آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

سوپرجام ۲۰۲۳ فوتبال اروپا به روایت آمار؛ رکوردشکنی گواردیولا در آتن

منچسترسیتی با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل سویا فاتح سوپر جام اروپا شد.

سوپر جام ۲۰۲۳ یوفا با برتری شیرین منچستر سیتی به اتمام رسید تا برنده سه‌گانه اروپایی فصل ۲۳-۲۰۲۲، بعد از ناکامی در فتح سوپر جام انگلیس، چهارمین جام سال را به دست آورد. با وجود سیطره منچسترسیتی روی جریان بازی در دقایق ابتدایی، یوسف النصیری در نیمه نخست سویا را پیش انداخت اما جشن و سرور آندلسی‌های فاتح رقابت‌های فصل گذشته لیگ اروپا تا انتهای مسابقه دوام پیدا نکرد و کول پالمر، ستاره جوان منچستر سیتی، درست مانند مسابقه هفته گذشته مقابل آرسنال در سوپر جام داخلی، موفق به گلزنی شد تا سیتیزن‌ها کار را به تساوی بکشند. دومین جام فصل جدید هم به ضربات پنالتی کشید اما سرنوشت تیم گواردیولا این بار متفاوت بود. ماراتن پنالتی‌ها با واکنش‌های ناموفق سنگربانان ۲ تیم ادامه داشت، تا جایی که نمانیا گودلی، مدافع صربستانی سویا، با کوبیدن پنجمین پنالتی تیمش به تیر افقی دروازه ادرسون، نتیجه مسابقه و قهرمانی شیرین سیتیزن‌ها را قطعی کرد. این نخستین قهرمانی تاریخ منچسترسیتی در سوپر جام اروپا بود که ۲ ماه بعد از نخستین قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا به دست آمد.

 

رکورد فوق‌العاده گواردیولا

پپ گواردیولا به نخستین سرمربی تاریخ فوتبال جهان تبدیل شد که روی نیمکت ۳ تیم مختلف فتح سوپر جام اروپا را جشن می‌گیرد. او بلا فاصله بعد از قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، همراه بارسا فاتح سوپر جام شد و بعد از خروج از کاتالونیا در نخستین مسابقه اروپایی‌اش به همراه بایرن مونیخ، شاگردان مورینیو در چلسی را در سوپرجام ۲۰۱۳ فوتبال اروپا شکست داد. او حالا با قهرمانی در آتن چهارمین سوپر جام اروپایی خود را روی نیمکت سومین باشگاه متفاوت به دست آورد. گواردیولا از نظر تعداد قهرمانی سوپر جام به رکورد ۴ بار کسب کردن این جام رسید؛ برابر با کارلو آنچلوتی و بیشتر از هر سرمربی دیگر در تاریخ فوتبال اروپا. کارلتو و گواردیولا هریک ۴ بار در سوپر جام حاضر بوده‌اند و هر ۴ بار جام قهرمانی را به خانه برده‌اند.

 

عادت به پنالتی

از ۱۱ دوره اخیر سوپر جام اروپا، تکلیف نتیجه ۸ مورد در ۹۰ دقیقه قانونی مشخص نشده و بازی امشب چهارمین دوره‌ای بود که شاهد نواخته شدن ضربات پنالتی آخر مسابقه برای تعیین برنده شد. جالب اینجاست که نتیجه هیچ یک از ۳۸ دوره قبل از سال ۲۰۱۳ در ضربات پنالتی مشخص نشده بود.

گروه نرم افزاری ماهور

 

گلزن جوان

کول پالمر با ۲۱ سال و ۱۰۲ روز سن به دومین بازیکن جوان تاریخ تبدیل شد که موفق به گلزنی در مسابقه سوپر جام اروپا می‌شود. از زمان ثبت رسمی آمار سن بازیکنان، مارکو آسنسیو با گلزنی در سوپر جام ۲۰۱۶ فوتبال اروپا با ۲۰ سال و ۲۰۱ روز سن رکورددار است و پالمر در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

 

رکورد ۲دهه‌ای پالمر

کول پالمر به نخستین بازیکن ۲۲ سال اخیر فوتبال انگلیس تبدیل شد که در ابتدای یک فصل هم در سوپر جام انگلیس و هم در سوپر جام اروپا موفق به گلزنی می‌شود. آخرین بار مایکل اوون در سال ۲۰۰۱ موفق به گلزنی در هر ۲ این مسابقات شده بود.

راهی که این بار به سرعت طی شد

دست‌یابی کول پالمر به دومین گل در سومین مسابقه‌اش در فصل جدید فوتبال اروپا در حالی است که او در طول فصل گذشته در مجموع ۲۵ مسابقه تنها یک بار موفق به گلزنی شده بود. بال راست انگلیسی روز به روز شایستگی خود برای جانشینی ریاض محرز را اثبات می‌کند.

 

سلطه قاطع منچستر سیتی

سویا در شرایطی برای ۳۸ دقیقه از حریف قدرتمند خود پیش افتاد که آمار مسابقه، سلطه کامل منچسترسیتی را نشان می‌دهد. مالکیت توپ منچستر سیتی از مرز ۷۴ درصد عبور کرد و تعداد پاس‌های صحیح بازیکنان این تیم (۵۹۲) از ۳ برابر تعداد پاس‌های حریف (۱۸۰) بیشتر بود. آمار کرنرها برتری ۸ بر صفر تیم گواردیولا را نشان می‌دهد و تعداد شوت‌های آبی پوشان (۲۳) ۳ برابر مجموع شوت‌های بازیکنان سویا (۸) بود.

 

برترین گلزن لالیگا

یوسف النصیری هجدهمین گل خود در سال تقویمی ۲۰۲۳ را برای سویا به ثمر رساند. این عدد، او را به گلزن‌ترین بازیکن شاغل در لالیگا در سال میلادی جدید تبدیل می‌کند. روبرت لواندوفسکی با به ثمر رساندن ۱۵ گل در سال ۲۰۲۳، پشت سر بازیکن مراکشی در رده دوم قرار دارد.

 

سلطه فاتحان لیگ قهرمانان

در ۱۱ سال گذشته، ۱۰ بار تیمی که قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده بود با پیروزی مقابل قهرمان لیگ اروپا، سوپر جام اروپا را به صفحه افتخارات خود اضافه کرده است. تنها مورد استثنا سوپر جام ۲۰۱۸ یوفا بود که در روز ثبت ۲ گله دیگو کاستا، اتلتیکو مادرید به عنوان فاتح لیگ اروپا در وقت‌های اضافی با نتیجه ۴ بر ۲ از سد رئال مادرید گذشت.

 

ششمین قهرمان انگلیسی

این نخستین قهرمانی منچستر سیتی در سوپر جام اروپا بود و سیتیزن‌ها را به ششمین قهرمان انگلیسی جام پیش‌فصل یوفا تبدیل کرد. پیش از این تیم، لیورپول (۴ بار)، چلسی (۲ بار)، منچستر یونایتد، استون ویلا و ناتینگام فارست، قهرمانی در سوپر جام اروپا را تجربه کرده بودند.

 

عبور لیگ برتر از سری آ

قهرمانی منچستر سیتی در سوپر جام ۲۰۲۳ دهمین قهرمانی نمایندگان لیگ برتر در این رقابت‌ها بود. قهرمانی سیتی، آمار افتخارات تیم‌های انگلیسی را از تعداد قهرمانی تیم‌های ایتالیایی (۹) فراتر برد. نمایندگان لالیگا با ۱۶ بار قهرمانی در سوپر جام همچنان صدرنشین این فهرست هستند.

ششمین شکست سویا

سرخ و سفیدهای آندلس تاکنون ۷ بار در مسابقه سوپر جام اروپا حضور پیدا کرده‌اند. اولین مورد با کسب برتری ۳ بر صفر مقابل بارسلونا در موناکو و قهرمانی به پایان رسید اما سویا در هر ۶ دوره بعدی سوپر جام متحمل شکست شده است.

 

پیوند پنالتی‌ و باشگاه‌های انگلیسی

تا کنون ۴ دوره از مسابقات سوپر جام اروپا به ضربات پنالتی کشیده شده. در هر ۴ دوره حداقل یکی از ۲ طرف بازی انگلیسی بوده‌اند. جز مسابقه سال ۲۰۱۳ بین بایرن مونیخ و چلسی، هر ۳ جام بعدی با پیروزی نماینده انگلیس به پایان رسیده.

 

روند یک در میان انگلیسی‌ها

در ۶ دوره گذشته سوپر جام اروپا، تیم‌های انگلیسی به شکل یک در میان به قهرمانی دست یافته‌اند. این روند با قهرمانی لیورپول در سوپر جام ۲۰۱۹ یوفا آغاز شد و با قهرمانی چلسی و منچسترسیتی در سوپر جام ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا