زندگی نامه
موضوعات داغ

اختصاصی ورزش نیوز ؛ زندگینامه کریم بنزما

آشنایی با کریم بنزما ، برنده توپ طلا سال 2022 و کاپیتان فرانسوی رئال مادرید در ورزش نیوز .

کریم مصطفی بنزما (به فرانسوی: Karim Mostafa Benzema‎؛ زادهٔ ۱۹ دسامبر ۱۹۸۷) بازیکن فوتبال اهل فرانسه است که در پست مهاجم و به عنوان کاپیتان برای باشگاه رئال مادرید در لا لیگا بازی می‌کند. بنزما یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال به شمار می‌رود و با ۳۳۴ گلِ زده دومین گلزن در میان بهترین گلزنان تاریخ باشگاه رئال مادرید و رکورددار بیشترین پاس گل در این باشگاه است. او با رئال ۲۴ جام از جمله چهار لا لیگا و پنج لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرده‌است که دومین بازیکن پرافتخار تاریخ این باشگاه محسوب میشود و برندهٔ توپ طلای بهترین بازیکن جهان در سال ۲۰۲۲ است . او این عنوان را در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ ، بالاتر از سادیو مانه و کوین دی بروینه کسب کرد .

دوران ابتدایی فوتبال کریم بنزما

کریم فوتبال خود را در رده پایه از سال 1993 در تیم فوتبال AS Des Buers Villeurbanne شروع کرد و در سال 1997 و بعد از یک فصل حضور در برون، راهی لیون شد. بنزما در ادامه راهی تیم دوم لیون شد و تنها بعد از 2 فصل حضور در آنجا و ثبت آمار جالب توجه 15 گل در 20 بازی، به تیم اصلی لیون پیوست.

دوران ورزش حرفه‌ای کریم بنزما

بنزما به مدت 5 سال از 2004 تا 2009، عضو لیون بود و در این مدت به افتخارات بسیاری با تیمش نائل آمد. او که 112 بار برای لیون به میدان رفت، توانست 43 بار برای آنها گلزنی کند و در کنار این، 4 بار به عنوان قهرمانی لیگ دست پیدا کند. او همچنین یک بار قهرمانی جام حذفی فرانسه را هم بدست آورد و در پایان فصل 08-2007 بود که رئال مادرید به دنبالش آمد تا داستان طولانی و پرافتخار او با لوس بلانکوس کلید خورد. با این حال، این بارسلونا بود که قبل از رئال مادرید سراغ بنزی رفته بود. بارسا در مورد شرایط لیون با مالک شان، ژان میشل آئولاس، سر میز مذاکره نشست. سانتی خیمنز در آ.اِس خبر از توافقی 30 میلیون یورویی داد. انتشارات بارسلونا سرمقاله هایی جامع در مورد حضور قریب الوقوع ستاره جدید فرانسوی کار کرد و موندو دپورتیوو یکی از جملات بنزما را تیتر یک کرد: “دوست دارم روزی برای بارسلونا بازی کنم.”

این طور به نظر می رسید که همه چیز طبق برنامه پیش رفته، ولی نگرانی هایی برای مسئولان رده بالای باشگاه کاتالانی ایجاد شد. بگریستین در قدم بعدی اش تصمیم گرفت سری به محله خانوادگی بنزما، محله ای خشن و کارگرنشین در حومه شهر لیون فرانسه، به نام بون (Bron) بزند! خیمنز، همون نویسنده آ. اِس، این طور خبر داد که تحقیقات بارسلونا در نهایت به این نتیجه رسید که سابقه خانوادگی و محل زندگی کریم (Karim Benzema) ممکن است مشکلات بسیاری در انظباقش با شرایط اسپانیا ایجاد کند. درون گرایی بالای شخصیتی بنزما به عنوان فاکتوری منفی تشخیص داده شد؛ کریم از این لحاظ شبیه به هموطنش، نیکولا آنلکا بود که طی یک فصل حضورش در رئال مادرید، همیشه در تمرینات منزوی بود و دوران ناموفقی در آن باشگاه داشت و برای همین موارد بود که بارسلونا عطای خرید کریم را به لقایش بخشید تا یکی از بزرگترین خدمت‌ها را به رقیب دیرینه کرده باشد.

مهاجم جوان و جویای نام آن زمان در ادامه با انتقالی 35 میلیون یورویی راهی رئال مادرید شد. کریم بنزما با مرور سال‌ها، در رئال مادرید بهتر و بهتر شد و به هر آنچه افتخار بود در این تیم رسید. کریم بنزما 4 بار قهرمان لالیگا شد و بالاتر از آن، در متن 5 قهرمانی چمپیونزلیگ رئال مادرید هم قرار داشته است. در همین تیم بود که در پی ترک کریستیانو رونالدو، او به رهبری کامل تیم رسید و بعد از عملکردی درخشان در لالیگا و لیگ قهرمانان فصل 22-2021، در کمال شایستگی توپ طلای فوتبال اروپا را هم مال خود کرد. بچه لوس رئال مادرید، دیگر به پادشاه اقلیم مادرید بدل شده است.

گروه نرم افزاری ماهور

کریم بنزما که در 45 بازی فصل گذشته توانست 44 گل بزند که از این تعداد 15 گل در لیگ قهرمانان به دست آمد و تعیین‌کننده‌ترین یار مادریدی‌ها در قهرمانی فصل لالیگا هم بود. بنزما توانست پس از 30 سالگی‌اش توانست فصل گذشته، در عرض چهار فصل، 131 گل بزند.

کریم بنزما و حواشی‌اش تمام نشدنی در تیم ملی فرانسه و زندگی شخصی

کریم بنزما که همواره در بالاترین سطح فوتبالی مشغول به بازی بوده، از سال 2007 به عضویت تیم ملی کشورش درآمد، اما در جریان سال‌های بعد آن قدر دچار حواشی مختلف شد که شاید بتوان گفت به قیمت عدم رسیدن به مهم‌ترین عنوان فوتبالی عمرش یعنی قهرمانی در جام جهانی انجامید. در سال 2015 بود که اخبار مربوط به درگیری بنزما در پرونده اخاذی از متئو والبوئنا مطرح شد و شخص بنزما اعتراف کرده است که در پرونده اخاذی عکس ها و فیلم های غیر اخلاقی از مت والبوئنا دست داشته است و بدین ترتیب نام وی، سیسه و سه فرد دیگر در رده متهمان این اتفاق قرار گرفت و حتی را در زندانی در شهر ورسای گذراند.

بنا به ادعای دادستان بنزما در سال 2015 در جریان اخاذی به والبوئنا پیشنهاد کرده بود تا با پرداخت پول به افراد تهدید کننده مانع از پخش فیلم مستهجنی که از این هافبک سابق تیم ملی فرانسه وجود داشت، شوند.

بعد از 6 سال طولانی و پراسترس برای بنزما، در سال 2021 بود که کریم بنزما در ماجرا اخاذی از متیو والبوئنا گناه کار شناخته شد و به یک سال حبس تعلیقی و پرداخت جریمه مالی محکوم شد. در نهایت، بنزما به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است و علاوه بر آن باید مبلغ 75 هزار یورو نیز جریمه پرداخت کند. این ماجرا باعث شد تا بنزما به مدت 5 سال به تیم ملی دعوت نشود و در نهایت در لیگ ملت‌های 2021 بود که توانست به تیم ملی بازگردد و با درخشش خود، تیمش را به مقام قهرمانی مسابقات هم برساند. با این حال، حواشی بنزما در تیم ملی تمام شدنی نبود و او بعد درخشش در ترکیب رئال مادرید، رسیدن به عنوان قهرمانی رویایی اروپای 2021-22 و حتی کسب توپ طلای 2022، نوید حضور در تورنمنتی درخشان در جام جهانی قطر 2022 را می‌داد، ولی این بار هم داستان تیم ملی برایش پایان خوش نداشت.

در ابتدا عنوان شد بنزما مصدوم است و به مسابقات ابتدایی تیم نمی‌رسد، ولی در ادامه دشان و کادر فنی اظهار داشتند که بنزما در تمام مسابقات جام جهانی غایب خواهد بود. با رسیدن خروس‌ها به مراحل نهایی، خبر از حضور کریم بنزما در تمرینات رئال مادرید و آمادگی بدنی او برای حضور در مسابقات آمد و آن موقع بود که مشخص شد از ابتدا هم داستان چیزی غیر از صدمه دیدگی برنده توپ طلای سال بوده است.

رومن مولینا که به افشاگری‌هایش معروف است و با بسیاری از رسانه‌های بزرگ جهان مانند بی بی سی، سی ان ان، نیویورک تایمز و گاردین همکاری دارد، بعد از جام جهانی و قهرمانی آرژانتین در ضربات پنالتی مقابل فرانسه ، افشاگری‌های جدیدی از پشت پرده تیم ملی فرانسه در جام جهانی 2022 قطر کرده است. مولینا اعلام کرد بنزما که بلافاصله بعد از جام جهانی، با خداحافظی از فوتبال ملی خبرساز شد، گویا به اجبار در جام جهانی از تیم ملی فرانسه کنار گذاشته شده و مصدومیت او آنقدر‌ها هم جدی نبوده که کل تورنومنت را از دست بدهد. همچنین فدراسیون فوتبال فرانسه (FFF) نیز قصد داشته علیه بنزما توطئه کند.

این تنها مشکل به وجود آمده پیرامون کریم بنزما در تیم ملی فرانسه نبود. علاوه بر آنکه دشان از اینکه بنزما هنگام دریافت توپ طلا از او تشکر نکرد، دلخوری‌هایی داشت، او فکر می‌کرد بنزما بزرگ‌تر از آن است که بخواهد در حالی که بازی نمی‌کند (به خاطر مصدومیت) با نگه داشتنش در تیم، او را نیمکت نشین کند. این باعث می‌شد که رسانه‌ها اخبار منفی در مورد تیم ملی منتشر کنند و در نهایت این مربی تصمیم گرفت بنزما را کنار بگذارد تا جو منفی پیرامون تیمش به وجود نیاید. بنزما حتی برای گرفتن مدال نقره مسابقات جام جهانی یا تماشای بازی هموطنانش هم راهی قطر نشد تا خداحافظی تلخی با تیم ملی کشورش داشته باشد.

بنزما رفتارهای غیرقانونی دیگه ای هم داشته است. اگه جریمه های متعدد سرعت غیرمجازش را نادیده بگیریم، به مورد مشهوری می رسیم که ال پایِس از آن پرده پرداشت و در سال 2013، به خاطر سرعتی معادل 217 کیلومتر در ساعت در کنار تعداد زیادی از بازیکنان رئال مادرید از جمله کاپیتان وقت، سرخیو راموس، هجده هزار یورو برای کریم آب خورد. بازیکنان از بازی مقابل گرانادا در لالیگا برمی گشتند.

در یکی دیگر از پرونده ها، در جولای 2010، کریم بنزما و فرانک ریبری (هافبک بایرن مونیخ و سابق تیم ملی فرانسه) به اتهام پرداخت حق السکوت به دختری زیر سن قانونی بعد از رابطه جنسی در سال 2008، مورد بازجویی قرار گرفتند. بنزما به بازرس ها گفت آن موقع از سن دخترک خبر نداشته و در سال 2014، هر دو بازیکن در نهایت تبرئه شدند.
در مارس 2016، خبرهایی مبنی بر پول شویی در شرکتی به نام بی اچ ایونتس (BH Events) منتشر شد. بنزما مالک 45 درصد سهام شرکت بود و باز هم بوی جنجال می رسید. این شرکت رستورانی در پاریس خریده و بعد با 2 میلیون یورو ضرر به فروش رسانده بود. با وجود این، قاضی پرونده هر گونه مسئولیت و آگاهی بنزما از این داستان را رد کرده بود و کریم تهدید کرد از نشریه فرانسوی، لیبراسیون (Libération)، که مساله را فاش کرده بود، شکایت کند چون در مقاله مربوط از عباراتی مثل پول شویی، گروه های تبهکاری سازمان یافته و مواد مخدر استفاده شده بود.

رکوردهای مهم و دانستنی‌های جالب در خصوص کریم بنزما

کریم بنزما در کنار 18 بازیکن دیگر، در زمره بازیکنانی هستند که موفق شده اند لیگ قهرمانان اروپا را 5 بار برنده شوند. این گروه تنها پاکو خنتو با 6 قهرمانی را بالاتر از خود می‌بینند
کریم رکورددار گلزنی از سوی یک بازیکن فرانسوی در یک فصل لیگ قهرمانان با 15 گل است
بنزی همچنین با 146 بازی از سال 2005، در رده پنجم رکوردداران بازی در لیگ قهرمانان اروپا قرار دارد و تنها ژاوی، لیونل مسی، کاسیاس و رونالدو را بالاتر از خود می بیند
بنزما همچنین بهترین گلزن فرانسوی تاریخ لیگ قهرمانان هم هست و موفق شده با ثبت 86 گل در این مسابقات به همراه لیون و رئال مادرید، جایگاه چهارم جدول ادوار گلزنان لیگ قهرمانان را مال خود کند. بنزما از نظر پاس گل هم در زمره بهترین‌ها است و هم ردیف با توماس مولر 28 پاس گل در لیگ قهرمانان داشته و خود را در رده هشتم جدول تمام ادوار مسابقات می‌بیند
کریم بنزما تنها بازیکنی است که موفق شده مقابل دفاع همواره بتنی چلسی، در لیگ قهرمانان هت تریک کند
کریم بنزما در کنار لیونل مسی تنها بازیکنانی هستند که موفق شده اند در 17 فصل پیاپی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کنند
کریم بنزما رکورد مسن‌ترین بازیکنی که در لیگ قهرمانان هت تریک کرده را به خود اختصاص داده است. او فصل 22-2021 با هت تریک برابر پاری‌سن ژرمن در سن 34 سال و 80 روز، به این رکورد رسید و در ادامه فصل با گلزنی مقابل چلسی در 34 سال و 108 روزگی، رکورد خود را ارتقا داد
کریم در کنار کریستیانو رونالدو تنها بازیکنانی هستند که توانسته اند در بازی‌های پیاپی لیگ قهرمانان هت تریک کنند. همچنین بنزی و رونالدو تنها بازیکنان تاریخ لیگ قهرمانان هستند که توانسته اند در مرحله حذفی این مسابقات، 10 گل یا بیشتر به ثمر برسانند
کریم بنزما موفق شد هزارمین گل یک باشگاه در لیگ قهرمانان را در نبرد فصل 22-2021 رئال مادرید مقابل شاختار دونستک به ثمر برساند.

مهم‌ترین نقل قول‌های کریم بنزما

من در لیون مهاجم تمام‌کننده بودم و در رئال مادرید، کریستیانو رونالدو مهاجم تمام‌کننده بود. با حضور رونالدو، من مجبور بودم نقش دیگری را ایفا کنم. بیل هم مثل یک موشک سریع بود. با وجود بیل و رونالدو من باید نقشی بین آن‌ها را اجرا می‌کردم؛ کسی که بتواند نمونه کوچکی از همه مهاجمان باشد

بعضی‌ها می‌گویند تیم ملی فرانسه را دوست ندارم. اگر اینطور بود، این را مستقیماً به مربی می گفتم، آدم بالغی هستم

شخصاً، آنچه فراتر از ورزش است، باید آن را کنار بگذارید. برای بردن جام ها به بهترین ها نیاز دارید

ما فوتبالی‌ها همدیگر را «عزیزم» صدا نمی‌کنیم

من مثل یک شماره 9 که فقط در محوطه جریمه می ماند، نیستم. اما می دانم چگونه این کار را انجام دهم. می دانم چگونه همه کاری را انجام دهم. این نتیجه تمرین زیاد است. این خیلی منحصر به فرد است

کریم بنزما که از سال 2004 فعالیت فوتبالی خود را آغاز کرده، تا ژوئن سال 2023 با باشگاهش قرارداد دارد و باید دید در ادامه دوران فوتبالی خود دستخوش چه رخدادها و اخباری شده و به کدام یک از عناوین باشگاهی مهم دیگری در فوتبال دنیا دست پیدا می‌کند.

59 / 100

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا