آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ماجرای شیرین پرسپولیس و بازی‌های آخر؛ به دنبال عبور از عدد ۶

پرسپولیس 6 مرتبه در دیدارهای پایانی خود در دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با نتایجی که کسب کرد موفق به حضور در دور دوم شد.

پرسپولیس در ششمین و آخرین بازی خود در دور گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا امشب (سه‌شنبه) از ساعت 19:30 به مصاف الدحیل قطر خواهد رفت. شاگردان یحیی گل‌محمدی برای صعود به دور بعدی نیازمند پیروزی در این مسابقه هستند. سرخ‌پوشان تهرانی می‌خواهند برای هشتمین بار از مرحله گروهی عبور کنند و اجازه ندهند چهارمین حذف از دور نخست نصیب‌شان شود. در این گزارش به آخرین دیدارهای هیجان‌انگیز این تیم در (ACL) خواهیم پرداخت.

 

آمار کلی پرسپولیس در بازی‌های پایانی خود در دور گروهی فوق‌العاده بوده است. آن‌ها 9 برد در 10 دیدار قبلی به ثبت رسانده‌اند و تنها یک مرتبه تن به شکست داده‌اند. آمار نماینده ایران در ورزشگاه آزادی هم شگفت‌انگیز است و آن‌ها در هر 5 میزبانی‌شان به پیروزی دست یافته‌اند و حتی یک امتیاز نیز از کف نداده‌اند. با این وجود در 10 حضور قبلی در ورژن جدید مسابقات، 2 دوره تکلیف از پیش مشخص بود و بازی آخر جنبه تشریفاتی داشت اما در هشت دوره دیگر، نتایج به گونه‌ای پیش رفت که به 6 صعود انجامید و 2 مرتبه هم راهی برای رسیدن به مرحله دوم وجود نداشت و حذف، نصیب پرسپولیس شد.

 

ناکامی در ازبکستان و امارات

پرسپولیس در فصل 03-2002 به مصاف نیسا ترکمنستان رفت و با نتیجه 4 بر یک به برتری دست یافت. حسن خان‌محمدی (2)، یحیی گل‌محمدی و امیرحسین اصلانیان گلزنان نماینده ایران بودند اما این برد منتج به صعود آن‌ها نشد. سرخ‌پوشان با 6 امتیاز در گروه دوم شدند و پاختاکور به عنوان میزبان دیدارهای این گروه، با 9 امتیاز صدرنشین شد و به تنهایی راهی مرحله حذفی شد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

در سال 2011 نیز شاهد حذفی دیگر بودیم. پرسپولیس پیش از انجام دیدارهای پایانی گروه، 5 امتیاز داشت و بنیادکار با 8 امتیاز در جایگاه دوم ایستاده بود. سرخ‌پوشان باید با تفاضل گل خوب از سد الوحده امارات می‌گذشتند و امیدوار به باخت تیم ازبک در جدال با الاتحاد می‌بودند اما در عمل شاهد شکست 2 بر صفر پرسپولیس بودیم. بنیادکار هم یک امتیاز از نماینده عربستان گرفت تا به همراه این تیم راهی دور دوم شود.

 

از هت‌تریک طارمی تا چهارتایی کردن شارجه در قطر

پس از باخت به الوحده، هفت پیروزی متوالی در دیدارهای پایانی برای پرسپولیس به‌ثبت رسید و به جز سال 2019 که پیکار با السد و پیروزی بر این تیم جنبه تشریفاتی داشت، در الباقی ادوار، بردهای به‌دست آمده منجر به صعودی شیرین شد. در سال 2012 پرسپولیس با گل‌های ایمون زاید، مهرداد پولادی و حسین بادامکی، 3 بر یک از سد میزبان خود الشباب امارات گذشت تا بالاتر از الغرافه و پس از الهلال در قامت تیم دوم مجوز حضور در مرحله بعدی را به‌دست بیاورد.

 

سه سال بعد شاهد رقابت سنگینی بین لخویا (10 امتیاز)، پرسپولیس (9 امتیاز) و النصر عربستان (8 امتیاز) بودیم. نماینده ایران باید در خانه رودرروی قعرنشین گروه یعنی بنیادکار می‌رفت و پیروزی در این مسابقه بدون تردید منجر به صعودش می‌شد. بردی که با نتیجه 2 بر یک به‌دست آمد و نهایتا سرخ‌پوشان به عنوان تیم دوم، پس از لخویا (الدحیل) به دور بعدی راه یافت.

 

در سال 2017 بازهم شاهد گروه پیچیده‌ای پیش از انجام بازی‌های هفته ششم بودیم. الهلال و الریان با 9 و 7 امتیاز اول و دوم بودند و باید مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کردند و پرسپولیسِ 6 امتیازی نیز قرار بود از الوحده 4 امتیازی پذیرایی کند. درخشش مهدی طارمی باعث شد تا سرخ‌پوشان با نتیجه 4 بر 2 از سد تیم اماراتی بگذرند. جدال جذاب الریان و الهلال هم به پیروزی 4 بر 3 تیم عربستانی منتج شد تا شاگردان برانکو ایوانکوویچ به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعدی شوند.

در سال 2018 پرسپولیس میزبان السد بود. تیم قطری صعودش به دور بعدی مسجل شده بود اما نماینده ایران خطر نسف‌قارشی ازبکستان را تا حدی حس می‌کرد. با این وجود گل‌به‌خودی مرتضی پورعلی‌گنجی در اوایل بازی، منجر به برتری یک بر صفر سرخ‌پوشان شد و پرسپولیس با 13 امتیاز بالاتر از السد در رده نخست گروه جای گرفت و تا فینال آن دوره پیش رفت.

 

جذاب‌ترین هفته پایانی پرسپولیس در سال 2020 به وقوع پیوست. پیش از برگزاری دیدارهای آخر، الدحیل با 9 امتیاز صدرنشین بود. پرسپولیس و شارجه 7 امتیازی بودند و التعاون نیز با 6 امتیاز در قعر جدول جای داشت. هر 4 تیم شانس بالایی برای صعود داشتند. تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی با 4 گل شجاع خلیل‌زاده، عیسی آل کثیر، وحید امیری و مهدی عبدی شارجه را در هم کوبید تا در قامت تیم نخست گروه، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شود. التعاون نیز با عبور از سد الدحیل (میزبان)، کاری کرد تا صدرنشین هفته پنجم، با رتبه سومی به کار خود پایان دهد.

 

نهایتا به سال 2021 می‎‌رسیم. همانند سال 2018 پرسپولیسی‌ها استرس زیادی بابت صعود نداشتند و صرفا برای سرگروهی می‌بایست الریان را شکست می‌دادند. رقیب مستقیم سرخ‌پوشان الوحده امارات بود که 2 امتیاز کم‌تر از تیم یحیی داشت. شهریار مغانلو، احسان پهلوان، محمدحسین کنعانی‌زادگان و عیسی آل کثیر گلزنان پرسپولیس بودند که منجر به پیروزی 4 بر 2 مقابل الریان شد. نماینده ایران با 15 امتیاز صدرنشین گروه شد و الوحده با 13 امتیاز در رده دوم جای گرفت.

 

و اما این فصل

پرسپولیس با 8 امتیاز تیم دوم گروه پنجم است و بدون شک در پایان هم صاحب همین رتبه خواهد شد. آن‌ها برای اینکه بتوانند جزو سه تیم برتر دومی باشند که به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند، می‌بایست از سد الدحیل قطر بگذرند. سرخ‌پوشان در صورت تساوی شانس خوبی برای صعود دارند اما شکست باعث حذف آن‌ها از گردونه رقابت‌ها خواهد شد و با توجه به نتایج رقم‌خورده در شب نخست هفته پایانی رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیسی‌ها نمی‌توانند به مرحله حذفی راه یابند.

68 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا