آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

آنچه بر پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا گذشت؛ همه طلسم‌ها به جز یکی شکست!

پرسپولیس پس از گذشت حدود دو دهه از آغاز لیگ قهرمانان آسیا توانسته 2 مرتبه به دیدار نهایی راه پیدا کند اما عنوان قهرمانی هنوز برای آن‌ها به دست نیامده است.

فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از 27 شهریورماه با حضور 40 تیم در 10 گروه در دو منطقه شرق و غرب آغاز خواهد شد و فوتبال ایران در این دوره 3 نماینده خواهد داشت که یکی از آن‌ها پرسپولیس تهران است. تیمی که طی چند سال اخیر، بهترین عملکرد را داشته و از سال 2017 تا به حال 3 مرتبه پا به مرحله نیمه‌پایانی گذاشته و 2 عنوان نایب‌قهرمانی را به خود اختصاص داده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی پس از محرومیت از حضور در دوره قبل حالا مجددا پا به چمپیونزلیگ قاره کهن گذاشته‌اند.

 

اولین برد با گل یحیی؛ آخرین پیروزی با هدایت یحیی

بیست‌ویکمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی به انجام می‌رسد که سرخ‌پوشان تهرانی یازدهمین حضور خود را تجربه می‌کنند و سرانجام تعداد ادواری که در جمع شرکت‌کنندگان بوده‌اند از دوره‌هایی که جزو غایبین بودند، پیشی گرفت. 80 بازی، 38 برد، 17 تساوی و 25 باخت ماحصل عملکرد قرمزهای تهرانی بوده است. آن‌‎ها 109 بار دروازه رقبا را گشوده‌اند و 89 مرتبه گل دریافت کرده‌اند. اولین پیروزی در سال 2003 در جدال با الطلبه عراق به‌دست آمد و اولین گل این تیم در ورژن جدید مسابقات را سرمربی کنونی‌شان یعنی یحیی گل‌محمدی به‌ثمر رساند. آخرین پیروزی هم مربوط به سال 2021 می‌شود. جایی که آن‌ها پیش از قبول شکست برابر الهلال عربستان، موفق شدند با تنها گل مهدی ترابی از سد میزبان خود استقلال تاجیکستان گذشته پا به یک‌چهارم نهایی بگذراند.

 

سه حذف از دور گروهی

پرسپولیس در 10 حضور قبلی خود 10 بار موفق به صعود از مرحله گروهی شده و 3 مرتبه هم در همان دور نخست با جام وداع کرده است. آن‌ها در اولین دوره با شکل‌وشمایل جدید در فصل 2003-2002 با وجود غلبه بر نمایندگان عراق و ترکمنستان، به واسطه قبول شکست یک بر صفر در جدال با پاختاکور میزبان، با 6 امتیاز دوم شدند و چون از هر گروه یک تیم صعود می‌کرد، خیلی زود به خانه بازگشتند. سرخ‌پوشان در سال‌های 2011 و 2019 هم با قرار گرفتن در رده چهارم گروه‌شان از راه‌یابی به دور دوم بازماندند. چهارمی سال 2011 با تنها 5 امتیاز از 6 بازی به وقوع پیوست و بدترین عملکرد این نماینده ایران در لیگ قهرمانان بود. 8 سال بعد آن‌ها حذفی غیر منتظره را تجربه کردند. فینالیست سال 2018 پیش از برگزاری هفته پایانی شانس خود را برای صعود از دست داد و پیروزی 2 بر صفر برابر السد تنها حکم یک التیام را داشت.

گروه نرم افزاری ماهور

 

طلسمی به نام یک‌هشتم نهایی

پرسپولیس در 5 حضور ابتدایی خود 2 بار در دور گروهی با لیگ قهرمانان وداع کرد و 3 مرتبه‌ای که دور نخست را به سلامت پشت سر گذاشت، اسیر اولین دیدار دور نخست حذفی شد. آن‌ها در سال 2009 بالاتر از الشباب صدرنشین گروه سه تیمی خود شدند اما در یک‌هشتم نهایی مقابل دیدگان هواداران خودی با یک گل به بنیادکار ازبکستان باختند. تنها گل این مسابقه به وسیله ریوالدو از روی نقطه پنالتی زده شد. سال‌های 2012 و 2015 هم به واسطه دو باخت سه گله در عربستان به حذف در اولین دور حذفی منجر شد. سرخ‌پوشان ابتدا در تک مسابقه خود با 3 گل به میزبان‌شان الاتحاد باختند و به خانه بازگشتند. 3 سال بعد نوبت به الهلال رسید تا پس از شکست یک بر صفر در ورزشگاه آزادی، با 3 گل حریف ایرانی خود را از پیش رو بردارد و به یک‌چهارم نهایی صعود کند و پرسپولیس را از رقابت‌ها کنار بگذارد. با این وجود طلسم مدنظر شکسته شد و پرسپولیس از سال 2017 به بعد هر وقت به یک‌هشتم رسید، موفق به صعود شد.

امان از الهلال

الهلال همواره رقیبی دشوار برای نمایندگان ایران و به خصوص پرسپولیس بوده است. سرخ‌پوشان در 9 تقابل برابر رئیس آسیا، فقط به یک پیروزی در لیگ قهرمانان دست یافتند و 4 باخت و 4 تساوی عایدشان شده است. تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ در سال 2017 چهار مرتبه به مصاف الهلال رفت.دو بازی دور گروهی به میزبانی عمان با تساوی خاتمه پیدا کرد اما در نیمه‌نهایی شاهد دوئل مجدد این دو تیم بودیم. جایی که با پدیده‌ای به نام عمر خربین آشنا شدیم. بازیکن سوریه‌ای که در جریان پیروزی 4 بر صفر دور رفت هت‌تریک کرد و در بازی برگشت هم که با نتیجه 2-2 به اتمام رسید؛ بریس کرد تا نشان دهد راه باز کردن دروازه پرسپولیس را به خوبی بلد است. بدین ترتیب اولین حضور نماینده ایران در دور نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به شکستی سنگین منجر شد.

 

چهار سال بعد و در جریان مسابقات سال 2021، بازهم پرسپولیس در دور حذفی به پست الهلال خورد. تیمی که یحیی گل‌محمدی سرمربی‌اش بود رودرروی آبی‌پوشان شهر ریاض قرار گرفت و با 3 گل شکست را پذیرا شد. سالم الدوساری (یک‌بار) و بافی تمبی گومیس (2 بار) برای میزبان گلزنی کردند و موجبات صعود الهلال به نیمه‌نهایی را فراهم کردند. تیمی که نهایتا جام قهرمانی را بالای سر برد. این آخرین بازی پرسپولیس در چمپیونزلیگ تا به امروز هم بوده است.

 

وای از آن 2 ماموریت نیمه‌تمام

پرسپولیس بعداز سپاهان و ذوب‌آهن سومین و آخرین تیم ایرانی بوده که در فرمت جدید بازی‌ها به فینال رسیده است اما سرخ‌پوشان هم همانند 2 تیم اصفهانی در گام پایانی بازنده بوده‌اند؛ با این تفاوت که این اتفاق تلخ 2 مرتبه برای آن‌ها رخ داد. اولین بار در سال 2018 بود که تیم جذاب برانکو ایوانکوویچ با وجود کمبود بازیکن، توانست به دراماتیک‌ترین شکل ممکن به دیدار نهایی صعود کند. پرسپولیس به لطف گل‌به‌خودی مرتضی پورعلی‌گنجی با 13 امتیاز، بالاتر از السد صدرنشین گروهش شد. آن‌ها در یک‌هشتم نهایی باخت 3 بر 2 در امارات برابر الجزیره را با برد 2 بر یک در آزادی جبران کردند و به یک‌چهارم راه یافتند. جلال حسینی در دقیقه 89 گل تساوی‌بخش رومارینیو را پاسخ داد. قربانی بعدی الدحیل بود. حریف محبوب پرسپولیس در دور حذفی که دیدار رفت را با تک گل معز علی برد و حتی در جدال برگشت هم با گل کریم بوضیاف، برنده نیمه اول را به پایان رساند اما طوفان نیمه دوم در راه بود. گادوین منشا در دقیقه 78 گل سوم تیمش را به‌ثمر رساند تا کامبک بزرگ تکمیل شود و پرسپولیس برای دومین مرتبه به نیمه‌نهایی (ACL) صعود کند. این‌بار خبری از الهلال نبود و طبیعتا خبری از باخت هم نبود. دیدار رفت با السد در قطر با تنها گل علی علیپور به سود پرسپولیس تمام شد و در حالی که بازی برگشت با گل بغداد بونجاح به سود نماینده قطر در جریان بود، سیامک نعمتی با ضربه‌ای تماشایی کار را به تساوی کشاند تا سرخ‌پوشان به لطف سیو تماشایی بیرانوند مقابل ضربه سر ژاوی برای اولین‌بار فینالیست آسیا شوند. گرچه در مسابقه نهایی خبری از برد و گل نبود. باخت 2 بر صفر در ژاپن مقابل کاشیما آنتلرز و تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی، منجر به قهرمانی قرمزهای شرق آسیایی شد.

2 سال بعد بازهم آن اتفاق بزرگ تکرار شد. بعد از برگزاری 2 هفته نخست مرحله گروهی، ویروس کرونا بازی‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و ادامه دیدارهای دور نخست به میزبانی قطر به انجام رسید. تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی تغییرات قابل توجهی را نسبت به دوران برانکو به خود می‌دید. آن‌ها 3 بازی از 4 بازی باقیمانده خود را با پیروزی پشت سر گذاشتند و با سرگروهی پا به یک‌هشتم نهایی گذاشتند. قرار بود مسابقات به صورت تک‌بازی به انجام برسد و سرخ‌پوشان با ارائه بازی‌هایی حرفه‌ای و البته به لطف درخشش عیسی آل‌کثیر به فینال رسیدند و در این راه السدِ ژاوی، پاختاکورِ بدون ماشاریپوف (اوایل بازی اخراج شد) و النصر عربستان را شکست دادند. برد بزرگ برابر نماینده عربستان در ضربات پنالتی به‌دست آمد. اما بازهم فینال، بازهم جدال با یک تیم شرق آسیایی و بازهم شکست. این‌بار اولسان هیوندای کره‌جنوبی و جونیور نگرائویی که دبل کرد تا گل مهدی عبدیِ جوان به‌چشم نیاید. دومین نایب‌قهرمانی برای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به‌دست آمد تا آن‌ها همچنان به تنها عنوان آسیایی خود در سال 1991 ببالند. جایی که این تیم از سد المحرق بحرین گذشت و فاتح جام برندگان آسیا شد.

 

و حالا این فصل

باید دید سرخ‌پوشان می‌توانند در یازدهمین حضور خود مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا به آرزوی تاریخی خود جامه عمل بپوشانند یا خیر. آن‌ها باید ابتدا از گروهی که النصر عربستان، الدحیل قطر و استقلال تاجیکستان در آن حضور دارند، صعود کنند. آمار و ارقام و تاریخ نشان می‌دهد که هم‌مسیر شدن با این سه تیم برای سرخ‌پوشان با اتفاقات جذابی همراه بوده است. نماینده کشورمان در سال 2015 با لخویا (الدحیل) و النصر هم‌گروه بود و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی شد. باید دید این‌بار چه اتفاقی رخ خواهد داد.

63 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا