آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

هفته سی‌ودوم لیگ برتر و نیمه‌نهایی جام حذفی به روایت آمار؛ به رنگ منچستر

در ۸ مسابقه این هفته لیگ برتر مجموعاً ۳۰ گل به ثمر رسید.

هفته جدید فوتبال انگلیس جمعه شب با تساوی ناباورانه خانگی آرسنال مقابل ساوتهمپتون آغاز شد.

 

۲ گل دیرهنگام ساکا و اودگارد باعث شد صدرنشین در مقابل قعرنشین حداقل امتیاز را کسب کند. لیورپول در یک مصاف جذاب به برتری ۳ بر ۲ مقابل ناتینگام دست یافت و نیوکاسل با طوفان ۲۰ دقیقه‌ای در سن جیمزز پارک، تاتنهام را با ۶ گل بدرقه کرد. فولام با گلزنی مجدد هری ویلسون ۲ بر یک لیدز را شکست داد تا فولام به رکورد ۶ شکست از ۶ مسابقه در لندن برسد. لسترسیتی شکست خانگی مقابل ولوز را با برتری ۲ بر یک عوض کرد؛ این نخستین پیروزی روباه‌ها بعد از فوریه بود. وستهام با نتیجه ۴ بر صفر بورنموث را در «وایتالیتی» تکه‌تکه کرد تا با کسب سومین برد در ۵ مسابقه اخیر، بالاتر از این تیم در رده سیزدهم با بحران خداحافظی کند.استون‌ویلا با گل دیرهنگام لوئیس از شکست در خانه برنتفورد گریخت اما شاگردان امری شانس صعود به رده پنجم را از دست دادند؛ هرچند او‌ به نخستین سرمربی تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که تیمش در هر ۱۹ مسابقه نخست حضورش روی نیمکت موفق به گلزنی می‌شود. نوار نبردن اورتون با تساوی بدون گل مقابل پالاس به ۵ مسابقه رسید تا تافی‌ها همچنان در منطقه سقوط بمانند. این چهاردهمین مسابقه خارج از خانه متوالی اورتون بدون پیروزی بود.

 

این هفته همچنین ۲ مسابقه مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی برگزار شد. شفیلدیونایتد، تیم دوم لیگ قهرمانی انگلیس، درست مانند صدرنشین این لیگ در مقابل منچسترسیتی حرفی برای گفتن نداشت و با هت‌تریک ۲۳ دقیقه‌ای ریاض محرز از زمین خارج شد. مسابقه نزدیک منچستریونایتد و برایتون به ضربات پنالتی کشید تا در روز ضعیف دروازه‌بان‌ها ضربه مرتفع سولی مارچ 2 طرف شهر منچستر را در فینال رودرروی هم قرار دهد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

تساوی بد موقع آرسنال 

بازیکنان ساوتهمپتون با وجود دفاع شکننده و سست، به جنگنده‌ترین شکل ممکن جنگ بقا را ادامه می‌دهند؛ هرچند برتری ۳ بر یک آنها این هفته با ۲ گل در واپسین دقایق قانونی از بین رفت و نزدیک بود در وقت‌های تلف‌شده با شکست عوض شود. بعد از این تساوی، محاسبات آماری اوپتا احتمال قهرمانی آرسنال را تنها ۲۳ درصد ارزیابی می‌کند و پیروزی مقابل منچسترسیتی در بازی وسط هفته یک اجبار است. این نخستین بازی تاریخ لیگ انگلیس بود که تیم قعرنشین به صدرنشین ۳ گل می‌زند. مارتینلی و ساکا به رکورد تأثیر مستقیم روی ۲۴ و ۲۰ گل در رقابت‌های این فصل رسیدند. بعد از زوج رونی و رونالدو در فصل ۰۷-۲۰۰۶، این دومین باری است که این اتفاق برای 2 بازیکن زیر ۲۱ سال از یک تیم رخ می‌دهد. مارتینلی همچنین بعد از فیرمینو به دومین بازیکن برزیلی تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که از مرز ۱۵ گل زده در یک فصل می‌گذرد. تئو والکات به رکورد ۸۰ گل لیگ برتری رسید. او همچنین رکورد ۳۹ گل زده در ورزشگاه امارات را از آن خود کرد؛ کم‌تر از فن‌پرسی، اوبا، ژیرو و بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ لیگ برتر. شکست‌ناپذیری خانگی آرسنال مقابل ساوتهمپتون به ۲۳ مسابقه رسید؛ بیشتر از هر تیم دیگر مقابل هر حریف دیگر در لیگ برتر. زینچنکو قادر به کسب هشتادمین پیروزی در صد مسابقه نخستش در لیگ برتر نشد و در عدد ۷۹ ماند؛ برابر با ادرسون و فودن، پایین‌تر از لاپورت (۸۲) و بیشتر از هر بازیکن دیگر در تاریخ لیگ. آرسنال تنها ۳ کلین‌شیت در ۱۶ مسابقه خانگی این فصل ثبت کرده؛ کمتر از هر تیم لیگ برتری دیگر و فقط بیشتر از ساوتهمپتون (یک). آرسنال هر ۲ گل سریع این فصل لیگ برتر را در خانه دریافت کرده؛ ثانیه ۹ مقابل بورنموث و ثانیه ۲۸ مقابل ساوتهمپتون.

گذر از سد قعرنشین با 2 گل ژوتا 

میزبانی لیورپول از ناتینگام فارست که تا پایان نیمه اول بدون گل به پایان رسیده‌ بود در نهایت با برتری ۳ بر ۲ سرخ‌ها همراه شد. میهمان هر ۲ گل ژوتا را تا دقیقه ۶۷ جبران کرد اما در نهایت گل صلاح روی پاس الکساندر آرنولد کار را یکسره کرد. بازیکنان ناتینگام تا پایان نیمه نخست فقط ۳۲ پاس موفق ثبت کردند؛ کمتر از فن‌دایک و کوناته (هر کدام ۵۲)، رابرتسون (۴۷) و کمتر از هر تیم دیگر در نیمه نخست هر بازی دیگر این فصل. محمد صلاح به نخستین بازیکن لیورپول در ۵ سال اخیر بدل شد که در ۶ مسابقه خانگی متوالی گلزنی می‌کند. آخرین بار خود او در سال ۲۰۱۸ چنین آماری ثبت کرده‌بود. تعداد پاس‌گل‌های الکساندر آرنولد در ۳ مسابقه اخیرش (۴) از مجموع ۳۸ بازی قبلی‌اش در ترکیب لیورپول (۳) بیشتر شد. دروازه ناتینگام این فصل در ۲۵ مسابقه باز شده و آنها در هیچ‌یک ازین ۲۵ بازی به پیروزی نرسیده‌اند. در طول سال‌های حضور کلوپ هیچ تیمی موفق به بردن لیورپول در هر 2 بازی رفت و برگشت یک فصل نشده؛ رکوردی که با نباختن به برنتفورد در بازی برگشت تداوم خواهد داشت. لیورپول در ۵۴ سال اخیر در خانه به ناتینگام نباخته. رابرتسون با عبور از پل اسکولز (۵۵) به رکورد ۵۶ پاس‌ گل در لیگ برتر رسید. ژوتا تعداد گل‌هایش با پای راست (۱۷)، چپ (۱۰) و ضربه سر (۱۰) را دورقمی کرد. او در ۲ مسابقه اخیر (۴) بیشتر از مجموع ۲۶ مسابقه قبل از آن (۳) توپ را از خط دروازه رقبا عبور داده.

 

گلباران تاتنهام در قلعه کلاغ‌ها 

دفاع شلخته، بی‌روحیه و نامنظم اسپرز این توانایی را داشت که در هر دقیقه یک گل دریافت کند، البته سربازان سلحشور نیوکاسل ۵ بار در ۲۱ دقیقه اول موفق به انجام این کار شدند. تاتنهام از چپ و راست گل خورد تا صحبت‌های آنتونیو کونته در انتقاد از بازیکنان بی‌تعهد دوباره در گوش‌ها بپیچد. شاگردان ادی هاو از شدت حملات کاستند وگرنه رقم خوردن نتیجه‌ای تأسف‌بارتر از ۶ بر یک چندان دور از ذهن نبود. این سریع‌ترین ۵ گله تاریخ لیگ برتر بعد از برتری ۱۹ دقیقه‌ای منچسترسیتی مقابل واتفورد در تابستان ۲۰۱۹ بود؛ سنگین‌ترین شکست تاتنهام در ۱۰ سال اخیر و همین‌طور بهترین پیروزی سیاه‌وسفیدها در ۱۲ سال گذشته. جیکوب مورفی در ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه نخست این مسابقه ۲ گل زد؛ درست به اندازه مجموع ۷۰ مسابقه قبلی‌اش در لیگ برتر. این ششمین بار در تاریخ لیگ برتر و نخستین بار در ۱۳ سال گذشته بود که یک تیم پیش از دورقمی شدن تعداد دقایق بازی ۳ گل می‌زند. نیوکاسل به رکورد ۲۴ پیروزی لیگ برتری مقابل اسپرز رسید؛ برابر با استون ویلا و بیشتر از هر تیم دیگر. الکساندر ایساک به رکورد ۷ گل در ۷ مسابقه اخیر و میانگین یک گل در هر ۹۷ دقیقه رسید؛ بهتر از هر بازیکن دیگر در کل لیگ و فقط بدتر از ارلینگ هالند (۷۰).

 

در انتظار دربی منچستر 

منچستر سیتی با ۳ گل از ریاض محرز مزد سلطه شدید مقابل شفیلد یونایتد را گرفت؛ ۲۴ ساعت پیش از مصاف نزدیک منچستر یونایتد و برایتون که تا پایان ۱۲۰ دقیقه بدون گل باقی ماند و هیچ‌یک از ۱۵ شوت هر یک از ۲ تیم راهی به دروازه پیدا نکرد. این تنها سومین مسابقه از ۳۲ نیمه‌نهایی اخیر جام حذفی بود که تکلیفش در ضربات پنالتی تعیین می‌شد. مارچ توپ را به آسمان فرستاد تا لیندلوف پیام‌آور شادی برای شیاطین سرخ باشد. حالا منچستر سیتی برای تبدیل شدن به دومین تیم تاریخ انگلیس که برنده سه‌گانه شده باید از سد اولین تیمی که این موفقیت را کسب کرده عبور کند. محرز این فصل در تمام مسابقات جام حذفی موفق به گلزنی شده؛ ۹ گل در ۵ مسابقه. این نخستین هت‌تریک یک بازیکن در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی در ۶۵ سال اخیر بود. محرز با ۳۲ سال و ۶۰ روز به پیرترین هت‌تریک کننده از بین بازیکنان تیم‌های گواردیولا تبدیل شد. برتری منچسترسیتی، اولین صعود یک تیم به فینال جام حذفی بدون گل خورده در ۵۷ سال اخیر بود. برایتون در ۶ حضور تاریخ خود در ومبلی موفق به پیروزی نشده و در ۴ مسابقه قادر به گلزنی هم نبوده. یونایتد برای سومین بار در تاریخ فوتبال انگلیس و برای نخستین بار در ۱۹ سال اخیر همزمان به فینال جام حذفی و جام اتحادیه رسید. شیاطین سرخ همچنین خرداد آینده بیست‌ویکمین حضور در فینال جام حذفی را تجربه خواهند کرد؛ بیشتر از هر تیم دیگر در تاریخ طولانی این جام و فقط برابر با آرسنال.

54 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا