آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ایران ۱-۰ ازبکستان؛ قبولی در آزمونِ کافا با گلزنی سردار

تیم ملی ایران در شب گلزنی سردار آزمون توانست به عنوان قهرمانی رقابت‌های کافا 2023 دست پیدا کند.

تیم ملی فوتبال ایران بعد از موفقیت در مرحله گروهی رقابت‌های کافا 2023 و شکست دادن تیم‌های ملی افغانستان و قرقیزستان، توانست به آسانی خود را به مرحله فینال این مسابقات برساند. شاگردان امیر قلعه‌نویی برای رسیدن به عنوان قهرمانی در اولین دوره مسابقات کافا امشب مقابل تیم ملی ازبکستان قرار گرفتند؛ تیمی که یکی از دو میزبان رقابت‌ها محسوب می‌شود و شاگردان سرچکو کاتانتس به دنبال آن بودند تا امشب در خانه جشن قهرمانی بگیرند.

 

ازبک‌ها در شرایطی متفاوت از تیم ملی ایران خود را به مسابقه فینال رساندند؛ به‌طوری که آن‌ها در گروهی 4 تیمی توانستند 3 برد مقتدرانه و پیاپی را به‌دست آورند. شاگردان کاتانتس در گام نخست موفق شدند با 3 گل عمان را شکست بدهند و سپس در دوئل با تیم‌های ترکمنستان و تاجیکستان هم پیروز شدند تا با اقتدار خود را به فینال برسانند و مسابقه‌ای که پیش از شروع کافا پیش‌بینی می‌شد، در مرحله فینال رخ بدهد و شاگردان قلعه‌نویی و کاتانتس برای رسیدن به قهرمانی برابر هم صف‌آرایی کردند.

 

ترکیب تیم ملی ایران

علیرضا بیرانوند (از دقیقه 7: پیام نیازمند)، محمدحسین کنعانی‌زادگان، مجید حسینی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، مهدی قایدی (از دقیقه 46: وحید امیری)، محمد محبی، مهدی طارمی و سردار آزمون (از دقیقه 75: محمد کریمی (از دقیقه (4+90): مجید حسینی)

گروه نرم افزاری ماهور

 

سرمربی: امیر قلعه‌نویی

 

ترکیب تیم ملی ازبکستان

اوتکر یوسوپوف، عبدالله عبدالله‌اف، خوجی‌اکبر علی‌جان‌اف (از دقیقه (4+90): جاسوربک یاخشیبوئف)، فرخ سایفی‌اف، اوتابک شوکوروف، عادل‌جان خامروبکوف، اوستون اورونوف، شرزود نصرالله‌اف (از دقیقه 79: خوجیمات ارکینوف)، عمر اشمورودوف، جلال‌الدین ماشاریپوف (از دقیقه 71: ابوسبیک فیض‌الله‌اف) و الدور شومورودوف

 

سرمربی: سرچکو کاتانتس

 

امیر قلعه‌نویی برای مسابقه فینال تصمیم گرفت تا ترکیب اصلی تیم ملی را زیرورو کند و نسبت به مسابقه قبلی مقابل قرقیزستان 5 تغییر در ترکیب اولیه ایجاد کرد. محمدحسین کنعانی‌زادگان در خط دفاعی جانشین مجید حسینی شد تا زوج کنعانی‌زادگان-پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاع شکل گیرد. در سمت چپ، احسان حاج‌صفی به جای خود بازگشت و امید نورافکن نیمکت‌نشین شد و در پست هافبک دفاعی هم اتفاقی مشابه رخ داد و با بازگشت سعید عزت‌اللهی، محمد کریمی به نیمکت منتقل شد.

 

سرمربی تیم ملی ایران مهم‌ترین تغییر را در پست وینگر به وجود آورد و با توجه به مصدومیت علیرضا جهانبخش، مهدی قایدی را جانشین او در ترکیب اصلی کرد و در تصمیمی جالب‌توجه، مهدی ترابی هم نیمکت‌نشین شد و به جای او محمد محبی در ترکیب اولیه قرار گرفت. در شرایطی که خبرهایی درباره مصدومیت سردار آزمون منتشر شده بود، این مهاجم باتجربه به مسابقه فینال رسید و در ترکیب اصلی جای رضا اسدی را گرفت تا با شمایلی متفاوت ایران مقابل ازبکستان صف‌آرایی کنند.

 

کاتانتس هم که به دلیل بیماری در کنار تیمش در مسابقه امشب حضور نداشت، تصمیم گرفت تا با ترکیبی نام‌آشنا ازبک‌ها روانه مسابقه فینال کند؛ ترکیبی که در آن حضور جلال‌الدین ماشاریپوف و الدور شومورودوف به چشم می‌آمد و به نظر می‌رسید که این دو ستاره کلیدی و باتجربه ازبکستان بتوانند شب سختی را برای خط دفاعی ایران رقم بزنند و خطری علیه بسته ماندن دروازه ایران محسوب می‌شدند.

کریل لونیکوف از کشور روسیه قضاوت مسابقه فینال رقابت‌های کافا 2023 را برعهده داشت و در شرایطی که هواداران دو تیم خود را به ورزشگاه ملی تاشکند رسانده بودند تا نظاره‌گر مسابقه فینال کافا باشند، نبرد تیم‌های ملی ایران و ازبکستان با قضاوت لونیکوف از ساعت 19 آغاز شد؛ آن‌هم در شرایطی که پیش از برگزاری مسابقه فینال، در ورزشگاه پاختاکور شهر تاشکند، تیم‌های ملی قرقیزستان و عمان در مرحله رده‌بندی مقابل هم قرار گرفتند که این مسابقه با برتری یک‌گله عمانی‌ها به پایان رسید تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ در رتبه سوم کار خود را در مسابقات کافا به پایان ببرند.

 

ازبک‌ها بازی را تهاجمی آغاز کردند اما یک اتفاق غیرمنتظره باعث وقفه در جریان مسابقه شد. ارسال جلال‌الدین ماشاریپوف در دقیقه 4 روی دروازه ایران با خروج علیرضا بیرانوند از دروازه همراه شد که بی‌احتیاطی بیرانوند باعث برخورد او با سعید عزت‌اللهی شد تا در صحنه‌ای مشابه اتفاق دیدار تیم‌های ملی ایران و انگلیس در جام جهانی 2022 قطر، بیرانوند دچار آسیب‌دیدگی شود و او خیلی زود جای خود را به پیام نیازمند داد اما سعید عزت‌اللهی با وجود خون‌‌ریزی در زمین مسابقه باقی ماند و به کارش ادامه داد. بعد از مصدومیت به‌وجود آمده و با تشخیص کادرپزشکی، بیرانوند مستقیماً عازم بیمارستان شد.

 

دو تیم با توجه به وقفه ایجاد شده در جریان مسابقه، نمایش کم‌هیجانی را از خود به اجرا در آوردند تا این‌که اوستون اورونوف در دقیقه 19 روی دروازه ایران خطرآفرین شد اما شوت او با واکنش زیبای پیام نیازمند همراه شد تا اولین ضربه در چارچوب مسابقه توسط دروازه‌بان ایران مهار شود و بازی بدون گل مساوی باقی بماند. در ادامه کولینگ بریک و البته مصدومیت خون‌ریزی دوباره سر عزت‌اللهی باعث شد تا وقفه‌ای در جریان بازی ایجاد شود و محمد محبی هم از ناحیه گونه دچار خون‌ریزی و مصدومیت شد!

 

شاگردان کاتانتس که امشب نمایش خشن و فیزیکی از خود به اجرا در آوردند، به دنبال استفاده از ضدحملات بودند اما توپ‌ومیدان در اختیار ملی‌پوشان فوتبال ایران بود. در دقیقه 37، اولین موقعیت جدی گلزنی برای ایران روی ارسال رامین رضاییان به‌دست آمد که ضربه سر مهدی طارمی جایی در چارچوب دروازه ازبک‌ها نداشت. در ادامه حملات ایران و از روی یک ضربه ایستگاهی، موقعیت خوبی نصیب شاگردان قلعه‌نویی شد که ضربه رامین رضاییان با اختلاف کم از کنار دروازه یوسوپوف به بیرون رفت.

 

ازبک‌ها که حساب ویژه‌ای روی ضدحملات به‌ویژه از سمت راست خط حمله خود باز کرده بودند، در دقیقه 45 جدی‌ترین موقعیت مسابقه را روی دروازه ایران ایجاد کردند که ضربه الدور شومورودوف به تیرک دروازه پیام نیازمند برخورد کرد. در پایان یک نیمه کم‌افت‌وخیز که 8 دقیقه به واسطه مصدومیت‌های به‌وجود آمده وقت اضافی داشت، دو تیم با تساوی بدون گل به رختکن رفتند و امیدوار به تغییر نتیجه در نیمه دوم بودند؛ آن‌هم در شرایطی که تیم ایران در نیمه نخست مالک توپ‌ومیدان بود اما شاگردان کاتانتس موقعیت‌های گلزنی بهتری در اختیار داشتند.

 

امیر قلعه‌نویی در بین دو نیمه تصمیم به انجام تغییر تهاجمی گرفت و وحید امیری به جای مهدی قایدی در ترکیب ایران قرار گرفت. ملی‌پوشان نیمه دوم را تهاجمی آغاز کردند و در همان دقایق ابتدایی چند فرصت گلزنی روی دروازه ازبکستان ایجاد شد که ابتدا شوت دیدنی رامین رضاییان برگشت داده شد اما در ادامه روی پاس مهدی طارمی، سردار آزمون توانست قفل دروازه ازبکستان را بشکند و در دقیقه 48 موفق به گلزنی شد تا تیم ملی ایران به گل اول در مسابقه امشب دست پیدا کند.

 

اوستون اورونوف وینگر سرعتی ازبکستان به دنبال جبران زودهنگام گل خورده بود که فرصتی ایده‌آل در دقیقه 50 نصیب او شد اما ضربه اورونوف با واکنش دیدنی پیام نیازمند همراه شد تا همچنان دروازه ایران بسته بماند و شاگردان قلعه‌‎نویی از حریف خود با یک گل پیش باشند. بعد از این موقعیت، بازی در میانه زمین دنبال شد و ملی‌پوشان در تلاش بودند تا بازی را مدیریت کنند و در آن‌سوی میدان هم ازبک‌ها به دنبال روزنه‌ای به سوی دروازه ایران بودند.

روزبه چشمی دقیقه 64 روی پاس رامین رضاییان پشت محوطه جریمه ازبکستان صاحب موقعیت شوت‌زنی شد و این کار را انجام داد که ضربه دیدنی چشمی با واکنش فوق‌العاده دروازه‌بان ازبک‌ها همراه شد و به گل دوم ایران ختم نشد. در ادامه، شاگردان کاتانتس به دنبال رسیدن به گل تساوی بودند که روی پرتاب یوسوپوف، الدور شومورودوف با پیام نیازمند تک‌به‌تک شد اما پیش از آنکه مهاجم ازبکستان اقدام به شوت‌زنی کند، داور روسی مسابقه به دلیل خطای محمدحسین کنعانی‌زادگان روی دروازه‌بان ازبکستان، بازی را متوقف کرد تا فرصتی ایده‌آل برای ازبک‌ها از بین برود.

 

نیازمند در ادامه شب درخشان خود در دروازه تیم ایران در دقیقه 74 موفق شد ضربه ابوسبیک فیض‌الله‌اف را مهار کند تا همچنان بازی با برتری یک‌گله ایران پیگیری شود. بعد از این موقعیت، شاگردان امیر قلعه‌نویی در مدیریت مسابقه موفق بودند و مالکیت بر توپ‌ومیدان به دنبال آن بودند تا بتوانند از تک گل تیم‌شان حراست کرده و در مسیر رسیدن به عنوان قهرمانی قدم بردارند. در دقیقه 89، فرصت خوب گلزنی نصیب مهدی طارمی شد که اوتکر یوسوپوف با واکنشی زیبا ضربه طارمی را به کرنر فرستاد.

 

محمدحسین کنعانی‌زادگان روی ارسال ضربه کرنر در دقیقه 90 به توپ ضربه زد که ضربه او جایی در چارچوب دروازه ازبکستان جای نداشت اما مدافع ایرانی با اعتراض شدید نسبت به قضاوت داور روسی معتقد بود که روی او خطای پنالتی انجام شده است. اعتراض شدید کنعانی‌زادگان باعث شد تا داور مسابقه به او دومین کارت زرد را هم نشان بدهد و مدافع تیم ملی ایران را از زمین مسابقه اخراج کرد که این تصمیم داور مسابقه به مذاق محمدحسین کنعانی‌زادگان خوش نیامد و باعث ایجاد تنش و درگیری در زمین بازی شد.

 

کریل لونیکوف با نشان دادن چند کارت زرد به بازیکنان تیم‌های ملی ایران و ازبکستان سعی در مدیریت مسابقه داشت تا دقایق پایانی با آرامش و بدون تنش دنبال شود. امیر قلعه‌نویی هم در این کشمکش تصمیم گرفت تا مجید حسینی را به جای محمد کریمی به میدان بفرستد تا همچنان ایران با 4 مدافع کارش را دنبال کند. بعد از تنش به‌وجود آمده در جریان مسابقه، دقایق پایانی بازی بدون خلق موقعیت جدی روی دروازه تیم‌ها دنبال شد تا با گلزنی سردار آزمون، فینال رقابت‌های کافا 2023 با برتری یک‌گله به سود ایران خاتمه یابد.

 

تیم ملی ایران با این برتری یک‌گله توانست عنوان قهرمانی اولین دوره مسابقات کافا (در رده سنی بزرگسالان) را از آن خود کند. نکته جالب‌توجه اینکه بعد از 5 مسابقه پیاپی، دروازه ایران بسته ماند و با وجود انجام تغییر در خط دروازه، پیام نیازمند توانست عملکرد خوبی از خود نشان بدهد و دروازه‌اش را مقابل ازبکستان بسته نگه داشت. بعد از قهرمانی در مسابقات کافا، فعالیت تیم ملی ایران در فیفادی ماه ژوئن به پایان رسید و حالا ملی‌پوشان باید خود را برای حضور در مسابقات باشگاهی آماده کنند.

 

مهدی طارمی ستاره تیم ملی ایران با ثبت 6 گل زده توانست عنوان آقای گلی رقابت‌های کافا 2023 را از آن خود کند و عملکرد درخشان او باعث شد تا عنوان بهترین بازیکن این تورنمنت هم نصیب طارمی شود. گفتنی است که عنوان نایب‌قهرمانی کافا 2023 به تیم ملی ازبکستان رسید و تیم ملی عمان هم عنوان سومی رقابت‌ها را از آن خود کرد.

53 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا