آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به بهانه دویست‌تایی شدن رونالدو؛ تنها، نوک قله

طلسم ۲۰۰ مسابقه ملی برای فوتبال مردان بالاخره شکست.

قرار گرفتن نام کریستیانو رونالدو در ترکیب اصلی تیم ملی پرتغال مقابل ایسلند به این معنی بود که فوق ستاره نامدار پرتغالی به عنوان نخستین بازیکن تاریخ فوتبال جهان به رکورد ۲۰۰ مسابقه ملی دست پیدا کرد.

 

از آگوست ۲۰۰۳ که رونالدو برای نخستین بار پیراهن سلسائوی سرخ را به تن کرد، ۲ دهه می‌گذرد. فوق‌ستاره پرتغالی و برنده ۵ توپ طلای فوتبال جهان طی این سال‌ها در تیم ملی کشورش نقش اول را ایفا کرد؛ درخشش او به معنی اوج‌گیری پرتغال بود و افول او به معنی سقوط پرتغال. عملکرد خیره‌کننده‌اش در تیم ملی پیش از آنکه به شکستن رکورد برترین گلزن تاریخ فوتبال ملی جهان منجر شود، پرتغال را به قهرمانی یورو ۲۰۱۶ رساند. او سال گذشته با عبور از «بدر المطوع »رکورددار بازی ملی در جهان شد و بعد از گذر از آمار صد گل ملی، به رکورد اعجاب‌آور ۲۰۰ بازی ملی دست پیدا کرد. رکوردی که شاید سال‌ها و دهه‌ها بعد با توجه به شکل‌گیری روزافزون تورنمنت‌های جدید چندان دست‌نیافتنی نباشد اما حداقل تا امروز نشانگر عملکرد خیره‌کننده‌ یک ستاره یکسره پرفروغ است. با اینکه در فوتبال زنان بازیکنان متعددی از مرز ۲۰۰ بازی ملی عبور کرده‌اند، رسیدن به این آمار در فوتبال مردان به یک طلسم شبیه شده‌ بود؛ طلسمی که مرد معجزه‌گر بالاخره آن را نابود کرد .

 

اتفاق معنادار

رونالدو قبل از مسابقه در مورد رکوردشکنی مقابل ایسلند گفته بود: «رسیدن به آمار ۲۰۰ مسابقه برای من بسیار معنادار است. از روزی که برای نخستین بار برای تیم ملی به میدان رفتم، همیشه بازی برای پرتغال شبیه یک رویا بوده. رسیدن به ۲۰۰ بازی ملی اتفاقی نیست که برای هر کسی رخ بدهد. این نشانگر عشقی است که من به پرتغال و به تیم ملی دارم. رسیدن به این آمار اتفاقی نیست.»

گروه نرم افزاری ماهور

 

مرد تمام‌نشدنی

خیلی‌ها تصور می‌کردند که دوران حرفه‌ای کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال، بعد از یک جام جهانی تلخ و غم‌انگیز در قطر و خروج از فوتبال باشگاهی در اروپا رو به اتمام باشد. با آمدن روبرتو مارتینس اما مشخص شد درخشش رونالدو در ترکیب تیم ملی پرتغال ادامه‌دار خواهد بود. قهرمان یورو ۲۰۱۶ در ۲ مسابقه نخست مرحله مقدماتی ۴ گل به ثمر رساند و روز شنبه با وجود اینکه پایش به گل باز نشد با یک بازی موفق در برتری ۳ بر صفر پرتغال مقابل بوسنی هرزگوین نقش ایفا کرد‌. او قصد ندارد به این زودی‌ها پیراهن پرتغال را از تن خارج کند. «من مدتی طولانی است که اینجا هستم. رئیس فدراسیون و سرمربی می‌گویند باید حضور داشته باشم. می‌خواهم به بازی ادامه دهم و به مردم پرتغال شادی هدیه کنم. این یک سفر طولانی بوده و قرار نیست به این زودی‌ها به پایان برسد. امیدوارم.»

 

آمار و ارقام

رونالدو با احتساب مسابقه دیشب مجموعاً ۲۰۰ بار پیراهن تیم ملی پرتغال را به تن کرده. ستاره سابق منچستر یونایتد، رئال مادرید و یوونتوس ۴ بار حضور در جام ملت‌های اروپا (از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۰) و ۴ بار حضور در جام جهانی فوتبال (از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲) را تجربه کرده. این سی و نهمین مسابقه او در چارچوب مرحله مقدماتی رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بود. رونالدو علاوه بر این ۴۷ بار در مرحله مقدماتی جام جهانی برای پرتغال به میدان رفته و سابقه حضور در ۲۵ مسابقه جام‌ ملت‌ها و ۲۲ مسابقه جام جهانی را هم در کارنامه دارد. رونالدو ۱۱ بار در لیگ ملت‌های اروپا و ۴ بار در جام کنفدراسیون‌ها در ترکیب سلسائو قرار گرفته و علاوه بر اینها در ۵۲ مسابقه دوستانه حاضر بوده. حاصل این بازی‌ها برای رونالدو ۱۲۲ گل ملی و ۴۳ پاس گل بود.

دیگر رکوردداران

کریستیانو رونالدو با انجام دویستمین بازی ملی دوران حرفه‌ای، جایگاه خود را در صدر جدولی تثبیت کرد که بدر المطوع، اسطوره فوتبال کویت با ۱۹۶ مسابقه در رده دوم آن قرار دارد. مطوع از بازی‌های ملی خداحافظی نکرده اما از یک سال پیش دیگر به تیم ملی دعوت نمی‌شود. رده سوم در اختیار «سو چین» آن از مالزی است که ۴ ماه قبل از تولد کریستیانو رونالدو، در اکتبر ۱۹۸۴ آمار ۱۹۵ مسابقه ملی را به نام خود ثبت کرده بود. نزدیک‌ترین رقیب رونالدو در بین بازیکنان اروپایی سرخیو راموس، هم‌تیمی سابق او در رئال مادرید است که در حد فاصل ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ موفق شد ۱۸۰ بار در قلب دفاع ماتادورها حضور داشته باشد. جان‌‌لوییجی بوفون، اسطوره جایگزین‌ناپذیر تاریخ یوونتوس با ۱۷۶ مسابقه ملی در رده دهم جهان و سوم اروپا قرار دارد. با این حال نزدیک‌ترین تهدید برای شکسته شدن رکورد رونالدو، طبق معمول لیونل مسی است؛ کاپیتان آلبی سلسته البته تاکنون ۱۷۵ بار با لباس آرژانتین به میدان رفته. او برای بالا رفتن در این جدول کار دشواری پیش رو ندارد اما رسیدن به رکورد خارق‌العاده رونالدو به این زودی‌ها ممکن نخواهد بود.

58 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا