آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

اسپانیا – کرواسی، فینال لیگ ملت‌ها؛ شطرنجی که طلایی می‌شود!

امشب دیداری حساس میان یاران لوکا مودریچ در کرواسی با اسپانیایی‌ها خواهد بود.

امشب از ساعت ۲۲:۱۵ در ورزشگاه «دِکویپ» شهر روتردام هلند، تیم‌های ملی کرواسی و اسپانیا در دیدار فینال سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا به مصاف هم خواهند رفت. سوت قضاوت این دیدار حساس در دست فلیکس تساویر داور آلمانی خواهد بود. کرواسی حضور خود در فینال را به لطف 2 گلی که در وقت‌های اضافه مقابل هلند در نیمه نهایی به ثمر رساند قطعی کرد و کروات‌ها با نتیجه 4 بر 2 برنده آن بازی شدند. از سوی دیگر اسپانیا با برد 2 بر یک مقابل ایتالیا که به لطف گل دقیقه آخری خوسلو به دست آمد، برای دومین دوره متوالی به فینال این رقابت‌ها رسید.

 

کرواسی بعد از ناکامی در 2 بازی ابتدایی خود در گروه یک رقابت‌ها بازگشت خوبی داشت و 4 بازی بعدی خود را برنده شد. برد یک -صفر مقابل فرانسه که سال گذشته همین اوقات به ثبت رسید، نقطه عطف عملکرد شطرنجی‌پوشان بود. شاگردان زلاتکو دالیچ همچنین مقابل دانمارک هم 2 گل زدند.

 

اسپانیا در گروه 2 با 11 امتیاز صدرنشین شد که حاصل 3 برد، ‌2 تساوی و یک شکست از 6 بازی بود. در آن زمان سرمربی قرمزها لوئیس انریکه نام داشت اما حالا لوئیس دلافوئنته به‌دنبال کسب اولین جام خود با لاروخاست.

گروه نرم افزاری ماهور

 

کرواسی در تورنمنت‌های بزرگ مثل جام جهانی عملکرد درخشانی داشته و 2 مقام سومی و یک نایب قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورده است. اما آنها هرگز در هیچ تورنمنت رسمی بزرگی به قهرمانی نرسیده‌اند و همچنان به‌دنبال فتح اولین جام تاریخ فوتبال خود هستند. از سوی دیگر اسپانیا به‌دنبال به دست آوردن افتخاراتی است که یک دهه پیش روند آن متوقف شد. سال 2012 اسپانیا به مقام قهرمانی جام ملت‌های اروپا رسید اما با پایان نسل طلایی فوتبال این کشور، تیم ملی اسپانیا بیش از 11 سال است که هیچ موفقیتی کسب نکرده.

 

فرصت برای اثبات ماتادورها

برای اسپانیا و لوئیس دلافوئنته سرمربی این تیم، برد مقابل ایتالیا در نیمه نهایی حیاتی بود و آنها به هدف خود هم رسیدند تا شکست عجیبی که در شروع رقابت‌های انتخابی یورو 2024 مقابل اسکاتلند متحمل شده بودند را تا حدی فراموش کنند. اسپانیا در فینال دوره قبل لیگ ملت‌های اروپا مقابل قهرمان آن زمان جام جهانی یعنی فرانسه شکست خورد تا روند ناکامی آنها بعد از یورو 2012 همچنان ادامه داشته باشد. دلافوئنته در المپیک توکیوهم تیم ملی امید اسپانیا را به فینال رساند اما آنجا هم مقابل برزیل ناکام ماندند و مدال نقره را کسب کردند. البته دلافوئنته در سال 2015 تیم زیر 19 سال اسپانیا را به قهرمانی اروپا رساند و در سال 2019 این عنوان را با تیم زیر 21 سال اسپانیا تکرار کرد تا نزد هواداران فوتبال اسپانیا به مقبولیتی ویژه برسد. در 3 بازی اخیر 2 تیم، اسپانیا 2بار برنده بوده و لاروخا امیدوار است امشب هم برد را به دست بیاورد تا هم جبران شکست 2 سال پیش در فینال مقابل فرانسه شود و هم بعد از مدت‌ها جامی به کلکسیون فوتبال ملی اسپانیا در رده بزرگسالان اضافه شود. دلافوئنته در اولین مبارزه بزرگ باید در فینال لیگ ملت‌های اروپا به مصاف تیمی برود که خطرناک‌ترین رقیب برای تیمش خواهند بود. اسپانیا در نیمه‌نهایی مقابل ایتالیا با بازی هجومی موفق شد قهرمان یورو ۲۰۲۰ را شکست دهد و حالا به فکر جبران شکست ۲ سال قبل در همین بازی است؛ آن مرتبه فرانسه شکست‌شان داد و حالا امیدوارند کرواسی سد راه‌شان نشود.

یک مدال طلا حق این نسل کرواسی

تجزیه و تحلیل عملکرد تیم ملی کرواسی در چند سال اخیر و به‌خصوص از جام‌جهانی ۲۰۱۸ به بعد، نشان می‌دهد حالا دیگر بلیزرها یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا و جهان هستند. شاید وقتی سال ۲۰۱۸ این تیم به فینال جام‌جهانی رسید، خیلی‌ها ترجیح می‌دادند رقیب فرانسه در آن فینال تیمی نامدارتر باشد، مثل جام‌جهانی ۲۰۲۲. با این حال دیگر حضور کرواسی در یک فینال بزرگ غیرطبیعی و شگفتی نیست. تیم زلاتکو دالیچ در لیگ ملت‌های اروپا با شایستگی و عملکردی تحسین‌آمیز مقابل هلند راهی فینال شد. حالا شاید ادعای بزرگی نباشد که کرواسی را شایسته کسب یک جام بدانیم. کروات‌ها در فینال لیگ ملت‌ها رقیب سرسخت و جدی برای اسپانیا خواهند بود و چه بسا اولین جام تاریخ‌شان را در هلند بالای سر ببرند. لوکا مودریچ و یارانش هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

آخرین جدال

بیست‌وهشتم ژوئن ۲۰۲۱ در دیداری از مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰، اسپانیا با برتری ۵-۳ مقابل کرواسی راهی مرحله بعد شد. در آن دیدار جذاب و خاطره‌انگیز، سارابیا، آسپیلیکوتئا، تورس، موراتا و اویارسابال برای اسپانیا و پدری (گل‌به‌خودی)، اورشیچ و پاشالیچ برای کرواسی گلزنی کردند.

 

آمار بازی

۹) کرواسی و اسپانیا تابه‌حال ۹ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که بلیزرها ۳ برد و لاروخا ۵ برد داشته‌اند و یک بازی هم مساوی شده است.

۲) در اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا که فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بود، این دو تیم هم‌گروه بودند و به مصاف هم رفتند. در دیدار رفت اسپانیا با نتیجه ۶-۰ پیروز شد و در دیدار برگشت کرواسی با نتیجه ۳-۲ مهمانش را شکست داد.

۲۳) تنها تساوی بین کرواسی و اسپانیا سال ۲۰۰۰ رقم خورده است. در واقع در ۲۳ سال اخیر هیچ دیداری بین این دو تیم مساوی نشده است.

۱) این نخستین حضور کرواسی در یک فینال اروپایی است. شطرنجی‌ها اولین فینال‌شان را فراتر از قاره و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ تجربه کردند که با شکست مقابل فرانسه نایب‌قهرمان شدند.

۲) لاروخا برای دومین مرتبه در فینال لیگ ملت‌های اروپا حاضر می‌شود. اسپانیا در فینال قبلی مقابل فرانسه شکست خورد.

۴) اسپانیا ۴ مرتبه حضور در فینال‌های اروپایی را تجربه کرده است. ماتادورها در جام ملت‌های اروپا ۳ قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی داشته‌اند.

۲) کرواسی بعد از باخت مقابل اسپانیا در یورو ۲۰۲۰، مقابل آرژانتین قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ و اتریش در لیگ ملت‌های اروپا شکست خورده است. بلیزرها در ۲ سال اخیر عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌اند و در ۲۶ بازی ۱۵ برد، ۹ تساوی و ۲ شکست در کارنامه‌شان ثبت شده است.

۴) این چهارمین حضور لوئیس دلافوئنته روی نیمکت تیم ملی اسپانیا خواهد بود. او که پیش از سرمربیگری در لاروخا سال‌ها در رده‌های پایه کار کرد، در ۳ بازی قبلی ۲ برد و یک باخت داشته.

۳) لوکا مودریچ از کرواسی به همراه ممفیس دپای از هلند و میشی باتشوایی از بلژیک با ۳ گل در صدر جدول گلزنان لیگ A ملت‌های اروپا قرار دارند. البته برترین گلزن کلی در لیگ ملت‌های اروپا، ارلینگ هالند از نروژ و الکساندر میتروویچ از صربستان با ۶ گل هستند.

 

مصدومان و محرومان

کرواسی: یوشکو گواردیول

اسپانیا: ندارد

ترکیب احتمالی دو تیم

کرواسی: لیواکوویچ، یورانوویچ، سوتالو، ویدا، سوسا، مودریچ، بروزوویچ، کواچیچ، پاشالیچ، پریشیچ و کراماریچ

اسپانیا: سیمون، کارواخال، نورماند، لاپورت، آلبا، رودری، رویز، گاوی، آسنسیو، فاتی و موراتا

68 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا