آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

شب داغ لیگ قهرمانان اروپا؛ یاد باد آن روزگاران!

شب دوم هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان، یک بازی خاص را در خود دارد.

فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ‌ قهرمانان اروپا از روز سه‌شنبه شروع شده‌ و امشب در مهم‌ترین مسابقه دور اول مرحله گروهی، بایرن‌مونیخ در خانه و در استادیوم آلیانتس‌آرنا میزبان منچستریونایتد خواهد بود. این دیدار کلاسیک و همیشه جذاب از ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت ایران برگزار می‌شود و پرافتخارترین تیم‌های آلمان و انگلیس در شرایطی به‌مصاف هم می‌روند که در روزهای اخیر عملکرد پرفراز و نشیبی داشته‌اند. بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد شانس اول صعود از گروه نخست محسوب می‌شوند و پیروز این مسابقه می‌تواند مسیر صدرنشینی خود را هموارتر کند.

 

در دیگر مسابقه این گروه از ساعت ۲۰:۱۵ چهارشنبه گالاتاسرای در ترکیه پذیرای تیم کپنهاگن دانمارک خواهد بود و تیم ترکیه‌ای در هفته دوم میهمان شیاطین سرخ است. امشب مسابقات دیگری هم از این رقابت‌ها برگزار می‌شود و در سایر دیدارهای مهم رئال‌مادرید میزبان یونیون‌برلین آلمان خواهد بود و رئال‌سوسیداد در خانه به‌مصاف اینتر می‌رود تا 2 تیم کم‌تجربه‌تر رقابت‌ها شروعی سخت و دشوار داشته‌ باشند.

 

با اعلام یوفا نبرد بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد را «گلن نیبرگ» قضاوت خواهد کرد. این داور که ۳۴ سال سن دارد متولد کشور سوئد است و در فصل گذشته لیگ قهرمانان ۲ مسابقه را در مراحل گروهی قضاوت کرد. مونیخی‌ها برخلاف رقیب خود در سال‌های اخیر عملکرد بی‌نظیری در مرحله گروهی داشته‌اند و طی 2 فصل اخیر توانسته‌اند از ۳۶ امتیاز ممکن مرحله گروهی همه امتیازات را کسب کنند و رکورد صددرصد پیروزی در 2 فصل اخیر مرحله گروهی لیگ قهرمانان داشته‌اند! منچستری‌ها بعد از یک فصل غیبت به مهم‌ترین رقابت‌های باشگاهی اروپا برگشته‌اند و امیدوارند برخلاف عملکردشان در لیگ، شروعی خوب و امیدوارکننده در لیگ‌قهرمانان داشته‌باشند و برای رسیدن‌ به این مهم باید از سد بلند شاگردان توماس توخل عبور کنند.

گروه نرم افزاری ماهور

 

مونیخی‌ها به‌ دنبال تداوم بلندپروازی

شاگردان توماس توخل در فصل جدید بوندس‌لیگا عملکرد خوبی داشته‌اند و همراه بایرلورکوزن، بورسیادورتموند و اینتراخت‌فرانکفورت تنها تیم‌های بدون شکست فصل جدید هستند. آن‌ها در هفته اول و در مسابقه افتتاحیه با درخشش هری کین و لروی سانه مقابل وردربرمن به برتری قاطع 4 بر صفر رسیدند و در هفته دوم در خانه خود برابر آگزبورگ 3 بریک پیروز شدند. مسابقات سخت قرمزها از هفته سوم شروع شد. مقابل مونشن‌گلادباخ درخشش یوشوا کیمیش باعث پیروزی 2 بریک شد و این مسابقه آخرین برد شاگردان توخل قبل‌ از رویارویی با منچستریونایتد بود. در هفته چهارم بایرن‌مونیخ در خانه مقابل تیم آماده بایرلورکوزن قرار گرفت. درشرایطی که مونیخی‌ها تا آخرین ثانیه‌ها پیش بودند، خطای پنالتی آلفونسو دیویس باعث‌ شد کار به تساوی کشیده شود و تیم سخت‌کوش ژابی آلونسو ترمز بایرن‌مونیخ را کشید. با تساوی بایرن‌مونیخ و بایرلورکوزن این 2 تیم تنها تیم‌های ۱۰ امتیازی تا پایان هفته چهارم بوندس‌لیگا هستند.

 

بایرنی‌ها در فصل جدید بدندس‌لیگا با ۱۱ گل‌زده صاحب چهارمین خط حمله گلزن هستند و با ۴ گل‌خورده بعد از اینتراخت فرانکفورت بهترین خط دفاعی را در اختیار دارند و این درحالی است که فقط در یک مسابقه لیگ توانسته‌اند دروازه خود را بسته نگه‌ دارند. 2 ستاره مونیخی‌ها نقش پررنگی در موفقیت هجومی این تیم تا به این‌ جای کار داشته‌اند و روی هم توانسته‌اند ۷ گل از ۱۱ گل بایرنی‌ها در فصل جدید لیگ را به‌ ثمر برسانند. هری کین با ۴ گل‌زده و لروی سانه با ۳ گل بهترین گلزنان بایرن‌مونیخ در لیگ هستند و در نبرد با شیاطین سرخ هم امید اول گلزنی محسوب می‌شوند. آلفونسو دیویس با ارسال ۳ پاس‌گل بهترین عملکرد را در این زمینه برای بایرن‌مونیخ در فصل جاری بوندس‌لیگا داشته‌ است. قرمزها بعد از رویارویی با تیم منچستریونایتد به‌ مصاف بوخوم می‌روند و بعد از آن در جام‌ حذفی مقابل تیم پروسن‌مونستر (تیم حاضر در سطح سوم بوندس‌لیگا) قرار می‌گیرند و سپس در دیداری حساس و سخت مهمان لایپزیش خواهند بود.

بایرن‌مونیخ در فصل‌های گذشته در مراحل گروهی لیگ قهرمانان عملکرد بسیار درخشان و فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و امسال هم برای ادامه این روند کار چندان سختی نخواهند داشت. در شیوه جدید لیگ‌قهرمانان فقط ۸ تیم توانسته‌اند حداقل یک‌بار تمام امتیازات مرحله گروهی را کسب کنند. رئال‌مادرید ۲ دوره توانسته‌ مرحله گروهی را با ۱۸ امتیاز به‌اتمام برساند و رکورددار در این زمینه مونیخی‌ها با ۳ دوره هستند. فصل‌های ۲۰-۲۰۱۹، ۲۲-۲۰۲۱ و ۲۳-۲۰۲۲ سال‌هایی هستند که بایرن‌مونیخ مرحله گروهی را با تمام امتیازات به پایان رساند و آن‌ها تنها تیمی هستند که بعد از اتمام مرحله گروهی با حداکثر امتیاز توانسته‌اند درنهایت جام را هم بالای سر ببرند. آخرین شکست بایرن‌نونیخ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به فصل ۱۸-۲۰۱۷ بر می‌گردد که مقابل پاری‌سن‌ژرمن ۰-۳ مغلوب شدند.

 

تن‌هاخ به‌ دنبال جبران عملکرد ضعیف لیگ

در فصل جدید لیگ‌برتر انگلیس بیشتر تیم‌های مطرح و قدرتمند شروع خوب و درخشانی داشتند اما شیاطین سرخ نتوانستند بدرخشند و حالا همراه چلسی در نیمه پایین جدول حاضر هستند. آن‌ها در هفته اول در برابر ولورهمپتون به برد خفیف یک بر صفر رسیدند و در اولین مبارزه جدی خود در فصل جدید در هفته دوم مغلوب تاتنهام شدند. دومین پیروزی منچستری‌ها در هفته سوم مقابل ناتینگام‌فارست کسب شد و بعد از آن 2 شکست مشابه 3 بریک مقابل آرسنال و برایتون حاصل کار شاگردان تن‌هاخ بود تا قرمزهای شهر منچستر مقابل بزرگان در فصل ۲۴-۲۰۲۳ بازنده مطلق باشند! کسب ۶ امتیاز باعث شده‌ در لیگ بالاتر از چلسی، بورنموث و ولورهمپتون در رده سیزدهم قرار بگیرند و با تفاضل گل (۴-) فقط 5 تیم عملکرد بدتری نسبت‌ به آن‌ها داشته‌اند. دروازه منچستری‌ها در فصل جدید ۱۰ بار باز شده‌ و فقط 2 تیم ولورهمپتون و برنلی آمار ضعیف‌تری در مقایسه‌ با منچستریونایتد دارند.

 

تقابل منچستریونایتد با قدرتمندترین تیم آلمان علاوه‌بر حساسیت‌های همیشگی و اهمیت در راه صعود، می‌تواند ادامه مسیر شیاطین سرخ را هموار کند و روحیه بسیاری به این تیم پرحاشیه تزریق کند. بعد از نبرد با بایرن، منچستری‌ها تا هفته‌ها مسابقات نسبتاً راحت‌تری خواهندداشت و می‌توانند از این فرصت برای برگشت به فرم ایده‌آل و مطلوب خود استفاده کنند. آن‌ها در هفته ششم لیگ میهمان برنلی تازه صعودکرده خواهند بود و سپس در 2 مسابقه متوالی جام‌اتحادیه و لیگ مقابل کریستال‌پالاس قرار می‌گیرند. حریفان بعدی تیم قرمزپوش شهر منچستر گالاتاسرای ترکیه در لیگ‌قهرمانان و برنتفورد و شفیلدیونایتد در لیگ خواهند بود و بعد از آن مسابقات سخت‌تر یونایتدی‌ها شروع می‌شود. در دور سوم گروهی لیگ قهرمانان در خانه میزبان کپنهاگن دانمارک خواهند بود و سپس در دربی شهر منچستر مقابل تیم آماده و بی‌رحم منچسترسیتی پپ گواردیولا قرار می‌گیرند. تابستان شلوغ منچستریونایتد و فعالیت‌های نقل و انتقالاتی این تیم همچنان جواب نداده‌ و خریدهای گران‌قیمت این تیم تاکنون چندان مفید نبوده‌اند. در نقل و انتقالات، آندره اونانا با ۵۲.۵ میلیون یورو از اینتر به منچستر آمد و میسون مانت، راسموس هویلوند، سرخیو رگیلون و سفیان آمرابط دیگر خریدهای مهم شیاطین سرخ بودند. داوید دخیا، الکس تلس، مارسل زابیتسر و میسون گرینوود شاخص‌ترین چهره‌های جداشده از جمع منچستری‌ها بودند و درمجموع در این پنجره ۲۰۶.۷ میلیون یورو خرج خرید ستاره‌های مدنظر خود کردند و فقط ۵۵.۳۴ میلیون یورو از فروش نفرات خود درآمد داشتند.

منچستریونایتد بعد از یک دوره غیبت دوباره به لیگ‌قهرمانان برگشته‌ و عملکرد آن‌ها در مرحله گروهی در 3 فصل آخری که در رقابت‌ها حاضر بودند، بسیار پرفراز و فرود بود و در 3 جایگاه مختلف، مرحله گروهی را به‌اتمام رساندند. در فصل ۲۲-۲۰۲۱ که آخرین سال حضورشان در لیگ قهرمانان بود، توانستند بالاتر از ویارئال و آتالانتا صدرنشین شوند و در یک‌هشتم حذف شدند. فصل قبل‌ از آن، بعد از پاری‌سن‌ژرمن و لایپزیش سوم شدند و بعد از راهیابی به لیگ‌ اروپا تا فینال پیش‌روی کردند و فصل ۱۹-۲۰۱۸ هم بعد از یوونتوس در جایگاه دوم قرار گرفتند و در یک‌چهارم مقابل بارسلونا حذف شدند. آخرین قهرمانی منچستریونایتد در لیگ‌قهرمانان به ۰۸-۲۰۰۷ باز می‌گردد و در فصل ۱۷-۲۰۱۶ با قهرمانی در لیگ‌اروپا آخرین جام اروپایی خود را به‌دست آوردند. با ادامه این روند آن‌ها امسال هم شانس چندانی برای موفقیت اروپایی نخواهند داشت. شکست در ۳ مسابقه و فقط ۲ برد حاصل کار شیاطین سرخ در ۵ مسابقه آخر تمام رقابت‌ها بوده‌ و نتایج ضعیف در اروپا می‌تواند حاشیه امن اریک تن‌هاخ را هم به‌ خطر اندازد.

54 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا