آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

قدیمی‌ترین تورنمنت جهان در ایستگاه ۱۴۲؛ جام نوزدهم در شهر منچستر

منچستریونایتد برای دفاع از میراث فرگوسن مقابل منچسترسیتی پپ صف‌آرایی خواهد کرد.

یکی از جذاب‌ترین دیدارهای تاریخ فینال جام حذفی فوتبال انگلیس را عصر امروز 2 تیم شهر منچستر برگزار خواهند کرد و درحالی که یکی‌ از آن‌ها فاتح لیگ برتر شده و دیگری جام اتحادیه را بالای سر برده، منچستریونایتد هدفی به غیر از فتح 2 جام داخلی فوتبال انگلیس در نخستین فصل حضور تن‌هاخ دارد و یونایتدها بدون توجه به عملکرد اینتر، باید برای جلوگیری از فتح سه‌گانه توسط پپ گواردیولا به میدان بروند.

آخرین باری که تیمی در فوتبال انگلیس جام حذفی را بالای سر برد و همزمان قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد، قهرمانی منچستریونایتدِ فرگوسن در سال 1999 بود و شیاطین سرخ تنها تیم تاریخ فوتبال انگلیس هستند که سه‌گانه را در معنای سنتی فتح کردند؛ غلبه بر تمامی تیم‌های لیگ برتر در سطح اول فوتبال انگلیس، از پیش روی برداشتن بایرن‌مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا و بالای سر بردن جام حذفی فوتبال انگلیس پس از غلبه بر نیوکاسل.

از طرف مقابل اما منچسترسیتی تنها تیم فوتبال انگلیس بوده که موفق شده تحت هدایت پپ در طول یک فصل، هر 3 جام داخلی فوتبال کشور از جمله لیگ برتر، جام حذفی و جام اتحادیه را در سال 2019 بالای سر ببرد و برای رسیدن به این مهم علاوه بر ایستادن بر قله لیگ برتر در فینال حذفی واتفورد را در هم کوبید و جام اتحادیه را پس از غلبه بر چلسی در ضربات پنالتی بالای سر برد.

پیش به سوی یک قدمی آرسنال

عصر امروز اگر یونایتد جام قهرمانی را بالای سر ببرد به یک قدمی آرسنال (14 قهرمانی) به‌عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ رقابت‌ها خواهد رسید و فاصله‌اش با تاتنهام، چلسی و لیورپول به 5 قهرمانی خواهد رسید. در غیر این صورت اما منچسترسیتی تعداد قهرمانی‌هایش را از نیوکاسل و بلکبرن بیشتر خواهد کرد و با کسب هفتمین جام تاریخ، کنار استون‌ویلا به‌عنوان ششمین تیم پرافتخار تاریخ جام حذفی خواهد ایستاد. از طرف مقابل اما سیتی 5 بار و منچستریونایتد 8 بار فینال را به رقبا واگذار کرده و به‌عنوان نایب قهرمانی بسنده کرده‌اند.

یک دهه پس از آخرین شکست سیتی در فینال

آخرین باری که منچستریونایتد جام قهرمانی را بالای سر برد، سال 2016 بود و از سال 2019 تاکنون سیتی موفق به فتح این جام نشده است. سیتیزن‌ها آخرین بار سال 2013 فینال را به ویگان واگذار کرده بودند و این درحالی است که آخرین شکست یونایتدها در فینال این مسابقات را چلسی در سال 2018 به شیاطین سرخ تحمیل کرده بود. با حضور در این فینال، منچستریونایتد کنار آرسنال با 21 تجربه حضور در دیدار نهایی رکورددار خواهد شد و امسال هم خبری از معرفی قهرمان جدید برای نخستین بار در تاریخ مسابقات نخواهد بود.

گروه نرم افزاری ماهور

فعلاً خبری از فاتح چهل‌وپنجم نیست

تا به حال جام حذفی فوتبال انگلیس به‌عنوان قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان توسط 44 تیم بالای سر برده شده و اگر عصر شنبه منچستریونایتد شکست بخورد، با 9 نایب قهرمانی در تاریخ مسابقات به‌تنهایی بالاتر از اورتون و چلسی رکورددار ناکامی در دیدارهای فینال خواهد شد.

جام حذفی فوتبال انگلیس سال 1871، درست زمانی آغاز شد که ناصرالدین شاه به پیشنهاد صدراعظم وقت، میرزا حسین خان سپهسالار قصد داشت مقدمات بازدید از کشوری اروپایی را به‌عنوان نخستین پادشاه ایران فراهم کند و فوتبال در انگلیس در این مدت روز به روز پیشرفته‌تر شد و به قدمت جام حذفی‌اش بالید. در تاریخ 152 ساله این مسابقات، تنها 2 تیم موفق به ثبت 3 قهرمانی متوالی و هت‌تریک در کسب جام شده‌اند که چنین اتفاقی در همان قرن نوزدهم خلاصه شده است. سفر ناصرالدین شاه به اروپا در حالی از مسیر انگلیس به مقصد فرانسه گذشت که 3 ماه پیش از حضور او در زادگاه فوتبال، واندررز برای دومین بار متوالی دومین جام قهرمانی تاریخ جام حذفی برای بالای سر برده بودند.

چلسی، ناکام‌ترین امیدوار به پیروزی سیتی

چلسی تنها تیم تاریخ فوتبال انگلیس بوده که در 3 فینال متوالی در فاصله سال‌های 2020 تا 2022 شکست را پذیرفته و هیچ تیمی بیشتر از پورتسموث، میان 2 قهرمانی‌اش در تاریخ این مسابقات که صدالبته بیش از یک قهرمانی داشته، فاصله نیفتاده است. پورتسموث پس از کسب اولین جام، به مدت 69 سال برای تکرار افتخار صبر کرد و سرانجام سال 2008 بار دیگر به این افتخار نائل آمد.

منچسترسیتی که حالا بار دیگر برای تکرار عنوان قهرمانی پس از 4 سال تلاش خواهد کرد، یکی از قاطعانه‌ترین پیروزی‌های تاریخ در فینال جام حذفی را با 6 گل مقابل واتفورد رقم زد و هیچ تیمی سابقه نداشته جام حدفی را با بیش از این تعداد گل و قاطعانه‌تر از این به ویترین افتخاراتش بی‌افزاید.

بی‌خانمانِ پرافتخار

واندررز بی‌خانمان که در طول تاریخش هرگز استادیوم خانگی نداشت و بازی‌هایش را در استادیوم‌های مختلف شهر لندن برگزار می‌کرد، اگرچه این روزها دیگر وجود خارجی ندارد اما 5 قهرمانی در جام حذفی به دست آورده و تنها تیم تاریخ است که رکورد صددرصد پیروزی در فینال‌های جام حذفی را از خود بر جای گذاشته است. این تیم سال 1887 پس از تنها 28 سال فعالیت و فتح 5 قهرمانی از جمله 3 قهرمانی پیاپی در جام حذفی فوتبال انگلیس از صحنه حذف شد. البته که این تیم یکی از موسسان اتحادیه فوتبال انگلیس بود و فراتر از تعداد قهرمانی، نقش پر رنگی در تاریخ فوتبال دارد.

گاهی 7 گل هم برای پیروزی کافی نیست

نکته اینجاست منچستریونایتد و منچسترسیتی درحالی به‌ترتیب پس از غلبه بر وستهام و بریستول، فولام و برنلی، برایتون و شفیلدیونایتد از دور پنجم به بعد به فینال مسابقات رسیده‌اند که فصل 12-2011 این مسابقات با حضور چشمگیر و رکوردشکن تعداد 763 تیم برگزار شد و سابقه داشته برنده یک دیدار سرانجام در ششمین دیدار تکراری مشخص شود و برای صعود به دور پنجم، 2 تیم بیش از 660 دقیقه مقابل یکدیگر به میدان بروند.

همچنین از دیگر نکات اعجاب‌انگیز تاریخ جام حذفی فوتبال انگلیس، این است که تیمی در یک دیدار 7 گل به ثمر رسانده اما پیروز نشده و با حداقل اختلاف بازی را به رقیبش (دالیچ هملت در سال 1922) واگذار کرده!

56 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا