آخرین مطلباخباربازی هاداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

پنجره‌ انتقالاتی تیم‌های لیگ برتر؛ خوب و بد، ۲ روی یک سکه

بررسی کوتاه و گذرا از 2 زاویه‌ مختلف برای پنجره انتقالات باشگاه‌های بزرگ انگلیسی خالی از لطف نیست.

هر پنجره نقل و انتقالاتی در باشگاه‌های مختلف، جنبه‌های مثبت و منفی بسیاری دارد که اتفاقات مختلفی باعث بروز این موضوعات می‌شود. در این مطلب قصد داریم به صورت کلی روند خوب و بد هر باشگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

بالاخره پنجره لیگ برتر بسته شد و بعد از 83 روز پر التهاب برای تمام تیم‌ها و کار شبانه‌روزی، دستگاه‌های فکس می‌توانند دوباره در آرامش استراحت کنند. دیوید اورنشتاین و فابریتزیو رومانو گوشی‌های موبایل را روی زمین بگذارند و خواب‌ عمیق شبانه را دوباره تجربه کنند. اما در پایان، مهم کارهایی است که باشگاه‌ها رسما انجام داده‌اند.

 

آرسنال

چرا خوب بودند؟

گروه نرم افزاری ماهور

 

توپچی‌ها با قیمت سرسام‌آوری روند جذب دکلان رایس را تکمیل کردند و همچنین با وجود رقبای بزرگ برای او، بازیکن انگلیسی را از آن خود کردند که خود به تنهایی می‌تواند کار بزرگی باشد. خرید رایس فوق‌العاده بود. قلب میانی آرسنال با اضافه شدن رایس کاملا متحول شده و آرسنال جدید با خط هافبک جذابش بسیار قدرتمند است. آنها گزینه‌ دروازه‌بانی خود را به طور کامل ارتقا دادند و با خرید داوید رایا، رقیبی سرسخت برای رمزدیل تراشیدند که حتی می‌تواند جایگاه او را کاملا در دست بگیرد. شاید کمی در خرید تیمبر آنها شانس بدی داشتند اما با توجه به قیمتی که داشت، بعد از پایان دوران مصدومیت، می‌تواند مهره‌ مهمی برای تیم آرتتا باشد.

 

چرا بد بودند؟

 

برای قضاوت بسیار زود است. هاورتز در آلمان و در نقش‌های عمیق‌تر بازیکن بسیار خوبی بوده و بسیار تاثیرگذار است. کاملا درست است او در پست شماره 9 که به آن علاقه ندارد خوب عمل می‌کند اما حالا در پست شماره 8 نشان داده همان پست شماره 9 برای او بهتر بود. آرسنال قمار بزرگی برای خرید هاورتز کرد و نیازی به این نبود.

 

چلسی

چرا خوب بودند؟

 

کاملا مشخص است چلسی با برنامه بلند مدت پا به میدان انتقالات گذاشته است. آنها شاید قماری در خریدهایشان داشته باشند اما تنها نیاز است 75 درصد این بازیکنان، عملکرد گذشته‌ خود را تکرار کنند تا چلسی به یکی از غول‌های بریتانیا تبدیل شود. بی‌انصافی است بگوییم چلسی بدون برنامه به خرید در بازار پرداخته. کمی به بازیکنان خریداری شده بنگریم، می‌بینیم آنها کاملا برنامه داشتند تا تیمی جوان برای آینده بسازند. چلسی در حال حاضر میانگین سنی 20.5 سال را دارد که دستورالعملی برای موفقیت فوری نیست اما در بلندمدت می‌تواند بسیار خوب باشد.

 

چرا بد بودند؟

 

کاش تاد بولی هنگام خرید در بازار و پیدا کردن بازیکن، کمی صبر هم برای خودش می‌خرید. خرید بازیکنان جوان و در کل خرید زیاد بازیکن، باعث سخت‌تر شدن کار مربی برای انسجام دادن به تیم می‌شود و در حال حاضر سخت‌ترین کار ممکن برای پوچتینو، ساختن تیمی منسجم است. با روحیاتی که در گذشته از تاد بولی شناختیم، شاید پوچتینو مهلت زیادی برای کار نداشته باشد و دکمه اخراج این مربی به سرعت فشرده شود.

لیورپول

چرا خوب بودند؟

 

انقلاب کلوپ در خط هافبک در ساعت‌های پایانی تکمیل شد و تیم سرمربی آلمانی به خوبی با ظاهری جدید وارد میدان نبرد خواهد شد. خرید مک‌آلیستر، سوبوسلای، اندو و در ساعات آخر گراونبرخ، بهترین اتفاق ممکن برای این تیم بود. همچنین خرید بازیکنان با مبالغ بسیار مناسب، کاملا نظرها را از لیورپول برداشته و به سمت تیم‌های پرهزینه‌تر برده است.

 

چرا بد بودند؟

 

شاید اوضاع لیورپول در خط هافبک و در ساعات پایانی بالاخره به خوشی پایان یافت اما هیچ کس نمی‌تواند رفتار مبتدی تیم انتقالاتی باشگاه را فراموش کند. چرخش از روی رومئو لاویا و حرکت به سمت کایسدو، برگشت خوردن از سوی بازیکن برایتون و بازگشت دوباره به سمت لاویا؛و بازهم برگشت خوردن از سمت این بازیکن اتفاقی نبود که به سادگی بشود از آن گذر کرد. لیورپول خوش‌شانس بود اوضاع در خط هافبک به خوبی پایان پذیرفت. اگر جذب گراونبرخ انجام نمی‌شد، رسانه‌های انگلیسی آنها را به زیر رگبار انتقادات می‌گرفتند. از موضوع هافبک فاصله بگیریم. گویا کسی اصلا اوضاع خط دفاعی را نمی‌بیند و آنها یک فصل دیگر را با همان مدافعان قبلی قرار است آغاز کنند و اگر مصدومیت‌های شدید به سراغ تیم بیاید، اوضاع آنها بسیار بد جلو می‌رود.

 

منچسترسیتی

چرا خوب بودند؟

 

خریدهای جدید اشاره‌ای به تکامل جدید تیم گواردیولا می‌دهند. گواردیول و کواچیچ، بازیکنانی بودند که کاملا با ترکیب گذشته و سبک بازیکنان قبلی هماهنگ جلو می‌روند اما متئوس نونس و جرمی دوکو، بازیکنانی با قابلیت حمل توپ هستند که کمتر شاهد حضور این سبک بازیکنان در تیم بودیم. آنها قابلیت پاسور بودن را کمتر درون خود دارند و دیدن سبک جدید تیم پپ مانند گذشته جذاب و دیدنی خواهد بود.

 

چرا بد بودند؟

 

شاید هنوز پس‌لرزه‌های عدم حضور گوندوغان در تیم مشهود نباشد و هیچ کس هنوز درک نکرده باشد چه الماسی از تیم خارج شده است. مصدومیت دی‌بروینه علاوه بر نبود گوندوغان شاید در ادامه باعث متزلزل شدن ترکیب و تیم شود و می‌تواند بسیار برای آنها مهم باشد. هنوز هیچ‌چیز از نونس و دوکو در آبی‌های شهر منچستر ندیده‌ایم و شاید خرید آنها باعث تغییر نشود و بعد از مدت‌ها اشتباهات محاسباتی در خریدهای جدید رخ داده باشد. این موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم برداشت.

 

منچستریونایتد

چرا خوب بودند؟

 

منچستریونایتد دوباره به یونایتد بودن و متحد بودن نزدیک شده است. آنها می‌دانند دقیقا مربی چه می‌خواهد و به سراغ گزینه‌های اصلی تن‌هاخ رفته‌اند. برنامه‌ شیاطین سرخ و تن‌هاخ کاملا با هم پیوند خورده و مدیران با اطمینان کامل به درخواست‌های مربی گوش فرا می‌دهند. اینکه تن‌هاخ چه می‌خواهد و گزینه‌ او به تیم بیاید، می‌تواند آینده را برای باشگاه تضمین کند. خرید اونانا در درون دروازه، نمونه‌ بارز این هماهنگی مربی و مدیریت بود.

چرا بد بودند؟

 

برای باشگاهی که 3 خرید اصلی داشت و باقی گزینه‌ها تکمیل کننده‌ ترکیب بودند، ریسک کردن برای 2 نفر از آنها بسیار بد به نظر رسید. قمار منچستریونایتد بسیار سنگین است و معلوم نیست مانت بعد از پایان مصدومیتش به کار ترکیب تن‌هاخ بیاید. همچنین فشاری که رسانه ها با خرید هویلوند بر روی یونایتد می‌آورند، مطمئنا عملکرد مهاجم جوان منچستری‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این گزینه‌ خریدی نامطمئن برای آنها محسوب می‌شود. منچستریونایتد در این پنجره حدود 207 میلیون یورو هزینه کرده اما با نگاه کلی به ترکیب یونایتدی‌ها، گویی همان ترکیب سابق و در بعضی نقاط مانند دفاع ضعیف‌تر از گذشته هستند.

 

نیوکاسل یونایتد

چرا خوب بودند؟

 

در جایی که باشگاه‌های فوتبال سرمایه‌ زیاد خودشان را مانند اسپری در بازار می ریزند، رفتار مالک عربستانی و تیم مدیریتی‌اش کاملا متفاوت است. آنها کاملا هوشمندانه و به صورت قطره‌چکانی پول را برای رشد بهتر ترکیب خرج می‌کنند. آنها تجارت و فوتبال را به خوبی درک کرده‌اند و با توازن بسیار معقول نقاط ضعف را به آرامی از میان بر‌می‌دارند. قیمت خرید‌های آنها بسیار منطقی به نظر می‌رسد و بعد از خرید تونالی، بارنز، لیورامنتو و لوئیس هال هیچ کس متوجه خریدهای آنها نشده و بازیکنان با خیال آرامی پا به ترکیب تیم می‌گذارند.

 

چرا بد بودند؟

 

اینجا نقطه‌ای است که حرفی برای گفتن نداریم‌. آنها واقعا از تمام لحاظ خوب عمل کردند. شاید باید بسیار سخت‌گیرانه نگاه کنیم تا نکته‌ای دریابیم و آن هم می‌تواند جای خالی یک مهاجم خوب دیگر، غیر از الکساندر ایساک در ترکیب تیم باشد. شاید مربی نتواند تاکتیک‌های مناسبی به کار ببرد و آن‌ هم به پنجره انتقالاتی باشگاه هیچ ارتباطی نخواهد داشت.

 

تاتنهام هاتسپر

چرا خوب بودند؟

حتی اگر تمام بازیکنان جدید بد باشند، خوب بودن مدیسون به تنهایی می‌تواند ایرادها را در تیم بپوشاند. مقایسه قیمت خرید بازیکنان کاری بیهوده محسوب می‌شود اما اسپرز برای خرید الماسی مانند مدیسون، تنها 40 میلیون پوند پول هزینه کرده و این بسیار هزینه‌ای مناسب‌تر از انتقال میسون مانت به یونایتد بود. بزرگترین انتخاب تاتنهام جاگذاری مربی فوق‌العاده‌ آنها بود و این می‌تواند یکی از مهم‌ترین انتقالات تیم باشد. آمدن پستکوگلو بازیکنان جدید و قدیمی را کاملا متحول کرده و از تاتنهام تیمی ترسناک برای رقیب‌ها ساخته است.

 

چرا بد بودند؟

شاید اوضاع تاتنهام در حال حاضر بسیار خوب باشد اما دیگر هری کین در ترکیب نیست. لحظه‌ای تصور کنید جای ریچارلیسون، هری کین بزرگ در ترکیب بود و آن زمان آیا کسی می‌توانست این تیم را متوقف کند؟ کسی می‌توانست از آقای گلی کین سخن نگوید؟ شاید اگر او در تیم می‌ماند شرایط تاتنهام برای آینده کاملا تغییر می‌کرد.

 

نکته‌ی دیگر این است که فروش انجام شده و بودجه‌ صد میلیون پوندی از فروش کین به باشگاه سرازیر شده. آیا تیم باید بدون خرید در پست مهاجم نوک ادامه دهد و تنها به ریچارلیسون بسنده کند؟ این نقطه‌ای است که آنها بسیار بد عمل کرده‌اند و احتمال دارد در آینده از این نقطه دچار مشکل شوند.

57 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا