آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

حسن ختام فصل فوق‌العاده نیوکاسل؛ بازگشت باشکوه کلاغ‌ها به لیگ قهرمانان

نیوکاسل بعد از ۲ دهه به لیگ قهرمانان اروپا بازگشت.

در چارچوب هفته سی و هفتم لیگ برتر انگلیس، شاگردان ادی هاو در نیوکاسل شب گذشته با نتیجه بدون گل در خانه مقابل لسترسیتی قعرنشین متوقف شدند. نتیجه‌ای که با وجود شلیک ۲۳ شوت و ثبت بیش از ۲ گل مورد انتظار، چندان دلخوش‌کننده به نظر نمی رسد اما کسب این یک امتیاز خانگی، صعود نیوکاسل به دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را قطعی کرد؛ حالا حال‌وهوای کل شهر تغییر کرده. فصل پرحادثه با کسب سهمیه ارزشمند اروپایی به اتمام می‌رسد و پله‌های پیشرفت، بسیار سریع‌تر از آنچه گمان می‌کردیم برای سیاه و سفیدها طی می‌شود.

 

دژاووی معکوس

۷ سال پیش، وقتی هفته پایانی فصل ۱۶-۲۰۱۵ لیگ برتر برگزار می‌شد، قهرمانی لستر سیتی در لیگ قطعی شده‌بود، درست مانند سقوط نیوکاسل. کلاغ‌ها در همان فصل با کسب ۳۷ امتیاز و در رده هجدهم لیگ راهی سطح دوم شدند. حالا اما در عرض ۷ سال همه‌چیز برعکس شده. لستر در رده هجدهم برای سقوط نکردن دست و پا می‌زند و حتی ممکن است پیروزی در مسابقه هفته آخر مقابل وست‌هام نیز برای بقای آنان کافی نباشد. اما در طرف دیگر جدول نیوکاسل جشن صعود به لیگ قهرمانان را می‌گیرد. اوضاع لستر به گونه‌ای است که تا پیش از شوت کاستانیه روی یک ضربه آزاد در دقیقه ۹۲، بازیکنان این تیم حتی یک بار هم توپ را به سمت دروازه نیک پوپ شلیک نکرده‌بودند. این سومین بار در ۷ فصل اخیر بود که یک تیم با شلیک تنها یک شوت در سراسر مسابقه از شکست در یک دیدار لیگ برتری فرار می‌کند. در نیمه اول، ۴ بازیکن نیوکاسل بیشتر از کل تیم لستر (۳۴) پاس سالم ثبت کرده‌بودند. تیم ادی هاو به طور کامل روی توپ و میدان سیطره داشت و با مالکیت ۷۸ درصدی، جشن صعود را به پا کرد. این تساوی نیوکاسل را با ۷۰ امتیاز در رده سوم نگه داشت، هرچند شاگردان اریک تن هاخ در منچستر یونایتد (۶۹) قادر خواهند بود در صورت برتری مقابل چلسی در بازی عقب‌افتاده پنج‌شنبه شب جای این تیم را در رده سوم بگیرند. با این حال ایجاد فاصله ۴ امتیازی با لیورپول به این معنی است که کلاغ‌ها در بدترین حالت نیز رده چهارم و سهمیه دور گروهی لیگ قهرمانان را از دست نمی‌دهند.

 

رکورد تیر دروازه

تساوی خانگی مقابل لستر دلچسب نه، اما کافی بود. نتیجه‌ای که حضور این تیم در دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا را قطعی کرد و سیاه و سفیدها برای نخستین بار در ۲۱ سال گذشته در تورنومنت سطح اول یوفا حاضر خواهند بود. فصل فوق‌العاده و باشکوه نیوکاسل با نتایج ضعیف و تساوی‌های متوالی در ابتدای فصل آغاز شد اما آنها خیلی زود با کسب برتری‌های پی در پی و بزرگ به روند رقابت بازگشتند و تیم با وجود لغزش‌های مقطعی، جز در یک فاصله زمانی کوتاه، یکسره در یکی از ۴ رده بالای جدول باقی ماند. ثبت روند ۵ مسابقه بدون شکست در اواسط زمستان هم عزم جزم تیم یک‌دست ساحلی‌نشین را از بین نبرد و با وجود اضافه شدن لیورپول به کورس کسب سهمیه در هفته‌های پایانی، نیوکاسل با ثبت پیروزی‌های ارزشمند و پرگل مقابل تاتنهام و برایتون گام‌های بزرگ را به سمت سهمیه اروپایی برداشت. تساوی خانگی لیورپول در مسابقه شنبه این هفته به این معنا بود که شاگردان ادی هاو برای قطعی کردن حضور در قرعه‌کشی دور گروهی رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان تنها به یک امتیاز از ۲ مسابقه پایانی لیگ مقابل لستر سیتی و چلسی احتیاج دارند؛ با وجود مشکلات ناشی از مصدومیت هافبک‌ها، نیوکاسل بازی را به خوبی مدیریت کرد، بازیکنان این تیم ۳ بار تیر دروازه لستر را به لرزه درآوردند اما بخت با روباه‌ها یار بود و نتیجه برای قطعی شدن صعود شاگردان ادی هاو کافی. لستر برای نخستین بار از نوامبر سال پیش موفق به ثبت کلین شیت شد و نیوکاسل به رکورد ۲۴ بار هدف قرار دادن تیر دروازه در رقابت‌های این فصل رسید؛ حداقل ۵ بار بیشتر از هر تیم دیگر لیگ.

گروه نرم افزاری ماهور

از کوهپایه تا قله

نیوکاسل به محض حضور سرمایه‌داران سعودی متحول شد، از قعر جدول به صدر رسید و حالا بعد از ۲ دهه، برای نخستین بار در وسط هفته‌ها سرود گوش‌نواز لیگ قهرمانان اروپا در سن جیمزز پارک طنین‌افکن خواهد شد. آخرین مسابقه نیوکاسل در لیگ قهرمانان به انتهای زمستان ۲۰۰۳ برمی‌گردد؛ وقتی گل‌های کلایورت و موتا، بارسلونا را در آخرین مسابقه از دور دوم گروهی فصل ۰۴-۲۰۰۳ لیگ قهرمانان به برتری در ورزشگاه خانگی نیوکاسل رساند. کلاغ‌ها با کسب ۷ امتیاز، پایین‌تر از بارسلونا و اینتر از گردونه رقابت کنار رفتند و تا ۲ دهه هیچ وقت شانس مجددی برای برگشت به دست نیاوردند. حالا اما قصه عوض شده. دوران جدیدی در تاریخ باشگاه آغاز شده و صعود به لیگ قهرمانان اروپا یک نقطه مهم از مسیر پیشرفت نیوکاسل است؛ هرچند این تازه ابتدای راه است. حضور فعال در پنجره‌های نقل و انتقالاتی، حال و هوای باشگاه را تغییر داد، بلندپروازی اعضای تیم را افزایش داد و احتمالاً برگ برنده نیوکاسل برای کسب موفقیت نسبی در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان خواهد بود. قهرمانی در رقابت‌های لیگ کاپ می‌توانست فصل را پر زرق و برق‌تر به اتمام برساند اما اخراج و محرومیت نیک پوپ برنامه‌های ادی هاو را برای مسابقه فینال مقابل منچستر یونایتد به هم ریخت. سبک بازی متمرکز بر مدیریت بازی و تأخیر بازیکنان در شروع مجدد بازی صدای بعضی از رقبا را درآورد اما نیوکاسل در دفاع و حمله یک فصل درخشان را پشت سر می‌گذارد. پنجمین خط حمله برتر لیگ، دومین خط دفاع برتر و ثبت تنها ۵ شکست در سراسر فصل؛ کمتر از هر تیم دیگر در لیگ برتر و فقط بیشتر از منچستر سیتی (۴).

 

زنده شدن خاطرات بابی رابسون 

پیش از مسابقه مقابل لستر، ادی هاو از تأثیر کوین کیگان و بابی رابسون در ذهنیت او برای رقابت در لیگ سخن گفت. کیگان در حد فاصل ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ سه بار به لیگ قهرمانان صعود کرد و بابی رابسون فقید در فصل ۰۲-۲۰۰۱ و ۰۳-۲۰۰۲ به ترتیب به جایگاه چهارم و سوم لیگ دست یافت و برای آخرین بار کلاغ‌ها را به لیگ قهرمانان رساند. «من بابی را از نزدیک ندیدم ولی آرزو داشتم که با او دیدار کنم. او را در جام جهانی ۱۹۹۰ می‌دیدم که چگونه به عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس خود را با فشار شدید سازگار می‌کند. مطمئنم که دیدن او در دوره جوانی، ذهنیت من را در مورد چگونگی رفتارهای یک سرمربی فوتبال شکل داد.» سرمربی نیوکاسل در مورد کوین کیگان گفته: «قبل از پذیرفتن پست سرمربی‌گری نیوکاسل با کوین حرف زدم. واضح است که نیاز دارم دوباره با او صحبت کنم. در همان گفت‌وگوی کوتاه هم چیزهای زیادی درباره باشگاه از او یاد گرفتم.» تساوی نیوکاسل مقابل لستر به این معناست که ادی هاو با بهترین رکورد رابسون روی نیمکت نیوکاسل تنها یک امتیاز فاصله دارد. کسب ۳ امتیاز دیدار برابر چلسی در هفته آخر او را به بیشترین امتیاز یک سرمربی انگلیسی در ۲۷ فصل اخیر لیگ برتر خواهد رساند؛ آخرین بار کوین کیگان در فصل ۹۶-۱۹۹۵ روی نیمکت نیوکاسل به رکورد ۷۸ امتیاز دست یافته بود. هاو البته علاقه‌ای به مقایسه شدن با آن تیم‌ها ندارد؛ «به نظرم مقایسه کار سختی است. مقایسه دوره‌های مختلف دشوار است چون همه‌چیز متفاوت است. با این حال من احترام زیادی برای تاریخ باشگاه قائلم. من عاشق تماشای بازی آنها بودم. اگر بتوانیم خود را در جایگاه آن تیم‌ها یا نزدیک به آن قرار دهیم، اتفاق بزرگی خواهد بود.»

قرعه دشوار 

قوانین یوفا برای قرعه‌کشی لیگ قهرمانان به گونه‌ای است که نیوکاسل احتمالاً با ۲ تیم بزرگ اروپایی دیگر در گروه مرگ قرار می‌گیرد. رنکینگ باشگاهی یوفا بر اساس عملکرد تیم‌ها در رقابت‌های اروپایی فصول اخیر است و منچستر سیتی با ۱۴۰ امتیاز، بالاتر از بایرن، چلسی، لیورپول و رئال مادرید در آن صدرنشین است، در حالی که آخرین رده در بین ۴۲۳ تیم حاضر در رده‌بندی، به رودار مونته‌نگرو تعلق دارد که در دور نخست مقدماتی لیگ اروپای فصل ۱۹-۲۰۱۸ با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد. با این حال نیوکاسل حتی از این باشگاه نیز جایگاه پایین‌تری دارد! عدم حضور نیوکاسل در رقابت‌های اروپایی یک دهه اخیر به این معناست که کلاغ‌ها با امتیاز صفر رنکینگ به مراسم قرعه‌کشی می‌آیند. در قرعه‌کشی، قهرمانان لیگ‌ها در گلدان ۱ قرار می‌گیرند و بقیه گلدان‌ها بر اساس امتیاز رنکینگ محاسبه می‌شود که طبق آن نیوکاسل به گلدان آخر می‌رود. در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان، مکابی حیفا پایین‌ترین امتیاز رنکینگ را در اختیار داشت که در پایان قرعه‌کشی با پاری‌سن ژرمن، یوونتوس و بنفیکا هم‌گروه شد. این البته آخرین دوره برگزاری لیگ قهرمانان اروپا با ساختار فعلی است و با اجرای مدل سوییسی از فصل بعد از آن، اوضاع تیم‌ها و اهمیت قرعه‌ها تغییر پیدا می‌کند.

 

۲ ترکیب ۱۱ نفره 

ادی هاو که تیمش در خط میانی با مصدومیت‌های متوالی مواجه شده و انتخاب او برای خط هافبک در مسابقه با لستر سیتی به معما تبدیل شده‌بود می‌گوید برای رقابت در اروپا نیاز به دو ترکیب ۱۱نفره مساوی دارد. «من فکر می‌کنم اگر ترکیبی قوی داشته باشیم، سیستم چرخشی اهمیت خواهد داشت. استفاده از تمام بازیکنان مهم است. ما امسال تنها در یک رقابت حضور داشتیم؛ البته لیگ کاپ هم بود؛ تا حدی از چرخش در ترکیب اصلی استفاده کردیم، اما نه به اندازه‌ای که در فصل بعد به آن نیاز داریم. به ۲ ترکیب ۱۱ نفره که قدرت برابری داشته باشند نیاز داریم.» او برای ابراز نیاز به بازسازی تابستانی، ۲ باشگاه دیگر لیگ را مثال می‌زند: «نمی‌توانید احتیاجات تیم در این رقابت‌ها را دست کم بگیرید؛ کار تیم به شدت دشوار خواهد بود. چالش بزرگی پیش روی ما خواهد بود؛ به عنوان مثال به لستر سیتی نگاه کنید. وست‌هام نمونه دیگری است؛ آنها در اروپا عالی کار کرده‌اند اما به دلیل ضعف ترکیب و احتیاج به بازیکنان بیشتر در لیگ برتر دچار مشکل شده‌اند. ما باید زیاد و طولانی درباره این موضوع فکر کنیم.»

60 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا