آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

بنفیکا در اندیشه رسیدن به نهمین نیمه‌نهایی تاریخ؛ افعیِ نیش کشیده

بنفیکا امیدهای زیادی به کسب برتری خانگی مقابل اینتر در دیدار امشب خواهد داشت.

اینتر پس از قرار گرفتن در سراشیبی سقوط در هفته‌های اخیر و پس از برتری مقابل پورتو در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، از وقتی با قرعه بنفیکا در لیگ قهرمانان اروپا مواجه شد، رتبه دوم جدول با اختلاف امتیاز قابل قبول را با حضور در خارج از منطقه کسب سهمیه سری آ عوض کرد و حالا در شرایطی از چارچوب دور رفت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا میهمان بنفیکا خواهد بود که عقاب‌های پرتغال یکی از جذاب‌ترین تیم‌های فصل جاری فوتبال اروپا بوده‌اند.

بنفیکا اگرچه ابتدای هفته روند 20 بازی خانگی بدون شکست را مقابل پورتو متوقف شده دید اما برای حضور در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا برای نخستین بار در هزاره سوم، سرشار از انگیزه خواهد بود و اینترِ آشفته اینزاگی در بدترین زمان ممکن باید مقابل تیمِ منظمِ راجر اشمیت به میدان برود.

به انتظار شکار افعی

صدرنشین لیگ پرتغال که تنها چند قدم تا تثبیت قهرمانی فاصله دارد، از هفته چهارم به صدر جدول تکیه زده و اکنون با خیالی راحت برای شکستن طلسم اینتر لحظه‌شماری می‌کند. پرتغالی‌ها اگر چه فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا را از مرحله پلی‌آف آغاز و پس از انجام 4 بازی دور انتخابی مجوز حضور در رقابت‌ها را کسب کردند اما مسابقات دور گروهی را بدون شکست پشت‌سر گذاشته و بالاتر از پاری‌سن‌ژرمن و یوونتوس راهشان را به سمت مرحله حذفی لیگ قهرمانان ادامه دادند.

شاگردان اشمیت با در هم کوبیدن کلوب بروخه پا به یک چهارم‌نهایی فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا گذاشته‌اند و عقاب‌های لیسبون، امشب به انتظار شکار افعی خواهند بود. از طرف مقابل اما اینتر که مقابل پورتو نفس‌هایش به شماره افتاده بود و به لطف درخشش اونانا جواز حضور در مرحله یک چهارم‌نهایی را کسب کرد در تاریخ تقابل‌هایش با بنفیکا هرگز شکستی را تجربه نکرده.

طلسم شکست‌ناپذیری نراتزوری

پس از پیروزی شیرین در فینال لیگ قهرمانان اروپا 1965 مقابل بنفیکا که دومین قهرمانی نراتزوری را برایشان به ارمغان آورد، اینتری‌ها در دور یک هشتم نهایی فصل 04-2003 جام یوفا هم طعم شکست مقابل بنفیکا را نچشیدند و تلخیِ شکست ۴ بر ۳ در دور برگشت به میزبان سن‌سیرو، زمانی برای بنفیکایی‌ها بیشتر شد که در تورنمنت سطح بالاتر، پورتو موفق شد عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را همان سال به نام خود بزند.

گروه نرم افزاری ماهور

رویای پنجمین پیروزی تاریخ مقابل ایتالیایی‌ها

بنفیکا که این فصل تجربه پیروزی مقابل نماینده سری آ، یوونتوس در هر ۲ دیدار رفت و برگشت را دارد، برای سومین و چهارمین بار در فصل جاری مقابل ایتالیایی‌ها صف‌آرایی خواهد کرد. «اوز انکارنادوس» پیش از آغاز فصل 23-2022 در 11 دیدار لیگ قهرمانان اروپا مقابل نمایندگان فوتبال ایتالیا تنها 2 بار طعم پیروزی را چشیده بودند و در میان 7 شکست تلخ تاریخ، 2 واگذاری فینال دیگر علاوه بر اینتر به میلان در سال‌های 1963 و 1990 هم خودنمایی می‌کند.

این تیم که 2 بار تحت هدایت بلا گوتمان در دهه 60 میلادی، پیش از آنکه نفرینش دامن‌گیرِ عقاب‌ها شود با غلبه بر بارسلونا و رئال مادرید جام قهرمانی اروپا را به ویترین افتخاراتش افزوده بود، 2 دهه است با اینتر رو در رو نشده و از آخرین تجربه‌اش در نیمه‌نهایی یک تورنمنت اروپایی، 9 سال می‌گذرد. آخرین بار «آز آگیاس» فصل 14-2013 برای دومین بار متوالی موفق به صعود از نیمه‌نهایی لیگ اروپا شدند اما پس از تجربه ناخوشایند مقابل چلسی، طلسم قهرمان نشدن‌های تیم مقابل سویا هم باطل نشد.

ضمن این که از آخرین تجربه حضور بنفیکا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، 33 سال می‌گذرد. آخرین بار این تیم با پیروزی مقابل دنیپرو اوکراین به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا 90-1989 رسید که پس از غلبه بر مارسی و فینالیست شدن، دیگر تیم شهر میلان از نیمه قرمزپوش با گلزنی فرانک رایکارد رویاهای شاگردان سون گوران اریکسون را بر باد داد.

محصول جدید «کارخانه هیولا» در لیسبون

بنفیکا اگرچه با صرف‌نظر از ضربات پنالتی برای تعیین برنده در سال 2023 تنها یک شکست را پذیرفته اما امیدهایش به گونچالو راموس خواهد بود؛ پدیده‌ای که با درخشش در جام‌جهانی به احتمال فراوان آخرین فصل حضورش در بنفیکا را تجربه می‌کند و به‌ زودی راهی یک تیم بزرگ در سطح اول فوتبال اروپا خواهد شد. راموس 21 ساله این فصل در تمامی رقابت‌ها با پیراهن بنفیکا 25 گل به ثمر رسانده که هیچ‌کدام از 17 گل او در سطح لیگ برتر پرتغال، از روی نقطه پنالتی به ثمر نرسیده‌اند.

مهاجم جوان پرتغالی در فصل جاری از 10 رقابت سطح بالا در فوتبال اروپا، از میان بازیکنانی که حداقل هزار دقیقه به میدان رفته‌اند، امید گل بهتری نسبت به همه (0.87) به ازای میانگین 90 دقیقه در جریان بازی و نه با احتساب ضربات پنالتی داشته است.

او که با هت‌تریک در نخستین بازی ملی در جام‌جهانی مقابل سوئیس رکورد میروسلاو کلوزه را شکست و پس از فلوریان آلبرت در سال 1962 تبدیل به جوان‌ترین بازیکن هت‌تریک کننده در تاریخ جام‌جهانی شد در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا 3 بار گلزنی کرده و امیدوار است خط دفاعی اینتر بدون ترک عادتش در این فصل سری آ، شانس بهبود آمار گلزنی را به او هم بدهد.

لذت تاریخ‌سازی به جای خاطره‌سازی

تیمِ راجر اشمیت که یکی از 3 تیم شکست ناپذیر فصل جاری لیگ قهرمانان در کنار سیتی و بایرن بوده، دومین خط حمله برتر مسابقات با 23 گل زده را به خود می‌بیند و تنها ناپولی موفق شده بیشتر از عقاب‌ها گلزنی در این مسابقات را تجربه کند (25).

نماینده شایسته فوتبال پرتغال، امیدوار است با کسب پیروزی خانگی در این دیدار مقابل اینتر، برای اولین بار پس از فصل 90-1989 رکورد 5 پیروزی پیاپی در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی اروپا را به ثبت برساند و در صورتی که پیروزی در هر 2 دیدار رفت و برگشت مقابل این تیم را تجربه کند، رکورد 6 پیروزی متوالی را پس از 33 سال خواهد شکست.

در انتظار نفس مصنوعی لائوتارو

از طرف مقابل اما اینتر که از تجربه پیروزی در 6 دیدار اخیرش عاجز بوده و سیمونه اینزاگی را بر لبه تیغ اخراج می‌بیند، بدترین روند 5 سال اخیرش را پشت سر می‌گذارد و با فقر وحشتناک در امر گلزنی، امید به لائوتارو مارتینس خواهد بست تا نفس تازه‌ای به نراتزوری اهدا کند.

او که با 17 گل در تمامی رقابت‌ها بهترین گلزن فصل جاری اینتر بوده، نسبت به تجربه جام‌جهانی‌اش در سری آ به لطف حضور نیکولو بارلا، بیشتر در موقعیت‌های مسلم گلزنی قرار گرفته (54) و در 9 بازی اخیر با پیراهن این تیم، به مدت 658 دقیقه است که زمینه‌ساز گلزنی هم‌تیمی‌هایش نشده است.

7 از 8 گل لائوتارو در لیگ قهرمانان اروپا در دیدارهای خارج از خانه به ثبت رسیده و ستاره آرژانتینی اگر امشب موفق به باز کردن دروازه بنفیکا شود به رکورد ساندرو ماتزولا و هرنان کرسپو به‌عنوان برترین گلزنان خارج از خانه تاریخ اینتر در لیگ قهرمانان اروپا با 8 گل خواهد رسید.

راضی به تساوی

ابر کامپیوترهای آنالیز داده‌های فوتبالی برای دیدار امشب، 45.9 درصد شانس پیروزی ینفیکا در دیدار به ظاهر آسانِ خانگی را پیش‌بینی کرده‌اند و درحالی که کسب نتیجه تساوی هم مطلوبِ شاگردان سیمونه اینزاگی خواهد بود، بنا به چنین آماری از هوش مصنوعی، احتمال رقم خوردن تساوی در این دیدار بیش از برد اینتر خواهد بود و 27.6 درصد امکان دارد عدد مقابل نام هیچ‌یک از تیم‌ها در پایان دیدار روی اسکوربورد، بیش از دیگری نباشد.

59 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا