آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

فوتبال مدرن و بازیکنان آسیب‌دیده‌اش؛ بعضی‌ها مصدوم‌تر هستند!

بررسی شرایط استاندارد بازیکنان و داده‌های فیف‌پرو از بازیکنانی که بیشترین بازی را انجام داده‌اند، نکات جالب توجهی در پی دارد‌.

فوتبال مدرن تبدیل به یک تجارت بسیار عظیم شده و حجم پول و درآمدی را تجربه می‌کند که شاید کمتر تجارتی در جهان چنین میزان سودی را بتواند تجربه کند. شاید تنها چند شرکت بزرگ و نامدار باشند که شرایط جذاب‌تری از نظر سوددهی داشته باشند. این تجارت بزرگ اما برای زنده ماندن و پول بیشتر نیاز به یک چیز دارد و آن بازی‌های بیشتر است! بازی‌های بیشتر باعث شده تا بسیاری از بازیکنان تیم‌های بزرگ دچار مصدومیت‌های طولانی شوند اما با انتشار آمار اتحادیه بازیکنان فوتبال، اتفاقی رخ داد که تمام مصدومیت‌ها زیر سوال رفت. بازیکنانی در سطح اول فوتبال جهان نزدیک یا بیش از 70 بازی در سال انجام می‌دهند!

 

اتحادیه بازیکنان فوتبال اما شرایط استثنائی را مد نظر قرار نمی‌دهد و کارشناسان در این باره نظرات مختلفی از شرایط موجود دارند.

 

شرایط جدید بازیکنان

برای بررسی دقیق اتفاقات، وبسایت اتلتیک نمونه‌ای را برای انجام تحقیقات بررسی کرده و ما هم از آن‌ها پیروی می‌کنیم. طبق گفته‌ فیف‌پرو، اتحادیه بازیکنان فوتبال، باکایو ساکا مهاجم آرسنال از شروع زمانی که در ترکیب آرسنال قرار گرفت تا این لحظه 229 بازی برای آرسنال و تیم ملی انگلیس انجام داده. ساکا اکنون 22 سال سن دارد و این حجم از بازی را در سن 17 سالگی شروع کرده است. بال و مهاجم آرسنال فصل گذشته 58 بازی را برای آرسنال و انگلیس انجام داد و از این تعداد 51 بازی را از ابتدا در ترکیب بوده. او در 87 بازی متوالی در لیگ برتر به میدان رفته که طولانی‌ترین میزان بازی از شروع رقابت‌های لیگ برتر از سال 93-1992 تاکنون برای آرسنال محسوب می‌شود.

گروه نرم افزاری ماهور

 

ساکا در جریان شکست مقابل لانس فرانسه برای بار سوم به صورت متوالی به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین می‌شد و هواداران تردیدهایی برای آینده او دارند. البته آرتتا سرمربی آرسنال اعلام کرد او مشکل زیادی برای دیدار حساس مقابل منچسترسیتی ندارد اما انتظارات این مربی از بازیکن می‌تواند آینده را برایش دچار تردیدهای زیادی بکند. آرتتا سال گذشته گفته بود «بازیکنان برتر جهان» باید توانایی انجام 70 بازی در سال را برای خود داشته باشند اما او همانند بسیاری از مربیان جهان و انگلیس مانند تن‌هاخ و گواردیولا، می‌گوید این حجم از بازی برای بازیکنان فوتبال خطرناک است و آنها را از فوتبال برای همیشه دور خواهد کرد.

 

اتحادیه بازیکنان و هشدارهایی از سمت آنها

فیف‌پرو که نماینده 65 هزار بازیکن در سراسر جهان است، پیشنهاد محدودیت 55 بازی برای بازیکنان را مطرح کرده. آنها همچنین می‌گویند بازیکنان فوتبال باید به طور پیوسته حداقل 28 روز و در حالت ایده‌آل 42 روز را بدون فوتبال زندگی کنند. غیر از شرایط بالا آنها می‌گویند بازیکنان باید حداقل بین 2 بازی زمانی حدود 5 روز را پشت‌سر بگذارند که در کمترین حالت مصدومیت قرار بگیرند. این سازمان هشدار می‌دهد شیوه جدید و گسترش‌یافته مسابقات در باشگاه‌ها و تیم‌های ملی، می‌تواند سلامت بازیکنان را به طور کامل تهدید کند.

 

این سازمان همچنین می‌گوید قرار گرفتن بازیکنان از سن کم در فوتبال حرفه‌ای، فرسودگی ذهنی و همچنین طول عمر پایین‌تر فوتبال حرفه‌ای برای آنها را به همراه خواهد داشت و آسیب‌ها برای بازیکنانی که از 16 یا 17 سالگی به تیم‌های اصلی می‌رسند، بسیار بیشتر از کسانی است که در 19 یا 20 سالگی فوتبال حرفه‌ای را آغاز می‌کنند. بنابراین با توجه به فشار روز افزون بازی‌های فوتبال و گزارش تیم‌های بزرگ از لیست مصدومان، چگونه بازیکنانی مانند ساکا می‌توانند بدون وقفه به بازی کردن ادامه دهند؟

چگونه از بازیکنان مراقبت می‌شود؟

کالوم والش رئیس سابق علوم ورزشی نیوکاسل یونایتد به اتلتیک می‌گوید: به تیم‌ها و اتفاقات درون آنها باید توجه زیادی داشته باشیم. تیم‌هایی را می‌بینیم که تغییر مربی و کادر فنی را داشته‌اند و همچنین بازیکنان جدید زیادی به آنها اضافه شده است. منچستریونایتد و چلسی بیشترین ضربه را در حجم فشارهای بازی‌های جدید را خورده‌اند! اما به آرسنال نگاه کنید، افراد حاضر در علوم ورزشی باشگاه آرسنال، ساکا را از درون و بسیار بهتر از خودش می‌شناسند. آنها برای مدت طولانی و بیش از 4 سال است آنجا هستند و از جزئیات و اطلاعات کامل او با خبر هستند.

 

والش می‌گوید یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های آسیب‌دیدگی، مصدومیت‌های گذشته است. ساکا در مقایسه با بازیکنی مانند اسمیت‌رو که حدودا هم ‌سن‌وسال هستند، مقایسه کنید. ساکا در مقایسه با او مشکلات بسیار کمتری داشته، بنابراین آیا او می‌تواند مانند ساکا در تمام مسابقات مستمر حاضر باشد؟ احتمالا نه چون شما می‌دانید احتمالا او در بافت عضلاتش مشکلاتی دارد و می‌تواند در صورت بازی مداوم مصدومیت را برای او به وجود بیاورد. ساکا هیچ مشکل جدی‌ را پشت‌سر نگذاشته است.

 

به بازیکنان دیگر نگاه کنید. صلاح و رودری در بسیاری از بازی‌های برای باشگاه و تیم ملیشان بازی می‌کنند اما شما می‌توانید بازیکن برتر خود را که هیچ مشکلی ندارد بیرون بیاورید؟ قطعا نه و بررسی‌ها نمی‌تواند نشان دهد آنها می‌توانند احتمال مصدومیت داشته باشند. امیدوارم این اتفاق هرگز رخ ندهد اما امکان دارد بعد از بررسی و اطمینان از سلامت بازیکن، درست در بازی بعدی مصدومیتی وحشتناک در انتظار آنها باشد اما هیچ علامت مشخصی برای آن وجود ندارد و نمی‌توانید پیشگیری کنید.

 

مثال برعکس هم وجود دارد! برونو فرناندز را ببینید. تعداد بازی‌های انجام شده توسط او در سال گذشته رکورد است و او هم آسیب‌دیدگی در بخش عضلاتش را داشته! آیا فرناندز همانند اسمیت‌رو در معرض خطر است؟ بله اما آیا توصیه می‌کنم به او استراحت دهید؟ قطعا نه چرا که بازیکن در طول 6 یا 7 سال گذشته نشان داده استحکام لازم برای انجام بازی بیشتر از این مقدار را هم دارد!

 

آمار عجیب برخی بازیکنان

فیف‌پرو می‌گوید از 15 سپتامبر 2022 تا همان تاریخ در سال 2023، برونو فرناندز توانسته 72 بازی را برای باشگاه و کشورش انجام دهد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و بیشترین مقدار در تمام جهان و در یکی از برترین لیگ‌های جهان و تیم‌های ملی است. وقتی از سرمربی منچستریونایتد در مورد این بازیکن و نگرانی او در این مورد پرسیده شد، گفت: «برونو می‌تواند با استانداردهایی بالاتر از این هم به راحتی کنار بیاید. او بازی‌های بسیار بیشتر را هم می‌تواند انجام دهد و هیچ مشکلی نداشته باشد. برونو واقعا بازیکن بسیار خوبی است.»

 

همچنین داده‌های فیف‌پرو نشان می‌دهد رودریگو برای رئال مادرید و برزیل در همان تاریخ، 70 بازی داشته یا بازیکنی مانند رودری برای منچسترسیتی و اسپانیا 68 بازی را انجام داده است.

لوک آنتونی، رئیس سابق پزشکی ورزشی باشگاه ردینگ با اهمیت بررسی آسیب‌های قبلی بازیکنان که نظر کالوم والش بود، موافق است. اما او دلیل این تعداد بازی توسط این بازیکنان را چیز دیگری می‌داند. او می‌گوید: بازیکنانی که تعداد بازی‌های بسیاری انجام می‌دهند، قدرت بدنی بالا یا استحکام کافی را همیشه ندارند. بلکه این تعداد بازی می‌تواند ساختار بدنی را تغییر داده و آنها را از مصدومیت مصون کند. او همچنین معتقد است هیچ شواهدی وجود ندارد که تعداد بازی‌های زیاد از جوانی باعث مصدومیت در بزرگسالی می‌شود و تنها می‌گوید بازیکنانی که در جوانی به هر دلیلی دچار مصدومیت می‌شوند در بیشتر مواقع پایان خوشی در سال‌های آخر فوتبال خود نخواهند داشت و همه‌ ما می‌توانیم مثال‌هایی از آنها را نام بیاوریم.

 

ندوم اونوها، بازیکن سابق منچسترسیتی نگاهش به موضوع از دید یک بازیکن فوتبال است. او می‌گوید: وقتی شما بازی‌های زیادی را بازی می‌کنید و در بیشتر آنها عملکرد خوبی دارید. به یکبرنامه روزانه خاص برای تمرینات، ریکاوری‌ها و تفریحات دست پیدا می‌کنید و همچنین بازی‌های زیاد، بدن شما را فوق‌العاده آماده می‌کند. برای بازیکنانی مانند برونو و ساکا این اتفاق رخ داده است. به یاد دارم گرت بری زمانی که 29 یا 30 سال داشت، دچار مصدومیتی از ناحیه همسترینگ شد و برای بازگشتش به میادین تنها یک هفته استراحت را نیاز داشت. این زمان بیشترین مقدار زمانی بود که او در تمرینات حاضر نبود!

 

نمی‌شود همه را با این بازیکنان مقایسه کرد!

شاید همه بگویند وقتی بازیکنی مانند ساکا یا فرناندز با برنامه روزانه و تمرینات به این استحکام بدنی دست پیدا می‌کنند که حتی مصدومیت آنها هم جدی نمی‌شود! پس همه باید بتوانند این استاندارد را رعایت کنند و توانایی 70 بازی را داشته باشند. دلایل مختلفی وجود دارد و کارهای زیادی می‌تواند باعث شود تا بازیکنان آمادگی خود را حفظ کنند اما مطمئنا نباید این باعث شود تا فوتبال را برای تجارتش ببینیم و بازی‌ها را به حدی زیاد کنیم که مصدومیت درون همه‌ تیم‌ها به امری طبیعی تبدیل شود.

 

تاجران امروز فوتبال باید بدانند اگر بازی‌های زیاد از حد و مرزش خارج شود، موج مصدومیت‌ها از این که فعلا تیم‌ها دچار آن هستند، فراتر می‌رود و ورزش حرفه‌ای برای بسیاری از بازیکنان نابود می‌شود و در نتیجه تجارت آنها با ورشکستگی روبه‌رو خواهد بود!

65 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا