آخرین مطلباخباربازی هامحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

کم‌وکیف استقبال یوونتوس از حذف اروپایی؛ چیزهایی هست که نمی‌دانی!

حذف از رقابت کنفرانس لیگ فوتبال اروپا چندان به مذاق بیانکونری تلخ نخواهد آمد.

یوونتوس در فصلی که موفق شد با وجود کسر امتیازات خارج از زمین، در جمع 8 تیم برتر سری آ قرار گرفته و سهمیه حضور در لیگ کنفرانس فصل آینده را کسب کند در این رقابت‌ها حضور نخواهد یافت.

مدیران یوونتوس با سنجیدن ابعاد ماجرا، پیش از هر اتفاقی تصمیم گرفتند به‌تبع افشای فساد در پرونده «سود سرمایه»حضور در کنفرانس لیگ فصل آینده را فدای کسب سهمیه احتمالی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 25-2024 کنند و در نهایت انصرافشان از حضور در کنفرانس لیگ تحت هر شرایطی را اعلام کردند.

چندی بعد، روز جمعه سرانجام اتحادیه فوتبال اروپا حکم محرومیت یک ساله یوونتوس از حضور در مسابقات اروپایی را اعلام کرد و درحالی که به نظر از این بابت میان مدیران فعلی یوونتوس و سران یوفا توافقی صورت گرفته، بیانکونری فصل آینده صرفاً در راه کسب ۲ جام داخلی به رقابت خواهد پرداخت تا با قهرمانی احتمالی در جام حذفی، سهمیه لیگ اروپا را به چنگ بیاورد و در صورت تمرکز بر سری آ با حضور در جمع ۴ تیم برتر، راهی لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد.

ارزش‌اش را داشت؟

سوال اما اینجاست که تفاوت حضور در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ کنفرانس تا چه اندازه قابل توجه است که مدیران یوونتوس با وجود کسب سهمیه رقابت سطح سوم اروپایی، قید حضور و کسب درآمد در آن را زده‌اند تا با تضمین حضور احتمالی در لیگ قهرمانان 2 فصل آینده، جبران مافات شود؟

ابتدا باید در نظر گرفت باتوجه به حضور تیم‌ها در کنفرانس لیگ و سطح کیفی‌شان، یوونتوس فصل پیش رو شانس قهرمانی در کنفرانس لیگ و بازپس گرفتن جام برای ایتالیایی‌ها را داشت اما در لیگ قهرمانان اروپا، حتی صعود از دور گروهی هم برای بیانکونری تضمین شده نخواهد بود؛ همانگونه که فصل گذشته شاگردان الگری قافیه صعود را به بنفیکا و پاری‌سن‌ژرمن باختند.

گروه نرم افزاری ماهور

2 رقابت با تفاوت ارزش پایه 5 برابری

در لیگ قهرمانان اروپا، حضور در دور گروهی که یوونتوس به احتمال فراوان فصل آینده به آن خواهد رسید در همان ابتدا سود 15.6 میلیون یورویی دارد. انجام 6 بازی در دور گروهی این تورنمنت به ازای هر کسب پیروزی 2.8 میلیون و به ازای هر کسب تساوی 900 هزار یورو برای هر تیم در پی خواهد داشت. با احتساب این مهم، یوونتوس در صورت کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا و کسب حداقل 4 پیروزی در دور گروهی این مسابقات، حدود 26.8 میلیون یورو درآمدزایی دارد.

در لیگ کنفرانس اما کسب سهمیه و حضور در دور گروهی، بیش از 3 میلیون یورو درآمدزایی در پی نخواهد داشت و در صورتی که هر تیم حتی 6 بازی دور گروهی را با کسب برتری پشت سر بگذارد، این مبلغ در نهایت به 5.9 میلیون یورو افزایش می یابد. بنابراین صعود از دور گروهی لیگ کنفرانس از منظر درآمدزایی برای هر باشگاه، ارزشی حدود یک سومِ صرفاً کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا دارد.

قهرمانی برابر با یک پیروزی دور گروهی!

یوونتوس اگر می‌توانست فصل آینده حتی تا فینال کنفرانس لیگ صعود کرده و جام قهرمانی را هم در انتها کسب کند، در صورت کسب صددرصد پیروزی در این مسابقات پاداشی در مجموع به ارزش 18.190.000 میلیون یورو به دست می‌آورد اما در لیگ قهرمانان اروپا، این مبلغ در صورت کسب تنها یک پیروزی در دور گروهی به حساب باشگاه‌ها واریز خواهد شد. بنابراین از نظر مالی، کسب یک پیروزی در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا و در نهایت حذف از دور گروهی با متحمل شدن 5 شکست متوالی با قهرمانی در لیگ کنفرانس(رکورد 100% پیروزی) نه‌تنها برابر است، بلکه با دقیق‌تر کردن دامنه بررسی اعداد و در نظر گرفتن مبالغ زیر نیم میلیون یورو، ارزشی بیش از 250 هزار یورو خواهد داشت.

لذت تلاش برای کسب 85 میلیون یورو

پیش‌روی در مراحل بالاتر از دور گروهی لیگ قهرمانان پاداشی بسیار قابل‌توجه خواهد داشت که برای مثال هزینه انتقال جود بلینگام به رئال مادرید را بدون نیاز به فروختن بازیکن تامین می‌کند. تیم صعود کرده از مرحله لیگ قهرمانان اروپا، حداقل درآمدزایی 35.5 میلیون یورویی دارد که این مبلغ در صورت صعود به مراحل بالاتر، یک‌چهارم نهایی تا 46 میلیون یورو و نیمه‌نهایی تا 58.5 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

فینالیست شدن در لیگ قهرمانان اروپا، علاوه بر مبالغ ذکر شده و بدون در نظر گرفتن نتیجه فینال، پاداشی به ارزش 15.5 میلیون یورو داشته و قهرمانی در این مسابقات 20 میلیون یورو ارزش صرف دارد. بنابراین، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با هر نتیجه‌ای، 80 میلیون یورو پاداش مالی در پی خواهد داشت و اگر تیمی موفق به کسب عنوان قهرمانی با کسب صددرصد رکورد پیروزی‌ها شود در پایان تورنمنت از اتحادیه فوتبال اروپا پاداشی بیش از 85 میلیون یورو دریافت خواهد کرد.

برای هفتمین «دوگانه» تاریخ

از طرف دیگر، به خطر افتادن تاج‌وتخت پادشاهی یوونتوس در فوتبال ایتالیا در 2 فصل اخیر تحت هدایت الگری و عدم کسب حتی یک جام در سال‌های قهرمانی میلان، اینتر و ناپولی، بیانکونری را وادار کرده تمرکزشان را در فصل پیش‌رو بر بازپس گرفتن عنوان قهرمانی در فوتبال داخلی گذاشته و پس از تثبیت دوباره قدرتشان در سری آ، به لیگ قهرمانان اروپا برسند تا با کسب تنها یک پیروزی در دور گروهی، پاداشی بیش از قهرمانی احتمالی در کنفرانس لیگ به چنگ بیاورند.

حضور در کنفرانس لیگ فصل آینده فوتبال اروپا، هم یوونتوس را به طور مفرط خسته می‌کرد و هم احتمال مصدومیت بازیکنان را باتوجه به فشردگی بازی‌ها بالاتر می‌برد. شاگردان الگری در فصلی که اینتر، میلان، ناپولی، رم و لاتسیو را در تورنمنت‌های اروپایی با به میدان رفتن در پنجشنبه شب‌ها یا سه‌شنبه و چهارشنبه خواهیم دید، قادر خواهند بود با تمرکز بر رقابت‌های داخلی و استراحت کافی بین بازی‌ها، برای فتح دوگانه و سلطنت دوباره بر فوتبال باشگاهی ایتالیا برنامه‌ریزی کنند؛ دستاوردی که در طول تاریخ، بانوی پیر 6 بار از جمله 4 سال متوالی با الگری به آن دست یافته است.

58 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا