آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

فرمول قهرمانی در لیگ برتر؛ گل زدن یا گل نخوردن؟

آمار قهرمان‌ها در فوتبال ایران نشان می‌دهد که گل نخوردن چه اهمیت بالایی دارد.

در 11 تا از 15 فصل اخیر، تیمی قهرمان لیگ شد که بهترین خط دفاع را داشت. در مجموع، 12 مرتبه قهرمان لیگ، بهترین خط دفاع لیگ را دارد بود. 6 مرتبه تیمی قهرمان شد که بهترین خط حمله را داشت که در 3 تا از این فصل‌ها، تیم قهرمان بهترین خط دفاع را هم مشترک با بهترین خط حمله دارا بود. در واقع 3 مرتبه تیمی قهرمان شد که بهترین خط حمله را داشت، 9 مرتبه تیمی که فقط بهترین خط دفاع را داشت و 3 قهرمان هم این دو عنوان را هم‌زمان با هم داشتند.

 

استقلال فقط در فصل‌هایی قهرمان شده که بهترین خط دفاع لیگ را داشته!

لیگ پنجم، اولین فصلی بود که استقلال بهترین خط دفاع لیگ را داشت. استقلال 12 گل کمتر از تیم دوم لیگ دریافت کرد و این عملکرد دفاعی، قهرمانی را برای استقلال به همراه داشت. استقلال در آن فصل 10 گل کمتر از پاس زده بود.

 

استقلال در لیگ هشتم، عنوان بهترین خط حمله لیگ را به دست آورد ولی هم‌زمان بهترین خط دفاع لیگ هم بود.

گروه نرم افزاری ماهور

 

امیر قلعه‌نویی یک رفت و برگشت به سپاهان داشت و در بازگشت به استقلال، دوباره با همان فرمول قهرمانی را به دست آورد. استقلالِ لیگ دوازدهم، 18 گل کمتر از سپاهان و 13 گل کمتر از تراکتور زده بود، اما با دریافت فقط 18 گل، بهترین خط دفاع لیگ شد و باز هم جام را بالای سر برد.

 

استقلالِ فرهاد هم زیاد گل نزد، ولی فقط 10 گل خورد تا با کسب عنوان بهترین خط دفاع تاریخ لیگ، به هیچ تیمی نبازد و قهرمان شود.

هم بهترین خط دفاع، هم بهترین خط حمله

استقلالِ لیگ هشتم، اولین تیمی بود که عنوان بهترین خط دفاع و خط حمله لیگ را با هم به دست آورد. در آن فصل هیچ تیمی کمتر از استقلال گل نخورد (34) و بیشتر از استقلال گل نزد(70) تا با تفاضل گل بهتر نسبت به ذوب‌آهن، قهرمان فصل شوند. دومین و سومین فصل حضور برانکو از ابتدای لیگ روی نیمکت پرسپولیس هم با کسب عنوان بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله همراه شد تا جام قهرمانی به این تیم برسد.

 

قهرمانی با بهترین خط حمله

سپاهان در لیگ دوم در حالی قهرمان شد که جزو 5 تیم برتر دفاعی نبود، اما حداقل 10 گل بیشتر از بقیه تیم‌های لیگ زده بود. فرمولی که پاس با بهره گرفتن از آن، دقیقا فصل بعدش با خط دفاعی متوسط ولی بیشترین گل زده، جام را به دست آورد. سپاهان در لیگ نهم هم با اتکا به خط حمله قدرتمندش، جام قهرمانی را بالای سر برد. سپاهان در آن فصل دومین خط دفاع برتر لیگ را داشت و بیشتر از همه گل زده بود.

 

دوبله سوبله سپاهان با بهترین خط دفاع فصل

سپاهان برای تکرار قهرمانی لیگ نهم، خط دفاعی نفوذ ناپذیری را ساخت. سپاهان در آن فصل بهترین خط حمله لیگ نبود و فولاد رده ششمی بیشتر از این تیم گل زده بود، سپاهان اما کمتر از همه گل خورد تا قهرمان شود.

 

سپاهان در فصل بعد هم این روند را ادامه داد. آن‌ها در حالی که هم از تیم دوم و هم سوم لیگ کمتر گل زده بودند، به لطف تعداد گل‌های خورده کم‌شان قهرمان شدند. در لیگ یازدهم سپاهان حداقل 5 گل کمتر از بقیه تیم‌ها خورده بود.

 

مهم‌ترین غافلگیری تاریخ!

در اولین فصل حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس، این تیم با 50 گل زده عملکرد هجومی به مراتب بهتری از همه تیم‌های لیگ داشت. در نهایت اما، تیمی قهرمان شد که 17 گل کمتر از پرسپولیس زده بود. استقلال خوزستان در آن فصل فقط 14 گل خورد تا راه قهرمانی در لیگ را به برانکو نشان دهد.

 

جادوی برانکو با بهترین خط دفاع

یک فصل حضور در لیگ، فرصت مناسبی بود که برانکو راه قهرمانی را یاد بگیرد. او در فصلی که بهترین خط حمله لیگ را داشت، با تقدیم جام به استقلال خوزستان، به بدترین شکل ممکن تنبیه شد. اولین گام برانکو برای جبران این ناکامی، تقویت خط دروازه ودفاع تیمش بود. پرسپولیس در دومین فصل حضور برانکو، تعداد گل کمتری نسبت به فصل اولش زد. تغییر بزرگ اما، کاهش 20 گل خورده نسبت به لیگ پانزدهم بود. پرسپولیسِ برانکو با فقط 14 گل خورده، عنوان برترین خط دفاع، برترین خط حمله و قهرمان را با هم به دست آورد.

روندی که در فصل سوم حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس هم ادامه پیدا کرد. پرسپولیس با 48 گل زده و 15 گل خورده، باز هم در هر دو فاکتور دفاعی و هجومی، بهترین تیم فصل شد. در آخرین فصل حضور برانکو روی نیمکت پرسپولیس که این تیم کمی هم افت کرده بود، پرسپولیس 10 گل کمتر از تیم دوم جدول زده بود، اما فقط یک گل بیشتر از بهترین خط دفاع لیگ دریافت کرد.

 

تقلب یحیی و فرهاد از روی دست برانکو و امیر

زمانی که برانکو نیمکت پرسپولیس را ترک کرد، یادگاری مهمش برای سرمربیان بعدی، مسیر راهی بود که نشان‌شان داد. پرسپولیس در اولین فصل جدایی برانکو، باز هم بهترین خط حمله لیگ را نداشت ولی با کمترین گل خورده، جام قهرمانی را دوباره بالای سر برد. یحیی و پرسپولیس همین روند را در فصل بعدی هم تکرار کردند و جام قهرمانی لیگ بیستم را در حالی بالای سر بردند که 6 گل کمتر از سپاهان زدند ولی با دریافت فقط 14 گل، بهترین دفاع لیگ را داشتند.

 

فرهاد مجیدی هم برای کسب اولین افتخار دوران مربیگری‌اش، مطالعه درستی از پروسه لیگ داشت. او وسوسه فوتبال تهاجمی را در خودش کشت و به سراغ فوتبالی منطقی رفت. استقلال فصل قبل کمتر از پرسپولیس و سپاهان و به اندازه مس رفسنجان گل زد. قهرمانی اما با دریافت فقط 10 گل و شکست ناپذیری میسر شد.

 

بازگشت یحیی به تنظیمات کارخانه!

سومین قهرمانی یحیی با پرسپولیس در لیگ برتر هم با همان فرمول دو قهرمانی قبلی رقم خورد. پرسپولیس بیشتر از همه گل نزد، اما کمتر از همه گل خورد تا بالاتر از سپاهان و استقلال قرار بگیرد.

56 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا