آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

هفته سی‌وپنجم سری آ به روایت آمار؛ بانوی پیر در آرزوی خواب زمستانی

یوونتوس تنها یک امتیاز دیگر تا رسیدن به لیگ قهرمانان اروپا فاصله دارد اما...

هفته سی‌وپنجم سری آ فوتبال ایتالیا امشب با انجام یک دیدار به پایان خواهد رسید و سامپدوریا که سقوطش به سری بی قطعی شده از امپولی پذیرایی خواهد کرد. امپولی اما با کسب امتیاز از این دیدار، بقایش در فصل آینده سری آ را قطعی شده می‌بیند.

در سایر دیدارها، درحالی که یوونتوس باز هم با ثبت کلین‌شیت پیروز شد و ناپولیِ بی‌انگیزه باز هم شکست را پذیرفت، رم به تساوی مقابل بولونیا رضایت داد و برخلاف اینتر که ساسولو را پر گل شکست داد، میلان مقابل اسپتزیای در خطر سقوط تن به شکست داد و لاتسیو با توقف مقابل لچه به رتبه چهارم جدول سقوط کرد.

تنها 4 امتیاز از 5 بازی برای لاتسیو

در نخستین دیدار هفته، لاتسیو جمعه شب میزبان لچه بود. شاگردان ساری بسیار خوش‌شانس بودند کسب یک امتیاز خانگی مقابل لچه هم از دستشان نپرید و در دیداری که میهمان یک پنالتی خراب کرد و سرانجام در واپسین ثانیه‌های دیدار برتری را از دست داد، سرانجام چیرو ایموبیله پایش به گلزنی باز شد.

این نخستین گل چیرو در استادیوم الیمپیکو با پیراهن لاتسیو بود. گل او پس از 243 روز به ثمر رسید. ایموبیله آخرین بار از چارچوب مسابقات سری آ یازدهم سپتامبر 2022 مقابل هلاس‌ورونا گلزنی را تجربه کرده بود. رمی اودن با 2 گل یک امتیاز را برای لچه از پایتخت به ارمغان آورد و تبدیل به سومین فرانسوی تاریخ سری آ شد که مقابل لاتسیو در استادیوم خانگی این تیم بیش از یک گل در یک دیدار به ثمر می‌رساند. پیش‌تر تنها پل پوگبا (2 گل در نوامبر 2014) و تیری آنری (2 گل در آوریل 1999)، هر 2 با پیراهن یوونتوس موفق به ثبت چنین آماری شده بودند.

ساویچ 3 رقمی

بیانکوچلستی که نگه داشتن حداقل امتیاز در خانه را مدیون گل ثانیه پایانی سرگی میلینکویچ ساویچ باتجربه بودند در این دیدار، شکسته شدن رکورد بهترین گلزن خارجی تاریخ لاتسیو در سری آ به دستان این بازیکن را دیدند. او با به ثمر رساندن پنجاه‌وپنجمین گل خود در پیراهن لاتسیو و با گذر از میروسلاو کلوزه (54) تبدیل به بهترین گلزن خارجی باشگاه لاتسیو شد.

گروه نرم افزاری ماهور

همچنین از فصل 16-2015 ساویچ سومین بازیکن تاریخ سری آ است که در پست هافبک به میدان می‌رود و روی بیش از صد گل تیمش در این مسابقات تاثیر مستقیم گذاشته است. او تا به حال 45 پاس گل ارسال کرده و 55 گل زده و به‌ عنوان سومین نفر در تاریخ یک دهه‌ای سری آ پس از پاپو گومز (103) و یوسیپ ایلیچیچ (107) به مرز تاثیر 3 رقمی روی گل‌های تیمش رسید.

آنها شایستگی کسب سهمیه را دارند؟

میلان بازنده بزرگ این هفته بود و شاگردان پیولی پس از شکست مفتضحانه‌ مقابل اینتر در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، می‌توانستند با شکست دادن اسپتزیای در منطقه سقوط خود را تا یک قدمی بازگشت به جمع 4 تیم بالای جدول برسانند اما از انجام این هدف عاجز ماندند. آنها حالا که اختلاف امتیازشان با لاتسیو در رتبه چهارم به 4 رسید با از دست دادن تنها 2 امتیاز دیگر رسماً شانس نایب قهرمانی را از دست خواهند داد و بعید نیست دستشان از رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان اروپای فصل آینده هم کوتاه بماند.

در این دیدار خط دفاعی پریشان میلان همچون خط تهاجمی توانی برای مقابله نداشت و سالواتوره اسپوزیتو بار دیگر از روی ضربه کاشته گلزنی کرد. از فصل 20-2019 تاکنون، او 8 گل از روی ضربات کاشته به ثمر رسانده است. در 4 فصل اخیر و در جمع بازیکنان حاضر در سطح اول فوتبال اروپا تنها لئو مسی (10) و جیمز وارد پروس (13) عملکرد بهتری از اسپوزیتو در به تور چسباندن ضربات ایستگاهی داشته‌اند.

افعی دوباره جان گرفته

در دیگر دیدار هفته، اینتر پس از نمایشی خیره‌کننده ساسولو را با 4 گل از سن‌سیرو بدرقه کرد و درحالی که لوکاکو، زدن 2 گل در این دیدار را تجربه کرد، اینتر به لطف تساوی لاتسیو به رتبه سوم جدول رسید و حاشیه امنش در منطقه کسب سهمیه فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا 5 امتیازی شد؛ هرچند آنها شانس صعود به رتبه دوم تا پایان ماه مارس را بدون توجه به عملکردشان در زمین مسابقه هم خواهند داشت.

اینزاگی افکت!

از فوریه تا به حال، هیچ بازیکنی بیش از لوکاکو موفق نشده در چارچوب بازی‌های سری آ روی گل‌های تیمش تاثیر مستقیم بگذارد و مهاجم دوباره بیدار شده بلژیکی که 6 گل زده و 4 پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش در سری آ ارسال کرده. حالا او با لائوتارو و ویکتور اوسیمن با تاثیر مستقیم روی 10 گل، آماری برابر دارد.

همچنین از آوریل به بعد اینتر که جان دوباره‌ای با سیمونه اینزاگی به کالبدش وارد شده، بیش از هر تیم دیگری در سری آ موفق به کسب امتیاز شده. نراتزوری هفتمین پیروزی متوالی‌شان در تمامی رقابت‌ها را به دست آوردند و با پیروزی مقابل ساسولو به شانزدهمین امتیازشان از ماه آوریل تا به حال دست پیدا کردند؛ عملکردی که تیم را شانس نخست کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا پس از ناپولی کرده و همچنین شاگردان اینزاگی در این مدت بیش از هر تیم ایتالیایی دیگر موفق به گلزنی شده‌اند (19).

قهرمانِ بی‌انگیزه

ناپولی در خانه مونزا موفق به کسب امتیاز نشد. قهرمان فصل جاری مسابقات با 2 گل بازی را واگذار کرد تا شانس قهرمانی با امتیازات بیش از 92 را از دست بدهد. در این فصل از مسابقات، تنها لاتسیو بیشتر از مونزا گلزنان متفاوت با حداقل 5 گل در مسابقات داشته و تیم تازه راه یافته به سری آ که این فصل شانس ایستادن در رتبه هشتم بالاتر از فیورنتینا را هم خواهد داشت، 4 بازیکن با حداقل 5 گل زده در سری آ به فوتبال ایتالیا معرفی کرده است.

همه امید رم به لیگ اروپا

در دیگر دیدار، رم باز هم از تجربه پیروزی عاجز ماند و شاگردان آقای خاص که در 5 بازی اخیر سری آ موفق به کسب امتیازات لازم نشده‌اند، تنها از راه قهرمانی در لیگ اروپا شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را خواهند داشت و فاصله‌شان تا جمع 4 تیم بالای جدول به بیش از 6 امتیاز رسیده است.

ترکیب ابتدایی انتخابی جالوروسی مقابل بولونیا با میانگین سنی 25 سال و 34 روز سن جوان‌ترین ترکیب انتخاب شده توسط ژوزه مورینیو در طول دوران حرفه‌ای مربی‌گری‌اش در سری آ بود و نشان داد مرد پرتغالی تا چه حد تمرکزش را برای پیشروی در لیگ اروپا و رسیدن به قهرمانی در این مسابقات نگه داشته است. رم به نظر دیگر امیدی به کسب سهمیه از مسیر سری آ ندارد و امیدوار است با گذر از لورکوزن به فینال لیگ اروپا راه یافته و سپس قهرمانی قاره‌ای را با غلبه بر یوونتوس یا سویا برای دومین فصل متوالی در پایتخت جشن بگیرد.

یوونتوس را فراموش کنید

در آخرین دیدارِ تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایتالیا، یوونتوس با 2 گل کرمونزه را بدرقه کرد و درحالی که احتمالاً شاهد سقوط این تیم از سری آ پس از سامپدوریا خواهیم بود، مثلث لچه، هلاس‌ورونا و اسپتزیا برای بقا تا روز پایانی تلاش خواهند کرد. در این دیدار پل پوگبا پس از 7 سال برای نخستین بار در ترکیب یوونتوس از ابتدا به میدان رفت. شاگردان الگری به لطف گلزنی فاجولی و برمر در رتبه دوم جدول جایگاهشان را تثبیت کردند و تنها یک امتیاز تا کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا فاصله خواهند داشت.

پوگبا آخرین بار 14 مه 2016 در جریان پیروزی 5 بر صفر یوونتوس مقابل سامپدوریا به عنوان یکی از بازیکنان ترکیب اصلی با پیراهن بیانکونری راهی میدان شده بود و حالا پس از 7 سال بار دیگر یک بازی سری آ را از ابتدا آغاز کرد. همچنین نیکولو فاجولی یکی از 2 هافبک جوان فصل جاری سری آ است که پس از سال 2000 به دنیا آمده و علاوه بر به ثمر رساندن 3 گل، تعداد پاس گل‌هایش در فصل جاری سری آ را به عدد 3 رسانده است.

بلاتکلیف!

گلیسون برمر هم که پنجمین گل فصلش را برای یوونتوس به ثمر رساند، گلزن‌ترین مدافع فصل جاری در میان بازیکنان حاضر در تیم‌های ایتالیایی از چارچوب تمامی مسابقات بوده و 4 گل را در سری آ به ثمر رسانده است.احتمال کسر 9 امتیاز از یوونتوس تا پایان ماه، بسیار بالاست و شاگردان الگری برای قطعی کردن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا محکوم به کسب پیروزی مقابل میلان در هفته آینده و همچنین کسب حداقل 4 امتیاز از 2 دیدار دیگر تا پایان فصل خواهند بود. اگر 9 امتیاز از یوونتوس کسر شود، آنها به رتبه پنجم جدول سقوط خواهند کرد و میلان جایشان را در منطقه کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا می‌گیرد.

62 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا