آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

مکتب پپ؛ شاگردانی که یاغی شدند!

پپ گواردیولا، این روزها بسیاری از شاگردان و بازیکنان سابق خود را در قامت سرمربی می‌بیند.

فصل جدید فوتبال اروپا آغاز شد و به شکلی جالبی در نخستین بازی، منچسترسیتی، تیم تحت هدایت پپ گواردیولا به مصاف برنلی، تیم تحت هدایت وینسنت کمپانی شاگرد سابق گواردیولا رفت اما استاد با نتیجه 3 بر صفر شاگردش را شکست داد. گواردیولا اگر چه سن و سال آنچنانی ندارد اما بسیاری از شاگردانش به مانند دستیارانش، این روز‌ها وارد حرفه سرمربیگری شده‌اند و موفقیتشان زبانزد مردم است.

 

میکل آرتتا؛ دستیاری که رقیب شد

میکل آرتتا سرمربی فعلی آرسنال هرگز زیر نظر گواردیولا یا در کنار او بازی نکرد اما سرمربی سابق بارسلونا احساس کرد برای شروع کار در انگلیس نیاز به مردی دارد که با شرایط انگلیس تطبیق‌پذیر باشد و چه کسی بهتر از بازیکن اهل کاتالونیایی که بیشترین دوران بازیگری خود را در لندن گذرانده است. بسیاری معتقد بودند گواردیولا، آرتتا را آماده می‌کند تا او را جانشین خود اعلام کند اما دستیار او نتوانست برای سرمربیگری در یک تیم مطرح تا زمان برکناری پپ صبر کند و راهی لندن شد تا هدایت آرسنال را بر عهده بگیرد. آرتتا توانست آرسنال را از شرایط نامساعد خود جدا کند و به کورس قهرمانی در لیگ برتر انگلیس برگرداند. اگر چه آرسنال فصل گذشته به قهرمانی لیگ برتر انگلیس نزدیک شده بود اما این معلم بود که در پایان بهتر از شاگردش عمل کرد تا سیتی با کسب قهرمانی در لیگ برتر انگلیس به مسیر افتخارآفرینی خود ادامه دهد.

 

وینسنت کمپانی؛ جانشین پپ در اتحاد؟ 

کمپانی ۱۱ سال در منچسترسیتی بازی کرد و یکی از اسطوره‌های بی‌چون و چرای این تیم محسوب می‌شود و قطعاً هیچ کس لحظاتی که او با بالا سر بردن جام قهرمانی، بخش آبی رنگ شهر منچستر را خوشحال کرد را فراموش نمی‌کند. کمپانی پس از بازنشستگی، سرمربیگری خود را در بلژیک آغاز کرد و فصل گذشته، روی صندلی‌ شان دایچ در «تورف‌مور» نشست تا این تیم را به سطح اول فوتبال انگلیس بازگرداند. تیم او 7 هفته قبل از پایان فصل، قهرمان شد و توانست به این مهم دست یابد. گواردیولا فصل گذشته قبل از رویارویی با برنلی در جام حذفی در واکنش نسبت به سرمربیگری کمپانی گفت: « دیر یا زود، سرنوشت باعث می‌شود تا او را به عنوان سرمربی قهرمان منچسترسیتی ببینیم.»

گروه نرم افزاری ماهور

 

ژاوی؛ بازگشت شکوه به کاتالونیا

ژاوی ارناندس در طول 4 سال هدایت گواردیولا در بارسلونا، چشم و گوش او در زمین بود و همه می‌دانستند روزی، راه گواردیولا را ادامه خواهد داد. ژاوی پس از این که باقی مانده دوران فوتبالی خود را در قطر گذراند با قبول هدایت السد قطر حرفه سرمربیگری را آغاز کرد و سرانجام در سال ۲۰۲۱ پس از اخراج رونالد کومان با پیشنهاد برگشت به نوکمپ موافقت کرد. وقتی ژاوی به خانه برگشت، شرایط‌ ایده‌آل نبود اما در اولین فصل کامل خودش توانست با اختلاف بیش از ۱۰ امتیاز نسبت به رئال مادرید، بعد از 4 سال بارسلونا را قهرمان لالیگا کند.

اریک تن هاخ؛ «پپ کوچولو» یا «دشمن داخلی»؟ 

زمانی که گواردیولا و تن هاخ در آلیانز بر سر مسائل تاکتیکی با یکدیگر صحبت می‌کردند، کسی فکر نمی‌کرد روزی این 2 نفر در لیگ برتر انگلیس تبدیل به دشمن همشهری یکدیگر شوند. تن‌هاخ مربی جوان آینده دار هلندی که در سال ۲۰۱۳ توانست تیمش را به صعود به اردیویسه هدایت کند، تصمیم گرفت دستیار پپ در بایرن شود. استیو مک کلارن فاش کرد کارکنان بایرن او را «پپ کوچولو» صدا می‌زدند. وقتی آژاکس در سال ۲۰۱۹ تحت هدایت تن هاخ در لیگ قهرمانان اروپا بسیاری از بزرگان اروپا را به خاک و خون کشید، گواردیولا اعلام کرد اولین کاری که هر روز انجام می‌دهد تماشای بازی‌های تیمِ تن‌هاخ است. در سال ۲۰۲۲، منچستریونایتد تصمیم گرفت تن‌هاخ را به عنوان سرمربی منصوب کند و این مرد هلندی با تغییرات محسوسی که در منچستریونایتد اعمال کرد، توانست شرایط را تا حدود زیادی بهبود ببخشد و بعید نیست بتواند در ادامه پپ را به دردسر بیندازد.

 

خاویر ماسکرانو، مرد مورد تأیید پپ

گواردیولا همواره توانایی بازی خوانی خاویر ماسکرانو تحسین کرده و این را دلیل امضای قرارداد با او عنوان کرده است. ماسکرانو هم مانند ژاوی پس از پایان دوران حرفه‌ای خود به سمت مربیگری رفت و در سال ۲۰۲۰ به عنوان سرمربی زیر ۲۰ سال آرژانتین معرفی شد. ماسکرانو اوایل سال جاری تیمش را به جام جهانی زیر ۲۰ سال فرستاد اما آلبی سلسته در مرحله یک هشتم نهایی توسط نیجریه حذف شد و این اولین تجربه او در یک تورنمنت مهم بود.

 

ژابی آلونسو؛ جا پای گواردیولا

جذب آلونسو در بایرن مونیخ آن هم توسط پپ، اقدام شگفت‌انگیزی بود. آلونسو 2 سال با گواردیولا در بایرن مونیخ کار کرد اما با چشم پوشی از رافا بنیتس، ژوزه مورینیو و کارلو آنچلوتی، همواره از پپ به عنوان بهترین سرمربی تاریخ یاد کرده است. او از تیم جوانان سوسیداد شروع کرد و سپس در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی با قبول هدایت لورکوزن راهی آلمان شد. آلونسو تیم فاجعه «سوانه» را به مقام ششم بوندس‌لیگا رساند و تا مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا جلو رفت. او قراردادش را تمدید کرده اما همه می‌دانند با جدایی آنچلوتی از رئال مادرید در سال ۲۰۲۴، بیشترین شانس را برای قبول هدایت رئال مادرید دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا