آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ماندن یا نماندن «ساپینتو»؛ جام حذفی تصمیم می‌گیرد

با وجود اینکه سرپرست باشگاه استقلال، از انجام شدن مراحل تمدید قرارداد ساپینتو خبر داد اما نتیجه نهایی آبی‌پوشان در جام حذفی، تکلیف قطعی مرد پرتغالی را مشخص خواهد کرد.

با نزدیک شدن به پایان این فصل از رقابت‌های فوتبالی، طبیعی است که باشگاه‌ها نیم‌نگاهی به فصل دیگر داشته باشند. اینکه باید چه تغییراتی در مجموعه خود به‌وجود بیاورند و یا در چه بخش‌هایی ثبات داشته باشند و مانع از دگرگونی شوند. در فوتبال خارج از ایران، این‌گونه مسائل پیش از پایان فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد اما در فوتبال ایران معمولا همه تصمیمات اصطلاحا دقیقه‌نودی اتخاذ می‌شود.

 

کریمی از بقای ساپینتو گفت اما…

باشگاه استقلال هم از این قاعده مستثنی نیست. آن‌ها همان‌طور که با سرپرست اداره می‌شوند؛ برای لیگ بیست‌وسوم هم هنوز نمی‌دانند که قرار است با ریکاردو سا پینتو ادامه دهند یا خیر و یا اصلا خود این سرمربی پرتغالی تمایلی به ادامه همکاری با آبی‌پوشان دارد یا تفکر دیگری را در ذهن می‌پروراند. با این وجود حجت کریمی در گفت‌وگو با رسانه رسمی باشگاه استقلال گفت: «ریکاردو سا پینتو سرمربی استقلال، نتایج موفقیت‌آمیز و مطلوبی در فصل جاری کسب کرده و از عملکرد او رضایت داریم. طبق نظر هیئت‌مدیره هم برای فصل آینده گزینه‌ای به جز ایشان نداریم و به زودی مراحل تمدید قرارداد با ایشان نهایی خواهد شد».

 

این صحبت‌ها نشان از احتمال بالای تمدید قرارداد با سا پینتو دارد ولی نباید همه‌چیز را قطعی تلقی کرد. استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی تقریبا دیگر شانسی برای قهرمانی در جام بیست‌ودوم ندارد اما آن‌ها در دور نیمه‌پایانی جام حذفی حاضر هستند و بخت فراوانی برای صعود به مسابقه نهایی دارند. موفقیت در جام حذفی بدون شک می‌تواند جایگاه سا پینتو را روی نیمکت استقلال تضمین کند اما عدم قهرمانی در این مسابقات می‌تواند شرایط متفاوتی را به‌وجود بیاورد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

پیروزی یا شکست در دربی به اندازه بردن جام برای هواداران سرخابی مهم است. استقلال در این فصل مطابق با نتایج ضعیفی که برابر مدعیان گرفت، در 2 تقابل با پرسپولیس هم یک تساوی و یک باخت عایدش شد و نتوانست دروازه شاگردان یحیی گل‌محمدی را باز کند. حالا اگر این اتفاق در فینال احتمالی جام حذفی هم بخواهد تکرار شود؛ سا پینتو حمایت هواداران را هم از دست می‌دهد. او در وضعیت مذکور نه جامی گرفته و نه در بازی بزرگ فصل برابر رقیب سنتی به موفقیتی دست یافته است.

 

پرسپولیسِ برانکو با استقلالِ ساپینتو در فصل اول شباهت داشتند؟ 

سا پینتو با رویکردی متفاوت نسبت به فرهاد مجیدی، استقلال را تحویل گرفت. تیم او نوسان‌های متعددی در نیم‌فصل اول داشت اما در نیمه‌ دوم رقابت‌ها شاهد اوج‌گیری آن‌ها بودیم. استقلالی‌ها بعد از شکست برابر سپاهان در هفته اول دور برگشت به هیچ تیمی رحم نکردند و تنها در بازی برابر نساجی به برتری دست پیدا نکردند که آن هم تنها به دلیل بدشانسی بود. با این وجود باخت در دربی آن‌ها را وارد بحران جدیدی کرد و حتی نزدیک بود جام حذفی را از این تیم بگیرد.

 

برخی فصل اول سا پینتو را با فصل نخست برانکو مقایسه می‌کنند. سرمربی کروات اسبق پرسپولیس در انتهای لیگ چهاردهم هدایت این تیم را به عهده گرفت و پانزدهمین دوره مسابقات، اولین فصلی بود که از ابتدا تیمش را در اختیار داشت. آن‌ها لیگ را با نمایشی هجومی و نتایجی ضعیف آغاز کردند اما کم‌کم این بازی تماشاگرپسندانه با نتایج درخشان همراه شد. آن‌ها در نیم‌فصل دوم با پیروزی 4 بر 2 مقابل استقلال توانستند به صورت جدی خود را در کنار استقلال خوزستان به عنوان مدعی اصلی قهرمانی معرفی کنند اما باخت به نفت تهران در هفته بیست‌وهشتم همه‌چیز را خراب کرد و سرخ‌پوشان لیگ را در رده دوم با تفاضل گل کمتر نسبت به تیم عبدالله ویسی تمام کردند. حال می‌توان آن تیم را با تیم سا پینتو مقایسه کرد؟

خیر، پاسخ منطقی به این سوال است. برانکو تیمی را از حمید درخشان تحویل گرفت که سال‌ها بود در لیگ قهرمان نشده بود و روی دور باطلی قرار گرفته بود. تیمی که نیاز داشت در تمام خطوط ترمیم و تقویت شود. تیمی که نه خوب گل می‌زد و نه قابلیت بسته نگه داشتن دروازه‌اش را داشت. سا پینتو اما تیمی را در اختیار گرفت که با فرهاد مجیدی بدون باخت و با رکوردهای مختلف قهرمان لیگ شده بود. تیمی که در نقاط مختلف زمین بازیکنان قابلی را داشت. البته که هدایت چنین تیمی هم سختی خاص خودش را دارد و توقعات از آن‌ها بالاست. علی‌ای‌حال مقایسه استقلال سا پینتو با پرسپولیس برانکو مقایسه درستی نخواهد بود.

 

گزینه‌های روی میز استقلال

حجت کریمی در خلال صحبت‌هایش به این مساله اشاره داشت که مرد پرتغالی تنها گزینه در دسترس برای استقلال است. آبی‌ها اگر بخواهند به جز سا پینتو دست روی یک سرمربی ایرانی بگذارند با توجه به تمدید قرارداد مجیدی با الاتحاد کلباء، جواد نکونام گزینه نخست‌شان خواهد بود. مربیانی مانند مهدی رحمتی هم به تازگی روی دور نتیجه‌گیری قرار گرفته‌اند و شاید انتخاب آن‌ها در این برهه اتفاقی شبیه به علیرضا منصوریان را به وجود بیاورد و به ضرر خود این نفرات تمام شود و برای باشگاه هم قماری بزرگ تلقی شود. از طرفی روی آوردن به مربی خارجی هم‌تراز با سا پینتو و یا بهتر از او هم هزینه زیادی را روی دست باشگاه خواهد گذاشت که باتوجه به مشکلات مالی موجود و وضعیت ارزی، تقریبا این امر را بعید جلوه می‌دهد. به طور مثال مربی‌ای در قواره ژوزه مورایس حدود 2 برابر سا پینتو از سپاهان دریافتی دارد و پرداخت این مبلغ برای استقلال کار بسیار دشواری خواهد بود.

 

همه‌چیز به جام حذفی ختم می‌شود

استقلالی‌ها فقط روی کاغذ شانس قهرمانی در لیگ برتر را دارند و بعید به نظر می‌رسد سا پینتو در اولین فصل حضورش در فوتبال ایران بتواند قهرمانی فرهاد در لیگ را تکرار کند و بازهم باید همه‌چیز را به پایان فصل ارجاع داد. نتیجه استقلال در جام حذفی کلید اصلی ماجرا خواهد بود و پس از تمام شدن این رقابت‌ها می‌توان به صورت واضح درباره ماندن یا رفتن سا پینتو صحبت کرد.

50 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا