آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

منچستریونایتد – نیوکاسل : اولین قرار در ومبلی؛ فینال جام اتحادیه میزبان شروع یک ماجرای انگلیسی

منچستریونایتد و نیوکاسل، فینال جام اتحادیه را برگزار می‌کنند.

سرآغاز عصرهای بزرگ و شاید طولانی با رویارویی‌های معروف و شاخص، می‌تواند یک نزاع برخاسته از فرامتن‌های فوتبال نظیر پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی باشد.

 

این منازعات به درون مستطیل سبز می‌آیند و زیر پرچم صلح فوتبال به کشمکش تیم‌های نماینده آن فرامتن‌ها تبدیل می‌شوند. با این حال منچستر و نیوکاسل مثل دوران ظهور مکتب هنر برای هنر، رقابتی فوتبالی و برخاسته از فوتبال را آغاز می‌کنند. یونایتد خسته از سال‌های بی‌رخوت و کسادی جام، فصل خوبی را پشت سر گذاشته و نیوکاسل هم در قامت جدید و جذابش مترقی ظاهر شده است. هر 2 تیم حرکتی رو به جلو را آغاز کرده‌اند که شاید سرآغاز دوران جدید هر 2 باشگاه باشد. این حرکات رو به جلوی باشگاه‌های قدیمی لیگ انگلیس امروز در فینال جام اتحادیه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یونایتد و نیوکاسل که در لیگ هم دوره‌ای از رقابت را در این فصل تجربه کرده‌اند در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که شاید در سال‌های آینده رقابت میان آنها برای عناوین بزرگ‌تر باشد. جدال شیاطین سرخ و کلاغ‌های فوتبال انگلیس با مقدمه فینال امشب در حال بزرگ‌تر شدن است و این رقابت بزرگ آینده شاید نمونه نادری از منازعات فوتبالی باشد چرا که خواستگاه این نزاع نه پدیده‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بلکه خود فوتبال است. منچستر و نیوکاسل در حال معرفی مکتب فوتبال برای فوتبال هستند.

 

منچستریونایتد؛ اولین جام عصر تن‌هاخ

آنها به اندازه کافی از هوادارانشان در این فصل دلبری کرده‌اند و اریک تن‌هاخ نمره قبولی‌اش را در کارنامه از حضور پر شور هواداران در بازی مقابل بارسلونا دارد. منچستری‌ها دوستش دارند و بیش از آن هم دوست دارند طعم شیرین بردن اولین جام را در دوران مردی بچشند که شاید او را جانشین بر حق الکس فرگوسن می‌دانند. چاره‌ای جز برنده شدن برای شیاطین سرخ نیست و شکست در فینال جام اتحادیه رویاها و روزهای خوب یونایتد را خراب خواهد کرد. سرمربی هلندی البته گوشزد کرده شاگردانش حق خوشحالی عجیب و غریب و دور افتخار در شهر را به خاطر بردن این جام ندارند و به نظر می‌رسد دورخیز تن‌هاخ برای تیم انگلیسی‌اش بلندتر از غلبه بر نیوکاسل باشد. یک پیروزی شیرین در فینال پیش رو، منچستری‌های بازگشته به فرم خوب را با جهش روحی بزرگی روبه‌رو می‌کند و در حقیقت باید اعتراف کنیم با توجه به نتایج منچستر و شاید سرآمد این نتایج غلبه بر بارسا، تیم تحت هدایت تن‌هاخ با بردن جام اتحادیه در قامت یک مدعی ظهور خواهد کرد؛ نه مدعی بردن عناوین مشابه بلکه مدعی بردن عناوین بزرگ‌تر در فصل‌های آینده و حتی همین فصل! عصر اریک تن‌هاخ به شدت تشنه اولین جام خودش است و ومبلی امشب خوشامد ویژه‌ای برای مرد هلندی لیگ انگلیس با قهرمانی‌اش ترتیب خواهد داد تا رسما شروع دوران جدید شیاطین سرخ را اعلام کند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

نیوکاسل؛ بهانه‌ای برای بزرگ شدن

هر چقدر هم که تیم ادی هاو در بازی‌هایش خوب نتیجه بگیرد، رقبای بزرگ را متوقف کند، با ثبات عمل کند و شخصیت با کیفیتی از خودش نشان دهد، باز هم بردن یک جام است که این پروژه مهم را به اتمام خواهد رساند. نیوکاسل اکنون از پله‌های اولیه پیشرفت عبور کرده و برای طی کردن پله مرتفع بزرگ، فقط یک بهانه به ارزشمندی یک جام می‌خواهد. فینال جام اتحادیه فرصتی است تا ادی هاو و تیمش ضمن غلبه بر یونایتد با سابقه و بزرگ نشان دهند شایستگی بردن عناوین را دارند و در آینده نزدیک می‌خواهند عناوین را شاخص‌تر از این فصل دنبال کنند. نیوکاسل هم میهمان ومبلی است و این ورزشگاه بزرگ و باشکوه درست مثل خوشامدگویی ویژه‌اش برای تن‌هاخ، آمادگی استقبال از قدرت هفتم لیگ برتر انگلیس را هم دارد و در صورت قهرمانی نیوکاسل در جام اتحادیه این عنوان مهم، یعنی ورود کلاغ‌ها به جمع غول‌های لیگ انگلیس را رسما اعلام خواهد کرد. مهم‌تر از ومبلی اما هواداران نیوکاسل هستند که سال‌هاست شادی پس از قهرمانی را از یاد برده‌اند. طعم شیرین فتح یک عنوان آن هم در مقابل یونایتد این باور را برای نیوکاسلی‌ها پس از نزدیک به 70 سال واقعی‌تر می‌کند که گویا تغییرات بزرگی اتفاقی افتاده و این بار باید برای شادی پس از قهرمانی برنامه‌ریزی کنیم!

سوابق تیم‌ها

شیاطین سرخ 9 بازی آخر خود را بدون شکست سپری کرده‌اند. آنها در 20 بازی آخر خود فقط یک بار نتیجه را به حریف واگذار کردند و حال و هوای منچستر از آنچه پیش از شروع فصل و با توجه به اولین روزهای کار تن‌هاخ در انگلیس انتظار داشتیم، خیلی بهتر است. بردن تیمی که در هر 10 بازی اخیر خود همواره حداقل 2 بار دروازه رقبایش را گشوده، کار آسانی برای هیچ حریفی نیست؛ مخصوصا نیوکاسل که در تاریخ رقابت‌هایش مقابل منچستریونایتد هم چه در سال‌های دور و چه در سال‌های نزدیک کفه سبک‌تر ترازو را به خودش اختصاص داده است. در سوی مقابل کلاغ‌ها از تعللی غافلگیر کننده در لیگ به فینال جام اتحادیه می‌آیند. آنها که تیمی سرسخت و با ثبات را تا پیش از برهه فعلی به نمایش گذاشته بودند، هر 3 بازی آخر خود را بدون برد و با یک شکست سپری کرده‌اند. با این حال نیوکاسل هنوز هم با 2 شکست، کمترین باخت را در میان تیم‌های لیگ برتر انگلیس در لیگ دارد؛ حتی کمتر از آرسنال! آنها را حتی به اتکای سابقه رویارویی هم نمی‌توان دستکم گرفت و کسی چه می‌داند. شاید تعلل اخیر هم یک ترفند ویژه از ادی هاو برای غافلگیر کردن یونایتد باشد.

 

فوتبال برای فوتبال

نتیجه بازی پیش رو هر چه باشد، منچستریونایتد و نیوکاسل در این فصل با تمرکز روی فوتبال و کار حرفه‌ای درون زمین، یک نبرد جدید را آغاز کرده‌اند؛ نبردی که البته مصادیق قدیمی هم دارد اما این حجم از حساسیت و شباهت در انگیزه‌ها و انگیزه برای فتح یک عنوان، داستان منچستریونایتد و نیوکاسل را وارد عصر جدیدی می‌کند؛ عصری که شاید شاهد رویارویی خاص و کینه‌جویانه این 2 تیم به عنوان 2 مورد از قدرت‌های بزرگ لیگ باشد. این رویارویی خاص و احتمالا ادامه‌دار قرار نیست وابسته به فرامتن‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، شکل بگیرد بلکه همه چیز میدان فینال امشب برخاسته از خود فوتبال است. ومبلی امشب از مکتب فوتبال برای فوتبال در کامل‌ترین شکل خودش رونمایی می‌کند.

غایبان دو تیم منچستریونایتد و نیوکاسل

منچستریونایتد: اریکسن، مارسیال و فن ده بیک (مصدوم)، رشفورد (مصدوم، احتمالی)

نیوکاسل: پوپ و دوبراوکا (محروم)، کرافت (مصدوم)، ویلوک و تارگت (مصدوم، احتمالی)

ترکیب احتمالی منچستریونایتد و نیوکاسل

منچستریونایتد (۱-۳-۲-۴): دخیا | دالو، واران، مارتینز، شاو | کاسمیرو، فرد | آنتونی، فرناندز، سانچو | وخهورست

نیوکاسل (۳-۳-۴): کاریوس | برن، بوتمان، شر، تریپیر | لانگ استف، گیمارش، ژوئلینتون | آلمیرون، ویلسون و سن مکسیمین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا