آخرین مطلباخبارمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

ادامه شگفتی‌سازی پاناما؛ شکست نزدیک آمریکا و صعود مکزیک به فینال جام طلایی

تیم ملی پاناما با عبور از سد آمریکا به فینال جام طلایی کونکاکاف رسید.

دور نیمه نهایی از رقابت‌های جام ملت‌های کونکاکاف موسوم به جام طلایی بامداد امروز برگزار شد که طی آن پاناما با گذر از سد تیم ملی ایالات متحده به مرحله فینال صعود کرد. آنها در مسابقه نهایی برای تکمیل شگفتی‌سازی به یاد ماندنی خود باید به مصاف شاگردان جیمی لوزانو در مکزیک بروند. مکزیک در مسابقه دیرهنگام امروز در لاس وگاس به مصاف تیم ملی جامائیکا رفت و در نهایت با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد. آزتک‌ها با فرم فوق‌العاده خود بخت اصلی قهرمانی در رقابت‌های جام طلایی به شمار می‌روند و این نخستین جام قاره‌ای آن‌ها بعد از جام ملت‌های ۲۰۱۹ خواهد بود.

 

این بار آخر قصه خوش نبود

در حالی که بازی آمریکا و کانادا در مرحله یک چهارم نهایی بعد از به ثمر رسیدن ۴ گل دیرهنگام به ضربات پنالتی کشید و درخشش مت ترنر، دروازه‌بان آرسنال، یانکی‌ها را از ورطه بیرون کشید، این بار خبری از تکرار سناریوی قبلی نبود و با وجود گل‌های به ثمر رسیده در وقت‌های اضافه، این سرخابی‌های پانامایی بودند که در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند. تیم ملی ایالات متحده که با ترکیبی تغییر یافته نسبت به رقابت‌های مرحله نهایی لیگ ملت‌های کونکاکاف و با بازیکنانی عمدتاً شاغل در لیگ MLS آمریکا پا به این مسابقات گذاشته بود، از همان ابتدا صلابت قاره‌ای همیشگی آمریکا را نداشت. جام طلایی برای آمریکا با کسب ۳ تساوی و ۲ پیروزی مقابل ۲ حریف کاملاً بی نام و نشان به اتمام رسید و تکرار سناریوی کسب ۲ جام در عرض چند ماه که در سال ۲۰۲۱ رخ داده بود ممکن نشد. آمریکا امسال با غلبه بر مکزیک و کانادا به راحتی دومین دوره لیگ ملت‌ها را هم فتح کرد اما در جام طلایی مغلوب تیم یکدست، با صلابت و شگفتی‌ساز پاناما شد.

بازی در طول وقت عادی کم حادثه دنبال شد. پاناما بعد از پیروزی پرگل مقابل شاگردان کارلوس کی‌روش در قطر، این بار اگر هم از آمریکا بهتر بازی نکرد، حداقل پا به پای میزبان پیش آمد؛ میزبانی که بازیکنانش بعد از نبرد ۱۲۰ دقیقه‌ای مقابل کانادا انگار بخش عمده‌ای از انرژی خود را از دست داده بودند. مسابقه تا پایان ۹۰ دقیقه با وجود موقعیت‌های نصفه و نیمه بدون گل باقی ماند اما در وقت‌های اضافه با نزدیک شدن به دقیقه صد درام شروع شد. ایوان اندرسون با فرار از تله آفساید در موقعیتی مناسب مت ترنر را شکست داد تا لرزه به تور دروازه سنگربان ۲۹ ساله بیفتد. امید یانکی‌ها برای مردود اعلام شدن گل اما با تکرار تصاویر فرار اندرسون در صحنه منجر به پیش افتادن پاناما بر باد رفت. آمریکایی‌ها بعد از دریافت گل نخست سراپا حمله شدند و در نهایت والی دیدنی خسوس فریرا روی پاس جوردن موریس، بازیکن سابق سوانزی سیتی از خط دروازه اورلاندو موسکوئرا گذشت تا همه چیز به برابری کشیده شود. این چهاردهمین گل ملی خسوس فریرا در عرض ۲۲ مسابقه برای تیم ملی ایالات متحده بود.

گروه نرم افزاری ماهور

مسابقه بدون هیچ اتفاق خاص دیگری در نیمه دوم وقت‌های اضافه به ضربات پنالتی کشید تا امید آمریکا برای یک پیروزی دراماتیک دیگر بالا بگیرد. مت ترنر اما این بار موفق نبود و ۵ مورد از ۶ پنالتی شاگردان توماس کریستنسن به گل تبدیل شد تا آمریکا با نتیجه ۵ بر ۴ نتیجه را واگذار کند. خسوس فریرا و کریستین رولدان پنالتی اول و آخر آمریکا را از دست دادند تا پاناما با شایستگی کامل مهیای مسابقه دشوار فینال مقابل مکزیک شود.

در حالی که قطر، آمریکا و مکزیک بخت‌های اصلی قهرمانی در جام طلایی به شمار می‌رفتند، پاناما ۲ تیم نخست را از پیش رو برداشت و حالا مهیای جدال با سومین قدرت اصلی حاضر در این رقابت‌ها می‌شود.

 

پیروزی شیرین آزتک‌ها

روند بی‌نقص تیم ملی مکزیک همچنان ادامه دارد و آزتک‌ها با کسب پیروزی ۳ بر صفر مقابل زرد و سبزپوشان جامائیکا با اقتدار به مسابقه نهایی راه یافتند. هنوز کار به دقیقه ۲ نرسیده بود که شوت پای چپ هنری مارتین دروازه حریف را باز کرد. سلطه مکزیک بر جریان مسابقه ادامه داشت و ضربه آزاد مستقیم چاوس در دقیقه ۳۰ توپ را برای بار دوم از خط دروازه آندره بلیک، سنگربان فیلادلفیا گذراند تا نیمه نخست با برتری ۲ گله شاگردان لوزانو به اتمام برسد. جامائیکا در نیمه دوم بهتر بازی کرد اما درخشش اوچوا مانع از بازگشت آن‌ها به مسابقه شد تا اینکه در نهایت گل روبرتو آلوارادو، بال ۲۴ ساله آزتک‌ها در دقیقه ۹۳ حکم به پیروزی ۳ بر صفر مکزیک داد. بعد از ناکامی در ۲ لیگ ملت‌ها و جام طلایی ۲۰۲۱ که تماماً در مقابل آمریکا رقم خورد، مکزیک این فرصت را دارد بدون برخورد با یانکی‌ها به قهرمانی در جام طلایی دست پیدا کند.

57 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا