آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

هری کین در فصل فاجعه‌بار تاتنهام هم ستاره است؛ نیلوفر مرداب

گل‌های هری کین در این فصل به تنهایی 24 امتیاز به تاتنهام هدیه داده است.

این روزها با حضور هالند در لیگ برتر انگلیس، مهاجمان باید سطحی خارق‌العاده برای دریافت برچسب «آقای گل» از خود برجای بگذارند اما اگر عجیب‌الخلقه نروژی را از این فصل رقابت‌های لیگ برتر انگلیس فاکتور بگیریم، هری کین هنوز هم بهترین مهاجم لیگ برتر انگلیس است؛ ستاره ای که این فصل 28 گل تنها در لیگ برتر زده و در شرایطی که تیمش اوضاع اسفناکی را پشت سر می‌گذارد، رتبه دوم برترین گلزنان مسابقات را پس از هالند و با اختلافی قابل توجه با سایر تعقیب‌کنندگان در اختیار دارد.

با این حال اما اگر هری کین تصمیم به ترک تاتنهام نگیرد، او را فصل آینده احتمالاً در هیچ یک از رقابت‌های باشگاهی فوتبال اروپا نخواهیم دید و این احتمال وجود دارد در هفته پایانی مسابقات لیگ برتر، استون‌ویلا بالاتر از تاتنهام سهمیه کنفرانس لیگ فوتبال اروپا را بگیرد.

پایانی تلخ یا تلخیِ بی‌پایان؟

در این حالت، باید شاهد خروج هری کین از تاتنهام باشیم و سرانجام باید دید کاپیتان تیم ملی انگلیس قادر به فتح جام در ترکیب تیمی غیر از اسپرز خواهد بود یا خیر! اگر این اتفاق رخ دهد، پایانی تلخ برای هری کین در ترکیب تیمی رخ خواهد داد که به او شانس درخشش هدیه کرد اما یک پایانِ تلخ، بهتر از تلخیِ بی‌پایان است.

نسبت به 6 فصل گذشته، اوضاع کاملاً در تاتنهام متفاوت است. هری کین که تحت هدایت پوچتینو ستاره بی‌چون و چرای لیگ برتر بود، این فصل در اوضاع نابه‌سامان تیم نیز امیدهای هواداران را حداقل تا هفته پایانی نسبت به کسب سهمیه کنفرانس لیگ زنده نگه داشته و تحت هدایت هرکدام از سرمربی‌های این فصل از کونته و استلینی گرفته تا میسن، بی‌توجه به حواشی به درخشش خود ادامه می‌دهد.

پیش به سمت درب خروجی

زمانی که کین قرارداد 6 ساله جدیدی را در سال 2018 با تاتنهام به امضا رساند، کمتر هواداری فکر می‌کرد ستاره تیم در این شرایط و پس از این فصل طاقت‌فرسا، دردهای هواداران را بیشتر کند و آن زمان همه‌چیز متفاوت بود. هری 24 سال سن داشت و تحت هدایت پوچتینو لیگ را در رتبه‌های سوم، دوم و سوم در طول 3 فصل متوالی به پایان رساند.

گروه نرم افزاری ماهور

با احتساب این 114 بازی در مجموع 3 فصل، تنها منچسترسیتیِ پپ گواردیولا با احتساب همان فصلی که رکورد کسب امتیاز در تاریخ لیگ برتر را شکست و با بیش از صد امتیاز جام را بالای سر برد از اسپرز عملکرد بهتری داشت و تاتنهامی‌ها در مجموع 3 سال، دومین تیم برتر در لیگ برتر فوتبال انگلیس بالاتر از یونایتد، چلسی، لیورپول و آرسنال از منظر حفظ روند مثبت خود بودند.

در این مدت، کین اگرچه تا یک قدمی فتح لیگ قهرمانان اروپا پیش رفت اما دستش هرگز لذت لمس جام را نچشید و در این مدت، تحت هدایت 5 سرمربی به میدان رفت که ۲ نفرشان مربیان موقت بودند. بنابراین انتظار می‌رفت عملکرد کین در زمین مسابقه روز به روز بدتر شود و اگرچه تا حدودی این عملکرد دستخوش تغییر شد اما هنوز هم کین امید اول تاتنهام است.

شاید اگر این نابه‌سامانی تیم در فصل جاری نبود، هالند کار به مراتب سخت‌تری برای فتح عنوان آقای گل رقابت‌ها داشت و اگر همان توپ‌هایی که کوین دی‌بروینه و یارانش برای هالند می‌سازند را بازیکنی در تاتنهام برای کین می‌ساخت، اکنون از شکسته شدن رکورد آلن شیرر به دستان کاپیتان تیم ملی انگلیس صحبت به میان می‌آمد و نه بچه غول نروژی!

دستپخت لوی و رفقا

پس از خداحافظی با مرد محبوب اسپرز که به زودی او را در اردوگاه تیم رقیب خواهیم دید، تاتنهام 4 فصل متوالی را در رتبه‌های چهارم، ششم، هفتم و چهارم به پایان رساند و این فصل پیش‌بینی می‌شود اسپرز فصل کسالت‌بارشان را در رتبه هشتم به پایان برسانند. در این مدت، 5 تیم بهتر از تاتنهام موفق به کسب امتیاز از دیدارهای لیگ برتری شده‌اند.

با بررسی مجموع عملکرد تیم‌های لیگ برتر در فصول اخیر با صرف نظر از اختلاف فاحش عملکرد منچسترسیتی و لیورپول که استانداردهای جدیدی را برای رقابت در لیگ برتر انگلیس معرفی کرده‌اند، باید اذعان داشت اسپرز حتی از منچستریونایتد و ۲ رقیب لندنی، آرسنال و چلسی هم عملکردی به مراتب بدتر داشته است. ثمره‌اش هم عدم فتح جام و روز به روز نزدیک‌تر شدن هری کین به درهای خروجی تاتنهام استادیوم بوده است.

هری کین که هم رکورد رونی در تیم ملی انگلیس را شکسته و هم رکورد گلزنی در تاتنهام را به نام خود زده است، اکنون با 211 گل زده در تاریخ لیگ برتر سودای شکستن رکورد 260 گل لیگ برتری آلن شیرر را در سر می‌پروراند و بررسی ریتم گلرنی کین، نشان از این دارد که او حتی زودتر از انجام بازی شماره 400 خود در لیگ برتر و با سرعت قابل‌توجه بیشتری نسبت به شیرر رکورد 260 گل را خواهد شکست.

در همان 3 فصل ابتدایی که ذکر شد و تاتنهام عملکرد بسیار خوبی از خود برجای گذاشت، کین بهترین عملکرد دوران حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشت و در 3 فصل به ترتیب تعداد 25، 29 و 30 گل به ثمر رساند. آن روزها کین گل می‌زد، تاتنهام حریف قابل احترامی برای همه تیم‌ها بود، مدعی کسب سهمیه به‌شمار می‌آمد و همه‌چیز طبق روال به پیش می‌رفت اما فراموش نکنید کین در این فصل در حالی که یک بازی تا پایان باقی مانده، 28 گل به ثمر رسانده و هنوز به گلزنی و ادامه روند خارق‌العاده‌اش ادامه می‌دهد اما تفاوت عملکرد تیمی تاتنهام نسبت به گذشته زمین تا آسمان است.

در فصلی که کین 28 گل به ثمر رسانده، اگر اسپرز لیگ را در رتبه هشتم جدول به پایان برسانند این بدترین عملکرد تاریخ تاتنهام پس از فصل 09-2008 خواهد بود. اگر آن فصل دردناک را به خاطر نمی‌آورید، کافی است درباره‌اش بدانید تاتنهام از ۸ بازی ابتدایی‌اش در لیگ برتر تنها 2 امتیاز کسب کرد و در طول 720 دقیقه نخستین مسابقات، 22 امتیاز از دست داد. البته فراموش نکنید روز پایانی این فصل لیگ برتر، تاتنهام امکان ایستادن در رتبه نهم را خواهد داشت و کافی است برنتفورد همان نسخه معمولِ این فصلش در هفته پایانی باشد.

اگر هالند نبود…

از طرفی، 28 گل هری کین در این فصل که شاید در هفته پایانی بیشتر هم بشوند، برای کسب کفش طلا در 19 فصل گذشته لیگ برتر کافی به نظر می‌رسید اما این فصل با حضور هالند، صحبت از شانس کسب کفش طلا برای بازیکن دیگری جز ستاره منچسترسیتی مضحک بوده است. کین 211 گل لیگ برتری‌اش را در 26711 دقیقه به ثمر رسانده و امیدگلش در این مدت، بیش از 171.3 نبوده است؛ یعنی تعداد 40 گل بیش از حد انتظار!

اگر اسپرز این فصل را در رتبه هشتم یا پایین‌تر به اتمام برساند، این بدترین عملکرد تاریخ مسابقات برای تیمی است که بازیکنی داشته که در طول فصل بیش از 25 گل به ثمر رسانده است. آلن شیرر 31 گل برای بلکبرن در فصل 96-1995 به ثمر رساند و سهم کوین فیلیپس در فصل 00-1999 به ثمر رساندن 30 گل برای ساندرلند بود که هر ۲ تیم فصل را در جایگاه هفتم به پایان رساندند.

کین این فصل تعداد 28 گلش را در 25 دیدار متفاوت به ثمر رسانده و به تنها یک گل دیگر مقابل لیدز نیاز دارد تا رکورد اندی کول با به ثمر رساندن گل در 26 دیدار تیمش را بشکند. نکته اما اینجاست کول در فصلی این رکورد را بر جای گذاشت که هر تیمی 42 بازی انجام می‌داد و به ثمر رساندن گل در دیدار شماره 26 برای هری کین در فصلی که 38 بازی دارد از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود.

کسب سهمیه، حسن ختام کین در تاتنهام؟

تاتنهام این فصل شانس بسیاری داشته که کین هنوز هم عملکرد خوبش را ادامه می‌دهد وگرنه عملکرد فاجعه‌بار تیم در فاز تدافعی که ششمین خط دفاعی بد در فصل جاری لیگ برتر را به نام آنها زده، اکنون تیم را بسیار پایینتر از نیمه بالایی جدول قرار می‌داد!

در تاریخ مسابقات، این دومین بار است که یک تیم در طول یک فصل هم به مرز 60 گل خورده می‌رسد و هم بیش از 60 گل به ثمر می‌رساند. تنها یک بار دیگر سابقه داشته چنین اتفاقی رخ دهد و آن اتفاق را هم اسپرز در فصل 08-2007 رقم زده بودند.

24 امتیاز، هدیه کین به تیم بحران‌زده

گل‌های کین در این فصل برای تاتنهام به‌تنهایی 24 امتیاز به ارمغان آورده. تنها ارلینگ هالند توانسته این رکورد را از خود در فصل جاری بر جای بگذارد. تفاوت اینجاست عملکرد تیمی سیتی، هالند را به قهرمانی رساند و کین تک و تنها در میان بازیکنانی که انگار فوتبال بازی کردن را فراموش کرده‌اند، به درخشش بسنده کرده است.

اگر کین در مصاف با لیدز ۲ گل بزند، تعداد گل‌هایش به مرز 30 خواهد رسید و تنها بازیکن در تاریخ لیگ برتر انگلیس لقب خواهد گرفت که در 2 فصل متفاوت از برگزاری لیگ با 38 تیم، تعداد گل‌های زده‌اش را به 30 می‌رساند. آیا وقت آن نرسیده کین وفاداری به تاتنهام را به پایان رسانده و علاوه بر بهبود عملکرد فنی‌اش در تیمی با پتانسیل بالاتر، لذت حضور در جشن قهرمانی را هم بچشد؟

65 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا