آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

نگاهی به فینال جام‌ حذفی؛ دربی به صرف جام

استقلال و پرسپولیس در یکی از حساس‌ترین تقابل‌های خود در فینال جام حذفی با هم دیدار خواهند داشت.

سرانجام فصل ۰۲-۱۴۰۱ به پایان خود رسید و اختتامیه این فصل فینال جام حذفی است که بین دو قطب سنتی پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال برگزار می‌شود. این بازی روز چهارشنبه ۱۰ خرداد از ساعت ۱۹:۴۵ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد. این بازی به قضاوت اشکان خورشیدی خواهد بود که یکبار در لیگ هجدهم، دربی دور برگشت را سوت زده بود.

 

نبرد پرافتخارترین‌ها در فینال

استقلال با ۷ قهرمانی در جام‌حذفی، پرافتخارترین تیم تاریخ مسابقات است و پس از آن پرسپولیس ۶ مرتیه موفق به فتح این جام شده است. استقلال در فصول اخیر در راهیابی به فینال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در ۶ فصل اخیر ۴ بار و در این ۴ دوره، ۳ بار به فینال راه یافته ولی این تیم ۴ فصل است که قهرمان جام حذفی نشده است. این دو تیم ۵ بار در جام‌حذفی با هم دیدار داشته‌اند که ۲ بار پرسپولیس موفق به حذف استقلال شده و ۳ مرتبه هم استقلال، پرسپولیس را از پیش رو برداشته است. استقلال در ۳ تقابل آخر با پرسپولیس موفق به حذف حریف شده است.

 

این بازی برای هر دو تیم جنبه انتقامی دارد. پرسپولیس تنها ۳۸ روز قبل و در آخرین دربی برابر استقلال به پیروزی رسید و پس از این برد مسیر این تیم برای قهرمانی هموار شد و آبی‌پوشان به دنبال جبران آن شکست هستند از طرف دیگر استقلال هم در ۳ دوره قبلی، ۲ بار پرسپولیس را حذف کرد و پرسپولیس می‌خواهد این شکست‌ها را جبران کند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

شکستن طلسم ۱۹۱۷ روزه

استقلال در حال حاضر بدترین فرم در تاریخ دربی را سپری می‌کند. این تیم آخرین‌بار در دربی برگشت لیگ هفدهم با تک گل وریا غفوری حریف را شکست داد و پس از آن در ۱۳ دربی در وقت قانونی و اضافه نتوانست از سد پرسپولیس عبور کند. این بیشترین تعداد بازی متوالی است که تیمی در دربی برنده نشده است. از آخرین پیروزی استقلال برابر پرسپولیس ۱۹۱۷ روز می گذرد. استقلال در ۲ بازی اخیر خود در لیگ و جام حذفی ۱۱ گل زده و امیدوار است با این روند خوب این طلسم را بشکند.

 

پایان بهار ۱۴۰۲ به رویایی‌ترین شکل ممکن

پرسپولیس سال گذشته را در شرایط مناسبی به اتمام نرساند و هواداران این تیم به آینده این تیم چه در لیگ و چه در جام‌حذفی به هیچ وجه خوش‌بین نبودند. پرسپولیس اما سال ۱۴۰۲ را به بهترین شکل ممکن آغاز کرد و آماده است که در بهترین حالت ممکن به پایان برساند. پرسپولیس در هر ۹ بازی خود در این سال به پیروزی رسید که این برای این تیم قهرمانی در لیگ و فینالیست شدن در جام‌حذفی را به همراه داشته است. اگر پرسپولیس بتواند تعداد بردهای متوالی خود را دو رقمی کند، جام دیگری به جام‌های این تیم اضافه خواهد شد.

 

سه‌گانه برای پرسپولیس یا تکرار دربی در سوپرجام

استقلال در جام حذفی این فصل در گام نخست، ‌تراکتور را در بازی اول و در وقت اضافه مغلوب کرد. ملوان حریف استقلال در مرحله یک هشتم‌نهایی بود که با ۲ گل مغلوب شاگردان ریکاردو سا پینتو شد. استقلال پس از آن در جم، پارس جنوبی را شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی با ۴ گل نساجی مدافع عنوان قهرمانی را در هم کوبید.

پرسپولیس شروع دشواری برابر تیم سخت‌کوش ون‌پارس اصفهان از لیگ یک داشت و در ضربات پنالتی این تیم را حذف کرد. پس از آن در یک بازی نفسگیر و در وقت اضافه تیم قدرتمند سپاهان را شکست داد. گل گهر حریف بعدی پرسپولیس بود که این تیم هم توان مقاومت برابر سرخ‌پوشان را نداشت. پرسپولیس در نیمه‌نهایی برابر هوادار به پیروزی رسید. پرسپولیس که رکورددار بیشترین کلین‌شیت در این فصل از لیگ است. در جام‌حذفی موفق به بسته نگه داشتن دروازه خود نشده است.

 

پرسپولیس که قهرمانی لیگ را به دست آورده، در صورت فتح جام‌حذفی به صورت خودکار فاتح سوپرجام هم خواهد شد اما اگر استقلال قهرمان جام حذفی شود دوباره این دو تیم باید در سوپرجام با هم دیدار کنند. از ۷ قهرمانی استقلال در جام‌حذفی، ۴ قهرمانی در فصلی بوده که پرسپولیس در لیگ به قهرمانی رسیده است.

 

پرسپولیس در آستانه دربی لیاندرو پریرا مهاجم برزیلی خود را به خاطر مصدومیت از دست داد. استقلال اما ۲ بازیکن را قطعا و ۲ بازیکن را احتمالاً در اختیار نخواهد داشت. مهدی مهدی‌پور با دریافت کارت زرد برابر نساجی دیدار فینال را از دست داد و رضا میرزایی با مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی مدت‌ها دور از میادین خواهد بود. کوین یامگا که در آخرین تقابل دو تیم به دلیل آسیب دیدگی تعویض شد ظاهراً کاملاً بهبود نیافته و شرایط مبهمی برای این دیدار دارد. عارف غلامی هم در روزهای گذشته به خاطر مصدومیت حضور کاملی در تمرینات استقلال نداشته و این بازیکن هم امکان دارد به این مسابقه نرسد.

61 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا