آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

پذیرایی از لشکر زخم‌خورده؛ آرسنال به دنبال حفظ کورسوی امید

آرسنال عصر امروز از شاگردان دی زربی در برایتون میزبانی می‌کند.

در چارچوب هفته سی و ششم لیگ برتر انگلیس، عصر امروز از ساعت ۱۹:۰۰ شاگردان میکل آرتتا در ورزشگاه امارات شهر لندن میزبان برایتون خواهند بود.

 

ساحل‌نشینان بعد از شکست غیرمنتظره و خردکننده ۵ بر یک مقابل اورتون انتهای جدولی، برای بازگشت به روند امیدوارکننده این فصل و افزایش امید برای به دست آوردن یکی از سهمیه‌های اروپایی باقی مانده چشم به کسب امتیاز در مقابل آرسنال دارند. فصل پرفروغ آرسنال درست مانند سال گذشته در هفته‌های پایانی با نتایج ناامیدکننده و غم‌انگیز همراه شد و امیدهای تیم جوان، پرشور و پرانگیزه آرتتا برای کسب یک قهرمانی دراماتیک و به یاد ماندنی عملاً از بین رفته. آرسنالی‌ها در ۶ هفته اخیر مجموعاً ۹ امتیاز مقابل لیورپول، وستهام، ساوتهمپتون و منچستر سیتی از دست داده‌اند‌. هرچند کسب ۲ پیروزی متوالی مقابل چلسی و نیوکاسل آنها را به روند برد برگرداند، آرتتا و شاگردانش برای حفظ کورسوی اندک امید به قهرمانی لیگ برتر باید تمام امتیازات باقی‌مانده را کسب کنند و به امید لغزش تیم شکست‌ناپذیر منچستر سیتی در ازدحام تقویم، مترصد بنشینند. آرسنال هفته گذشته در مقابل نیوکاسل به برتری شیرین ۲ بر صفر دست یافت؛ هرچند ادی هاو از تاکتیک مدیریت زمان آرتتا کلافه شده‌ بود و شیوه وقت تلف کردن توپچی‌ها را در مصاحبه بعد از بازی به باد انتقاد گرفت.

 

از سوی دیگر شاگردان دی زربی در برایتون با ۳ بازی کمتر و تنها ۲ امتیاز اختلاف نسبت به تاتنهام که هم‌اکنون آخرین جایگاه کسب سهمیه لیگ اروپا را در اختیار دارد، در رده هشتم جدول قرار گرفته‌اند و کار این تیم برای حضور در دور گروهی تورنمنت سطح دوم یوفا در سال آینده با توجه به شرایط جدول آسان به نظر می‌رسد. برایتون تا پایان فصل باید ۵ مسابقه برگزار کند؛ بیشتر از هر تیم دیگر در سراسر جدول رده‌بندی اما برنامه دشوار این تیم که علاوه بر آرسنال، باید در ۲ هفته آینده مقابل منچسترسیتی، نیوکاسل و استون ویلا نیز صف‌آرایی کند کار مرغان دریایی را کمی دشوار می‌کند. برایتون در ماه گذشته مقابل تیم‌های انتهای جدولی ناتینگام و اورتون با نتایج عجیب ۳ بر یک و ۵ بر یک مغلوب شده اما در مقابل ولورهمپتون با ۶ گل و در مقابل منچستریونایتد با گل دیرهنگام و به یاد ماندنی الکسیس مک الیستر به برتری رسیده. وقتی خطای هند دیرهنگام لوک شاو برایتون را در دقیقه ۹۹ به برتری میلی‌متری خانگی مقابل شیاطین سرخ رساند، هیچ‌کس در استادیوم آمکس نمی‌توانست تصور کند تنها ۴ روز بعد در همین ورزشگاه چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. شاگردان شان دایچ در اورتون اما با شکستن چندین رکورد مختلف و ۲ گل دوکوره و مک‌نیل موفق به کسب برتری ۵گله در خانه برایتون شدند تا حال‌وهوایی برهوت مانند بر سراسر استادیوم حاکم شود. دی‌زربی که به احتمال نزدیک به یقین امسال بهترین عملکرد تاریخ برایتون (رده نهم لیگ) را ارتقا خواهد داد، بعد از مسابقه گفت این بهترین عملکرد برایتون نبود. امروز اورتون به مصاف منچستر سیتی خواهد رفت و برایتون به خانه توپچی‌ها می‌آید. در مصاف با قدرت‌های اصلی این فصل لیگ انگلیس، مشخص خواهد شد نتیجه غیر قابل پیش‌بینی هفته گذشته تا چه اندازه معنادار یا اتفاقی بوده. شکست احتمالی در دیدار امروز برایتون را به رکورد منفی ۳ شکست در ۴ مسابقه خارج از خانه اخیر می‌رساند که در طول فصل بی‌سابقه بوده.

گروه نرم افزاری ماهور

 

بررسی نتایج رودرروی ۲ تیم، بعد از بازگشت برایتون به لیگ برتر، نشان از برتری نسبی برایتون در نیم دهه گذشته دارد. آرسنال از ۱۱ مسابقه اخیر مقابل آبی و سفیدها تنها ۳ پیروزی و ۳ تساوی کسب کرده و ۵ مسابقه با پیروزی برایتون به اتمام رسیده؛ از جمله ۲ بازی از ۳ بازی اخیر. برایتون از ۴ حضور پیشین در امارات ۳ شکست به این تیم تحمیل کرده؛ از جمله برتری ۳ بر یک در دور سوم رقابت‌های این فصل جام اتحادیه انگلیس. با این حال بازی رفت ۲ تیم در استادیوم آمریکن اکسپرس با برتری ۴ بر ۲ آرسنال به پایان رسید؛ مسابقه‌ای که با گل زودهنگام باکایو ساکا آغاز شد و شلیک‌های بی‌نقص اودگارد، انکتیا و مارتینلی، خیلی زود میزبان را در شب سال نو به ورطه فرو برد، پیش از آنکه میتوما و فرگوسن اختلاف را به ۲ گل برسانند. نکته جالب اینکه در این مسابقه با وجود برتری کامل آرسنال، بیشتر مالکیت توپ در اختیار برایتون بود. آنها در ۶۸ درصد از زمان فعال مسابقه مالک توپ بودند و تعداد پاس‌های بازیکنان این تیم (۵۹۷) از ۲ برابر ۲۸۸ پاس بازیکنان آرسنال بیشتر بود.

پیروزی در این مسابقه، تعداد بردهای آرسنال در طول فصل را به عدد ۲۶ می‌رساند که با رکورد تاریخ باشگاه در زمینه بیشترین پیروزی در یک فصل خاص برابری می‌کند. احتمال قهرمانی آرسنال با توجه به عملکرد خارق‌العاده شاگردان گواردیولا به شدت پایین آمده اما به هر حال باید پذیرفت آرسنال با این ترکیب جوان، یک فصل فراتر از انتظار و فوق‌العاده را سپری می‌کند. پیروزی در ۳ مسابقه پایانی فصل آنها را به رکورد ۹۰ امتیازی تیم شکست‌ناپذیر آرسن ونگر می‌رساند. در تاریخ بیش از یک قرن فوتبال سطح اول انگلیس، توپچی‌ها تنها ۴ بار در فصول ۳۱-۱۹۳۰، ۷۱-۱۹۷۰، ۰۲-۲۰۰۱ و ۰۴-۲۰۰۳ به رکورد ۲۶ پیروزی در یک فصل خاص دست یافته‌اند و امروز آرتتا می‌تواند با این رکورد برابری کند. در هر ۴ فصلی که آرسنال به ۲۶ پیروزی دست یافته، جام قهرمانی هم نصیب این تیم شده اما از بد بخت، آغاز دوران سرمربی‌گری آرتتا با حضور اعجوبه‌‌ای همچون استادش گواردیولا در فوتبال انگلیس همزمان شده؛ یک تیم شگفتی آفرین را تنها یک تیم شگفت‌انگیزتر می‌تواند مغلوب کند و خلأ استحکام دفاعی و توان فیزیکی در بدترین موقع فصل، گریبان تیم آرتتا را گرفت تا رویای بزرگ از تحقق دور شود‌. با این حال باریکه‌ای از امید باقی مانده. رویاپردازی برای لغزش منچسترسیتی خرجی ندارد؛ به شرطی که آرسنال در تمام مسابقات باقی‌مانده فصل مقابل برایتون، ناتینگام و ولوز به برتری دست پیدا کند.

 

۲۷ مسابقه این فصل برایتون زیر نظر دی زربی ۹۲ گل در پی داشته؛ ۵۲ گل سهم خط آتش مرغان دریایی بوده و ۴۰ گل سهم رقیبان. در طول تاریخ لیگ و بین سرمربیانی که حداقل ۲۰ بار روی نیمکت تیمی نشسته‌اند تنها جان گورمن (۳.۵ گل در هر مسابقه) آمار بهتری نسبت به سرمربی ایتالیایی این روزهای برایتون (۳.۴۱) ثبت کرده. از سوی دیگر آرسنال در هر ۱۵ مسابقه اخیر لیگ برتر موفق به گلزنی شده که رکورد حال حاضر لیگ به شمار می‌رود و برایتون با گلزنی در هر ۱۱ مسابقه اخیر، سومین نوار گلزنی طولانی لیگ را در اختیار دارد. در ۱۴ مسابقه خارج از خانه اخیر شاگردان دی‌زربی، تنها یک کلین شیت به دست آمده؛ در حالی که در این مدت ۲۵ بار توپ از خط دروازه این تیم عبور کرده. آماری که پرگل بیننده مسابقه عصر امروز را محتمل می‌سازد.

 

مصدومیت الکساندر زینچنکو از ناحیه ساق پا او را تا پایان فصل از همراهی تیمش محروم کرده و در فهرست مصدومان توپچی‌ها علاوه بر او، نام محمد الننی، ویلیام سالیبا و تاکه‌هیرو تومیاسو دیده می‌شود.

54 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا