آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

پارس‌جنوبی ۰-۱ استقلال؛ صعود آبی‌ها در روز از دست دادن کلکسیونی از فرصت‌ها

آبی‌پوشان پایتخت با گلزنی «سعید مهری» در وقت‌های اضافی موفق شدند از سد پارس‌جنوبی جم بگذرند و به جمع 4 تیم برتر جام حذفی صعود کنند.

مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی فوتبال ایران از راه رسید و براساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی سازمان لیگ، در بین برگزاری هفته‌های بیست‌وهفتم و بیست‌‌وهشتم لیگ برتر، مقرر شد که مسابقات این مرحله از رقابت‌های جام حذفی به انجام برسد. در روز نخست مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، امروز (شنبه) استقلال که در مراحل قبلی موفق به کسب پیروزی مقابل تراکتور تبریز و ملوان بندرانزلی شده بود، میهمان پار‌س‌جنوبی جم بود؛ حریف لیگ یکی آبی‌ها برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر جام حذفی از سد تیم‌های شمس‌آذر قزوین، ایمان سبز شیراز و دریای‌کاسپین بابل گذشته و امروز باید شاگردان امید روانخواه برابر استقلال تهران قرار می‌گرفتند.

 

ترکیب پارس‌جنوبی جم

روزبه سینکی، عیسی پرتو، عرفان قهرمانی (از دقیقه 108: حسین میرزا حسین‌پور)، امین رضایی (از دقیقه 74: سجاد تمیمی)، حمیدرضا نادری (از دقیقه 82: بابا محمدی)، همایون افتخاری (از دقیقه 82: سجاد موسوی)، رضا بلیوند، رضا هاشمی، میلاد سوری، محمدعلی صفیا (از دقیقه 74: عرفان نوابی‌فر) و عرفان پورافراز (از دقیقه 73: علی دشتی)

 

سرمربی: امید روانخواه

گروه نرم افزاری ماهور

 

ترکیب استقلال

حسین حسینی، رافائل سیلوا (از دقیقه 46: زبیر نیک‌نفس)، محمدحسین مرادمند، صالح حردانی (از دقیقه 83: پیمان بابایی)، جعفر سلمانی، روزبه چشمی، سعید مهری (از دقیقه 103: امید حامدی‌فر)، مهدی مهدی‌پور (از دقیقه 70: آرش رضاوند)، محمد محبی (از دقیقه 46: رضا میرزایی)، مهدی قایدی و امیرارسلان مطهری (از دقیقه 46: آرمان رمضانی)

 

سرمربی: ریکاردو سا پینتو

 

امید روانخواه که سابقه حضور در تیم استقلال را دارد و یکی از بازیکنان سابق این باشگاه محسوب می‌شود، امروز برای رویارویی با تیم پیشین خود در جم به سراغ 2 تغییر در ترکیب پارس‌جنوبی رفت و رضا بلیوند و عرفان پورافراز را جانشین میلاد تقیان و میلاد غریبی کرد. در نقطه مقابل، ریکاردو سا پینتو بعد از شکست در دربی پایتخت 4 تغییر در ترکیب اولیه استقلال ایجاد کرده و به سراغ میدان دادن به محمدحسین مرادمند، صالح حردانی، مهدی مهدی‌پور و امیرارسلان مطهری رفت تا این 4 بازیکن جانشین عارف غلامی، کوین یامگا، آرش رضاوند و پیمان بابایی شوند.

 

احمد محمدی که فصل گذشته در تقابل استقلال و مس رفسنجان قضاوت بحث‌برانگیزی داشت، امروز از سوی کمیته داوران به عنوان داور اول نبرد تیم‌های پارس‌جنوبی جم و استقلال تهران معرفی شده بود و محمدی از ساعت 17:30 در ورزشگاه تختی جم و در شرایطی که حدود 10 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند، سوت آغاز نبرد شاگردان روانخواه و سا پینتو را به صدا در آورد.

 

زردپوشان برخلاف انتظار در دقایق ابتدایی مسابقه تیم برتر زمین بودند اما شاگردان امید روانخواه نتوانستند موقعیت جدی گلزنی روی دروازه استقلال ایجاد کنند. شاگردان سا پینتو که در تلاش بودند تا رفته‌رفته بتوانند مالکیت توپ‌ومیدان را در اختیار بگیرند، در دقیقه 13 روی تیزهوشی مهدی قایدی و سرنگونی سعید مهری در محوطه جریمه پارس‌جنوبی، یک ضربه پنالتی به‌دست آوردند. در غیاب کوین یامگا، محمد محبی پشت ضربه پنالتی به‌دست آمده برای تیمش ایستاد اما ضربه او در دقیقه 15 از بالای دروازه پارس‌جنوبی به بیرون رفت تا اولین و بهترین فرصت گلزنی برای استقلال از دست برود و نتیجه بازی همچنان بدون گل باقی بماند.

ریکاردو سا پینتو بعد از آنکه پنالتی به‌دست آمده برای استقلال توسط محبی از دست رفت، در تلاش بود تا به شاگردانش روحیه بدهد و آبی‌پوشان پایتخت توانستند به نمایش مالکانه خود ادامه بدهند که دومین خطر جدی روی دروازه پارس‌جنوبی جم توسط مهدی مهدی‌پور از روی یک ضربه ایستگاهی ایجاد شد که شوت مهدی‌پور با فاصله کم در دقیقه 27 از کنار دروازه روزبه سینکی به بیرون رفت.

 

شاگردان روانخواه که به دنبال غافلگیری حریف خود بودند، در دقیقه 32 روی شوت والی میلاد سوری یک فرصت خوب گلزنی را به‌دست آوردند که تیزهوشی حسین حسینی باعث شد تا دروازه استقلال بسته بماند و یک ضربه کرنر برای پارس‌جنوبی جم به‌دست آمد و شوت سوری به گل تبدیل نشد. آبی‌پوشان پایتخت که سرعت و البته دقت همیشگی‌شان را در خط حمله نداشتند، تا پایان نیمه نخست نتوانستند موقعیت جدی دیگری را روی دروازه پارس‌جنوبی ایجاد کنند و تک موقعیت به‌دست آمده هم در دقیقه 40 با دخالت خط دفاعی جمی‌ها دفع شد و شوت محمد محبی جایی در چارچوب دروازه سینکی نداشت تا نیمه اول تقابل تیم‌های پارس‌جنوبی جم و استقلال تهران با تساوی بدون گل به پایان برسد.

 

سرمربی پرتغالی آبی‌پوشان پایتخت که از نمایش شاگردانش در نیمه نخست رضایت نداشت، در بین 2 نیمه به سراغ انجام 3 تعویض همزمان رفت و زبیر نیک‌نفس، رضا میرزایی و آرمان رمضانی را جانشین رافائل سیلوا، محمد محبی و امیرارسلان مطهری کرد تا با شمایلی متفاوت آبی‌پوشان پایتخت در نیمه دوم وارد میدان مسابقه شوند. با ورود نیک‌نفس به ترکیب استقلال و خروج سیلوا، زوج خط دفاعی آبی‌پوشان پایتخت هم تغییر کرد و در نیمه دوم، روزبه چشمی در نقش مدافع میانی در کنار محمدحسین مرادمند قرار گرفت.

 

زردپوشان جمی اولین موقعیت جدی نیمه دوم را روی دروازه استقلال ایجاد کردند که ضربه سر دیدنی همایون افتخاری با واکنش زیبای حسین حسینی همراه شد تا با درخشش دروازه‌بان شماره یک آبی‌ها، همچنان بازی با تساوی بدون گل دنبال شود. استقلالی‌ها در دقیقه 54، 2 فرصت متوالی گلزنی را به‌دست آوردند که ابتدا ضربه رضا میرزایی با واکنش دیدنی روزبه سینکی همراه شد و در ادامه، آرمان رمضانی با ضربه خود دروازه پارس‌جنوبی را تهدید کرد که شوت رمضانی از بالای دروازه جمی‌ها به بیرون رفت.

 

2 تیم بعد از موقعیتی که از سوی آبی‌پوشان پایتخت روی دروازه پارس‌جنوبی جم ایجاد شد، نمایش پایاپایی داشتند و مصدومیت‌های سریالی بازیکنان زردپوش باعث شد تا برخلاف دقایق ابتدایی نیمه دوم، بازی تب‌وتاب بالایی نداشته باشد. در دقیقه 69 و بعد از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، سعید مهری توانست روی دروازه جمی‌ها خطرآفرین شود که بازهم هوشیاری خط دفاعی پارس‌جنوبی جم باعث شد تا تلاش شاگردان ریکاردو سا پینتو به گل ختم نشود و نتیجه مسابقه بدون گل مساوی باقی بماند.

 

سا پینتو برای تقویت خط میانی تیمش به سراغ استفاده از آرش رضاوند به جای مهدی مهدی‌پور رفت و ورود رضاوند به زمین مسابقه باعث شد تا تحرک آبی‌ها در فاز تهاجمی بیشتر شود. در دقیقه 70، رضاوند در موقعیتی مشکوک در محوطه جریمه پارس‌جنوبی جم سرنگون شد که احمد محمدی دستور به ادامه بازی داد اما کادرفنی استقلال نسبت به تصمیم داور مسابقه معترض بودند.

 

مهدی قایدی که در مسابقه امروز تقلای زیادی برای خلق موقعیت گلزنی داشت، در دقیقه 73 جعفر سلمانی را در محوطه جریمه پارس‌جنوبی جم صاحب توپ کرد که حرکت دیدنی سلمانی و پاس به بیرون او باعث شد تا رضا میرزایی در مقابل دروازه خالی، صاحب فرصت گلزنی شود اما بهترین موقعیت گلزنی برای آبی‌ها به شکلی عجیب از دست رفت و میرزایی در مقابل دروازه خالی موفق به گلزنی نشد تا حسرت آبی‌ها برای رسیدن به گل برتری در مسابقه امروز ادامه داشته باشد.

 

آرمان رمضانی در دقیقه 81 موفق به یک توپ‌گیری عالی شد و توپ را به رضا میرزایی رساند که میرزایی در محوطه جریمه، سعید مهری را صاحب توپ کرد اما هافبک استقلال پیش از زدن ضربه نهایی در محوطه جریمه پارس‌جنوبی جم سرنگون شد که در شرایطی که استقلالی‌ها امید به اعلام ضربه پنالتی داشتند، احمد محمدی داور مسابقه با کارت زرد هافبک آبی‌پوشان پایتخت را جریمه کرد تا بار دیگر عملکرد او مورد اعتراض کادرفنی آبی‌ها قرار گیرد.

سرمربی استقلال در ادامه تغییرات تهاجمی خود به سراغ استفاده از پیمان بابایی در ترکیب تیمش رفت و در نقطه مقابل هم امید روانخواه به دنبال آن بود تا بتواند با استفاده از تعویض‌های خود همچنان نتیجه را حفظ کرده و به دنبال شگفتی‌سازی برابر استقلال باشد. بابایی در اولین فرصت گلزنی که در مسابقه امروز به‌دست آورد، در دقیقه 86 روی ضدحمله آبی‌ها و پاس خوب مهدی قایدی، صاحب فرصت گلزنی شد که ضربه ضعیف مهاجم آبی‌ها از کنار دروازه پارس‌جنوبی به بیرون رفت تا همچنان توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرده باشد.

 

قایدی در دقیقه 90 با حرکت انفرادی استثنایی خود روی دروازه پارس‌جنوبی جم موقعیت ساخت اما ضربه نهایی وینگر آبی‌ها توسط خط دفاعی جمی‌ها به کرنر فرستاده شد تا یک فرصت دیگر برای شاگردان سا پینتو در مسابقه امروز از دست برود. احمد محمدی، داور مسابقه با توجه به وقفه‌های ایجاد شده در جریان نیمه دوم، 8 دقیقه وقت اضافی اعلام کرد که در دقیقه (6+90) کار تیمی زیبای بازیکنان استقلال با ارسال سعید مهری همراه شد که آرش رضاوند با ضربه سر چرخشی خود دروازه پارس‌جنوبی جم را تهدید کرد اما واکنش فوق‌العاده روزبه سینکی و ناکامی روزبه چشمی در ضربه ریباند باعث شد تا بازهم شاگردان سا پینتو ناکام در رسیدن به گل برتری باشند.

 

شاگردان سا پینتو در لحظات پایانی 90 دقیقه تلاش زیادی برای رسیدن به گل برتری داشتند اما حملات آن‌ها راه به جایی نبرد تا در پایان 90 دقیقه، 2 تیم با تساوی بدون گل به رختکن بروند تا تکلیف تیم برنده در وقت‌های اضافی و یا ضربات پنالتی مشخص شود. جمی‌ها در نیمه اول وقت‌های اضافی، بازی را بهتر آغاز کردند اما رفته‌رفته آبی‌پوشان پایتخت توانستند مالکیت توپ‌ومیدان را در اختیار بگیرند. در دقیقه 96، مهدی قایدی پشت محوطه جریمه پارس‌جنوبی جم برخورد مشکوکی با روزبه سینکی داشت اما داور مسابقه در تصمیمی بحث‌برانگیز دستور به ادامه بازی داد.

 

سعید مهری که روز پرنوسانی را در مقابل پارس‌جنوبی جم می‌گذراند، در دقیقه 97 با یک توپ‌گیری خود را به محوطه جریمه پارس‌جنوبی جم رساند و با شوت پای‌چپ خود توانست قفل دروازه روزبه سینکی را بشکند تا سرانجام بعد از حملات پرشمار شاگردان سا پینتو، گل برتری به سود آبی‌پوشان پایتخت به‌ثبت برسد. آبی‌ها در دقیقه 100 در ادامه نمایش تهاجمی خود در موقعیت 3 به تک قرار گرفتند که پاس ضعیف مهدی قایدی به آرمان رمضانی نرسید و دروازه‌بان پارس‌جنوبی جم توانست توپ را جمع کند تا استقلالی‌ها ناکام در رسیدن به گل دوم باشند.

 

2 تیم نمایش سرعتی در دقایق پایانی نیمه اول وقت‌های اضافی داشتند که در دقیقه 101، حسین حسینی با واکنشی استثنایی موفق شد موقعیت تک‌به‌تک مهاجم پارس‌جنوبی جم را مهار کند تا برتری یک‌گله آبی‌ها حفظ شود. آبی‌ها در دقایق پایانی نیمه نخست وقت‌های اضافی توانستند بازی را به خوبی مدیریت کنند تا با برد یک‌گله به رختکن بروند و برای حضور در نیمه دوم وقت‌های اضافی خود را آماده کنند.

 

جمی‌ها در نیمه دوم وقت‌های اضافی نمایش انتحاری را از خود به جای گذاشتند و به دنبال رسیدن به گل تساوی بودند و در نقطه مقابل، تلاش شاگردان ریکاردو سا پینتو حفظ برتری یک‌گله و رسیدن به گل‌های بیشتر بود؛ با این‌حال، تلاش بازیکنان 2 تیم در نیمه دوم وقت‌های اضافی گلی در پی نداشت با تک گل سعید مهری، آبی‌پوشان پایتخت بتوانند به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی صعود کنند. نکته جالب‌توجه اینکه از 7 بازی اخیر استقلال در جام حذفی 6 بازی به وقت اضافه کشیده شده است که برخلاف فصل گذشته که آبی‌ها در ضربات پنالتی مقابل نساجی متحمل شکست شده و از گردونه رقابت‌ها کنار رفتند، این‌بار توانستند بعد از اتمام 90 دقیقه و در وقت‌های اضافی خود را به جمع 4 تیم برتر رقابت‌های جام حذفی برسانند.

 

صعودی لحظه آخری هوادار با درخشش «شجاعی»

از ساعت 18 در ورزشگاه تختی اهواز، تیم‌های استقلال ملاثانی و هوادار تهران مقابل هم قرار گرفتند. شاگردان عزیز فریسات در تیم استقلال ملاثانی به دنبال آن بودند تا بتوانند با گذر از حریف تهرانی خود به جمع 4 تیم برتر جام حذفی صعود کنند و تاریخ‌سازی کنند. ساکت الهامی هم بعد از موفقیت با تیم‌های تراکتور تبریز و نساجی مازندران، درصدد آن بود تا بتواند با سومین تیم مختلف دوران مربیگری‌اش حضور در مرحله نیمه‌نهایی را تجربه کند و در تلاش بود تا در قامت سرمربی تیم هوادار برابر استقلال ملاثانی به پیروزی برسد.

شاهین یزدانی قضاوت مسابقه امروز را برعهده داشت و بنفش‌پوشان تهرانی توانستند در نیمه نخست، نمایش بهتری را از خود به جای بگذارند که گلزنی محمد چهارمحالی باعث شد تا شاگردان ساکت الهامی به عنوان تیم برنده به رختکن بروند. در نیمه دوم، آبی‌های ملاثانی تلاش زیادی کردند تا بتوانند نتیجه بازی را به سود خود تغییر بدهند که سرانجام، درخشش مدافع پیش‌تاخته استقلال ملاثانی باعث شد تا با گلزنی محمدامین سعیداوی، بازی به تساوی کشیده شود.

 

2 تیم در دقایق پایانی مسابقه نمایش پایاپایی داشتند و به نظر می‌رسید که بازی به وقت‌های اضافی کشیده شود اما مسعود شجاعی که در نیمه دوم به ترکیب هوادار اضافه شده بود، با یک ضربه سر تماشایی در دقیقه (3+90) روی ارسال مهدی عبدی موفق به گلزنی برای تیم هوادار شد تا شاگردان ساکت الهامی در واپسین ثانیه‌ها به گل برتری برسند و بتوانند خود را به جمع 4 تیم برتر جام حذفی برسانند.

 

استقلال و هوادار ، 2 تیمی هستند که صعودشان به مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی قطعی شده و 2 بازی دیگر مرحله نیمه‌نهایی هم فردا (یکشنبه) برگزار خواهد شد. از ساعت 17 در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر، نساجی مازندران میزبان پیکان است و در آخرین مسابقه از مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی، پرسپولیس تهران از ساعت 18:15 در ورزشگاه آزادی تهران میزبان گل‌گهر سیرجان خواهد بود.

 

سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد که مراسم قرعه‌کشی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران، فردا (یکشنبه) بعد از اتمام تقابل تیم‌های پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان انجام خواهد شد. گفتنی است که رقابت‌های این مرحله قرار است بعد از اتمام مسابقات لیگ بیست‌ودوم به انجام برسد که پیش‌بینی می‌شود در روزهای ابتدایی خردادماه، مسابقات مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به انجام برسد.

60 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا