آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

صعود ۱۱ تیم به لیگ قهرمانان اروپا؛ آتش داغ رقابت بر سر ۲۱ سهمیه باقی‌مانده

کار میلان و لیورپول برای کسب سهمیه به شدت دشوار است.

طی سال‌های اخیر کورس رقابت بر سر سهمیه دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به یک جزء جدایی‌ناپذیر از لیگ‌های معتبر فوتبال در قاره سبز تبدیل شده؛ موضوعی که آتش هیجان را تا میانه‌های جدول می‌کشد و تیم‌های بیشتری را درگیر رقابت می‌کند. اختلاف سطح درآمدهای روز مسابقه و حق پخش بازی‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برای باشگاه‌های معتبر به بیش از ۵۰ میلیون پوند در سال می‌رسد و در لابلای تکاپوی تیم‌ها برای کسب درآمد فوتبالی و موفقیت در اجرای بندهای قوانین جوانمردانه یوفا، حضور در قرعه‌کشی دور گروهی لیگ قهرمانان برای باشگاه‌های بزرگ یک اجبار به شمار می‌رود و ناکامی در آن به معنای عدم موفقیت تیم در عملکرد سالانه است. یوفا در ساختار فعلی که تنها یک سال دیگر جریان خواهد داشت، ۳۲ تیم را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان شرکت می‌دهد که علاوه بر قهرمانان ۱۰ لیگ معتبر اروپایی، تیم‌های رده بالای لیگ‌های داخلی معتبر هم به آن راه می‌یابند و تعدادی از سهمیه‌ها هم با برگزاری مسابقات مقدماتی و پلی‌آف در اختیار نمایندگان برتر دیگر لیگ‌های اروپایی قرار می‌گیرد. ۲ سهمیه هم مختص قهرمانان لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپاست. در ساختار فعلی حداکثر ۴ تیم از هر لیگ به دور گروهی می‌رسند و تنها در صورتی که قهرمان لیگ قهرمانان و لیگ اروپا قادر به کسب سهمیه از طریق لیگ داخلی نشده‌ باشد، تعداد نمایندگان یک کشور به عدد ۵ می‌رسد؛ اتفاقی که سال آینده برای فوتبال ایتالیا یا اسپانیا رخ خواهد داد.

 

بررسی جدول لیگ‌های معتبر اروپایی نشان می‌دهد تاکنون صعود منچسترسیتی و آرسنال از انگلیس، بارسلونا و رئال مادرید از اسپانیا، ناپولی از ایتالیا، بایرن مونیخ و دورتموند از بوندس‌لیگا قطعی شده و باشگاه‌های فاینورد، سلتیک، ستاره سرخ بلگراد و بنفیکا حضور در رقابت‌های فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا را روی کاغذ قطعی کرده‌اند. با این که هنوز ۲۱ جایگاه برای دور گروهی باقی مانده، با توجه به وضعیت جدول لیگ‌های مختلف، تکلیف تعداد زیادی از سهمیه‌ها هم عملاً مشخص شده و رقابت محدودی در هفته‌های پایانی شکل خواهد گرفت.

 

رویای دوردست لیورپول 

در لیگ برتر صعود منچسترسیتی و آرسنال به لیگ قهرمانان قطعی شده و رقابت بر سر ۲ سهمیه باقی‌مانده بین نیوکاسل، منچستر یونایتد و لیورپول ادامه دارد. تا چند هفته پیش با توجه به فاصله ۷ امتیازی شیاطین سرخ با لیورپول، تکلیف این ۲ سهمیه هم قطعی به نظر می‌رسید اما فرم عالی شاگردان کلوپ با تساوی مقابل آرسنال و پیروزی در هر ۷ مسابقه بعد از آن، لک‌لک‌ها را به کورس برگرداند؛ هرچند آنها همچنان برای صعود نیازمند یک معجزه هستند. نیوکاسل با برتری قاطع ۴ بر یک مقابل برایتون ۶۹ امتیازی شد و اختلاف ۴ امتیازی با لیورپول (۶۵) را تمدید کرد؛ در حالی که منچستر یونایتد (۶۶) هم در صورت پیروزی در بازی عقب‌افتاده به همین فاصله خواهد رسید. نیوکاسل برای قطعی کردن سهمیه نیاز به یک پیروزی از ۲ بازی باقی‌مانده مقابل لسترسیتی قعرنشین و چلسی دارد و یونایتد به ۲ پیروزی از ۳ مسابقه مقابل چلسی و فولام (در خانه) و بورنموث (در خارج از خانه) احتیاج خواهد داشت؛ در حالی که لیورپول باید علاوه بر برتری در تمام مسابقات باقی‌مانده، چشم‌ انتظار لغزش این ۲ تیم بماند.

گروه نرم افزاری ماهور

همیشگی‌های لالیگا 

در حالی که هنوز ۴ هفته تا پایان رقابت‌های این فصل لیگ اسپانیا باقی مانده، تکلیف جایگاه‌های اروپایی عملاً مشخص شده و درست مانند هر ۱۰ فصل اخیر، ۳ سهمیه نصیب بارسلونای قهرمان (۸۵ امتیاز)، رئال مادرید (۷۱) و اتلتیکو‌ مادرید (۶۹) می‌شود. ویارئال در رده پنجم با ۵۷ امتیاز جدی‌ترین تهدید برای تیم رئال سوسیداد (۶۲) به شمار می‌رود و برنامه دشوار آبی و سفیدهای باسک که در هفته‌های آینده باید به مصاف بارسا، اتلتیکو و سویا بروند، امید اندک شاگردان کیکه ستین را برای کسب سهمیه زنده نگه می‌دارد. صرف‌نظر از نتایج ویارئال، رئال سوسیداد برای قطعی کردن سهمیه آخر و بازگشت به لیگ قهرمانان بعد از یک دهه، نیاز به کسب ۸ امتیاز از ۴ مسابقه پایانی دارد و این یعنی ۲ برد و ۲ تساوی. از سوی دیگر تیم رده دهمی سویا، در آخرین مسابقه از این فصل غم‌انگیز و پر از ناکامی در صورت پیروزی مقابل رم و کسب قهرمانی هفتم در لیگ اروپا به دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا صعود خواهد کرد تا سهمیه‌های اسپانیا را به عدد ۵ برساند.

 

شب‌های سرد روسونری 

بازگشت امتیازات کسر شده از یوونتوس و افول ناگهانی میلان و رم در هفته‌های پایانی، معادلات رقابت بر سر سهمیه را در سری آ به هم ریخت و حالا با ایجاد شکاف ۴ امتیازی بین تیم چهارم و پنجم، علاوه بر ناپولی قهرمان (۸۳)، یوونتوس (۶۹)، اینتر (۶۶) و لاتزیو (۶۵) هم در آستانه صعود قرار گرفته‌اند. قصه غم‌انگیز این فصل فوتبال ایتالیا بدون شک متعلق به سرخ و سیاه‌های میلان است که بعد از کسب قهرمانی در فصل گذشته و رسیده به یک قدمی فینال لیگ قهرمانان اروپا، حالا به احتمال زیاد سهمیه دور گروهی فصل بعد را هم از دست می‌دهند. میلان با ۶۱ امتیاز در رده پنجم قرار گرفته و برای صعود، نیاز دارد لاتزیو و اینتر امتیازات زیادی در ادامه فصل از دست بدهند. از بد بخت برای میلان، اینتر که برنامه دشواری دارد با بهترین فرم ممکن به استقبال هفته‌های پایانی می‌رود و لاتزیو که در هفته‌های اخیر عملکرد مناسبی نداشته در ۳ مسابقه آخر به مصاف رقیبانی از نیمه دوم جدول خواهد رفت ‌‌. شاگردان مورینیو در رم هم تمام تخم‌مرغ‌ها را به سبد لیگ اروپا گذاشته‌اند و در صورت قهرمانی در فینال بوداپست راهی لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد.

 

مسابقات حساس بوندسلیگا 

در حالی که رقابت قهرمانی لیگ آلمان بین بایرن و دورتموند داغ‌تر از تمام لیگ‌های دیگر جریان دارد، رقابت بر سر کورس سهمیه با مسابقه‌های این هفته به اوج می‌رسد. در بوندس‌لیگا، صعود بایرن مونیخ و دورتموند قطعی شده و لایپزیش (۶۰)، یونیون برلین (۵۹) و فرایبورگ (۵۶) بر سر ۲ سهمیه باقی‌مانده با هم رقابت دارند. لایپزیش در مسابقه‌ای دشوار میهمان بایرن مونیخ خواهد بود و هفته آخر با شالکه‌ای رقابت دارد که برای سقوط نکردن می‌جنگد. فرایبورگ باید با ولفسبورگ و فرانکفورت بازی کند که برای کسب سهمیه لیگ اروپا در تلاش هستند و یونیون برلین به مصاف هوفنهایم و برمن می‌رود.

از جای جای اروپا 

در فاصله ۳ هفته مانده به پایان لیگ یک فرانسه، پاری‌سن ژرمن (۸۱ امتیاز) تنها به یک امتیاز برای قطعی کردن صعود احتیاج دارد و دیگر سهمیه مستقیم این لیگ در رقابت بین لانس (۷۵) و شاگردان ایگور تودور در مارسی (۷۳) تعیین خواهد شد. در پرتغال، بنفیکا حضور خود را قطعی کرده و یاران مهدی طارمی در پورتو (۷۹) برای عبور از سد براگا (۷۴) و صعود مستقیم تنها به ۲ امتیاز از ۲ مسابقه آخر احتیاج دارند. فاینورد، سلتیک و ستاره سرخ هم با کسب قهرمانی در لیگ هلند، اسکاتلند و صربستان صعود خود را قطعی کرده‌اند اما تکلیف قهرمان لیگ اتریش ۳ هفته مانده به پایان فصل هنوز مشخص نیست و از بین سالزبورگ (۴۲) و اشتورم گراتس (۳۹) یک تیم صعود خواهد کرد. باشگاه‌های روسیه به دلیل تحریم‌های یوفا سهمیه‌ای در رقابت‌های فصل ندارند. جالب اینکه سهمیه قهرمان لیگ قهرمانان اروپا به دلیل صعود منچسترسیتی و رئال مادرید از طریق لیگ داخلی و تحریم روسیه، به قهرمان لیگ دوازدهم رنکینگ یوفا یعنی اوکراین خواهد رسید. ۴ هفته مانده به پایان لیگ برتر اوکراین، رقابت قهرمانی بین شاختار (۶۳)، دنیپرو (۶۱) و زوریا (۵۸) ادامه دارد.

55 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا