آخرین مطلباخباربازی هامحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

فراز و فرود نسل مجارها؛ نیم قرن حسرت

تیم ملی مجارستان قطعا در تاریخ ماندگار خواهد بود.

زمانی که تاریخ جام جهانی را مرور می‌کنیم، در دهه 1950 به مجارهای قدرتمند برمی‌خوریم اما یکی از سوالات مطرح شده این است که آیا می‌توان بازهم نسل طلایی فوتبال مجارستان را دید یا نه؟

 

مجارهای قدرتمند چه کسانی بودند؟

نسل طلایی مجارستان در دهه 50 بر تمام فوتبال جهان تسلط داشت و این تیم متشکل از بازیکنان حاضر در لیگ مجارستان بود. گوستاوو سبس افسانه‌ای سرمربی آن تیم بود و به خاطر سبک بازی هجومی خود شهره شد. در طول حضور سبس، جام‌های زیادی از جمله مدال طلای المپیک 1952 و 1956 را به دست آوردند. آنها در جام جهانی 1954 مغلوب آلمان غربی شد اما میراث آنها به عنوان یکی از 5 تیم برتر تاریخ جام جهانی باقی ماند.

 

وضعیت فعلی فوتبال مجارستان چگونه است؟

وضعیت فعلی فوتبال مجارستان به اندازه گذشته خوب نیست. تیم ملی بلغارستان از جام جهانی 1986 تا یورو 2016 در هیچ تورنمنتی حضور نداشت و در یورو 2020 با عملکرد خوبی که ثبت رساندند در گروه مرگ مسابقات این شانس را داشتند تا بالاتر از پرتغال(مدافع عنوان قهرمانی یورو 2016)، آلمان(قهرمان جام جهانی 2014) و فرانسه (قهرمان جام جهانی 2018 و نایب قهرمان یورو 2016) به مرحله حذفی برسد اما شرایط گروهی به نحوی پیش رفت که به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به پرتغال و آلمان، از جام کنار رفتند. لیگ داخلی با مشکلات مالی زیادی درگیر است و همین موضوع باعث شده تا مردم با لیگ داخلی قهر باشند، با این حال هنوز نقاط روشنی در فوتبال مجارستان وجود دارد. تیم زیر 21 سال اخیرا قهرمان اروپا شده و بازیکنان جوان با استعدادی در این مسابقات حضور دارند. شاید با کمی زمان و صبر، فوتبال مجارستان به مسیر اصلی بازگردد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

البته با تمامی این اتفاقات، تیم ملی مجارستان در لیگ ملت‌های اروپا باز با انگلیس، ایتالیا و آلمان همگروه بود و تنها برابر قهرمان یورو شکست خورد و توانست در رده دوم گروه قرار بگیرد!

 

ستاره‌های فعلی فوتبال مجارستان چه کسانی هستند؟

رولاند سالای

سالای از سال 2014 تا 2017 در آکادمی پوشکاش بازی کرد و در سال 2015 با این تیم قهرمان لیگ شد. در آگوست 2018، سالای با قراردادی 4 ساله به فرایبورگ پیوست. او در اولین بازی خود برابر ولفسبورگ گلزنی کرد و توانست یک پنالتی کسب کند و عملکردش به نحوی بود که به عنوان بازیکن هفته انتخاب شود. البته کمی بد شانس بود و در نوامبر 2018 به دلیل مصدومیت5 ماه خانه نشین شد. او اولین بازی ملی خود را در 20 می 2016 انجام داد؛ زمانی که مجارستان در یک بازی دوستانه در گروپاما آرنا در بوداپست با ساحل عاج بازی کرد. او اولین گل خود را برای تیم ملی مجارستان در برابر یونان در رقابت های لیگ ملت‌ها به ثمر رساند.

دومینیک شوبوسلای

دومینیک شوبوسلای متولد 25 اکتبر 2000 در بوداپست مجارستان است و برای هر 2 تیم مجارستان و آلمان بازی کرده است. او در حال حاضر برای لایپزیش بازی می‌کند. سوبوسلای دوران حرفه‌ای خود را از آکادمی سالزبورگ آغاز کرد و در فصل 2018/19 توانست به بازیکن ثابت ترکیب سالزبورگ تبدیل شود و نقش زیادی در 3 قهرمانی متوالی لیگ و 2 قهرمانی در جام حذفی داشت. در ژانویه 2021، سوبوسلای با مبلغ 20 میلیون یورو به لایپزیگ نقل مکان کرد و به گران‌ترین بازیکن مجارستان تبدیل شد و پیوند خود را با سیستم مدیریتی ردبول سالزبورگ حفظ کرد. اولین بازی او به عنوان یک بازیکن بزرگسال در مسابقات مقدماتی یورو 2020 بود و عملکرد او کمک کرد تا کشورش با گلزنی در آخرین دقیقه مقابل ایسلند به یورو صعود کند و طلسم 49 ساله فوتبال مجارستان را شکست.

 

آتیلای سالای

آتیلا سالای، مدافع میانی فنرباغچه و تیم ملی مجارستان، در 20 ژانویه 1998 در مجارستان به دنیا آمد. در ژانویه 2021، سالای قراردادی 4 و نیم ساله با فنرباغچه امضا و آسمان استانبول با حضور او آرامشی دوباره پیدا کرد.

52 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا