آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

سوپرجام انگلیس به روایت آمار؛ شلیک دیرهنگام و کاری توپچی‌ها

آرتتا هر ۷ فینال خود با آرسنال را با پیروزی به پایان رسانده.

نخستین مسابقه فصل جدید سطح اول فوتبال اروپا با برتری شیرین آرسنال در سوپر جام انگلیس همراه شد. قهرمانی منچستر سیتی در لیگ و جام حذفی باعث شد سوپر جام بین تیم قهرمان و نایب قهرمان لیگ برگزار شود و گواردیولا ۲ ماه بعد از کسب دهمین سه‌گانه اروپایی تاریخ فوتبال، نخستین جام فصل جدید را از دست داد. منچستر سیتی فصل گذشته را نیز با شکست مقابل لیورپول در سوپر جام آغاز کرد اما گواردیولا در نهایت به شیرین‌ترین شکل ممکن تاریخ باشگاه تحت هدایتش را از نو نوشت. حالا که فصل جدید نیز با تکرار مجدد همین قصه آغاز شده باید دید منچستر سیتی در راه دفاع از افتخارات بزرگ فصل گذشته چگونه قدم خواهد برداشت. هرچه قدر شور و شوق هواداران برای آغاز فصل فوتبال به اوج رسیده بود، داخل زمین انتظارات برآورده نشد. بازی با موقعیت‌های نسبتاً کمی دنبال شد تا اینکه کول پالمر در دقیقه ۷۷ منچستر سیتی را پیش انداخت. وقتی تور دروازه رمزدیل با شلیک دیدنی او به لرزه در آمد، تنها ۱۳ دقیقه تا پایان وقت قانونی باقی مانده بود اما آرسنال ۲۴ دقیقه بعد، در حالی که گواردیولا برای شنیدن سوت پایان مسابقه لحظه‌شماری می‌کرد کار را به برابری کشید تا توپچی‌ها فصل را با فتح سوپر جام آغاز کنند.

 

۵ قهرمانی متوالی

آرسنال به رکورد بی‌نظیر قهرمانی در هر ۵ سوپر جام اخیر خود رسید. توپچی‌ها در یک دهه گذشته هرگز به قهرمانی لیگ دست نیافته‌اند اما در ۵ حضور در سوپر جام، نیمی از سپرهای قهرمانی «کامیونیتی شیلد» در ۱۰ سال گذشته را کسب کرده‌اند. آرسنال در سوپر جام ۲۰۱۴ و ۲۰۲۳ مقابل منچستر سیتی، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ مقابل چلسی و در سال ۲۰۲۰ در برابر لیورپول جام پیش‌فصل را به دست آورد.

 

تکرار تاریخ

منچستر سیتی در شرایطی بعد از کسب سه‌گانه اروپایی در نخستین مسابقه این فصل مقابل آرسنال بازنده شد که ۲۴ سال پیش و بعد از ثبت نخستین سه‌گانه اروپایی تاریخ فوتبال انگلیس نیز اتفاق مشابهی رخ داده بود. شاگردان الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بعد از قهرمانی در رقابت‌های فصل ۹۹-۱۹۹۸ لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا، در دیدار سوپر جام سال ۱۹۹۹ با نتیجه ۲ بر یک مقابل آرسنال تن به شکست داده بودند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

گلزن جوان 

کول پالمر با ۲۱ سال ‌و ۹۲ روز سن به جوان‌ترین گلزن سوپر جام انگلیس در ۱۸ سال گذشته تبدیل شد. ‌ رکورد اصلی در اختیار سسک فابرگاس است که با ۱۸ سال و ۹۵ روز سن در سوپر جام ۲۰۰۵ مقابل چلسی گلزنی کرد.

 

رکورد صددرصدی آرتتا

میکل آرتتا تا کنون به عنوان بازیکن و سرمربی آرسنال در ۷ فینال مختلف حضور داشته که در هر ۷ مورد به قهرمانی رسیده. این سومین قهرمانی او روی نیمکت آرسنال بعد از فصل ۲۰-۲۰۱۹ جام حذفی انگلیس و سوپر جام تابستان بعد از آن بود.

نخستین تساوی بعد از ۱۷ مسابقه

هیچ یک از ۱۷ مسابقه رودرروی پیشین ۲ تیم آرسنال و منچستر سیتی با نتیجه تساوی به اتمام نرسیده بود. آخرین تساوی این ۲ تیم به دیدار برگشت فصل ۱۷-۲۰۱۶ لیگ برتر برمی‌گشت که با گلزنی والکات، موستافی، سانه و آگوئرو نتیجه ۲ بر ۲ ثبت شده‌بود. در ۱۷ مسابقه متوالی ۲ تیم در ۶ سال گذشته، آرسنال ۲ بار و منچستر سیتی ۱۵ بار به پیروزی رسیده بودند. ضمن اینکه در ۸ سال گذشته و در ۲۲ مسابقه پیشین ۲ تیم، آرسنال تنها یک بار موفق به ثبت کلین شیت شده.

 

آغاز و پایان با جام

دکلان رایس، هافبک ملی‌پوش انگلیس و برترین بازیکن هر ۲ فصل گذشته وست هام دوران حضور خود در آرسنال را با جام آغاز کرد. یورین تیمبر و کای هاورتز نیز در این تجربه سهیم بودند اما رایس رکورد جذاب ۲ جام در ۲ مسابقه اخیر را به نام خود ثبت کرده. او که دوران حضور خود در جمع چکش‌ها را با قهرمانی در رقابت‌های فصل ۲۳-۲۰۲۲ لیگ کنفرانس اروپا به پایان برده بود سال‌های حضورش در شمال لندن را هم با قهرمانی سوپر جام آغاز کرد.

 

رکورد بد گواردیولا

پپ گواردیولا در تمام دوران حضور خود روی نیمکت منچستر سیتی تنها در ۴ مسابقه فینال شکست خورده که از این تعداد ۳ مورد در سوپر جام انگلیس رقم خورده. مردی که بزرگترین جام‌ها را فتح می‌کند با قهرمانی در جام تک مسابقه‌ای پیش‌فصل مشکل دارد. گواردیولا ۳ بار در سوپر جام مغلوب لستر سیتی، لیورپول و آرسنال شده. دیگر فینال ناکام سرمربی سابق بارسلونا فینال فصل ۲۱-۲۰۲۰ لیگ قهرمانان اروپا بود که با گلزنی کای هاورتز، اردوی پپ در پورتو پریشان شد.

 

کوین کارساز 

کوین دبروینه، ستاره بلژیکی منچستر سیتی که در مسابقات اخیر عملکرد دلچسبی در مقابل توپچی‌ها به جا گذاشته بود با کوبیدن ضربه پنالتی خود به تیر دروازه رمسدیل، آرسنال را در رسیدن به قهرمانی سوپر جام راهبری کرد. دبروینه روی ۶ گل از ۸ گل اخیر تیمش در مقابل آرسنال اثر گذاشته. او ۳ گل و ۳ پاس گل در مسابقات اخیر خود مقابل توپچی‌ها به ثبت رسانده است. آماری که با دادن پاس منجر به گل پالمر تکمیل شد.

 

خاموشی ستاره

ارلینگ هالند، برترین گلزن فصل گذشته لیگ برتر انگلیس و تنها رقیب لیونل مسی در راه کسب توپ طلای سال ۲۰۲۳ فوتبال جهان یک شب کاملاً آرام و کم‌خطر را پشت سر گذاشت. هالند ۶۴ دقیقه در زمین حضور داشت و در این مدت تنها ۶ پاس سالم به نام خود ثبت کرد. او تنها ۱۳ بار موفق به لمس توپ شد و در نیمی از جنگ‌های یک به یکش شکست خورد. او در حالی جای خود را به پالمر، زننده تک گل تیمش داد که آمار صفر شوت، صفر دریبل موفق و صفر موقعیت ایجاد شده را از خود به جا گذاشته بود.

۲ گام تا قله

آرسنال نهمین سوپر جام خود در دوران لیگ برتر را کسب کرد. مطابق انتظار، منچستر یونایتد با ۱۱ قهرمانی رکورددار است و لیورپول و منچستر سیتی با ۶ قهرمانی در رده سوم قرار دارند.

 

طلسم ومبلی برای کواچیچ

ناکامی‌های هافبک تیم ملی کرواسی در فینال‌های ورزشگاه ومبلی با وجود خروج از چلسی همچنان ادامه دارد. او تا کنون در ۵ مسابقه فینال در ورزشگاه ومبلی حضور داشته و هر ۵ بار با شکست از بازی خارج شده. روندی که در فینال لیگ کاپ ۲۰۱۹ آغاز شد و با شکست در جام حذفی سال بعد مقابل آرسنال و باخت در هر ۲ جام حذفی داخلی فصل ۲۲-۲۰۲۱ مقابل لیورپول در ضربات پنالتی ادامه یافت. کواچیچ حالا با شکست در این بازی مقابل آرسنال پنجمین مدال نقره را از ومبلی به سوغات می‌برد.

51 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا