آخرین مطلباخبارداغمحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

تیرباران کهکشانی‌ها در اتحاد؛ آتش پپ مادرید را سوزاند

منچسترسیتی با 4 گل پرافتخارترین تیم اروپا را تحقیر کرد و حرف وین رونی که پیش از بازی گفته بود سیتی، رئال را له می‌کند درست از آب درآمد.

مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا دیشب با دیدار منچستر سیتی در مقابل رئال مادرید به اتمام رسید که طی آن شاگردان گواردیولا با ارائه یک نمایش دلچسب و پرفروغ موفق به کسب نتیجه ۴ بر صفر و صعود مقتدرانه به فینال لیگ قهرمانان شدند. دبل برناردو سیلوا در نیمه نخست و گل به خودی میلیتائو در نیمه دوم برای برتری قاطع سیتیزن‌ها کافی بود اما خولین آلوارز در وقت‌های تلف شده نیمه دوم ضمن تقدیم خامه روی کیک، پیروزی میزبان تیزدندان را تثبیت کرد. گواردیولا پیش از این در فصل ۲۱-۲۰۲۰ نیز به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافته‌بود، اما در فینال پورتو مغلوب چلسی تحت هدایت توخل و گل کای هاورتز شد؛ باید دید این بار و در مصاف با اینتر، سربازان او چگونه برای نخستین قهرمانی اروپایی تاریخ باشگاه و سه‌گانه احتمالی خواهند جنگید. گواردیولا همچنین به نخستین سرمربی تاریخ فوتبال اروپا تبدیل شد که در ۳ فصل مختلف موفق به حذف رئال مادرید از این رقابت‌ها می‌شود. کارلو آنچلوتی که امشب با عبور از الکس فرگوسن با ۱۹۱ بازی اروپایی، به رکورد بیشترین مسابقه در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی دست یافت، روی نیمکت شاهد یکی از ضعیف‌ترین مسابقات اروپایی سال‌های اخیر رئال مادرید بود و مرگ تدریجی رویای همیشه در دسترس کهکشانی‌ها را به تماشا نشسته بود. رئال مادرید جز اندک موقعیت‌های پراکنده و جسته و گریخته، در مقابل خط آتش سوزناک حریف هیچ حرفی برای گفتن نداشت و رکورد گلزنی آنها در ۱۷ مسابقه متوالی اروپایی بالاخره شکسته شد.

 

 

منچستر سیتی با رکورد اعجاب‌آور ۱۴ مسابقه بدون شکست متوالی مهیای این مسابقه شده‌بود؛ شاگردان گواردیولا در این ۱۴ مسابقه، در ازای دریافت ۷ گل، مجموعاً ۴۹ بار دروازه رقبا را باز کرده‌بودند. در ۴ فصل گذشته و بعد از لیون در فصل ۱۹-۲۰۱۸ هیچ تیمی موفق به تحمیل شکست خانگی اروپایی به تیم گواردیولا نشده‌بود، اما آنچلوتی امیدوار بود مانند مسابقه رفت، با عقب کشیدن و ذخیره انرژی در دقایق ابتدایی و استفاده از خلاقیت مهره‌های تهاجمی، از مصاف با تیم سرسخت و آماده گواردیولا به سلامت خارج شود. با این حال حملات پیاپی منچستر سیتی که در ابتدای مسابقه دم به دقیقه خطرسازتر می‌شد بالاخره به نتیجه رسید و با گلزنی سیلوا، رئالی‌ها ناچار به خروج از حصار شدند؛ بخت با آنها یار نبود که شوت راه دور دیدنی تونی کروس به تیر افقی دروازه ادرسون برخورد کرد و بلافاصله بعد از آن منچستر سیتی به گل دوم رسید. رئال در نیمه دوم با روحیه تهاجمی وارد زمین شد اما حملات نه چندان پرخطر لشکر کم‌روحیه کارلتو هیچ شانسی برای تکرار بازگشت به یاد ماندنی مسابقه فصل گذشته نداشت؛ این بار خبری از معجزه نبود و منچستر سیتی با اقتدار ضمن حذف قهرمان ۱۴باره لیگ قهرمانان اروپا به مسابقه نهایی صعود کرد.

سیطره مهارنشدنی 

مانند مسابقه رفت، بازی با سلطه منچستر سیتی بر توپ و زمین آغاز شد؛ اما این بار ترسناک‌تر و پردامنه‌تر. نخستین موقعیت جدی مسابقه در دقیقه ۷ نصیب هالند شد؛ برج نروژی با پاس دبروینه با کورتوا تک به تک شد اما پس از دریبل دروازه‌بان، زاویه‌ای برای شلیک به دروازه خالی باقی نمانده‌بود و پاس رو به عقب او به مدافعان حریف رسید؛ در ادامه همین حمله، رودری از آشفتگی دفاعی میهمان استفاده کرد اما شلیک او راهی به تیر دورتر دروازه رئال نداشت. دقایقی بعد هالند روی ارسال دقیق جک گریلیش موقعیتی مناسب برای گشودن دروازه به دست آورد اما ضربه سر او از داخل شش قدم به بدن کورتوا برخورد کرد. سلطه وحشتناک منچستر سیتی به گونه‌ای بود که بازیکنان رئال مادرید، پر افتخار‌ترین تیم تاریخ فوتبال اروپا و مدافع عنوان قهرمانی، در ۱۵ دقیقه نخست مسابقه تنها ۱۳ پاس سالم بین همدیگر رد و بدل کردند و مالکیت توپ کهکشانی‌ها از ۲۱ درصد تجاوز نکرده‌بود. با این وجود، شلیک‌های دور و نزدیک و ارسال‌های متوالی یاران میزبان راهی به دروازه کورتوا باز نکرد، درست مانند ضربه آزاد غافلگیرکننده دبروینه که با اختلاف اندک از کنار دروازه کورتوا بیرون رفت. دروازه‌بان بلژیکی دقایقی بعد با مهار ضربه سر محکم هالند با نوک‌ انگشتان دست راست، یکی از بهترین واکنش‌های این فصل لیگ قهرمانان را به نام خود ثبت کرد اما در مقابل آماده‌ترین خط تهاجم این روزهای فوتبال جهان، هر سدی دیر یا زود قابل نفوذ خواهد بود.

گروه نرم افزاری ماهور

 

تا وسط نیمه نخست، بخت با رئال مادرید یار بود اما در همیشه بر یک پاشنه نمی‌چرخد و در دقیقه ۲۳ با ضربه محکم برناردو سیلوا بالاخره میزبان به نتیجه‌ای که سزاوارش بود رسید؛ کنترل و پاس در عمق عالی دبروینه مهاجم پرتغالی را درون حفره بزرگ دفاع مادرید صاحب توپ کرد و کورتوا هیچ شانسی برای مهار توپ نداشت. گل سیلوا هشتمین شوت یاران میزبان در این مسابقه بود، در حالی که رئال مادرید برای شلیک نخستین شوت تا دقیقه ۳۴ صبر کرد؛ موقعیت‌های نخست رئال با هوشیاری واکر و ادرسون دفع شد اما این شلیک محشر و پرقدرت تونی کروس بود که قلب هواداران میزبان را به لرزه انداخت و استادیوم پرشور اتحاد را برای چند ثانیه ساکت کرد؛ شوت هافبک آلمانی بعد از اثرگذاری اندک ادرسون به تیر افقی دروازه برخورد کرد، اما شلیک او نه نشانه بازگشت کهکشانی‌ها به مسابقه، که مقدمه گل دوم منچستر سیتی بود.

 

مرد بازی‌های بزرگ 

این بار حمله با پاس عرضی گریلیش به داخل محوطه جریمه آغاز شد؛ تمام خط دفاعی رئال مادرید به استقبال گندوغان رفتند اما شوت منحرف شده و به هوا بلند شده کاپیتان میزبان در مقابل دروازه‌ تقریباً خالی به برناردو سیلوا رسید تا با یک ضربه سر دقیق و مهار نشدنی برتری را ۲ برابر کند. او با این حال بعد از لیونل مسی (۲۰۱۱) و لواندوفسکی (۲۰۱۳) به سومین بازیکن تاریخ و نخستین بازیکن در یک دهه اخیر تبدیل شد که در یک مسابقه اروپایی مقابل لوس بلانکوس دبل می‌کند. این نهمین گل اروپایی متوالی برناردو سیلوا بود که در مراحل حذفی این تورنمنت به ثمر می‌رسد. تا پایان نیمه نخست، حاکمیت قاطع منچستر سیتی بر جریان بازی ادامه پیدا کرد اما موقعیت‌های متعدد میزبان منجر به گل‌های بیشتر نشد. کارواخال و کاماوینگا هیچ شانسی برای مقابله با گریلیش و سیلوا نداشتند و منچستر سیتی در گوشه گوشه زمین تیم برتر میدان بود. گریلیش با ایجاد ۳۴ موقعیت جدی گلزنی، با عبور از فرانک لمپارد، به رکورد بیشترین موقعیت ایجاد شده توسط بازیکنان انگلیسی در یک فصل از لیگ قهرمانان رسید.

تثبیت برتری 

نیمه دوم کاملاً متفاوت آغاز شد و رئال مادرید که چیزی برای از دست دادن نداشت، به امید رقم زدن یک بازگشت رویایی دیگر و تکرار خاطرات شیرین دور حذفی فصل گذشته، با روحیه تهاجمی وارد زمین شد. از سوی دیگر منچستر سیتی نسبت به نیمه نخست عقب‌تر بازی میکرد و شاگردان گواردیولا برای استفاده از ضد حملات در کمین نشسته بودند. نخستین کارت زرد مسابقه با خطای روبن دیاس روی وینیسیوس از جیب داور بیرون آمد و منجر به نخستین موقعیت رئال مادرید در نیمه دوم شد. ضربه زیبای داوید آلابا، پایین‌تر از تیر افقی دروازه در آستانه باز کردن دروازه منچستر سیتی بود اما واکنش آکروباتیک ادرسون مانع گلزنی ملی‌پوش اتریشی شد. شاگردان کارلتو بر شدت حملات افزودند اما انسجام دفاعی و انرژی سرشار و روحیه وصف‌ناپذیر حریف، دیواری رسوخ ناپذیر در مقابل آنان به پا کرده بود. حملات پرتعداد رئال بدون داشتن ایده مشخص بی‌نتیجه می‌ماند و ضدحملات منچستر سیتی نیز در دقایق ابتدایی نیمه دوم به گل تبدیل نمی‌شد؛ از جمله موقعیت تک به تک عالی هالند که با یک عکس‌العمل دیدنی دیگر از کورتوا همراه شد؛ پاس پشت‌پای دیدنی گندوغان از بین پاهای میلیتائو عبور کرد و به هالند رسید اما ضربه او با برخورد به ساق پای چپ کورتوا و تیر افقی دروازه به بیرون رفت. صبر هواداران آبی آسمانی‌پوش برای گل سوم زیاد طول نکشید و اشتباه مرگبار میلیتائو در دقیقه ۷۵ شب شاهکار منچستر سیتی را تکمیل کرد؛ روی ارسال دبروینه به پشت دفاع رئال، یکی دو بازیکن میزبان در موقعیت آفساید قرار داشتند، اما این ادر میلیتائو، مدافع ۲۵ ساله و برزیلی رئال بود که با انحراف توپ، کورتوا را مغلوب کرد. حالا دیگر جشن صعود روی سکوها بر پا شده‌بود. بعد از دریافت گل سوم، حملات بی‌مهابا و بی برنامه رئال مادرید ادامه یافت و در یکی از معدود موقعیت‌هایی که دفاع منچسترسیتی به آشفتگی کشیده شده‌بود، شوت محکم لوکاس وازکز با واکنش به موقع ادرسون همراه شد. هالند با وجود عملکرد مناسب موفق به گشودن دروازه رئال نشد اما جایگزین او در دقایق پایانی، خولین آلوارز، روی پاس در عمق زیبای فیل فودن با یک ضربه زمینی دروازه کورتوا را بار دیگر باز کرد تا در نهایت منچسترسیتی با کسب برتری قاطع ۴ بر صفر، راهی فینال شود.

49 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا