آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

سایه روشن‌های قرارداد قرن؛ لیونل مسی چگونه و چرا راهی آمریکا شد؟

این شاید آغاز دوران جدیدی برای فوتبال آمریکا باشد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان، لیونل مسی پیشنهاد اینتر میامی را پذیرفت و از تابستان امسال در فوتبال آمریکا توپ خواهد زد.

 

مشتری دیرپای فوق ستاره آرژانتینی به لطف همکاری لیگ MLS آمریکا و پیشنهادات فرافوتبالی فراوان در کورس رقابت بر سر مسی از سد بارسلونا و الهلال گذشت و اسطوره بلوگرانا را به شرقی‌ترین بندر غرب وحشی کشاند. سعودی‌ها، تحت حمایت صندوق سرمایه‌گذاری خارجی کشور و نفوذ مستقیم شاهزاده‌های متمول، حجم مبلغ پیشنهاد خود را تا یک و نیم میلیارد یورو هم افزایش دادند اما آخر کار تیم قعرنشین کنفرانس شرق لیگ آمریکا که تا همین چند روز پیش دارنده کمترین شانس ارزیابی می‌شد در این رقابت داغ و پر سر و صدا پیروز شد. لیونل مسی فعلاً تعطیلات تابستانی خود را می‌گذراند. او ممکن است ۳۰ تیر در صف‌آرایی تیمش مقابل کروز آزول مکزیک در رقابت‌های موسوم به جام لیگ ها برای نخستین بار پیراهن اینتر میامی را به تن کند. در غیر این صورت، اولین حضور او به بعد از تعطیلات تابستانی لیگ و مسابقه مقابل شارلوت در ۲۹ مرداد موکول خواهد شد.

 

بالا رفتن قیمت جهانی نفت و تحریم ایران، زمینه‌ساز افزایش درآمدهای نفتی حاکمیت سعودی شد و تلاش عربستانی‌ها برای جمع کردن ستاره‌های پا به سن گذاشته اما مشهور فوتبال اروپا با تکیه بر این سرمایه‌های هنگفت در شنزارهای طلایی حد فاصل خلیج فارس و دریای سرخ ادامه دارد. کریم بنزما به الاتحاد پیوسته و با توجه به امتناع مسی از پوشیدن پیراهن الهلال، باید مهاجم فرانسوی سابق رئال مادرید را دانه درشت‌ترین خرید تابستان شلوغ فوتبال سعودی بدانیم. آرزوی مسئولان لیگ عربستان برای شکل‌گیری مجدد دوقطبی رونالدو و مسی در خاورمیانه ناکام ماند. پول حداقل برای مسی تمام ماجرا نیست؛ پیش از این گفته می‌شد همسر لیونل مسی تمایلی به حضور در شبه جزیره عربی ندارد و خود او ترجیح می‌دهد خانواده‌اش در کشوری مدرن زندگی کند. «اگر عدم حضور من در بارسلونا به دلیل پول بود، به عربستان یا جاهای دیگر می‌رفتم. پیشنهاد آنها برای من پول بسیار کلانی به شمار می‌رفت. واقعیت این است که تصمیم نهایی من به خاطر پول و مساله دستمزد نبود.»

گروه نرم افزاری ماهور

 

وقتی در سال ۲۰۱۸ تأسیس اینتر میامی به انجام رسید، مسی با پیامی در یک شبکه اجتماعی به دیوید بکام تبریک گفت؛ «کسی چه می‌داند؟ شاید چند سال دیگر شما با من تماس بگیرید» باشگاه از همان‌ روزهای نخست، وقتی هنوز حتی به لیگ اضافه نشده بود، برای برقراری ارتباط با مسی تلاش کرد و کار به گفت‌وگوهایی با سران بارسا هم کشیده شد. مدیر تجاری میامی، خاویر آسنسی، پیش از قبول مسئولیت در آمریکا، مدیر تجاری بارسلونا و عضوی از هیات اجرایی باشگاه کاتالان بود. وقتی دوران بازی بکام در پاری سن ژرمن به اتمام رسید، بازیکن سابق رئال مادرید و منچستر یونایتد که برای بازبینی از امکانات و زیرساخت‌های تمرینی باشگاه به میامی رفته‌ بود، کنار لیونل مسی سوژه عکاسان خبری شد؛ موضوعی که از همان موقع شایعه داغ حضور مسی در آمریکا را گسترش داد.

 

اوضاع میامی در جدول لیگ آمریکا چندان جالب نیست. فیل نویل به دنبال ثبت چهارمین شکست پیاپی از سمت سرمربیگری اخراج شد و تیم حالا تحت هدایت موقت خاویر مورالس در قعر جدول کنفرانس شرق دست و پا می‌زند. لیگ آمریکا البته مانند دیگر رقابت‌های ورزشی مهم این کشور صعود و سقوط ندارد و چرخش نتایج تیم‌ها و از فرش به عرش رسیدنشان چندان اتفاق عجیبی نخواهد بود. منابع خبری نزدیک به مدیران اینتر میامی می‌گویند باشگاه برای سمت سرمربیگری با جراردو مارتینو مذاکراتی داشته. تاتا بعد از خروج از تیم ملی مکزیک در پائیز گذشته در هیچ تیمی مشغول به کار نشده. سرمربی ۶۰ ساله که در فصل ناکام ۱۴-۲۰۱۳ هدایت بارسلونا را به عهده داشت، تیم ملی آرژانتین به رهبری لیونل مسی را ۲ بار پیاپی به فینال کوپا آمریکا رساند؛ از جمله در نسخه سده این رقابت‌ها در خاک آمریکا. مارتینو در سال ۲۰۱۸ همراه با آتلانتا یونایتد قهرمانی جام MLS را جشن گرفت؛ این دومین و آخرین فصل حضور او در لیگ فوتبال آمریکا بود.

درست مانند قرارداد دیوید بکام با لس‌ آنجلس گلکسی در سال ۲۰۰۷، قرارداد مسی با همکاری سازمان MLS اتفاق افتاده و یک قرارداد ساده با یک باشگاه معمولی آمریکایی نیست. قبل از نهایی شدن قرارداد، یکی از مسئولان این لیگ به اتلتیک گفته بود «مجموعه لیگ بسیار خلاقانه با این موضوع روبه رو خواهد شد.» منظور از خلاقیت، همکاری ۲ شرکت بزرگ تجاری است که طی سال‌های گذشته ارتباط شدیدی با لیگ فوتبال آمریکا داشته‌اند؛ اپل و آدیداس. ابتدای هفته گزارش رسید اپل و MLS بر سر پیشنهاد سهم گرفتن مسی از مخاطبان جدید لیگ گفت‌وگو کرده‌اند. بخشی از درآمد حاصل از اضافه شدن مخاطبان جدید به پکیج رسمی پخش زنده مسابقات لیگ در اپل تی‌وی موسوم به season pass به قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت خواهد شد. این یک ارتباط سه‌طرفه است؛ بهار امسال لیگ و شرکت اپل قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۲.۵ میلیون دلار امضا کردند و دیروز، سه‌شنبه خبر رسید که یک مستند ۴ قسمتی از عملکرد لیونل مسی در جام جهانی فوتبال از تلویزیون رسمی اپل پخش خواهد شد.

 

آدیداس که طی سالیان اخیر یکی از اسپانسرهای اصلی لیگ فوتبال آمریکا به شمار می‌رفت، نقش خود را در این قرارداد بزرگ به خوبی اجرا کرده. به مسی توافقی پیشنهاد شده که طی آن در سود شرکت آلمانی در آمریکا سهیم خواهد بود و بخشی از هرگونه افزایش سود آدیداس در پی حضور لیونل مسی در آمریکا به کاپیتان سابق پاری‌سن ژرمن خواهد رسید. آدیداس از سال ۱۹۹۶ و همزمان با آغاز MLS جزء شرکت‌های همراه آن بوده. قرارداد ۶ ساله ۲ طرف امسال با مبلغ ۸۳۰ میلیون دلار امضا شد که تا سال ۲۰۳۰ میلادی به طول خواهد انجامید. آدیداس در لیگ آمریکا تنها یک سازنده یا اسپانسر معمولی لباس نیست. این شرکت لباس‌های هر ۲۹ تیم حاضر در لیگ را تولید می‌کند و علاوه بر تولید توپ‌های مسابقات لیگ، اسپانسر رسمی کفش‌های بازیکنان شاغل در MLS هم به شمار می‌رود. مسی خود از سال ۲۰۰۶ با آدیداس همکاری می‌کند و در سال ۲۰۱۷ قراردادی مادام العمر برای اسپانسری کفش‌های ورزشی خود با این شرکت بست.

 

نکته دیگری که یاد و خاطره قرارداد دیوید بکام با گلکسی را در ذهن هواداران فوتبال زنده می‌کند، بندی است که به مسی اجازه خواهد داد بخش عمده‌ای از سهام یکی از باشگاه‌های شاغل در لیگ را با قیمتی پایین‌تر از بازار خریداری کند. بکام اجازه یافته‌ بود با پرداخت تنها ۲۵ میلیون دلار، مالکیت یکی از باشگاه‌های لیگ را در اختیار بگیرد و انتخاب نهایی او اینتر میامی بود؛ باشگاهی که حالا تاریخ کوتاه خود را به قبل و بعد حضور لیونل مسی تقسیم می‌کند. کاپیتان آلبی سلسته قادر خواهد بود هنگام اتمام دوران بازی خود در جنوب شرق آمریکا مالک یک تیم در لیگ MLS شود.

 

دون گاربر از اعضای مدیریتی MLS در مصاحبه‌ای گفته بود لیگ برای شبیه‌سازی قرارداد بکام و کشاندن مسی به سواحل اقیانوسی شرق آمریکا به اینتر میامی کمک خواهد کرد: «شما با کسی طرف هستید که احتمالاً خاص‌ترین بازیکن تاریخ این ورزش است. همین که شایعاتی در مورد حضور او در لیگ وجود دارد، عالی است و اگر این قرارداد اتفاق بیفتد، فوق‌العاده خواهد بود.» تلاش‌هایی که حالا به ثمر نشسته. اینتر میامی تحت مالکیت بکام، فصل گذشته را با ۱۴ پیروزی، ۶ تساوی و ۱۴ شکست در رده ششم کنفرانس شرق به اتمام رساند و امسال با تنها ۵ پیروزی و ۱۱ شکست در رده آخر این کنفرانس قرار دارد؛ باشگاهی که قرار است نسخه‌ای آمریکایی از کهکشانی‌ها را بسازد و طرح‌ریزی برای ساخت یک استادیوم یک میلیارد دلاری هم ادامه دارد. میامی پیش از این بلیز متویدی، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ و گونسالو ایگواین، هموطن مسی و گلزن سابق رئال مادرید را به آمریکا کشاند اما ترکیب فعلی، بازیکن مشهوری در خود نمی‌بیند. دی آندره یدلین، بازیکن سابق نیوکاسل و هاروی نویل، پسر فیل نویل شاید مشهورترین‌ها باشند.

 

تلاش‌های میامی برای جمع کردن همبازیان سابق مسی در باشگاه ادامه دارد؛ بعضی رسانه‌ها از قصد این باشگاه برای امضای قرارداد با جوردی آلبا، سرخیو بوسکتس و لوییز سوارز سخت می‌گویند و این تعریف دیگری از «ساخت باشگاه حول محور مسی» است. قرارداد آلبا و بوسکتس با بارسا تمام شده و هر ۲ تابستان امسال مقصد جدید خود را انتخاب خواهند کرد. سوارس که مانند مسی ۳۶ ساله است، سال ۲۰۲۰ نوکمپ را به مقصد اتلتیکو مادرید ترک کرد اما در حال حاضر برای باشگاه برزیلی گرمیو توپ می‌زند.

61 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا