زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز ؛ زندگینامه روبرت لواندوفسکی

آشنایی با روبرت لواندوفسکی یکی از بهترین مهاجمان جهان و ستاره لهستانی بارسلونا در ورزش نیوز .

روبرت لواندوفسکی (به لهستانی: Robert Lewandowski) (تلفظ لهستانی: [ˈrɔbɛrt lɛvanˈdɔfskʲi] ) (زاده ۲۱ اوت ۱۹۸۸) بازیکن فوتبال اهل کشور لهستان است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال بارسلونا در لا لیگا و تیم ملی فوتبال لهستان بازی می‌کند و کاپیتان تیم ملی کشورش نیز می‌باشد. او برنده جایزه گرد مولر در سال ۲۲–۲۰۲۱ شد.

لواندوفسکی یکی از برترین مهاجمان فوتبال جهان می‌باشد و جزء محدود بازیکنان تاریخ فوتبال است که بیش از ۵۰۰ گل به ثمر رسانده‌اند، وی کفش طلای اروپا را بالاتر از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۲۱ کسب کرد . او همچنین ۲ بار برندهٔ بهترین بازیکن مرد فیفا شده‌است.

زندگی شخصی

وی در سال ۲۰۱۳ با آنا لواندوفسکی ورزشکار و کاراته‌کای لهستانی دارای مدال نقره مسابقات کاراته جهانی ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۷ صاحب یک فرزند دختر به نام «کلارا» شد. دختر دوم آنها یعنی «لائورا» نیز در سال ۲۰۲۰ به دنیا آمد. زوج لواندوسکی توجه زیادی از سوی رسانه‌های آلمانی به خود جلب کرده‌اند به شکلی که با تشبیه به زوج دیوید بکام و ویکتوریا بکام آنها را «بکام لهستانی» نامیده‌اند. بنا بر گزارش‌ها آنا لواندوسکی پس از ازدواج تأثیر به‌سزایی بر آمادگی جسمانی همسرش به لحاظ انعطاف بدنی و دوئل‌های هوایی داشته‌است.

دوران باشگاهی

لواندوفسکی در سال ۱۹۹۷ میلادی در تیم جوانان وارزویا ورشو به عنوان مهاجم مشغول بازی شد و پس از هفت سال بازی در این تیم در سال ۲۰۰۵ راهی تیم بزرگسالان دلتا ورشو شد و موفق به زدن ۴ گل در این تیم شد. در همان سال ۲۰۰۵ لواندوفسکی جوان به تیم لگیا ورشو پیوست و در آن تیم دو گل به ثمر رساند. سرانجام او سال ۲۰۰۶ لگیا را ترک کرد و راهی ژنیچ پراژکوف شد او در فصل اول حضور خود در ژنیچ با زدن ۱۵ گل آقای گل لیگ دو لهستان شد و نقش بسیار مهمی در قهرمانی تیم ژنیچ داشت. همچنین او در فصل بعد یعنی ۰۸–۲۰۰۷ با زدن ۲۱ گل و آقای گلی در لیگ یک فوتبال لهستان به بازی خود در این تیم پایان داد.

دورتموند

روبرت فصل بعد را در بروسیا دورتموند بازی کرد روبرت علی‌رغم درخشش خود در بازی‌ها نتوانست از ناکامی‌های تیمش جلوگیری کند آنها در آلمان هیچ جامی دریافت نکردند و لیگ قهرمانان اروپا را هم با کسب مقام دوم به پایان بردند.

گروه نرم افزاری ماهور

بایرن مونیخ

پس از موفقیت‌هایی که لواندوفسکی به‌دست آورد باشگاه بایرن مونیخ خواستار او شد و او قرارداد ۵ ساله‌ای را با این باشگاه امضا کرد. لواندوفسکی در سال ۲۰۱۵ به عنوان ورزشکار سال لهستان انتخاب شد.

وی اولین بازیکن تاریخ فوتبال است که توانسته در 9 ‌دقیقه پنج‌ گل به ثمر برساند.

لواندوفسکی برترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه بایرن مونیخ است.

وی همچنین تابه‌حال سه‌بار در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به عنوان ورزشکار برتر سال لهستان انتخاب شده‌است.

بارسلونا

روبرت لواندوفسکی پس از هشت‌فصل حضور در بایرن مونیخ، در سال ۲۰۲۲ در قراردادی تا سال ۲۰۲۶ به قیمت ۴۵ میلیون یورو به‌اضافهٔ ۵ میلیون یورو پاداش به باشگاه فوتبال بارسلونا پیوست. در 15 ژانویه 2023 ، بارسلونا در فینال سوپرکاپ اسپانیا موفق شد 3-1 رئال مادرید را شکست دهد تا اولین جام لواندوفسکی با بارسلونا به دست بیاید .

تیم ملی لهستان

لواندوفسکی سابقه بازی برای زیر ۱۹ سال لهستان و زیر ۲۱ سال لهستان را دارد.

او در تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۸ در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ اولین بازی ملی خود را برای لهستان انجام داد و موفق شد یک گل در این بازی به ثمر برساند و به پیروزی ۲ بر ۰ تیمش مقابل سن مارینو کمک کند.

لواندوفسکی در پیروزی ۵ بر ۰ لهستان مقابل سن مارینو در جریان بازی های مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ موفق به زدن دو گل شد.او در این بازی برای اولین بار بازوبند کاپیتانی را به بازو بست. لهستان در نهایت موفق به صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نشد .

در ۷ سپتامبر ۲۰۱۴ در چهارچوب رقابت های مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۶ لواندوفسکی موفق به زدن چهار گل شد تا به پیروزی ۷ بر ۰ تیمش مقابل جبل طارق کمک شایانی کند.

در ۵ اکتبر ۲۰۱۷، وی در پیروزی ۶ بر ۱ مقابل ارمنستان هتریک کرد و تعداد گل های ملی خود را به ۵۰ رساند و از رکورد ووجیمش لوبانسکی (۴۸ گل) فراتر رفت.و بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال لهستان شد. لواندوفسکی اولین بازی خود در تاریخ جام های جهانی را در جریان شکست ۲-۱ لهستان مقابل سنگال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تجربه کرد .

لواندوفسکی در فهرست نهایی تیم ملی فوتبال لهستان برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار گرفت.او موفق شد در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ اولین گل خود را در مسابقات جام جهانی را در جریان پیروزی ۲-۰ مقابل عربستان به ثمر رساند. تیم ملی لهستان با لواندوفسکی در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی قطر با شکست ۳-۱ مقابل فرانسه از دور رقابت‌ها کنار رفت . لواندوفسکی تک گل تیم ملی کشورش را مقابل فرانسه به ثمر رساند .

51 / 100

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون از زحماتتون بابت بخش زندگی نامه. اگه میشه زندگی نامه بازیکنای قدیمی تر مثل کانتونا و ژاوی پویول و … هم بزارید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا