آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

فینال جام‌ حذفی آلمان باز هم بدون حضور قدرت‌های سنتی؛ حیاط خلوتِ قدیمی‌های کم‌افتخار

برای چهل‌وهشتمین بار در طول تاریخ، هیچ کدام از قدرت‌های فوتبال آلمان در فینال جام حذفی حضور ندارند .‌

حذف بایرن‌مونیخ و دورتموند از دور یک‌چهارم نهایی جام حذفی فوتبال آلمان به فاصله 24 ساعت، باز هم این نکته را یادآور شد که جام حذفی، تورنمنت لحظه‌هاست و حتی بایرن‌مونیخ با مجموع 68 قهرمانی در سطح اول فوتبال آلمان، حق اشتباه کردن مقابل فرایبورگ را ندارد که در تاریخ 120 ساله‌اش، حتی یک قهرمانی در سطح اول فوتبال این کشور هم نداشته است.

تک اشتباه بایرن مقابل حریف، باعث شد فرایبورگ به نیمه‌نهایی جام حذفی برسد و بایرنی‌های پرافتخار که هر سال فارغ از شرایط تیمشان مدعی شماره یک تورنمنت‌ها هستند، بازی را برای سومین سال متوالی از قاب تلویزیون تماشا کنند. تیم‌های لایپزیش، فرایبورگ، اشتوتگارت و آینتراخت فرانکفورت، 4 تیم حاضر در نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال آلمان هستند که مجموع افتخاراتشان در سطح اول فوتبال آلمان، از 16 تجاوز نمی‌کند و با فاکتور گرفتن اشتوتگارت، 3 تیم دیگر تنها 7 مرتبه سابقه بالای سر بردن جام را در تاریخ فوتبال این کشور در سطح اول داشته‌اند که از این 7 قهرمانی، 6 عنوان متعلق به آینتراخت فرانکفورت است.

فرایبورگِ بی‌افتخار، به‌دنبال انتقام

اگرچه لایپزیش در 5 فصل اخیر، 4 مرتبه مجوز حضور در نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال آلمان را کسب کرده و بیش از هر تیمی در این مرحله از مسابقات حاضر بوده است اما قهرمانی جام حذفی در فصل گذشته این تورنمنت، اولین و آخرین جام این تیم در بالاترین سطح فوتبال آلمان بوده است. فصل گذشته که نسخه آلمانی کمپانی ردبول در مستطیل سبز موفق به فتح جام حذفی با غلبه بر فرایبورگ در ضربات پنالتی شد، مجموع تجربه‌های حضور دو تیم در مرحله نهایی به 4 رسید و اولین تجربه فینال فرایبورگ، با ناکامی در آخرین گام همراه بود.

در طول تاریخ این رقابت‌ها که 89 دوره برگزار شده است، 28 مرتبه حداقل یکی از تیم‌های بایرن‌مونیخ یا دورتموند در فینال مسابقات حاضر بوده‌اند و در این میان 4 مرتبه نیز کاپ قهرمانی پس از تجربه در کلاسیکر اهدا شده است که هر 4 مرتبه این مسابقات، در فاصله سال‌های 2008 تا 2016 بوده و تنها یک مرتبه لبخند زدن در مراسم اهدای جام مقابل رقیب دیرینه، سهمِ دورتموندی‌ها بوده است. بایرن‌مونیخ با 24 مرتبه تجربه حضور در فینال و 20 قهرمانی، رکورددار مسابقات است و دورتموند تنها در نیمی از 10 تجربه فینالش موفق بوده.

روزی روزگاری دویچلند

وردربرمن و شالکه با مجموع 22 مرتبه حضور در فینال مسابقات و مجموع 11 قهرمانی، تیم‌های دوم و سوم جدول پرافتخارها هستند که از آخرین حضورشان در فینال، بیش از یک دهه می‌گذرد. یکی از جالب‌توجه‌ترین دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی، تقابل نورنبرگ با اشتوتگارت بود که اگرچه اشتوتگارت با برتری قاطع راهی نیمه‌نهایی شد اما توجه همه به وضعیت حال حاضر دو تیم جلب شد. نورنبرگ خطر سقوط به بوندسلیگا3 را احساس می‌کند و اشتوتگارت به‌عنوان قعرنشین بوندسلیگا، مدعی نخست سقوط به بوندسلیگا2 در پایان فصل خواهد بود.

گروه نرم افزاری ماهور

جالب اما اینجاست که نورنبرگ نخستین قهرمان جام حذفی فوتبال آلمان بوده و دو تیم، 73مین فینال تاریخ جام‌ حذفی فوتبال در این کشور را مقابل یکدیگر برگزار کرده‌اند که پس از به صدا درآمدن سوت پایان دیدار فینال جام حذفی در فصل 07-2006، نورنبرگ با کسب چهارمین قهرمانی تاریخش در این مسابقات، از تعداد قهرمانی‌های اشتوتگارت عبور کرد (3) و پرافتخارتر از «دی‌شوابن» در جمع 8 تیم پرافتخار تاریخ این رقابت‌ها ایستاد.

هیجان فوتبال، دوباره به شرق بازگشته است

اگرچه بسیاری منابع، پیشینه جام حذفی فوتبال آلمان را از فصل 53-1952 و تحت عنوان حاضر دی‌اف‌بی پوکال در نظر می‌گیرند اما نکته اینجاست که پیش از آغاز جنگ جهانی دوم و وقفه 10 ساله در برگزاری مسابقات فوتبال در آلمان، این تورنمنت به مدت 9 فصل متوالی تحت عنوان «شامرپوکال» برگزار می‌شد که علت این نام‌گذاری، گرامی‌داشت مقام «هنس فون‌شامر»، وزیر ورزش دولت رایش یا همان «رایش اشپورت فیورر» در حزب نازی بود و نورنبرگ با 2 قهرمانی، پرافتخارترین تیم تورنمنت تا پیش از آغاز جنگ جهانی دوم.

حضور مقتدرانه تیم‌های ایالت زاکسن از شرق آلمان در این مسابقات از جمله درسدنر و فاو‌اف‌بی لایپزیش با مجموع 3 قهرمانی، نکته حسرت‌بار تبعات شوم جنگ‌جهانی دوم از منظر اتفاقات فوتبالی است. نماینده شهر وین که آن زمان در مرزهای آلمان متحد پس از پیوست اتریش جای می‌گرفت، آخرین قهرمان این تورنمنت در سال 1943 بود و وقفه 10 ساله مسابقات فوتبال در این کشور به تبع جنگ جهانی، از سر گیری جام حذفی تحت عنوان جدید «دی‌اف‌بی پوکال» با کاپی نو ساخته و بدون حضور تیم‌های شرق آلمان را شاهد بود.

رویای کسب عنوان «مدافع هفتم»

برپایی دیوار برلین، فاصله تیم‌های شرقی همچون فاو‌اف‌بی لایپزیش به‌عنوان نخستین قهرمان تاریخ مسابقات فوتبال ملی در آلمان با قلب تپنده این کشور در قسمت غربی دیوار را کیلومترها افزایش داد و حالا ردبول لایپزیش به عنوان مدافع عنوان قهرمانی، 34 سال پس از فروپاشی دیوار برلین، اعتماد به نفس فوتبالی را به شرق آلمان بازگردانده است. بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی، پس از قرعه‌کشی دوم و سوم مه (12 و 13 اردیبهشت) برگزار خواهند شد و سوت آغاز دیدار فینال به میزبانی برلین، شب سوم ژوئن (13 خرداد) به صدا درخواهد آمد.

مارکو رزه، با تکیه بر تجربه تیمو ورنر در صدد اهدای لذت تجربه چهارمین فینال جام حذفی به تیمی است که بیش از 14 سال از تولدش نمی‌گذرد و در صورت تجربه دومین قهرمانی متوالی، تبدیل به هفتمین تیم تاریخ مسابقات خواهد شد که با موفقیت از عنوان قهرمانی‌اش دفاع خواهد کرد.

61 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا