آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

بایرن مونیخ – لایپزیش؛ شیب تند قهرمانی

بایرن مونیخ امروز سخت‌ترین آزمون فصلش در راه قهرمانی بوندس‌لیگا را دارد.

امشب از ساعت ۲۰ به‌وقت ایران 2 تیم بایرن‌مونیخ و لایپزیش در دیداری فوق‌العاده مهم و حساس از هفته سی‌و‌سوم فصل ۲۳-۲۰۲۲ بوندسلیگا به‌مصاف هم می‌روند.

این دیدار برای هر2 تیم بسیار مهم و حیاتی است. بایرنی‌ها فقط یک امتیاز بیشتر از بورسیادورتموند دارند و اگر می‌خواهند سرنوشت قهرمانی در دست خودشان بماند، ملزم به کسب برد مقابل لایپزیش هستند و با باخت آن‌ها و درصورتی‌ که دورتموند مقابل کلن به برتری برسد در هفته آخر زنبورها دست بالاتر را خواهند داشت. درسوی مقابل لایپزیش شانسی برای قهرمانی و حتی نایب‌قهرمانی ندارد و هدف آن‌ها کسب سهمیه فصل بعد لیگ‌قهرمانان است. لایپزیشی‌ها یک امتیاز از یونیون‌برلین بیشتر دارند، در رده سوم ایستاده‌اند و فرایبورگ ۵۶ امتیازی در کمین آن‌ها است. همه این عوامل باعث افزایش حساسیت تقابل بایرنی‌ها با لایپزیش شده‌است و تیم بازنده به‌ احتمال بسیار زیاد فصل را با ناکامی تمام خواهد کرد.

تقابل حساس 2 تیم بایرن‌مونیخ و لایپزیش با قضاوت دنیز آیتکین برگزاز خواهد شد. این داور که ۴۴ سال سن دارد در فصل جاری ۱۷ مسابقه بوندسلیگا را قضاوت کرده‌ و قاضی نبرد فوق‌جنجالی بارسلونا و پاریسن‌ژرمن که با برد 6 بری کاتالانی‌ها همراه شد هم بوده‌است. آیتکین تاکنون فقط ۵ بار مسابقات مونیخی‌ها را سوت زده‌ و بایرنی‌ها تحت قضاوت او هرگز نباخته‌اند. پیروزی در ۳ مسابقه از جمله برد 4 بریک مقابل لایپزیش در فصل ۲۲-۲۰۲۱ و ۲ تساوی حاصل‌کار بایرن در مسابقاتی است که این داور قضاوت کرده‌ است. آیتکین مسابقات بسیار بیشتری را برای لایپزیش سوت زده‌ و تیم شرکت ردبول در نبردهایی که او قضاوت کرده، عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌. ۱۲ برد و ۳ تساوی عملکرد لایپزیش در ۲۰ رقابتی است که آیتکین قضاوت کرده‌ و آن‌ها امیدوارند در خانه بایرن به برد سیزدهم برسند.

شاگردان توماس توخل و مارکو روزه در شرایطی مقابل هم قرار می‌گیرند که بعد از آمدن توخل شرایط برای قرمزها چندان خوب و مساعد نبوده‌. در جام‌حذفی و لیگ‌قهرمانان حذف شده‌اند و در لیگ هم دورتموند فاصله زیادی با آن‌ها ندارد. در سوی مقابل روزه توانسته لایپزیش را دوباره به روزهای اوج برگرداند و آن‌ها در فینال جام‌حذفی هم حاضر هستند و اگر سهمیه لیگ قهرمانان را هم کسب کنند، فصل کاملاً موفقی را سپری کرده‌اند.

ماموریت سخت توخل برای حفظ سلطه یک دهه‌ای 

بایرن‌مونیخ از فصل ۱۳-۲۰۱۲ همواره قهرمان بوندسلیگا شده‌ و برای رسیدن‌به یازدهمین قهرمانی متوالی کاری بسیار سخت و دشوار دارند. آن‌ها باید هر 2 نبرد باقی‌مانده را با برد پشت‌سر بگذارند و لایپزیش تیمی است که می‌تواند در این مسیر جام را بعد از سال‌ها به دورتموند هدیه کند. بایرن‌مونیخ در فصل ۲۳-۲۰۲۲ بوندس‌لیگا از ۳۲ مسابقه فقط ۲۰ برد کسب کرده‌ و در ۸ مسابقه متوقف شده‌است. در ۴ نبرد بازنده بوده‌اند و با ۶۸ امتیاز در غیرمطمئن‌ترین حالت ممکن به صدر جدول تکیه زده‌اند! بایرنی‌ها حتی در فصلی که چندان درخشان نبوده‌اند هم صاحب بهترین خط حمله و دفاع هستند؛ ۸۹ بار در لیگ گلزنی کرده‌اند و فقط ۳۴ بار دروازه خود را باز شده دیده‌اند و هیچ تیمی در خط حمله گلزن‌تر و در دفاع درخشان‌تر از آن‌ها نبوده‌.

گروه نرم افزاری ماهور

تیم بایرن‌مونیخ اگر در 2 مسابقه باقی‌مانده خود در فصل جاری بوندس‌لیگا به پیروزی برسد، ۲۲ برد درمجموع کسب می‌کند که آماری ضعیف محسوب می‌شود! آخرین فصلی که آن‌ها در لیگ ۲۲ برد یا کمتر به‌ دست آوردند به فصل ۱۱-۲۰۱۰ بر می‌گردد که بعد از دورتموند و بابرلورکوزن سوم شدند. در فصل جاری، بایرن‌مونیخ به‌همراه یونیون‌برلین تنها تیم‌هایی هستند که در خانه متحمل باخت نشده‌اند. آن‌ها به ۱۱ برد و ۵ تساوی در آلیانتس‌آرنا رسیده‌اند و در 3 مسابقه آخر بوندس‌لیگا رکورد صددرصد پیروزی داشته‌اند، ۱۰ بار گلزنی کرده‌اند و فقط یک گل خورده‌اند. آخرین حضور قرمزها در خانه نیز منجربه برد پرگل 6 بر صفر مقابل شالکه شد و برای حفظ شانس قهرمانی باید بازهم این عملکرد عالی در خانه را ادامه دهند.

کنار رفتن از جام‌حذفی در مرحله یک‌چهارم با شکست تلخ مقابل فرایبورگ و حذف تحقیرآمیز در یک‌چهارم لیگ‌قهرمانان با نتیجه 4 بریک درمجموع مقابل منچسترسیتی نقاط سیاه توخل بعد از پیوستن به بایرن‌مونیخ بوده‌ و بایرنی‌ها دوست‌ ندارند پس‌ از سال‌های طولانی، فصل را بدون جام به‌ اتمام برسانند. برای جلوگیری از وقوع این فاجعه باید مقابل لایپزیش و کلن در لیگ به برد برسند. لایپزیش تیمی نیست که به راحتی باج بدهد و مونیخی‌ها کاری بسیار سخت و دشوار خواهندداشت.

لایپزیش در اندیشه رسیدن به سومین مقام سومی

برای تیم‌هایی که نمی‌توانند در لیگ‌های داخلی به قهرمانی برسند، رسیدن‌ به سهمیه لیگ‌قهرمانان اولویت پیدا می‌کند و تیم لایپزیش هم برای رسیدن‌ به این مهم تلاش می‌کند. آن‌ها نسبت‌ به 2 تیم یونیون‌برلین و فرایبورگ شرایط بهتری دارند و اگر امتیازی از دست‌ ندهند به سهمیه خواهند رسید. آن‌ها در فصل ۲۳-۲۰۲۲ بوندس‌لیگا و تا پایان هفته سی‌و‌دوم در ۱۸ نبرد پیروز شده‌اند. در ۶ رقابت به تساوی رضایت داده‌اند و ۸ بار هم متحمل باخت شده‌اند و اکنون با ۶۰ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار دارند. فصل برای لایپزیش با دومنیکو تدسکو (سرمربی فعلی تیم‌ملی بلژیک) شروع شد و ثبت آمار ۲ تساوی و ۲ شکست در ۵ مسابقه نخست باعث اخراج این سرمربی شد. روزه در اولین حضور خود در لایپزیش، مقابل شاگردان سابق خود در دورتموند به برد مقتدرانه 3 بر صفر رسید و حالا می‌تواند با برد مقابل بایرن‌مونیخ نقشی بزرگ و مهم در قهرمانی احتمالی شاکردان سابقش داشته‌ باشد.

عملکرد لایپزیش در مسابقات خارج‌ از خانه این فصل بوندسلیگا خوب نبوده‌ و آن‌ها در جدول امتیازات کسب‌شده در مسابقات بیرون‌ از خانه در رده هفتم هستند. تعداد برد و باخت این تیم در خارج‌از ردبول‌آرنا (استادیوم خانگی) در عدد ۶ مشترک بوده‌ و ۴ بار هم به تساوی رسیده‌اند. این درحالی است که در مسابقات خانگی به ۱۲ پیروزی رسیده‌اند و کاملاً شرایط بهتری داشته‌اند. باشگاه لایپزیش در ۴ مسابقه آخر خود ۴ پیروزی داشته‌ و در شرایط خوبی بسر می‌برند. آخرین باخت تیم مارکو روزه در لیگ شکست 2 بر صفر مقابل بایرلورکوزن متحول‌شده ژابی آلونسو بوده‌ است.

تیم لایپزیش وداع دردناکی با لیگ قهرمانان فصل جاری داشت و بعد از آن تمام تمرکز خود را معطوف رقابت‌های داخلی کردند و موفق هم بودند. بعد از تساوی یک بر یک در مسابقه رفت تقابل با منچسترسیتی در خانه رقیب انگلیسی با نتیجه 7 بر صفر درهم کوبیده‌ شدند و در اولین مرحله حذفی از دور رقابت‌ها کنار رفتند. در جام‌حذفی آلمان شرایط متفاوت است و آن‌ها برای سومین سال متوالی به فینال رسیده‌اند. آن‌ها برای رسیدن‌ به دومین قهرمانی متوالی تلاش می‌کنند و روز یکشنبه ۱۳ خرداد در فینال مقابل اینتراخت‌فرانکفورت صف‌آرایی خواهند کرد. تیم لایپزیش از زمان حضور خود در بوندس‌لیگا که به فصل ۱۷-۲۰۱۶ بر می‌گردد، دوبار نایب‌قهرمان شده‌ و یک عنوان ششمی، 2 مقام سومی و یک رتبه چهارمی هم در پایان این فصل‌ها داشته‌ و امیدوار است برای سومین‌بار در لیگ سوم شود.

نکات آماری

تیم‌های بایرن‌مونیخ و لایپزیش تاکنون ۱۶ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند و همگی این نبردها از فصل ۱۷-۲۰۱۶ به‌ بعد بوده‌است چراکه لایپزیش تا قبل‌ از آن در بوندس‌لیگا حاضر نبود. در این ۱۶ مسابقه، بایرنی‌ها به ۱۰ پیروزی رسیده‌اند و ۵ رویارویی 2 تیم با تساوی به‌ اتمام رسیده‌است. لایپزیش فقط یک پیروزی داشته‌ و امشب باید برای رسیدن‌ به سهمیه دومین برد خود را کسب کند. سهم بایرن از تقابل‌های رودررو ۳۹ گل بوده‌است و لایپزیش ۲۲ بار دروازه مونیخی‌ها را گشوده‌است.

بهترین گلزن تقابل‌های بایرن‌مونیخ و لایپزیش، روبرت لواندوفسکی با ۹ گل‌زده است و بهترین گلزن لایپزیشی‌ها هم کریستوفر انکونکو با ثبت ۳ گل نام دارد این 2 تیم تاکنون ۶ بار به میزبانی بایرن‌مونیخ مقابل هم قرار گرفته‌اند. لایپزیش در مونیخ هیچ بردی نداشته‌است و سهم میزبان ۴ برد و ۲ تساوی بوده‌ است. دیدار رفت 2 تیم در لیگ به میزبانی لایپزیش با تساوی یک بریک به‌اتمام رسید.

تقابل امشب 2 تیم ششمین نبرد توماس توخل، سرمربی بایرن مقابل لایپزیش است. او تاکنون فقط زمانی‌ که در تیم‌های دورتموند و پاریسن‌ژرمن حاضر بود مقابل لایپزیش قرار گرفت و به ۳ پیروزی رسیده‌و ۲ بار هم باخته‌است. درصورتی‌که امشب تیم توخل ببازد قهرمانی به‌احتمال زیاد از دست خواهد رفت و این رویارویی به نبرد مرگ و زندگی برای 2 تیم تبدیل شده.

59 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا