آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

به بهانه جشنواره گل تیم ملی پرتغال؛ بردهای ویران کننده قدرت‌ها

سلسائوی اروپا بدون فوق ستاره‌اش بهترین برد تاریخ فوتبال ملی‌اش را رقم زد.

این یک ورزش فوق حرفه‌ای است و اگر کمی در آن متزلزل و بدون برنامه مشخص باشید، تاوان سنگینی خواهید داد. مثل تاوانی که اعتماد به نفس اشتباه لوکزامبورگ در مقابل پرتغال برای تیم بازنده میدان شب گذشته به وجود آورد. حریف پرتغال سرمست از پیشرفت فوتبال و امیدوار به صعود به مرحله پایانی جام ملت‌های اروپا، آماده یک نمایش جسورانه در برابر شاگردان روبرتو مارتینس می‌شد.

 

این جسارت با پاسخ کوبنده سلسائوی اروپا مواجه شد تا بهترین برد تاریخ تیم ملی پرتغال در شبی اتفاق بیفتد که بهترین گلزن تاریخ فوتبال این کشور غایب بود. سونامی پرتغالی از دقایق نخست بازی امواجی را به سمت رویاهای تازه جان گرفته لوکزامبورگ فرستاد و با جدی نگرفتن این امواج، امواج مهیب بعدی شخصیت ترمیم شده این تیم بدون ادعا را در هم کوبید و آرزوهای لوکزامبورگ در سونامی پرتغالی گم شد. به این بهانه به مرور بردهای پر گل برخی از تیم‌های ملی بزرگ دنیا می‌پردازیم.

 

برزیل؛ 4 گله زیکو

سال‌ها به طول انجامید تا روماریو نام زیکو را از پشت سر پله به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی برزیل پایین بیاورد اما برزیلی‌ها هنوز و همیشه از زیکو به عنوان یکی از اساطیر فوتبال خود یاد می‌کنند؛ مردی که در مقدماتی جام جهانی 1978 در مقابل بولیوی یکی از دلچسب‌ترین روزهای خود در پیراهن سلسائو را رقم زد. برزیل گلزنان دیگری هم داشت اما زیکو در همان دقایق نخست بازی پیش‌دستی کرد و در چهارمین دقیقه بازی هیبت تیم ملی کشورش را به رخ بولیوی بی‌دفاع کشید. طولی نکشید که در دهمین دقیقه مسابقه زیکو باز هم برای برزیل گلزنی کرد. روبرتو دینامیته به عنوان مهاجم برزیل با گلزنی در دقیقه 22 بازی سعی کرد نبض گلزنی‌ها را از هافبک هم‌تیمی خود بگیرد اما زیکو آمده بود تا یک روز رویایی را پشت سر بگذارد. 5 دقیقه بعد از گل دینامیته، هت‌‌تریک زیکو کامل شد و برزیل با حساب 4 بر صفر از حریف درمانده خودش پیش افتاد. آنها در نیمه دوم بازی هم یورش خود را ادامه دادند و زیکو چهارمین گل خودش در این مسابقه و ششمین گل تیمش را در دقیقه 60 به ثمر رساند تا برای همیشه در خاطره هواداران تیم ملی برزیل ماندنی شود. در نهایت برزیلی‌ها که تصمیم به توقف روند گلزنی تیمشان نداشتند با سوت پایان بازی از حرکت ایستادند و تابلوی ورزشگاه نتیجه تاریخی 8 بر صفر را به نفع این تیم نشان می‌داد. البته سلسائو بردهای بزرگ دیگری هم در تاریخش دارد اما این بازی به خاطر درخشش خاص زیکو برای اهالی فوتبال به یاد ماندنی و ویژه قلمداد می‌شود؛ حتی اگر حریف برزیل تیم قدرتمندی نبوده باشد.

گروه نرم افزاری ماهور

آرژانتین؛ شاهکار جام جهانی

خوزه پکرمن با همان سخت‌گیری و جدیت معروفش روی نیمکت آلبی سلسته بود و ترکیبی که در اختیار داشت، آرزوی بسیاری از مربیان حاضر در جام جهانی 2006 آلمان بود. تشنگی ستاره‌های آرژانتینی نظیر هرنان کرسپو، خوان رومن ریکلمه، خاویر ماسکرانو، کارلوس تبس، گابریل هاینزه و دیگران با تهییج این سرمربی کهنه‌کار، برای یک پیروزی بزرگ و خالی کردن فریادهای چندین و چند ساله کافی به نظر می‌رسید. لیونل مسی جوان با شماره 19 روی نیمکت تیم ملی‌اش بازی را شروع کرد. حریف صربستان بود و مرحله گروهی جام جهانی 2006 روز به روز داغ‌تر و جذاب‌تر می‌شد. نه تیم مقابل تیم ضعیف و دست و پا بسته‌ و نه میدان، میدان کوچکی بود که افراد بتوانند نتیجه بازی را با یک برد سنگین پیش‌بینی کنند اما آرژانتین این کار را انجام داد. ورزشگاه «ولتینس آرنا» در ششمین دقیقه شاهد اولین گل بازی توسط مکس رودریگس برای آرژانتین بود. ادامه کار هم با حملات پی در پی و گسترده تیم پکرمن همراه بود و آرژانتینی‌ها موفق شدند در پایان نیمه اول با حساب 3 بر صفر به رختکن بروند. در حالی که انتظار می‌رفت تیم پکرمن برای نیمه دوم و با توجه به بردن مسابقه دست به عصا و با طمانینه بیشتری به میدان بیاید با ورود و شروع مجدد آرژانتین در نیمه دوم، این تصور محو شد. آنها می‌خواستند برای بالا بردن روحیه تیمی خود در مسیر قهرمانی یک جشن در مرحله گروهی بر پا کنند و خط و نشان واضحی برای رقبای بزرگ بکشند و این کار را هم انجام دادند. 6 گل برای آرژانتین در برابر صربستان ثبت شد که آخرین گل هم توسط لیونل مسی به ثمر رسید تا اسطوره سال‌های بعد آلبی سلسته در این جشن بزرگ سهمی داشته باشد.

 

انگلیس؛ یک ربع طوفانی کین

انگلیسی‌ها در تاریخ خود بردهای سنگین و بزرگ متعددی دارند که یکی از آنها به تاریخی نزدیک بازمی‌گردد. وقتی که تیم مدعی و آماده گرت ساوتگیت در سال 2021 برای رسیدن به جام جهانی 2022 قطر تلاش می‌کرد. تیم پر مهره، مدعی و با انگیزه ساوت‌گیت حریفی همیشه بازنده به نام سن‌مارینو را پیش رویش می‌دید. اینچنین بود که جشنواره گل انگلیس با گل دقیقه 4 هری مگوایر شروع و با گل به خودی بازیکن سن‌مارینو جدی شد. از اینجای داستان به بعد همه چیز تحت کنترل و زیر سایه درخشش بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس بود و هری کین کارش را برای رقم زدن یک شب رویایی در پیراهن تیم ملی آغاز کرد. او برای تاریخی کردن روز خود فقط به 15 دقیقه زمان احتیاج داشت و موفق شد بین دقایق 27 تا 42 هر 4 گل خود در این بازی را به ثمر برساند. انگلیسی‌ها دقایق باقی مانده از نیمه اول را به حریف خود استراحت دادند تا در نیمه دوم باز هم جشنواره گل خود را باشکوه‌تر کنند. تیم ساوت‌گیت 4 گل دیگر را هم در نیمه دوم به ثمر رساند تا انگلیس با نتیجه‌ای 2 رقمی و 10 گله خانه سن‌مارینو را به آتش بکشد و دست پر به خانه بازگردد.

آلمان؛ طوفان گرد مولر

اسطوره فوتبال آلمان برای اینکه کار میروسلاو کلوزه را در مسیر رکوردشکنی در تعداد گل‌های ملی برای ژرمن‌ها دشوار کند، روز و شب‌های درخشان زیادی داشت. از بین تمام خاطرات درخشان گرد مولر افسانه‌ای، برد ویران‌کننده آلمان مقابل قبرس را مرور می‌کنیم؛ زمانی که آلمانی‌ها برای حضور در جام جهانی 1970 در مرحله مقدماتی آمادگی فوق العاده‌ای نشان می‌دادند. البته جام جهانی 1970 برای آلمان با قهرمانی به پایان نرسید و ژرمن‌ها 4 سال بعد جام جهانی را فتح کردند اما آنها از روزی که دنیا را بر سر رقیب ضعیف خود خراب کردند، می‌دانستند شایسته فتح یک عنوان بزرگ هستند. گل‌ها از دقیقه سوم بازی با مقدمه مولر شروع شد و تا دقیقه 14 بازی آلمانی‌ها 4 بار دروازه حریف را باز کردند. این تیم مدعی و بزرگ تا دقیقه 40 بازی با همین نتیجه به کارش ادامه داد و باران مجدد گل‌ها در دقایق پایانی نیمه اول حساب کار را 7 بر صفر کرد. برد تاریخی آلمان در مقابل قبرس شبیه به یک رگبار بهاری بود که هر از گاهی ابری از گل بالای سر تیم قبرس قرار می‌گرفت، تمام ارکان این تیم بخت برگشته را ویران و خیس می‌کرد و باز ابر دیگری در دقایقی دیگر به ویران‌گری ادامه می‌داد. کار به جایی رسید که آلمان تا دقیقه 63 بازی با هت‌تریک گرد مولر و ولفاگانک اوورات 11 بر صفر پیش افتاد. چنین مسابقه‌ای باید یک نقطه مورد توجه تاریخی دیگر را هم رقم می‌زد و این نقطه با حسن ختام گلزنی کسی شروع شد که خودش مقدمه این رگبار را نوشته بود. گرد مولر در دقیقه 85 بازی دوازدهمین گل آلمان را به ثمر رساند تا یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم ملی این کشور به نام اسطوره گلزنی آنها ثبت و ضبط بشود.

 

دوران جدید

فوتبال حرفه‌ای‌تر شده و تیم‌های کوچک بسیاری هستند که با برنامه‌ریزی و تلاش فاصله‌ها را با رقبا کم می‌کنند. با این حال نتیجه شب گذشته پرتغال یک حقیقت مهم را بر ملا کرد. اینکه حرفه‌ای‌تر شدن فوتبال هم نمی‌تواند از فراموش شدن بردهای سنگین و نتایج عجیب جلوگیری کند و چه بسا اگر در این دنیای حرفه‌ای، کوچک‌ترین نقطه ضعفی نشان بدهید، سخت‌تر از گذشته مجازات خواهید شد. بنابراین دنیای مستطیل سبز هنوز و شاید همیشه منتظر چنین نتایج عجیب و بزرگی است.

57 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا