آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

دربی بارسلون از عرش تا فرش؛ حال و روز متفاوت تیم‌های یک شهر

ژاوی امشب می‌تواند دومین قهرمانی روی نیمکت تیم محبوبش را جشن بگیرد.

لیگ قهرمانان و نتایج ضعیف بارسا در آن را فراموش کنید، مشکلات مالی هم تبدیل به عادت شده‌اند و روزهای سخت سال‌های گذشته را هم به گذشته بسپارید؛ بارسلونا بیشتر از هر چیزی به برگزاری یک جشن احتیاج دارند؛ جشنی که ممکن است امروز و با برتری در مقابل تیم همشهری صورت بگیرد.

 

آبی و اناری‌ها مدت‌هاست خودشان را برای شاد بودن آماده کرده‌اند و لالیگا می‌تواند به زودی این شادی را به آنها ببخشد. آنها باید شاد باشند تا به یاد بیاورند روزهای همیشه شاد چه گرما و حرارتی داشت و به تداوم این شادی بیندیشند. آنها باید شاد باشند تا به یاد بیاورند بارسلونا هستند؛ رقیب سنتی رئال مادرید و تیم اساطیری مانند رونالدینیو، مسی، ریوالدو، مارادونا، کرایف و جمعی تکرار نشدنی از فوق ستاره‌های تاریخ فوتبال! در مقابل این شادی، همسایه کوچک بارسا غم‌زده و نگران به سقوط به دسته پایین‌تر نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بارسا و اسپانیول امشب نماد کاملی از اختلاف طبقاتی در یک شهر خواهند بود. یک طرف میدان برای جشن قهرمانی آماده می‌شود و طرف دیگر در خانه خودش نگران سقوط است.

 

اسپانیول؛ فصل تلخ سقوط

مدت‌هاست که خبری از آن تیم همیشه حاضر در لالیگا نیست. آنها که از 1928 تا 1993 به مدت 65 سال همواره پای ثابت بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی فوتبال در کشور خودشان بوده‌اند و پس از آن هم 26 سال مجددا در این سطح باقی ماندند، اکنون در آستانه دومین سقوط در 4 سال اخیر قرار گرفته‌اند. شرایط برای اسپانیول به هیچ وجه یادآور تیمی نیست که یک فصل پس از صعود مجدد به لالیگا با کاماچو به رتبه چهارم لیگ در پایان فصل رسیده بود و تیم دوم شهر بارسلون روزگار سختی را سپری می‌کند. اخراج مارتینس و روی کار آمدن گارسیا روی نیمکت هم گرهی از کار این تیم باز نکرده و سقوط به دسته پایین‌تر هر هفته برای آنها نزدیک‌تر به نظر می‌‌رسد. ضمن اینکه تیمی که در 10 بازی آخر خود 8 باخت و فقط یک پیروزی را به ثبت رسانده نمی‌تواند ادعایی در مقابل صدرنشین رو به قهرمانی لالیگا داشته باشد. اگر آنها بازی در مقابل بارسا را هم نادیده بگیرند در ادامه باید به مصاف اتلتیکومادرید بروند که برای عنوان دومی دندان تیز کرده و ضمنا مجبورند با رقیب مستقیم خود در مسیر بقا در لیگ یعنی والنسیا هم رو در رو شوند. همه چیز برای اسپانیول ترسناک است. شرایط جدول، نتایج اخیر، رویارویی با تیمی که می‌خواهد جشن قهرمانی برگزار کند و سرمربی جوانی که آمده تا فقط بخشی از تقصیرها را به گردن بگیرد. با این حال همین اسپانیول تیمی است که در دور رفت موفق شد در نوکمپ بارسای آماده را متوقف کند. آنها هر چیزی از دوران خوب خود را هم فراموش کرده باشند، هنوز اهمیت و حساسیت دربی را به یاد دارند و امیدوارند با تکیه بر این حساسیت بتوانند از چنگ سخت بارسلونا دستکم یک امتیاز بیرون بکشند و آن را برای روز مبادای پایان فصل ذخیره کنند. نقطه مثبت دیگری هم در کارنامه این تیم قعر جدولی دیده می‌شود که می‌تواند برای رقیب بزرگش نگران کننده باشد. اسپانیول در 19 بازی آخر خود در لیگ فقط یک مسابقه را برای گلزنی از دست داده و حتی باخت‌هایش با گل‌های زده همراه بوده است. آنها نمی‌خواهند حریف بزرگ همشهری امروز در چارچوب دروازه احساس امنیت کامل داشته باشد.

گروه نرم افزاری ماهور

بارسلونا؛ در تدارک جشن قهرمانی

فقط یک برد و فقط یک گام برای رسیدن به رویای قهرمانی در این فصل باقی مانده است. لالیگا هفته به هفته و با تداوم درخشش بارسا و تعلل رئال مادرید بیشتر قهرمانی تیم آبی و اناری‌اش را باور می‌کرد و اکنون این باور در آستانه رسمی شدن است. تیم ژاوی فقط یک پیروزی در دربی در خانه حرف کوچک‌تر همشهری تا اولین قهرمانی با سرمربی محبوبش فاصله دارد؛ عنوانی که باز هم تایید می‌کند ژاوی مرد نوکمپ است و لاپورتا بهترین مدیر برای بارسلونا! آنها در محاصره مشکلات تمام نشدنی مالی و با تدابیر عجیب و غریبی گوی سبقت را از رقیب بزرگ خود ربودند و اکنون 90 دقیقه با قهرمانی فصل فاصله دارند. بخت هم با هواداران آبی و اناری یار بوده و آنها این شانس را دارند که جشن قهرمانی را در شهر خود و پس از بازی مقابل اسپانیول برگزار کنند. امشب برای کاتالان‌ها ورزشگاه آر‌سی‌دی‌ای مهم نیست و قرار اصلی در حوالی نوکمپ خواهد بود. فریادهای خسته از شرایط فصل‌های قبل در سینه عاشقان بارسا حبس شده و آنها با آتش‌بازی‌های خاص خود و با فریاد معروف «اوله اوله بارسا» به خیابان می‌آیند تا تدارک جشن قهرمانی را ببینند. هر نتیجه‌ای به جز پیروزی کام هواداران آبی و اناری را تلخ خواهد کرد و از همین رو مسابقه پیش رو برای ژاوی و شاگردانش بسیار حائز اهمیت است. آنها در تدارک شاد بودن هستند و این جشن به هیچ وجه نباید خراب شود؛ حتی در حساسیت یک دربی و در مقابل تیمی که چیزی برای از دست دادن ندارد. بارسایی‌ها مدت‌هاست که با رویای چنین شبی زندگی کرده‌اند و این بار زندگی رویای آنها را در یک قدمی‌شان قرار داده است. ژاوی و پسرانش فقط باید رویای در دسترس خود را با یک نمایش جذاب از روی زمین بردارند و اعلام کنند، پادشاه این فصل لالیگا بارسلوناست!

 

سابقه رویارویی؛ به شدت آبی و اناری

با وجود همشهری بودن 2 تیم بارسلونا و اسپانیول و دربی نام گرفتن رقابت‌های میان این 2 تیم، نتایج آنها از برتری قاطع تیم بزرگ‌تر شهر خبر می‌دهد. بارسلونا از 2007 تاکنون فقط 2 بار مغلوب میزبان امشبش شده و روحیه مناسبی برای فتح مجدد این شهرآورد دارد. با این وجود اسپانیول در 2 بازی آخر خود موفق به متوقف کردن تیم بزرگ‌تر شهر شده و بارسلونا 2 بازی است که عادت بردن این رقیب را کنار گذاشته است. لیونل مسی با 25 گل زده دمار از روزگار اسپانیول در آورده و بهترین گلزن تاریخ این جدال نام دارد. فارغ از آمار و ارقام و سوابق رویارویی، لالیگا مسابقه‌ای را پیش رو دارد که شاهد نوع کاملی از اختلاف طبقاتی در یک شهر است؛ اختلافی که ممکن است پیشامدهای غیر منتظره‌ای را رقم بزند. یک سوی میدان بارسلونایی است که برای جشن قهرمانی برنامه چیده و سوی دیگر اسپانیول چیزی برای از دست دادن ندارد و برای بقا می‌جنگد. جنگ برای زنده ماندن توسط تیم میزبان بازی امروز شاید کار آبی و اناری‌ها را دشوارتر از حالت عادی برگزاری چنین مسابقه‌ای کند.

 

فرم 2 تیم در 5 بازی آخر لیگ

 

اسپانیول:

باخت مقابل سویا، برد مقابل ختافه، باخت مقابل ویارئال، تساوی مقابل کادیس، باخت مقابل رئال بتیس.

 

6 گل زده، 10 گل خورده، گلزنی در 4 مسابقه و 2 کلین‌شیت.

 

بارسلونا:

برد مقابل اوساسونا، برد مقابل رئال بتیس، باخت مقابل رایووایکانو، برد مقابل اتلتیکومادرید، تساوی مقابل ختافه.

 

7 گل زده، 2 گل خورده و 4 کلین‌شیت.

47 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا