آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

تابستان خود را چگونه گذراندید؛ توپ پر توپچی‌ها روی نیمکت

میکل آرتتا تیمش را برای یک هدف تجهیز کرده است؛ قهرمانی لیگ برتر انگلیس.

قرمزهای لندنی فصل گذشته بیشتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر صدرنشین بودند. رویای قدیمی، کهنه و خسته هواداران این تیم رفته رفته به حقیقت نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. خط پایان و رسیدن به قهرمانی لیگ در چند قدمی توپچی‌ها قرار داشت اما اوضاع بر وفق مراد آرتتا و شاگردانش پیش نرفت. یک گزاره برای توصیف چگونگی سر خوردن قهرمانی از دست آرسنال می‌تواند گویا باشد و همه بحث‌های فنی را در خودش بگنجاند؛ آرسنال نفس برید! بارها و بارها شاهد تیمی بودیم که نبض بازی‌ها را به دست داشت اما در دقایق حساس بازی دست خالی سرمربی روی نیمکت برای تعویض مهره‌های خسته باعث می‌شد قافیه از آرسنال روی برگرداند و همه چیز علیه این تیم پیش برود. این تابستان برای آرتتا به منظور پاک کردن خاطراتی مشابه فصل قبل گذشت و سرمربی دقیقا در پاسخ به مشکلات تیمش در گذشته وارد کارزار خرید بازیکنان جدید شد.

 

تا بن دندان مسلح

تابستان یک فصل بیشتر نبود اما همین بادهای گرمسیری و همین تغییر دما، چهره توپچی‌ها را دگرگون کرده است. البته ترکیب آرسنال دستخوش تغییر چهره اصلی نشده اما این تیم قبراق‌تر و شادتر از گذشته به میادین بازگشته و در تدارک رسیدن به رویای بزرگ است. آرسنال تجهیز تیمش را در تمام نقاط لحاظ کرده تا هیچ عذری برای قهرمان نشدن به جز بهتر بودن رقبا نداشته باشد. آنها درون دروازه هم داوید رایا را به خدمت گرفتند تا در صورت بروز مشکل برای رمسدیل مشکلی برای بازی‌های بزرگ نداشته باشند. سرمربی اسپانیایی آرسنال روی نسخه استادش، پپ گواردیولا در پی خیال آسوده از تعدد بازیکنان با کیفیت برای تعداد بازی‌های بالا و پر فشار بود. آرتتا در دفاع تیمبر را به خدمت گرفت تا بازیکنی چند پستی و مستعد را به استحکامات دفاعی ترکیبش اضافه کند. او در میانه زمین دست به بریز و بپاش بزرگی زد و گل سر سبد بازیکنان مورد توجه لیگ برتر انگلیس را از چنگ مشتریان زیادی و با قیمت هنگفتی درآورد تا میانه زمین را به دکلان رایس بسپارد و با خیال راحت نظاره‌گر رهبری بی عیب و نقص این بازیکن میدان دیده در وسط زمین باشد. آرسنالی‌ها برای پوشش اندک ضعف‌های باقی مانده در زمینه گلزنی هم کای هاورتز را به خدمت گرفتند. ستاره آلمانی هم به اندازه خودش جیب توپچی‌ها را خالی کرد اما آرتتا برای خرید او مصمم بود و ظاهرا می‌دانست قرار است از این بازیکن چه بهره‌ای ببرد. خلاصه این خریدها آرسنال را به نقطه‌ای رساند که دیگر برای تعویض بازیکنان خسته در دقایق پایانی و برای بازی گرفتن از مهره‌های روی نیمکت در بازی‌های پر فشار فصل کمترین نگرانی نداشته باشد و با خیال راحت بتواند روی مهره‌های نیمکت‌نشین خود حساب کند. آرسنال در تمام نقاط با ورود بازیکنان با کیفیت و نامدار از تیمی شگفتی‌ساز در مسیر قهرمانی به تیمی با صلابت و در تکاپوی قهرمانی تبدیل شده است.

نگاه ویژه به بازیکنان چند پستی

یورین تیمبر هم در دفاع راست و هم در دفاع میانی خوب کار می‌کند. او در آژاکس حتی در پست هافبک دفاعی هم مثمرثمر بوده است. شاید عجیب باشد اما تیمبر پست دفاع چپ را به خوبی پوشش می‌دهد و در حملات تیمش از قالب یک دفاع کناری بیرون می‌آید و تبدیل به یک هافبک کناری می‌شود. این ستاره هلندی که البته با پارگی رباط صلیبی مواجه شده و بخش مهمی از فصل را از دست خواهد داد، کاملا کارایی چند پستی دارد و آچار فرانسه خط دفاعی آرسنال البته در آینده به شمار می‌رود. دکلان رایس می‌تواند در میانه زمین از دفاع میانی تا پست هافبک دفاعی را پوشش دهد و حتی در نقش هافبک هجومی انجام وظیفه کند. او هم ویژگی‌هایی دارد که برای تاکتیک‌های متعدد و شرایط خاص و بحرانی، قابلیت تغییر نقشش را جدی و مهم جلوه می‌دهد. کای هاورتز به عنوان بازیکنی که هم در پست هافبک وسط، هم در پست مهاجم سایه، هم به عنوان مهاجم هدف و همچنین در نقش هافبک هجومی و بال چپ ظاهر شده، ستاره‌ای کاملا چند منظوره به شمار می‌رود. آرسنال سعی کرد در این تابستان با 3 تیر چندین نشان مهم را هدف قرار دهد و آرتتا نظر ویژه‌ای به خرید بازیکنانی با قابلیت‌های متعدد داشته است.

 

گروه نرم افزاری ماهور

دروازه‌بان دوم؛ نقطه تردید

شکی نیست میکل آرتتا برای پست دروازه‌بان اول تیمش به آرون رمزدیل نظر دارد. شماره یک آرسنال، انتخاب شماره یک سرمربی تیمش هم نام دارد. تردیدی هم نیست یک تیم برای شرایط خاصی مانند مصدومیت و غیبت دروازه‌بان اصلی باید یک گزینه مطمئن جایگزین داشته باشد. با این وجود خرید داوید رایا با انتقاد برخی کارشناسان همراه شده. آرتتا با جذب این سنگربان که در فرم کلی یک سنگربان شماره یک برای تیمی در لیگ برتر به حساب می‌آید، ممکن است با ایجاد حس رقابت نزدیک، تمرکز کافی را از رمزدیل بگیرد و او را برای ارائه بهترین فرمش دچار مشکل کند. با وجود ستاره‌ای مانند رایا روی نیمکت، اولین اشتباه رمزدیل که اجتناب‌ناپذیر هم به نظر می‌رسد، می‌تواند فشارها را روی او برای فرصت پیدا کردن رایا بالا ببرد و مهم‌ترین شاخصه دروازه‌بانی یعنی تمرکز را از مرد اول چارچوب دروازه توپچی‌ها برباید. با این حال باید منتظر نتیجه این انتقال باشیم و برای قضاوت در این باره به زمان بیشتری احتیاج است.

 

عملکرد مالی؛ دست و دلباز

توییت مالک باشگاه آرسنال پس از خرید رایس، هاورتز و تیمبر در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرد. کرونکه در عبارتی مختصر نوشته بود؛ «هزینه بیشتری مورد نیاز است؟» او که تا پیش از این با اعتراض هواداران آرسنال مبنی بر عدم هزینه برای در اختیار گرفتن ستاره‌های بزرگ همراه بود در تابستان و با اعتماد به مرد جوان نیمکت تیمش ثابت کرد اگر اعتمادش جلب شده باشد، دست و دل خرج کردن پول هم دارد. آرسنالی‌ها در تابستان اخیر در مجموع بیشتر از 234 میلیون یورو برای جذب بازیکنان جدید هزینه کردند. این عدد حدود 40 میلیون از رکورد قبلی بیشترین هزینه برای خرید بازیکنان توسط این باشگاه در تمام طول فصل بیشتر بود و در زمستان مستعد بالاتر رفتن است. در مقابل توپچی‌ها از فروش بازیکنان مازاد خود کمتر از 70 میلیون یورو درآمد داشتند که تراز مالی آرسنال در تابستان نقل و انتقالات را به حدود منفی 160 میلیون یورو می‌رساند. برای تیمی که می‌خواهد با منچسترسیتی رقابت کند، این عدد قابل قبولی است و باید بپذیریم توپچی‌ها برای پشت سر گذاشتن دوران ترقی و تبدیل شدن به یک قدرت ثابت در لیگ انگلیس احتیاج به چنین تابستانی با این حد از دست و دلبازی را داشتند. در مجموع و با بررسی ابعاد مختلف نقل و انتقالات آرسنال در پنجره اخیر شاید بهتر باشد بگوییم آنها تابستان خود را باب میل هواداران خسته و آرزومند و امیدوارشان سپری کردند.

51 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا