آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

برجای مانده از پیروزی میلی‌متری بارسا؛ غیرمقتدرانه اما دلچسب

بارسلونا با گل دیرهنگام ایلکای گوندوگان از سد لاس‌پالماس گذشت.

نیم‌فصل اول رقابت‌های فصل ۲۴-۲۰۲۳ لالیگا دیشب با جدال بارسلونا و لاس پالماس به اتمام رسید و طی آن شاگردان ژاوی هرناندز به پیروزی شیرین ۲ بر یک در خانه حریف دست یافتند.

مونیر الحدادی خیلی زود لاس پالماس را پیش انداخت و بازی متزلزل بارسا به گونه‌ای بود که دروازه آلوارو وایس تا پایان نیمه اول بسته ماند. گل فران تورس در ابتدای نیمه دوم بارسا را از زیر فشار خارج کرد و تیم ژاوی به بازی مسلط شد بلوگرانا اما برای به ثمر رساندن گل پیروزی‌بخش تا سومین دقیقه از وقت‌های تلف‌شده صبر کرد؛ وقتی ایلکای گوندوگان در مقابل دروازه خالی از مدافعان حریف پنالتی گرفت و خودش آن را به گل تبدیل کرد. بارسا با این پیروزی میلی‌متری ۴۱ امتیازی شد و در رده سوم جدول قرار گرفت. این برد آبی‌اناری‌ها را در جدول رده‌بندی از اتلتیک بیلبائو و اتلتیکو مادرید (۳۸ امتیاز) جدا کرد و به فاصله ۷ امتیازی رئال مادرید و خیرونا (۴۱) در صدر رساند.

 

پیروزی‌های دراماتیک

بارسلونا در دقایق پایانی به بازی برگشت و به پیروزی دست یافت؛ اتفاقی که در طول فصل برای هواداران بارسلونا بارها تکرار شده و بسیاری از پیروزی‌های بلوگرانا طی چند ماه گذشته در انتهای بازی‌ها به دست آمده است. بارسا در ۱۵ دقیقه پایانی بازی‌های این فصل مجموعاً ۱۹ امتیاز به دست آورده و این رقم، بیشتر از هر تیم اسپانیایی دیگر به شمار می‌رود.

گروه نرم افزاری ماهور

 

شکوه از دست رفته

پیروزی دیشب بارسا دومین برد متوالی این تیم و نخستین پیروزی خارج از خانه در ۲ ماه اخیر بود. شاگردان ژاوی در ۴ دیدار خارج از خانه آخر خود در تمام رقابت‌ها مقابل شاختار دونتسک، رایو وایکانو، رویال آنتورپ و والنسیا ۲ تساوی و ۲ شکست به دست آورده‌ بودند.

هواداران بارسا از این برد دراماتیک خوشحال هستند اما پیروزی مقابل آلمریا در دقایق پایانی و با گل روبرتو به دست آمد و از آخرین پیروزی بارسا در لالیگا با اختلاف بیش از یک گل نزدیک به ۴ ماه می‌گذرد! بارسلونا بعد از پیروزی ۵ بر صفر مقابل رئال بتیس در آخرین روزهای تابستان، هرگز موفق به پیروزی مقتدرانه مقابل حریفان در لیگ داخلی نشده است.

 

سقوط

نیم‌فصل اول لالیگا دیشب در شرایطی به پایان رسید که بارسلونا با ۴۱ امتیاز حاصل از ۱۲ پیروزی، ۵ تساوی و ۲ شکست به نیمه‌راه رسیده. مقایسه عملکرد تیم ژاوی هرناندز با فصل گذشته اما نشان از افول شدید بلوگرانا طی یک سال گذشته دارد.

آنها فصل گذشته تا این مقطع ۱۶ پیروزی، ۲ تساوی و فقط یک شکست مقابل رئال مادرید را تجربه کرده‌‌ بودند. با وجود عملکرد خیره‌کننده و کم‌نقص رئال مادرید و خیرونا، ۵۰ امتیاز فصل گذشته بارسا برای صدرنشینی در این فصل هم کافی بود. عملکرد سینوسی تیم در این مقطع از فصل در حالی است که بارسا فصل گذشته در این روزها در حال طی کردن روند ۷ پیروزی متوالی بود. آبی اناری‌ها در هفته سیزدهم فصل گذشته به صدر جدول رسیدند و تا پایان هرگز این جایگاه را از دست ندادند. تعداد گل‌های خورده بارسا از ۶ مورد در نیمه اول فصل گذشته به ۲۲ گل در این فصل رسیده است.

 

آغاز به کار ویتور روکه

مهاجم ۱۸ ساله برزیلی بعد از گذراندن دوره‌ای موفق در لیگ برزیل که با به ثمر رساندن ۲۸ گل با پیراهن اتلتیکو پارانائنزه همراه بود به این سوی اقیانوس اطلس آمد و دیشب در دقایق کوتاه حضور خود کاملاً اثرگذار ظاهر شد. روکه سابقه یک مسابقه ملی با پیراهن سلسائو را در کارنامه دارد و دیشب در تبدیل کردن موقعیت‌هایش به گل ناکام بود اما به تعبیر ژاوی هرناندز به تیم انرژی و انگیزه داد. روکه به محض ورود به زمین در دقیقه ۷۸ صاحب یک موقعیت شد اما شلیک او به مرکز دروازه با واکنش آلوارو وایس همراه شد. در ادامه و بعد از گل گوندوگان، با استفاده از بازی بی‌محابای حریف ۲ موقعیت دیگر نصیب او شد. اولی را در عین ناباوری در موقعیت تک به تک با پای چپ به بیرون زد‌ و دومی را از آستانه محوطه جریمه با شلیک به مدافعان حریف از دست داد. جای‌گیری روکه در هنگام حملات بارسا عالی بود و به نظر می‌رسد روزهای درخشانی در انتظار این نوستاره آینده‌دار باشد.

 

لواندوفسکی کم‌فروغ

عملکرد افتان و خیزان بارسا در این فصل با افول ناگهانی روبرت لواندوفسکی همراه شده. بهترین بازیکن سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به انتخاب فیفا، این روزها کاملاً از دوران اوج خود فاصله گرفته و خبری از گل‌های گره‌گشا و تأثیرگذار او نیست.

لواندوفسکی در ۱۵ مسابقه اخیر خود برای بارسا تنها ۳ گل به ثمر رسانده. یکی از این ۳ گل هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است. او در بازی قبلی پاس منجر به گل پیروزی‌بخش روبرتو را به نام‌ خود ثبت کرد اما دیشب کاملاً منزوی و کم‌خطر بود. لوا ۷۲ دقیقه در زمین حضور داشت و تنها یک شوت بلوکه‌نشده شلیک کرد که آن هم راهی به چارچوب دروازه لاس پالماس نداشت. مهاجم لهستانی تنها ۲۱ بار موفق به لمس توپ شد و ۶ پاس موفق به هم‌تیمی‌هایش داد.

 

تله‌های آفساید

ژاوی بعد از مسابقه گفت در طول هفته تمرینات ویژه‌ای برای مقابله با دفاع پیش‌تاخته لاس‌پالماس برای تیمش طراحی کرده اما بارسلونا در نیمه اول عملکرد جذابی در مقابل خط دفاع بالاآمده میزبان نداشت. یاران بارسا ۱۴ بار در این مسابقه در تله آفساید بازیکنان حریف گیر افتادند اما تک گل لاس پالماس با همان نقشه‌ای به ثمر رسید که تیم ژاوی تا پایان مسابقه در پیاده کردن آن ناموفق بود؛ پاس در عمق و شکافتن دفاع.

 

گلزنی بارسایی‌های سابق

گل نخست لاس‌پالماس با همکاری ۲ بازیکنی به ثمر رسید که چند سال پیش پیراهن بارسا را به تن می‌کردند اما توسط باشگاه کنار گذاشته شدند. ساندرو رامیرس فوتبال خود را در رده‌های سنی بارسا آغاز کرد و در فصل ۱۵-۲۰۱۴ به تیم اصلی رسید. او در ۲ فصل متوالی ۳۲ بار پیراهن بلوگرانا را به تن کرد و ۸ بار موفق به گلزنی شد. مونیر الحدادی که روی ارسال رامیرس گل نخست بازی دیشب را به ثمر رساند هم در همان مقطع بازیکن بارسا بود. هافبک مراکشی در ۴۵ مسابقه ۱۰ گل برای بلوگرانا به ثمر رساند اما در ادامه و پیش از انتقال به سویا، ۲ بار به دپورتیوو آلاوس و والنسیا قرض داده شد.

70 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا