آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

هشتمین دوئل هفته آخری برای قهرمانی لیگ برتر؛ بازهم به کام پرسپولیس؟

برای هشتمین بار در تاریخ لیگ برتر دو تیم در هفته پایانی برای قهرمانی شانس دارند و بار دیگر دو تیم مدنظر پرسپولیس و سپاهان هستند.

روز پنجشنبه از ساعت 18 دیدارهای هفته پایانی بیست‌ودومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران با برگزاری هشت بازی هم‌زمان آغاز می‌شود و دیدنی‌ترین تقابل ممکن بین پرسپولیس و سپاهان در مسیر قهرمانی خواهد بود؛ با کنار رفتن استقلال حالا دوئل اصلی بین دو تیم خواهد بود. سرخ‌پوشان تهرانی با 63 امتیاز در صدر جدول هستند و طلایی‌پوشان اصفهانی با 62 امتیاز در تعقیب این تیم به سر می‌برند. پرسپولیس باید در قائمشهر به مصاف نساجی برود و سپاهان در کرمان میهمان مس این شهر است. در تاریخ لیگ برتر پیش از این هفت مرتبه شاهد رقابت دو تیم در هفته پایانی بوده‌ایم. بد نیست نگاهی به سرنوشت این ادوار و تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان بیندازیم.

 

اولین دوره لیگ برتر: کامبک بزرگ پرسپولیس

استقلال با 48 امتیاز در صدر حضور داشت و پرسپولیس با 46 امتیاز رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود. آبی‌پوشان در هفته پایانی باید در انزلی به مصاف تیم قعرنشین ملوان می‌رفتند و انتظار می‌رفت بتوانند همان‌جا جشن قهرمانی را برپا کنند اما باخت یک بر صفر برابر انزلی‌چی‌ها فرصت بزرگی را در اختیار تیم علی پروین قرار داد. تک گل ابراهیم اسدی در دیدار هم‌زمان در ورزشگاه آزادی پرسپولیس را مقابل فجر به پیروزی رساند تا شاهد قهرمانی این تیم در اولین دوره لیگ برتر باشیم؛ آن هم در شرایطی که با 2 امتیاز فاصله در هفته ماقبل پایانی در رده دوم ایستاده بودند.

 

 سومین دوره لیگ برتر: ناکامی مجدد استقلال

استقلال در هفته ماقبل پایانی با نتیجه 2 بر یک در اهواز به استقلال این شهر باخت تا با توجه به پیروزی 4 بر 3 پاس در اصفهان برابر سپاهان، شاهد تعویض صدرنشین باشیم. پاس با 50 و استقلال با 48 امتیاز پا به هفته پایانی گذاشتند. مجید جلالی و شاگردانش از صدرنشینی دیرهنگامی که نصیب‌شان شده بود، نهایت استفاده را بردند. آن‌ها در روز پایانی با 5 گل استقلال اهواز را در هم کوبیدند تا برد 3 بر 2 استقلال برابر میهمانش پگاه رشت اهمیت چندانی نداشته باشد. پاس برای اولین و آخرین‌بار در لیگ برتر با 53 امتیاز قهرمان شد و استقلال با 51 امتیاز به رتبه دوم بسنده کرد و یک مرتبه دیگر در آستانه کسب عنوان قهرمانی، کم آورد.

گروه نرم افزاری ماهور

 

پنجمین دوره لیگ برتر: تسویه‌حساب استقلال با پاس

استقلال با سرمربی‌گری امیر قلعه‌نویی در هفته ماقبل آخر برابر ذوب‌آهن متوقف شد تا فاصله‌اش با تیم رده دوم یعنی پاس به یک امتیاز کاهش یابد. این بار اما خبری از ناکامی نبود. آبی‌پوشان در ورزشگاه آزادی مقابل دیدگان هواداران خود با حساب 4 بر یک برق شیراز را در هم کوبیدند تا با 59 امتیاز قهرمان شوند. برتری 4 بر 2 پاس در مصاف با صباباتری هم آن‌ها را با 58 امتیاز در جایگاه دوم قرار داد.

 

هفتمین دوره لیگ برتر: آغاز دوئل پرسپولیس و سپاهان با گل تاریخی سپهر حیدری

سپاهان با یک گل صنعت نفت را شکست داد و پرسپولیس هم با نتیجه 4 بر یک صبا را از پیش رو برداشت تا پیش از برگزاری بازی رودرروی دو تیم در هفته پایانی، طلایی‌پوشان با 2 امتیاز برتری در صدر باشند. گل دقیقه (7+90) سپهر حیدری در ورزشگاه آزادی اما قهرمان لیگ را تغییر داد و پرسپولیس را برنده آن بازی و همچنین جام قهرمانی کرد. تیم تحت هدایت افشین قطبی با 59 امتیاز اول شد و سپاهان با 58 امتیاز به دومی قناعت کرد.

هشتمین دوره لیگ برتر: بازهم تهرانی‌ها از اصفهانی‌ها جام را ربودند

یک جدال اصفهانی – تهرانی دیگر و این‌بار تقابل بین ذوب‌آهن و استقلال. توقف استقلال برابر سایپا در ورزشگاه آزادی و پیروزی پرگل ذوب‌آهن برابر ملوان باعث شد تا شاگردان منصور ابراهیم‌زاده با 66 امتیاز در صدر جدول قرار بگیرند و استقلال با 63 امتیاز در پله دوم بایستد. ذوبی‌ها با یک تساوی هم در اهواز قهرمان می‌شدند اما تیم مجید جلالی آن‌ها را چهارتایی کرد. گل فابیو جانواریز هم حکم به برتری یک بر صفر استقلال برابر میزبانش پیام مشهد داد تا آبی‌ها دومین قهرمانی خود در لیگ برتر را بازهم در هفته پایانی و این بار با تفاضل گل بهتر به‌دست بیاورند.

 

هجدهمین دوره لیگ برتر: دومین پیروزی پرسپولیس برابر سپاهان

بعد از 10 فصل بازهم در هفته پایانی شاهد رقابت دو تیم برای قهرمانی بودیم. پرسپولیس و سپاهان برای فتح جام با یکدیگر رقابت داشتند و هر دو در هفته بیست‌ونهم مقابل ماشین‌‌سازی و پدیده متوقف شده بودند. با این وجود پرسپولیس 3 امتیاز بیشتر داشت و برای بردن جام به یک تساوی احتیاج داشت. تیم برانکو اما جای حرف و حدیثی باقی نگذاشت. آن‌ها میزبان خود پارس‌جنوبی جم را با یک گل از پیش رو برداشتند تا برد 2 بر صفر سپاهان برابر استقلال خوزستان تاثیری روی قهرمانی ایجاد نکند و سرخ‌پوشان با 61 امتیاز قهرمان شوند.

 

بیستمین دوره لیگ برتر: هت‌تریک سرخ‌پوشان مقابل سپاهان 

سومین جدال هفته آخری پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی در حالی شکل گرفت که هر 2 در هفته یکی مانده به آخر توانستند رقبای خود را شکست دهند. این دفعه فاصله 2 امتیاز بود و بازهم تیم پایتخت‌نشین ابتکار عمل را در اختیار داشت. شاگردان یحیی گل‌‎محمدی به راحتی و با 2 گل پیکان را شکست دادند تا برد 2 بر یک سپاهان در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال نتواند خللی در هفتمین قهرمانی این تیم به وجود بیاورد. پرسپولیس با 67 امتیاز قهرمان شد و شاگردان محرم نویدکیا با 65 امتیاز در جایگاه دومی قرار گرفتند.

 

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر: پوکر پرسپولیس برابر سپاهان یا طلسم‌شکنی سپاهان؟

و حالا چهارمین جدال مستقیم پرافتخارترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر برای کسب عنوان قهرمانی در هفته پایانی. پرسپولیس یک امتیاز از حریفش بیش‌تر دارد و هر 2 باید همانند لیگ بیستم در خارج از خانه به میدان بروند. پرسپولیس در مازندران و سپاهان در کرمان وارد زمین خواهند شد. برد پرسپولیس، تیم یحیی را یک‌بار دیگر در این دوئل برنده خواهد کرد و عدم پیروزی این تیم و برد سپاهان، منجر به قهرمانی نماینده نصف‌جهان می‌شود. البته که شکست تیم تهرانی و تساوی سپاهان هم پسران مورایس را بر بام فوتبال ایران قرار خواهد داد.

 

پرسپولیس پیش از این چهار مرتبه در این شرایط قرار گرفته بود و هر چهار بار عنوان قهرمانی را مال خود کرده بود. آن‌ها 2 دفعه پیش از برگزاری دیدارهای هفته پایانی تیم دوم بودند و 2 بار صدرنشین، اما هیچ‌وقت نهایتا ناکام نبودند. سپاهان در سوی مقابل در هر سه مرتبه‌ای که در هفته پایانی با یک تیم دیگر در رقابت قهرمانی بوده، قافیه را باخته است. نکته عجیب درباره آن‌ها این است که برنده سه تقابل مذکور پرسپولیس بود.

در هفت دوره‌ای که پیش از این دو تیم در هفته آخر شانس قهرمانی داشتند؛ 4 مرتبه تیم اول هفته ماقبل پایانی و 3 بار تیم دوم هفته یکی مانده به آخر، نهایتا عنوان قهرمانی را به دست آوردند. باید دید این بار از بین پرسپولیس و سپاهان کدام تیم رستگار خواهد شد.

59 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا