آخرین مطلباخباراسلایدربازی هامحبوبمهمترین اخبار روز
موضوعات داغ

آنالیز سبک بازی آردا گولر؛ آیا بارسلونا مقصد بهتری نبود؟

شاید آردا گولر بهترین فوتبالیست ترک در طول یک دهه اخیر لقب بگیرد.

رئال مادرید سرانجام موفق شد در کورس جذب آردا گولر، ستاره جوان ترکیه‌ای پیشتاز شده و رقیب سنتی، بارسلونا را که در یک قدمی جذب گولر قرار داشت از دور رقابت کنار بزند.

آردا گولر مطابق معمول شروع به انجام مصاحبه‌هایی نظیر «وقتی پیشنهاد رئال رسید، دیگر چیزی مهم نبود» و «از کودکی آرزوی بر تن کردن پیراهن رئال را داشتم» کرد و با سر و صدای رسانه‌ای بسیاری بار سفر به مقصد سانتیاگو برنابئو بست اما سوال اینجاست آردا گولر تا چه اندازه ستاره‌ای قابل اطمینان برای حضور در رئال مادرید خواهد بود؟ آیا کهکشانی‌ها او را در سال‌های ابتدایی به تیم‌های دیگر قرض خواهند داد یا اجازه تجربه‌اندوزی در کنار ستارگان نسل پر افتخار رئال را خواهد داشت؟

او فرق می‌کند؟

فوتبال ترکیه سال‌هاست در انتظار رونمایی از ستاره نسل جدید باقی مانده است. بسیاری هاکان چالهان‌اوغلو را واپسین سوپر استار ترک در بالاترین سطح فوتبال اروپا می‌دانند اما بسیاری دیگر معتقدند هنوز هیچ ستاره‌ای در سطح اول فوتبال اروپا ظهور نکرده تا تنه به تنه آردا توران، ستاره گالاتاسرای در فصل 05-2004 بزند؛ستاره‌ای که هم پیراهن اتلتیکو مادرید را بر تن کرد و هم در بارسلونا خوش درخشید. آخرین ستاره‌ای که در جمع پرافتخارهای اروپایی فوتبال اسپانیا با ملیت ترکیه‌ای توپ زده بود، نوری شاهین در فصل 12-2011 به حساب می‌آمد. و حالا آردا گولر با انتقال از فنرباغچه تبدیل به جدیدترین بازیکن ترک در رئال مادرید شده است.

آتش داغ رقابت برای جذب گولر

گولر که محصول آکادمی مشهور فوتبال ترکیه است، سال 2017 و درحالی حالی 14 سال بیشتر نداشت به فنرباغچه پیوست و خیلی طول نکشید هواداران فنرباغچه را از بابت در اختیار داشتن ستاره جوانی که سال‌ها تیم‌های ترکیه‌ای از در اختیار داشتن این گونه ستارگان محروم بوده‌اند، شگفت‌زده کند. گولر جنگ تمام عیاری بین رئال و بارسا برای به خدمت گرفتنش به راه انداخت و مدت‌ها بود فوتبال ترکیه از لذت تماشای سر و دست شکستن غول‌های اروپا برای ستارگان جوانش محروم مانده بود.

محفاظت تمام‌عیار از استعداد جوان

آردا گولر، ستاره‌ای که تنها 2 دقیقه پس از ورودش به زمین در نخستین بازی‌اش مقابل آنتالیا اسپور، نخستین پاس گلش در دوران حرفه‌ای را ارسال و در 16 سالگی خود را نه به سرمربی، بلکه به هواداران تیم تحمیل کرد. اگرچه تعداد دقایق به میدان رفتن گولر در سال‌های نخست اندک بود اما فنرباغچه توانست به‌خوبی از جوان اول تیمش محافظت کرده و استعدادش را به بیراهه نکشاند.

گروه نرم افزاری ماهور

آردا گولر در فصل 22-2021، در مجموع تنها 286 دقیقه از چارچوب 12 بازی برای تیم به میدان رفت اما تاثیرگذاری‌اش در همین مدت کوتاه بسیار قابل توجه بود. 3 گل و 3 پاس گل، حاصل حضور نه‌چندان قابل توجه از نظر دقایق بازی برای گولر بود و ستاره جوان توانست میانگین هر 47 دقیقه یک تاثیر مستقیم روی گل‌های تیم بگذارد.

قدم زدن با کفش‌های اوزیل

فنرباغچه در فصل 23-2022، شاهد حضور ژرژ ژسوس روی نیمکت سرمربیگری تیم بود اما گولر باز هم باید برای به میدان رفتن بدون قید و شرط، تحمل می‌کرد. خروج مسوت اوزیل از تیم، توفیق اجباری گولر بود و به‌خصوص زمانی که تصمیم به میراث‌داری از شماره 10 تیم گرفت، این نکته را بیش از پیش گوشزد کرد قرار است قدم به جای ستاره مشهور ترک‌تبار در ترکیب تیم بگذارد. حالا قرار بود آردا گولر ستاره خلاق در میانه زمین فنرباغچه باشد.

لیگ اروپا، مجالی برای درخشش

گولر در نخستین بازی‌اش در لیگ که دومین بازی تیم در سوپرلیگ به حساب می‌آمد، باز هم به‌عنوان یار تعویضی به میدان آمد اما 2 گل به ثمر رساند و پس از درخشش مقابل قاسم‌پاشا، همگان انتظار داشتند از آن پس به‌عنوان مهره جدایی‌ناپذیر از ترکیب اصلی تیم به میدان برود. این اتفاق باز هم رخ نداد و گولر هرچه می‌درخشید، تاثیری در تفکرات سرمربی نداشت. او از 19 بازی ابتدایی تیم، تنها در 6 دیدار و به میزان تنها 41 دقیقه به میدان رفت. شانس در دیدارهای لیگ اروپا به آردا گولر اما رو کرد و مجال را برای درخشش در مسابقات فرا مرزی آماده دید.

در دیدار مقابل دیناموکیف، درخشش آردا گولر تاریخ مسابقات را از نو نوشت و ستاره ترک که گویی برای همین مسابقات در آب‌نمک خوابانده شده بود، توانست چهارمین بازیکن جوان در تاریخ لیگ اروپا درحالی که هم گل زده و هم پاس گل ارسال کرده، لقب بگیرد. گولر همزمان با این تاریخ‌سازی تنها 17 سال و 251 روز سن داشت.

مربی در پایان فصل، محکوم به اعتماد

دیدار دور برگشت مقابل قاسم‌پاشا، نخستین حضور گولر در ترکیب تیم از ابتدا را در پی داشت و روی هر 5 گل تیم، تاثیر چشمگیری داشت. فشار هواداران مبنی بر تقاضای استفاده از گولر به‌عنوان یار اصلی تیم از سرمربی بیشتر می‌شد و گولر در میان 17 بازی پایانی فنرباغچه در سوپرلیگ، تنها 2 بازی را از دست داد.

گولر یک بازیکن شماره 10 کلاسیک است اما تحت هدایت ژسوس در بازی‌های فصل گذشته و درحالی که ترکیب تیم 2-3-1-4 بود، در 71 درصد از ایفای نقش‌هایش در ترکیب تیم در سمت راست، چه به‌ عنوان هافبک کناری و چه به‌عنوان بال حضور داشت. از طرفی حضورش در پست هافبک میانی به پست هافبک تهاجمی ترجیح داده شد و تفکرات ژسوس تاثیر بسزایی روی عدم شکوفایی استعداد کامل او داشت.

یک شماره 10 کلاسیک

گولر در همین حین، به‌عنوان یک بازیکن با پای تخصصی چپ ترجیح می‌داد از فضای مقابل مدافعان به حریف ضربه زده و با به داخل زدن از سمت راست، موقعیت‌های بسیاری ایجاد کرد. در میان بازیکنان (پست مهاجم یا هافبک) حاضر در سوپرلیگ که بیش از 800 دقیقه در میدان حاضر بوده‌اند، گولر موفق شد به‌ طور میانگین به ازای هر 90 دقیقه 20 حمل توپ قابل توجه موفق داشته باشد و رتبه سوم لیگ را از این نظر به نام خود زد. در میان همین گروه آردا گولر با حمل توپ موفقیت آمیز میانگین 206 متر به‌ازای 90 دقیقه، بین 10 نفر برتر قرار گرفته بود.

بهترینِ سوپرلیگ ترکیه در یک دهه

گولر در فصل فوتبالی ترکیه، 40 شانس مسلم گلزنی برای هم‌تیمی‌های خود ایجاد کرد و توانست با بر جای گذاشتن و ایجاد یک شانس مسلم گلزنی به‌ازای هر 23 دقیقه، رکورد خلق موقعیت در سوپرلیگ ترکیه از فصل 15-2014 به بعد را شکسته و آمارش حتی از آمار متیو والبوئنا در فصل 18-2017 که هر 24 دقیقه یک شانس گلزنی ایجاد کرده بود، فراتر رفت تا از این نظر بهترین در طول یک دهه باشد.

در کنار لئو و دی‌بروینه

گولر در جدول باکیفیت‌ترین گل‌سازان و با بررسی فاکتور «امید پاس گل» به‌ازای هر 90 دقیقه، بهترینِ سوپرلیگ ترکیه بود و چه از نظر تاثیر در جریان بازی (0.29) و چه به لحاظ احتساب ضربات کاشته (0.42) بهترین به حساب می‌آمد.

اگر این اعداد بر جای گذاشته شده توسط گولر را با بازیکنان حاضر در 5 لیگ معتبر اروپایی با انجام حداقل 800 دقیقه بازی مقایسه کنیم، تنها چند نفر از آردا عملکرد بهتری داشته‌اند. یادآوری نام‌هایشان برای اثبات کیفیت گولر کافی به‌ نظر می‌رسد. نام‌های بزرگی نظیر کوین دی‌بروینه (0.52)، لئو مسی (0.51)، ادون ژگروا (0.45)، رمی کابیا (0.43)، رایان چرکی (0.43)، نیمار (0.43) و جوردی آلبا (0.43).

درخشش به قیمت فتح جام

در جریان دیدار فینال حذفی فوتبال ترکیه مقابل استانبول باشاک‌شهیر، گولر درخشش خیره‌کننده‌ای داشت که باعث شد عنوان بهترین بازیکن میدان را به دست بیاورد. او 8 شانس مسلم گلزنی از جمله ارسال یک پاس گل برای میکی باتشوایی ایجاد کرد و نقش اول قهرمانی فنرباغچه در راه رسیدن به هفتمین قهرمانی تاریخش بود.

جوان‌ترین گلزن تاریخ ترکیه

آردا در ترکیب تیم ملی کشورش هم به همان اندازه خوش درخشید و در جریان بازی‌های انتخابی جام ملت‌های اروپا در دیدار مقابل ولز باز هم تاریخ‌سازی کرد. او در همان سبک مورد انتظار در پست بال سمت راست به میدان رفت و با استفاده از پای چپ و حرکت عرضی موفق شد ضربه فوق‌العاده‌ای مقابل دنی وارد از پشت محوطه جریمه به توپ بزند. آردا توپ را به تور چسباند و با این گل تبدیل به جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی ترکیه با 18 سال و 114 روز سن شد.

برای انتقال زود نبود؟

با این حال، نگرانی وجود دارد که آردا گولر خیلی سریع‌تر از حد انتظار به یکی از باشگاه‌های بزرگ و پر فشار اروپایی منتقل شده و برخی بر این باورند فعلاً برای انتقالش به رئال مادرید بسیار زود بود. شاید چنین تفکری، باقی ماندن در فنرباغچه به مدت یک فصل دیگر و به کمال رساندن ویژگی‌هایش را ترجیح داده باشد که صدالبته به دور از انصاف و واقع‌بینی هم نیست. ترکیب تحت هدایت آنچلوتی سرشار از استعدادهای جوان در فاز تهاجمی است و بسیار بعید به نظر می‌رسد آردا در فصل 24-2023 بتواند دقایق قابل توجهی را در جمع کهکشانی‌ها به میدان برود.

اینجا جای زیادی برای جوان‌ترها نیست!

شاید رئال ترجیح به قرض دادن او به مدت یک فصل داشته باشد و این نکته باید در نظر گرفته شود که تنها بازیکنان زیر 21 سال که در ترکیب تحت هدایت کارلتو فصل گذشته به میدان رفتند، آلوارو رودریگس (75 دقیقه) و ادواردو کاماوینگا (2001 دقیقه) بوده‌اند. از طرف مقابل اما این سوال وجود دارد که آیا بارسلونا مقصد جذاب‌تری برای آردا نبود؟

بارسلونا مقصد بهتری نبود؟

فصل گذشته در میان تیم‌های حاضر در جمع 5 لیگ معتبر اروپایی، فقط لیون (11153 دقیقه) موفق شده بود تعداد دقایق بیشتری به بازیکنان زیر 21 ساله‌اش نسبت به بارسلونا (8555 دقیقه) میدان دهد و ژاوی ایمان راسخش به جوانان تیم را هرگز از دست نداد.

در میان بازیکنان زیر 21 سال با بیشترین میزان دقایق بازی در جمع 5 لیگ معتبر اروپایی، گاوی (2541) و الخاندرو بالده (2476) در جمع 10 بازیکن با بیشترین سابقه بازی قرار گرفته‌اند و البته نام تیمی که برایش بازی می‌کنند، آژاکس یا تیمی استعدادساز در فوتبال پرتغال نه، بلکه بارسلونا است که فصل گذشته با تکیه بر همین جوانان موفق شد لالیگا را با اختلافی فاحش نسبت به رئال مادرید فتح کند. پاسخ این سوال، شاید 5 سال دیگر مشخص شود!

64 / 100

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا