسد و تنها یک‌ سال بعد به‌طور قرضی راهی پاری‌سن‌ژرمن شد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

رنجرز اسکاتلند آغاز مسیر موفق‌ترین روزهای آرتتا بود و بعد از برگشت به بارسلونا، در سال ۲۰۰۲ اسپانیا را به‌ مقصد اسکاتلند ترک کرد. درخشش در این تیم باعث‌شد آرتتا راهی رئال‌ سوسیداد و سپس اورتون شود. او بهترین دوران فوتبالی خود را در اورتون سپری کرد. میکل ۲۰۹ بار برای آبی‌ها به میدان رفت و با ثبت ۳۵ گل و ۳۷ پاس‌گل بهترین آمار دوران فوتبالی خود را برجای گذاشت.آرتتا در سال ۲۰۱۱ راهی آرسنال شد و ۱۵۰ بار با پیراهن توپچی‌ها در زمین حاضر شد و یک جولای ۲۰۱۶ به‌طور رسمی از فوتبال خداحافظی کرد. میکل آرتتا با وجود این‌که در تیم‌های باشگاهی دوران نسبتاً موفقی را سپری کرد، هیچ‌گاه در تیم‌ملی اسپانیا به میدان نرفت و فقط ۴۲ بار در تیم‌های پایه اسپانیا به‌کار گرفته‌شد و تا در عرصه ملی تجربه موفقیت‌آمیزی نداشته‌ باشد. سرمربی کنونی آرسنال در رقابت‌های باشگاهی در ۵۳۰ مسابقه عضوی از ترکیب تیمش بود و فقط ۷ بار با کارت قرمز داوران مواجه شد!

 

ژاوی؛ رویای لاماسیا

سرمربی فعلی بارسلونا که همراه شاگردانش برخلاف رقابت‌های اروپایی، شانس بالایی برای فتح لیگ و جام‌حذفی با تیمش دارد، کار خود در حرفه مربیگری را از فصل ۲۰-۲۰۱۹ و بلافاصله پس‌ از خداحافظی از فوتبال با السد قطر آغاز کرد. ژاوی هرناندس در فوتبال اروپا فقط برای بارسلونا به میدان رفت و اگر در همین تیم از فوتبال خداحافظی می‌کرد، اسطوره تک‌باشگاهی بارسلونا لقب می‌گرفت اما جدایی از آبی‌و‌اناری‌ها و پیوستن به قطر پایان متفاوت‌تر ژاوی در فوتبال بود. کاپیتان سابق و سرمربی فعلی کاتالونیایی‌ها بیش‌ از ۱۵ سال در بارسلونا حاضر بود و افتخارات بی‌شماری را در این تیم تجربه کرد. ۷۶۷ مسابقه رسمی در ترکیب قرار گرفت، ۸۵ بار دروازه رقبا را گشود و ۹۹ بار بیش‌تر از تعداد گلزنی‌هایش پاس‌ گل داد تا آماری درخشان را ثبت کرده‌باشد و نقشی بزرگ در موفقیت آن سال‌های کاتالونیایی‌ها داشت. ژاوی با بارسلونا افتخارات زیادی به‌ دست آورد که مهم‌ترین آن‌ها قهرمانی در ۸ لالیگا، فتح ۴ دوره لیگ‌قهرمانان، کسب ۳ جام حذفی اسپانیا و ۲ سوپرجام اروپا بود و یک‌ بار هم جام قهرمانی لیگ قطر با السد را بالای سر برد.

اسطوره بارسلونا علاوه‌ بر درخشش در تیم باشگاهی، در تیم ملی هم همیشه درخشان بود و به اسطوره ماتادورها تبدیل شد. بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، 4 سال فراموش نشدنی در تیم‌ملی را تجربه کرد و توانست عضوی از تیم قهرمان یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ و جام‌جهانی ۲۰۱۰ باشد و در این رقابت‌ها روی ۷ گل اثرگذار باشد. ژاوی با ۱۳۳ حضور در تیم‌ملی اسپانیا بعد از سرخیو راموس، ایکر کاسیاس و سرخیو بوسکتس، رکورددار حضور در ترکیب ماتادورها است و از هر لحاظ ستاره‌ای موفق در ترکیب تیم‌های باشگاهی و ملی خود محسوب می‌شود.

 

یولیان ناگلزمن؛ جوانی جذاب

سرمربی جوان بایرن‌مونیخ که تا سال ۲۰۲۶ با مونیخی‌ها قرارداد دارد در دوران حرفه‌ای خود اصلاً شرایط خوبی را سپری نکرد و وداعی زودهنگام و البته بسیار تلخ با فوتبال داشت. او هیچ‌گاه نتوانست در زمان حضور خود در زمین فوتبال به موفقیت خاصی برسد. ناگلزمن متولد ۲۳ جولای ۱۹۸۷ است و در سال ۲۰۰۸ و در سن ۲۱ سالگی محبور به خداحافظی از فوتبال شد.او طی این مدت مصدومیت‌های زیاد و سختی را از سر گذراند.

 

ناگلزمن در دوران فوتبالی خود به‌ عنوان مدافع وسط فعالیت می‌کرد و دوران فوتبالی خود را در تیم‌های پایه و آکادمی 2 تیم آگزبورگ و مونیخ ۱۸۶۰ سپری کرد. حضور در تیم‌های پایه باعث شد هیچ‌گاه فرصت حضور در بالاترین سطح فوتبال آلمان، یعنی بوندس‌لیگا را نداشته‌ باشد و در ۲۱ سالگی مصدومیت شدیدی که برای او از ناحیه زانو به وجود آمد، خداحافظی‌اش از فوتبال را رقم زد. خداحافظی تلخ با فوتبال و ناامیدی در اوج جوانی باعث‌ نشد ناگلزمن به‌کلی از فوتبال دور شود و فقط چند سال بعد کار خود را به‌عنوان مربی آغاز کرد و حالا با وجود جوانی، یکی از سرمربیان مطرح و موفق فوتبال جهان به حساب می‌آید.او در ۲۹ سالگی و بعد از هدایت تیم جوانان هوفنهایم، سرمربی تیم اصلی نام گرفت و موفقیت نسبی، مالکان لایپزیش را ترغیب کرد یولیان را به‌عنوان سرمربی تیم خود استخدام کنند. کسب یک جام‌حذفی و صعود به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان برای اولین‌بار مهر تائیدی‌ بر موفقیت ناگلزمن در لایپزیش آلمان بود و جدایی هانسی فلیک از بایرن‌مونیخ، ناگلزمن را به پرافتخارترین تیم آلمان رساند و او سکان هدایت مونیخی‌ها را به‌دست گرفت. ناگلزمن علاقه بسیاری به استفاده تکنولوژی در تمرین‌های فوتبالی دارد و در این زمینه جز سرمربیان پیشتاز محسوب می‌شود.

 

ادین ترزیچ؛ امید به آینده

ناگلزمن و تیمش در فصل جاری بوندس‌لیگا مثل سالیان اخیر با رقیبی قدرتمند در راه قهرمانی مواجه هستند و این‌بار هدایت دورتموندی‌ها برعهده یک سرمربی جوان و کاربلد که فقط ۴۰ سال سن دارد، است. ترزیچ مثل بیشتر سرمربیان جوان فوتبال را خیلی زود کنار گذاشت و سرمربیگری باعث شهرت او شد. ترزیچ متولد سال ۱۹۸۲ است و اصالتی آلمانی – کرواتی دارد. سرمربی فعلی دورتموند در دوران حرفه‌ای خود مهاجم بود اما هیچ‌گاه عضو تیم‌های بزرگ و مطرح نبود و این موضوع باعث‌ شد بیشتر در لیگ‌های محلی و پایین‌تر فوتبال آلمان فعالیت کند و تنها قهرمانی او به سال ۲۰۰۶ در لیگ‌های منطقه‌ای برمی‌گردد. ادین ترزیچ هیچ‌گاه به تیم‌های خارج‌ از آلمان نپیوست و دوران فوتبالی او در 4 باشگاه خلاصه می‌شود. در طول دوران حرفه‌ای خود فقط ۲۵ گل زد و بعد از وداع با فوتبال، مسیر مربیگری را در پیش‌گرفت. او از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در تیم‌های جوانان و دوم دورتموند به‌عنوان آنالیزور و مربی فعالیت کرد و سپس راهی بشیکتاش ترکیه و وستهام انگلیس شد. با گذشت ۵ سال دوباره به‌عنوان مربی و دستیار به جمع زنبورها اضافه شد. او حالا به سرمربی این تیم تبدیل شده‌ است.

 

ژابی آلونسو؛ مردی برای همه فصول

در فصل جاری بوندس‌لیگا سرمربیان جوان زیادی حاضر هستند و یکی دیگر ازآن‌ها ژابی آلونسو نام دارد. هافبک سابق لیورپول، رئال‌مادرید و بایرن‌مونیخ یکی‌از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال هم محسوب می‌شود.آلونسو کار خود را سال ۲۰۰۰ در تیم جوانان رئال‌سوسیداد آغاز کرد و 4 سال بعد راهی انگلیس و تیم لیورپول شد و با این تیم فاتح لیگ قهرمانان نام گرفت. در دوران کهکشان‌سازی رئال‌ به تیم مادریدی پیوست.

او با لباس هیج تیمی به‌اندازه رئال‌مادرید در مستطیل سبز حاضر نشد و بیشترین آمار تعداد پاس‌گل خود را در رئال‌مادرید به‌ ثبت رساند. سال ۲۰۱۴ با ترک مادریدی‌ها راهی بایرن‌مونیخ، آخرین باشگاه دوران حرفه‌ای خود شد و 3 قهرمانی متوالی در بوندس‌لیگا کسب کرد. ژابی درنهایت سال ۲۰۱۷ برای همیشه فوتبال را کنار گذاشت. آلونسو در مجموع رقابت‌های باشگاهی ۶۹۵ بار در زمین حاضر شد و توانست ۴۳ بار گلزنی کند و ۶۹ بار در نقش سازنده گل ظاهر شد. ژابی آلونسو از سال ۲۰۰۳ عضوی از تیم‌ملی اسپانیا بود و مثل ژاوی 2 قهرمانی یورو و یک قهرمانی جام‌جهانی را در کارنامه خود دارد. آلونسو در جام‌جهانی ۲۰۱۴ عضوی از تیم ناکام اسپانیا نام داشت و در جریان شکست عجیب‌و‌غریب و تلخ 5 بریک مقابل هلند، تنها گل اسپانیا از روی نقطه پنالتی را به‌ثمر رساند.

4 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا