آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

استقلال ۱-۲ پرسپولیس؛ نمک روی زخم آبی‌ها با کودتای عالیشاه

پرسپولیس موفق شد در یک دربی فوق العاده حساس، با نتیجه 2 بر 1 از سد استقلال گذشته و قهرمان جام حذفی شود.

هواداران فوتبال چشم‌انتظار فرا رسیدن آخرین روز فصل 02-1401 بودند که سرانجام این اتفاق رخ داد و امشب (چهارشنبه) در فینال جام حذفی فوتبال ایران، استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی در یکی از حساس‌ترین دربی‌های تاریخ در مرحله فینال جام حذفی مقابل هم صف‌آرایی کردند و در رویای پایان دادن به کار خود در فصل 02-1401 با کسب عنوان قهرمانی بودند.

 

دو تیم با انگیزه‌های کاملاً متفاوت آماده مسابقه حساس امشب شده بودند؛ به‌طوری که استقلالی‌ها بعد از ناکامی در فتح لیگ برتر، به دنبال رسیدن به قهرمانی در رقابت‌های جام حذفی بودند اما پرسپولیسی‌ها به دنبال آن بودند تا بعد از قهرمانی در لیگ برتر، عنوان قهرمانی جام حذفی را هم از آن خود کنند و طبق قوانین، فاتح سوپرجام هم بشوند و فصل را با 3 جام به پایان ببرند!

 

استقلال با گذر از تیم‌های تراکتور تبریز، ملوان بندرانزلی، پارس‌جنوبی جم و نساجی مازندران توانسته بود خود را به مرحله فینال جام حذفی برساند و در نقطه مقابل، سرخ‌پوشان پایتخت هم با شکست دادن تیم‌های ون‌پارس اصفهان، سپاهان اصفهان، گل‌گهر سیرجان و هوادار تهران فینالیست رقابت‌های جام حذفی در فصل 02-1401 شده بودند تا بعد از نزدیک به 24 سال، دو تیم برای دومین‌بار در مسابقه فینال جام حذفی مقابل هم قرار گیرند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

ترکیب استقلال 

حسین حسینی، رافائل سیلوا، محمدحسین مرادمند (از دقیقه 99: عارف غلامی)، صالح حردانی، جعفر سلمانی (از دقیقه 67: ابوالفضل جلالی)، روزبه چشمی (از دقیقه 87: زبیر نیک‌نفس)، سعید مهری، آرش رضاوند (از دقیقه 87: سجاد شهباززاده)، محمد محبی (از دقیقه 87: آرمان رمضانی)، مهدی قایدی و امیرارسلان مطهری (از دقیقه 32: پیمان بابایی)

 

سرمربی: ریکاردو ساپینتو

 

ترکیب پرسپولیس 

علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر (از دقیقه 70: فرشاد فرجی)، علی نعمتی، میلاد سرلک، سروش رفیعی (از دقیقه 89: سینا اسدبیگی)، سعید صادقی (از دقیقه 89: امید عالیشاه)، مهدی ترابی (از دقیقه (1+120: وحدت هنانوف)، وحید امیری (از دقیقه (1+120: کمال کامیابی‌نیا) و عیسی آل‌کثیر (از دقیقه (10+90): مهدی عبدی)

 

سرمربی: یحیی گل‌محمدی

 

ریکاردو سا پینتو نسبت به دیدار قبلی تیمش مقابل نساجی مازندران، 2 تغییر اجباری در ترکیب تیمش اعمال کرد و محمدحسین مرادمند به جای عارف غلامی مصدوم در ترکیب اولیه آبی‌ها حضور پیدا کرد و سعید مهری هم جانشین مهدی مهدی‌پورِ مصدوم شد. در شرایطی که تصور می‌شد کوین یامگا به مسابقه حساس امشب برسد اما این ستاره فرانسوی به دلیل مصدومیت شانس حضور در دربی پایتخت را از دست داد اما نام غلامی در بین بازیکنان ذخیره به چشم می‌خورد. یحیی گل‌محمدی هم برای چهارمین بازی پیاپی به ترکیب برنده دست نزد و با همان نفرات دیدار قبلی مقابل هوادار تهران در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی، سرخ‌پوشان پا به مسابقه حساس با استقلال گذاشتند.

ورزشگاه آزادی امشب در شلوغ‌ترین وضعیت خود طی سالیان گذشته قرار گرفت و در شرایطی که گفته شده بود، 35 هزار بلیت به فروش رسیده اما بیش از 60 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران حضور داشتند. کمیته داوران فدراسیون فوتبال، مسئولیت قضاوت مسابقه فوق‌العاده حساس امشب را برعهده اشکان خورشیدی گذاشته بود و در شرایطی که بعد از مدت‌ها داور پشت دروازه هم در میدان مسابقه دیده می‌شدند، نبرد سرخابی‌های پایتخت در فینال جام حذفی از ساعت 19:50 آغاز شد. پیش از سوت آغاز مسابقه، بازیکنان دو تیم در اقدامی جنجالی بدون دست دادن با یکدیگر صف تیمی را ترک کردند!

 

پرسپولیسی‌ها بازی را مالکانه آغاز کردند و به دنبال خلق موقعیت جدی گلزنی روی دروازه استقلال بودند که اولین شوت در چارچوب مسابقه در دقیقه 8 توسط میلاد سرلک زده شد که شوت سرلک به آسانی در اختیار حسین حسینی قرار گرفت و دروازه آبی‌ها را تهدید نکرد. نمایش دو تیم در 15 دقیقه درگیرانه بود و همین مسئله باعث ثبت خطاهای پی در پی شد و در دقیقه 18، پرتاب اشیا از سوی هواداران استقلال در هنگام کرنر زدن سروش رفیعی باعث ایجاد وقفه در جریان بازی شد که بعد از 2 دقیقه وقفه، بازی از سر گرفته شد.

 

محمد محبی در دقیقه 21 روی پاس در عمق دیدنی جعفر سلمانی اولین موقعیت جدی مسابقه را روی دروازه پرسپولیس خلق کرد که شوت سرضرب وینگر آبی‌ها به شکلی خطرناک از کنار دروازه سرخ‌پوشان پایتخت به بیرون رفت تا اولین فرصت جدی گلزنی مسابقه برای استقلالی‌ها ایجاد و البته از دست برود. سعید مهری در دقیقه 25 با حرکت سماجت و توپ‌گیری خوب خود زمینه‌ساز ایجاد موقعیت برای استقلال شد که روی پاس مهری، امیرارسلان مطهری اقدام به شوت‌زنی کرد اما ضربه زیبای مطهری با واکنش خوب بیرانوند همراه شد و شوت مهاجم آبی‌ها به کرنر فرستاده شد.

 

مطهری بعد از موقعیتی که روی دروازه پرسپولیس خلق کرد، دچار مصدومیت شد و همین مسئله وقفه‌ای در جریان بازی ایجاد کرد. بعد از به جریان افتادن مسابقه، سرخ‌پوشان پایتخت حملات خود را آغاز کردند و در اولین موقعیت جدی پرسپولیسی‌ها، روی ریباند ارسال دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی ترابی با شوتی تماشایی و دقیق توپ را به گوشه دروازه استقلال فرستاد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی در دقیقه 29 به گل اول مسابقه دست پیدا کنند. بعد از گلزنی ترابی، استقلالی‌ها به سراغ انجام تعویض اجباری رفتند و از دقیقه 32، پیمان بابایی به جای امیرارسلان مطهری به ترکیب استقلال اضافه شد تا مطهری به دلیل مصدومیت شانس حضور در ادامه مسابقه را از دست بدهد.

 

دو تیم بعد از تعویض انجام شده در ترکیب استقلال، نمایش پایاپایی داشتند تا اینکه در دقیقه 40، کار ترکیبی بازیکنان استقلال باعث شد تا توپ به سعید مهری برسد که هافبک آبی‌ها اقدام به شوت‌زنی کرد اما شوت خطرناک او به تیرک دروازه پرسپولیس برخورد کرد و به بیرون رفت تا برتری یک‌گله پرسپولیس همچنان حفظ شود. سرخ‌پوشان پایتخت کرنر به‌دست آمده را کوتاه کردند که پاس سروش رفیعی به سعید صادقی رسید و با وجود آنکه شوت صادقی در چارچوب دروازه استقلال بود اما واکنش خوب حسین حسینی باعث شد تا در دقیقه 42، شاگردان یحیی گل‌محمدی ناکام در رسیدن به گل دوم باشند.

 

پرسپولیسی‌ها در دقایق پایانی نیمه نخست مالکیت توپ را در اختیار داشتند اما موقعیت جدی روی دروازه استقلال خلق نشد و سنگ‌پرانی انجام شده از سوی هواداران استقلال باعث ایجاد وقفه دوباره در انجام مسابقه شد اما سرانجام در دقیقه 49، سوت پایانی نیمه اول دربی پایتخت توسط اشکان خورشیدی به صدا در آمد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی با برتری یک‌گله به رختکن بروند.

 

آبی‌پوشان پایتخت با توجه به شکست در نیمه نخست، نیمه دوم را تهاجمی آغاز کردند و اولین موقعیت جدی در دقیقه 49 برای شاگردان ریکاردو سا پینتو در موقعیت تک‌به‌تک به‌وجود آمد که ضربه مهدی قایدی با واکنش خوب علیرضا بیرانوند همراه شد تا همچنان استقلالی‌ها ناکام در گلزنی باشند. آبی‌ها به نمایش تهاجمی خود ادامه دادند که چند نوبت رفت‌وبرگشت توپ سرانجام در دقیقه 51، مهدی قایدی در محوطه جریمه پرسپولیس اقدام به شوت‌زنی کرد که شوت او از بالای دروازه پرسپولیس به شکلی خطرناک به بیرون رفت.

شاگردان یحیی گل‌محمدی بعد از نمایش تهاجمی استقلالی‌ها در دقایق ابتدایی نیمه دوم، به دنبال مدیریت بازی بودند و در نقطه مقابل، آبی‌ها تلاش داشتند تا روزنه‌ای برای حمله به سوی دروازه پرسپولیس پیدا کنند. در دقیقه 63، مهدی قایدی در محوطه جریمه سرخ‌پوشان پایتخت سرنگون شد اما داور مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت و با وجود اعتراض بازیکنان و اعضای کادرفنی استقلال، خورشیدی دستور به ادامه بازی داد.

 

سا پینتو بعد از نمایش پرنوسان جعفر سلمانی در دقیقه 67 به سرانجام انجام تعویض در سمت چپ خط دفاعی تیمش رفت و ابوالفضل جلالی را به جای سلمانی به ترکیب آبی‌ها اضافه کرد. لحظاتی بعد از حضور جلالی در زمین مسابقه، روزبه چشمی و مهدی ترابی با یکدیگر درگیر شدند که این مسئله باعث شد تا برای چندمین‌بار در مسابقه امشب وقفه ایجاد شود و اشکان خورشیدی با کارت زرد، دو بازیکن استقلال و پرسپولیس را جریمه کرد و همچنین اخطاری به علی نعمتی داد تا حواشی ایجاد شده مدیریت شود.

 

دانیال اسماعیلی‌فر مدافع راست پرسپولیس که عملکرد خوبی در مسابقه امشب دشت، به دلیل مصدومیت قادر به ادامه حضور در زمین مسابقه نبود و همین مسئله باعث شد تا یحیی گل‌محمدی به سراغ فرشاد فرجی برود و این مدافع باتجربه از دقیقه 70 به ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت اضافه شد. دو تیم بعد از ورود فرجی، نمایش پایاپایی داشتند و مصدومیت ناگهانی اشکان خورشیدی باعث شد تا وقفه‌ای 5 دقیقه‌ای در جریان بازی ایجاد شود و با وجود مداوای انجام شده، خورشیدی قادر به انجام ادامه کار نبود و جای خود را به محمدحسین زاهدی‌فر داد تا او در دقایق پایانی مسابقه داور اول دیدار دربی شود.

 

ریکاردو سا پینتو بعد از آنکه بازی مجدداً به جریان افتاد به سراغ انجام تعویض‌های تهاجمی رفت و با انجام 3 تعویض همزمان در ترکیب تیمش، زیبر نیک‌نفس، آرمان رمضانی و سجاد شهباززاده را به جای روزبه چشمی، آرش رضاوند و محمد محبی به میدان فرستاد تا ترکیب استقلال دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شود و آن‌ها با آرایشی تهاجمی دقایق پایانی مسابقه را دنبال کنند. یحیی گل‌محمدی هم بعد از تعویض‌های استقلال، به سراغ تغییر در ترکیب تیمش رفت و به جای سعید صادقی و سروش رفیعی، امید عالیشاه و سینا اسدبیگی به ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت اضافه شدند.

 

زاهدی‌فر با توجه به وقفه‌های ایجاد شده در جریان مسابقه، 9 دقیقه وقت اضافی برای نیمه دوم مسابقه امشب اعلام شد. سرخ‌پوشان پایتخت به دنبال مدیریت بازی بودند و در دقیقه (5+90) شوت دیدنی مهدی ترابی به تیرک دروازه استقلال برخورد کرد تا شاگردان یحیی گل‌محمدی ناکام در رسیدن به گل دوم باشند. در دقیقه (6+90) در موقعیتی مشکوک، عیسی آل‌کثیر در محوطه جریمه استقلال سرنگون شد که داور مسابقه این حرکت مهاجم پرسپولیس را شبیه‌سازی تشخیص داد و آل‌کثیر را با کارت زرد جریمه کرد.

 

آبی‌پوشان پایتخت در واپسین دقایق مسابقه حملات پردامنه‌ای را روی دروازه پرسپولیس طراحی کردند که بعد از چند فرصت‌سوزی، در دقیقه (10+90) روی ارسال سعید مهری با ضربه سر محمدحسین مرادمند استقلالی‌ها به گل تساوی دست پیدا کردند تا در اوج هیجان و جذابیت، فینال جام حذفی به وقت‌های اضافی کشیده شود و دو تیم در 90 دقیقه با تساوی 1-1 به رختکن رفتند. بعد از گل استقلالی‌ها، درگیری میان ریکاردو سا پینتو با داور چهارم مسابقه ایجاد شد که این مسئله باعث اخراج سرمربی آبی‌پوشان پایتخت شد تا سا پینتو به سکوهای ورزشگاه آزادی منتقل شود!

 

سا پینتو در هنگام خروج از زمین مسابقه با هواداران پرسپولیس هم درگیر شد و اتفاقات عجیب و جنجالی رخ داد تا در اوج تنش و جنجال و البته هیجان، بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود. پرسپولیسی‌ها نیمه اول وقت‌های اضافی را تهاجمی آغاز کردند که در دقیقه 93 شوت مهدی ترابی از روی یک ضربه ایستگاهی از کنار دروازه آبی‌پوشان پایتخت به بیرون رفت و جایی در چارچوب دروازه حسین حسینی نداشت. محمدحسین مرادمند که گل تساوی را به سود استقلال به‌ثمر رساند، به دلیل مصدومیت از ترکیب آبی‌ها در نیمه اول وقت‌های اضافی خارج شد و جای خود را به عارف غلامی داد.

پرسپولیسی‌ها با ارسال‌های پیاپی روی دروازه استقلال به دنبال خلق موقعیت گلزنی بودند که در دقیقه 102 بهترین فرصت گلزنی نصیب سرخ‌پوشان پایتخت شد اما روی ارسال امید عالیشاه، فرشاد فرجی موفق به گلزنی نشد و ضربه سر او از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت. بعد از این موقعیت، بازی نزدیک و بدون خلق فرصت جدی گلزنی روی دروازه دو تیم دنبال شد تا نیمه اول وقت‌های اضافی با تساوی 1-1 به پایان برسد و دو تیم بعد از وقفه‌ای کوتاه خود را برای حضور در نیمه دوم وقت‌های اضافی آماده کردند.

 

شاگردان یحیی گل‌محمدی نیمه دوم وقت‌های اضافی را هم تهاجمی آغاز کردند و در اولین موقعیت جدی در دقیقه 108، ضربه سر امید عالیشاه به شکلی خطرناک از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت. یک فرصت خوب دیگر برای سرخ‌پوشان پایتخت در دقیقه 111 روی یک کار تیمی به‌دست آمد که سینا اسدبیگی نتوانست از پاس خوب وحید امیری استفاده کند و شوت هافبک دفاعی پرسپولیس از با فاصله‌ای کم از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت تا همچنان بازی با تساوی 1-1 دنبال شود.

 

سرخ‌پوشان پایتخت که به دنبال گلزنی بودند، در دقیقه 115 صاحب یک ضربه ایستگاهی شدند که شوت امید عالیشاه با غفلت مدافعان و دروازه‌بان استقلال به صورت مستقیم وارد دروازه آبی‌پوشان پایتخت شد تا پرسپولیس به گل دوم دست پیدا کند و آن‌ها در بار دیگر از حریف سنتی خود پیش بیفتند. بعد از این گل، سرخ‌پوشان پایتخت توانستند به خوبی بازی را مدیریت کنند و شاگردان ریکاردو سا پینتو در رسیدن به گل تساوی ناکام بودند تا بعد از یک ماراتن 120 دقیقه‌ای و جذاب، پرسپولیس به عنوان قهرمانی جام حذفی دست پیدا کند.

 

پرسپولیس که فاتح لیگ برتر شده بود، حالا فصل رویایی‌اش را با قهرمانی در جام حذفی تکمیل کرد تا طبق آیین‌نامه سازمان لیگ، سرخ‌پوشان پایتخت مستقیماً به قهرمانی سوپرجام هم دست پیدا کنند و با 3 جام فصل 02-1401 را به پایان ببرند.

63 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا